Fiat Bravo/Brava
Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 12-05-07 22:33

Hej

En jeg kender, hans kæreste har forelsket sig i en Fiat Brava. Der er
åbenbart intet, at gøre farven er liiige i øjet... men farve er ikke alt (jo
for kvinder er det), men jeg kender ham selv og han gider ikke lave bil
konstant...

Hvilke dårligdomme går igen på denne model?

Jeg mindes noget med rust og svage gearkasser og tvivlsom elektronik..

Fra : Steen Schmidt

Dato : 13-05-07 10:43

Martin Johansen [6000] wrote:

> [...]
>
> Hvilke dårligdomme går igen på denne model?
>
> Jeg mindes noget med rust og svage gearkasser og tvivlsom elektronik..

Jeg har haft en 1,6 '96'er fra ca. '01 til '05 (100 kkm til 220 kkm).
Det er en god bil mht. plads og komfort (frisk og sporty undervogn og
motor) - ikke de store udgifter til rep. før 150 kkm.

El er som på alle andre Italienske biler: ringe. Passager-elruden kørte
meget langsomt, især om vinteren. Dette kunne selvfølgelig også skyldes
et defekt rudehejs, som burde have været skiftet - det ved jeg ikke.
Bagrudevisker/vasker skulle skiftes, da el-motoren i den gik. Det var
en hugger-rep. til 300,- og supernem at skifte. Ind imellem virkede
startspærrekoden i nøglen ikke - man kan starte bilen, men en lampe i
instrumentbordet indikerer at koden i nøglen ikke er genkendt, og man
bliver nødt til at stoppe og starte motoren igen. Jeg forstår ikke helt
dét system. Og så larmede blæseren i varmeapparatet - også set på andre
Fiat'er. Omdrejningstælleren gik ind imellem på nul, for et sekund
senere at springe tilbage til normal visning. Lyset i handskerummet
duede aldrig, og lyset i bagagerummet var også lidt uregelmæssigt.
Forlygtepærer brugte den en del af, indtil jeg fandt ud af at
lygtehuset var utæt så der kom vand ind, og fik dette lappet (i øvrigt
samme problem i dag på de nye Seat Altea'er).

Ved ca. 140 kkm gik starteren og generatoren skulle renoveres. Begge
havde fået en del vand igennem tiden, men der skal vist originalt sidde
nogle skjold og beskytte dem imod vand fra vejbanen. Disse sad ikke på
min.

Der opstod en læk i varmeapparatet som der blev kørt for længe med
inden det blev opdaget - dette skete ved ca. 170 kkm og er ifølge Fiats
mekanikere et kendt problem. Resultatet var at motoren skulle skiftes
(motorskiftet var jo til dels min egen skyld, vi kunne bare have
repareret varmeapparatet inden det kom så vidt - hold øje med om
varmeapparatet faktisk kan varme!). Varmeapparatet er monteret lige
over airbag-computeren i midterkonsollen, så kølevandet havde ødelagt
denne. Det er til gengæld dårligt design. Fiat har på nyere modeller af
Bravo/Brava ('01 og frem tror jeg) monteret et skjold over
airbag-computeren, så en sådan læk ikke tager denne med sig i døden.
Dette skjold var også en tvungen opdatering betalt af fabrikken i en
årrække - jeg havde blot ikke fået noget at vide om det inden jeg stod
med defekten.

Og så har der været et baghjulsleje der skulle skiftes (ikke en unormal
sliddel, og koster 200,- at skifte), en katalysator (150 kkm) og det
meste af udstødningen skulle skiftes kort efter katalysatoren. Den har
nok været godt tæret, og da der så blev rykket rundt med kat'en holdt
resten af udstødningen kun få hundrede km mere.

Jeg blev påkørt to gange bagfra, begge gange blev bagklap og
bagkofanger skiftet samt større malearbejde. Dette medførte at
bagagerummet blev utæt - der kom simpelthen vand ind til reservehjulet,
således der samlede sig skimmel dernede. Dette kunne vi ikke få
udluftet på nogen fornuftig måde, og, igen ifølge Fiat, var dette
desværre også et kendt problem. Sealeren er ikke god nok i bunden af
bilen. Påkørslerne havde blot fremskyndet processen - det var sket af
sig selv før eller siden. Så kigger I på en Brava, så tjek for fugt i
bagagerummet v/ reservehjulet.

Fra ca. 180 kkm var der påbegyndende overfladerust i lakken over hele
bilen. Der var faktisk ikke én pladedel (pånær den skiftede bagklap)
der ikke var små rustpletter på. De sad v/ dørkame samt omkring alle
små stenslag osv. Tyder på dårlig galvanisering vil jeg sige. Ligeledes
tærer de sorte zinkindfatninger ved vinduerne, således den malingen
buler op. Disse skulle allerede skiftes da jeg købte bilen v/ 100 kkm,
så check dem.

Plastkvaliteten i kabinen er ok, men udvendige dørhåndtag falder fra
hinanden med tiden. Det er en ting jeg har set på næsten alle Brava'er
jeg er stødt på i trafikken. Udvendige dørhåndtag holder 100-150 kkm,
så skal de skiftes. Det koster til gengæld ikke meget hvis man kan gøre
det selv, men dørene skal skilles ad. Jeg har set det samme på masser
af andre biler (den nye Citroën C3 eksempelvis). Det er bare de små
mellemklassebiler der ikke er bygget af mere slidstærke komponenter end
dét.

Men så ved 210 kkm gik differentialet i gearkassen! Det har jeg sgu
ikke oplevet på en bil siden de gamle baghjulstrukne Kadett'er.
Gearkassen havde længe (50 kkm) haft lidt svært ved synkroniseringen i
2. gear (igen et kendt Fiat-problem, synkromeshen holder ikke - check
især om den er svær at få i bakgear). Så et gearkasseskift senere
besluttede jeg mig for at sælge den.

Alt i alt en dejlig og frisk bil med en fin størrelse til prisen, men
check for ovenstående sygdomme og rust, og sælg den når den runder 150
kkm. Dette indsnævrer udvalget til en håndfuld biler på bilbasen - alle
sammen alt for dyre ifht. hvad du kan få af ny bil i dag til marginalt
flere kroner. Jeg solgte min til 26 kkr da den havde rundet 220 kkm og
9 år. På dette tidspunkt havde gearkasse og motor begge gået under 100
kkm, samt vinterhjul på stålfælge og sommerhjul på OZ-alufælge. Ikke
meget man får igen når man sælger sådan én.

Selvom det er økonomiske biler er jeg færdig for altid med Fiat. Vi har
lige nu også en Punto der har gået 50 kkm, men den piver allerede fra
gearkassen, så når den er solgt er det slut med Fiat for mit
vedkommende. Punto og den nye Panda skulle ellers være deres mest
fejlfrie biler ifølge Fiat-mekkerne.

Mvh
Steen

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 13-05-07 12:10

[SNIP]

> [...]
> gearkassen, så når den er solgt er det slut med Fiat for mit
> vedkommende. Punto og den nye Panda skulle ellers være deres mest

Hej Steen

Tak for dit meget fyldestgørende indlæg. Jeg har printet det ud og sendt det
videre til min kammerat.

Fra : 3140 Abildgaard

Dato : 15-05-07 07:34

Martin Johansen [6000] wrote:
> [...]
>
> Hvilke dårligdomme går igen på denne model?
>
> Jeg mindes noget med rust og svage gearkasser og tvivlsom elektronik..

Jeg solgte min, da tælleren passerede 300.000, fordi fruen ville have en
Multiplage.

Kobling og bagrudevisker blev skiftet undervejs. Dørhåndtag i førersiden
skulle skiftes, og ungerne havde - for at glæde os - "vasket" hele bilen med
et par flamingoklodser. Det sidste sagde vi ikke meget om til forhandleren.

Fin bil, fine køreegenskaber. Mindes at sæderne var lidt slidte, men den var
bestemt heller ikke blevet skånet.

--
|¨ ¨ ¨ ¨ ¨¨ Torben

[OO]
<>'

Fra : TDN

Dato : 15-05-07 20:11

> [...]
>
> Hvilke dårligdomme går igen på denne model?
>
> Jeg mindes noget med rust og svage gearkasser og tvivlsom elektronik..

Her er en FDM brugttest:

http://www.fdm.dk/NR/rdonlyres/3414CBFD-040E-485C-B29A-714875FF60A5/0/040042.pdf

Mvh
Thomas