Q: Stationcar.. Ford Focus el. Skoda Octav~
Fra : Galaxy

Dato : 12-05-07 16:27

Diesel. Skal bruges som campingvognshest...

3 unger

Hvilke plusser og minusser kan i komme med...?

Vi er nemlig kommet i vildrede

Lars.

Fra : TDN

Dato : 12-05-07 16:48

"Galaxy" <odensegalaxy@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> Diesel. Skal bruges som campingvognshest...
>
> 3 unger
>
> Hvilke plusser og minusser kan i komme med...?
>
> Vi er nemlig kommet i vildrede
>
> Lars.

Her er svaret :

http://www.autoteket.dk/newsarticles.asp?show=newsarticles&newsarticle=2642

Mvh
Thomas

Fra : Janner

Dato : 12-05-07 16:48

> [...]
> Diesel. Skal bruges som campingvognshest...
>
> 3 unger
>
> Hvilke plusser og minusser kan i komme med...?

Prøv dem begge så er du ikke længere i tvivl om at det skal være Octavia'en,
bare tjek udstyret og bagage pladsen .....

/Jan

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 12-05-07 17:19

Galaxy skriver:

> Hvilke plusser og minusser kan i komme med...?
>
> Vi er nemlig kommet i vildrede

Octavia - Kåret som årets campingtrækker i 2006 med 1,9TDI motoren.
Masser af plads, god samlekvalitet, excellent rustmodstandsdygtighed.

Ford vil nok forsøge at overbevise dig om at deres 1,6tdci motor med 4
hk mere end Skoda vil kunne trække. Men så skal du prøve bilerne. Jeg
har haft en C-max med 109hk's tdci motor i 3 måneder, den motor er
totalt bovlam i forhold til en 1,9TDI med 105 HK, der sker absolut intet
under ca 2000 omdrejninger, hvorimod TDI motoren er skånsesløs og tækker
nærmest fra tomgang.

Klaus
http://home6.inet.tele.dk/moppe

Fra : Galaxy

Dato : 13-05-07 07:34

Havde nu tænkt mig at købe den 115 hk's 1,8....

Lars.

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 13-05-07 07:47

Galaxy skriver:

> Havde nu tænkt mig at købe den 115 hk's 1,8....

Den har jeg ikke prøvet.

Fra : TheTransporter

Dato : 13-05-07 12:35

On Sat, 12 May 2007 18:18:41 +0200, "Klaus D. Mikkelsen"
<er.du.saa.klog@du.kan.finde.den> wrote:

> [...]
>totalt bovlam i forhold til en 1,9TDI med 105 HK, der sker absolut intet
>under ca 2000 omdrejninger, hvorimod TDI motoren er skånsesløs og tækker

Enig der. Prøvede en Ford Focus C-Max i forbindelse med arbejde. Den
var umuligt at få til at kører på nogle af bakkerne her i byen (byen).
Hvis at den først var stoppet så døde den bare på grund af det alt alt
for lave moment i bunden af rpm skalaen.

Men så snart at den fik lov til at arbejde så var den nådensløs, og
kunne da også fint flytte sig på motorvejen og ud af flad vej samt
bakker sålænge at den bare var i bevægelse og lå over 2500 rpm. Under
2500 rpm skulle der ikke ret meget til før at motoren var tæt på at dø
på grund af overarbejde.

Der ville jeg nu sige at min taxa er mere velkørt, men bevares den har
også lidt flere heste, mere moment og generelt set en større motor :P.
Men vil dog helst kører i 170 hk versionen af passaten, men desværre
er det min kollegas vogn (som pt er den eneste vogn der kan kører hos
min chef :().

---
Mvh
TheTransporter
1996 Nissan Almera 1,6 SR
2006 Passat Variant Highline 2,0 TDI (Taxa)

Fra : Jesper Jacobsen

Dato : 13-05-07 12:14

Klaus D. Mikkelsen skrev:
> [...]
> totalt bovlam i forhold til en 1,9TDI med 105 HK, der sker absolut intet
> under ca 2000 omdrejninger, hvorimod TDI motoren er skånsesløs og tækker

Nu er det jo altså ikke kun de HK der er opgivet, der er interessant at
kigge på. Skal man bruge en bil til CV-trækker, så er drejningsmomentet
nok af større betydning. Dels hvor stort det er, men i høj grad også
hvor det ligger i skalaen. Uden lige at have tjekket, vil jeg tro at
Octaviaen nemt vinder på grund af den større motor, der - for det meste
- vil give et højere moment (nM). Noget helt andet er så, at Focus'en
nok ikke må trække så meget som Octavia'en, men vejer din CV ikke mere
end Focus'en må trække, er det selvfølgelig ikke noget problem. Snak
evt. med forhandlerne, og spørg om de ikke kan vejes om på papiret, så
bilen kan få lov ril at trække mere end hvad der plejer at stå på
papirerne. Jeg ved Octavia'en kan få lov til at trække mere, men kan
ikke huske hvor meget. Focus'en ved jeg ikke noget om, da den er
uinteressant for mig, grundet den ringe trailervægt.

Jesper

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 13-05-07 19:01

Jesper Jacobsen skriver:

> Nu er det jo altså ikke kun de HK der er opgivet, der er interessant at
> kigge på. Skal man bruge en bil til CV-trækker, så er drejningsmomentet
> nok af større betydning.

Kigger du på opgivelserne er de næsten det samme.

Fra : Jesper Jacobsen

Dato : 14-05-07 17:03

Klaus D. Mikkelsen skrev:
> Jesper Jacobsen skriver:
>
> Kigger du på opgivelserne er de næsten det samme.
>

> Klaus

OK. det vidste jeg ikke, og jeg havde ikke lige undersøgt det, inden jeg
skrev indlægget.

Jesper

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 14-05-07 17:06

Jesper Jacobsen skriver:

> OK. det vidste jeg ikke, og jeg havde ikke lige undersøgt det, inden jeg
> skrev indlægget.

Jeg undersøgte det, da jeg havde 3 måneder i en c-max.

Fra : ShutEye

Dato : 13-05-07 14:56

> [...]
> totalt bovlam i forhold til en 1,9TDI med 105 HK, der sker absolut intet
> under ca 2000 omdrejninger, hvorimod TDI motoren er skånsesløs og tækker

Min lillebror (mekaniker) forklarede mig engang noget om overkvadratiske
motorer (tror jeg nok han kaldte det), noget med hvor lang slaglængden er i
forhold til areal på stemplet.
Det JEG forstod af hans snak var, at 75 VAG-heste svarede til en del mere
end 75 Ford-heste.

Fra : Jesper Hedegaard

Dato : 13-05-07 16:03

"ShutEye" <no@no.no> skrev i en meddelelse

> [...]
> i forhold til areal på stemplet.
> Det JEG forstod af hans snak var, at 75 VAG-heste svarede til en del mere

Så har svoger da været lidt ovre i tågesnak - eller osse er VAG-uddannet.

75 hk er - 75 hk. Forskellen ligger i hvor på omdrejningsskalaen de hk
ligger.
Og påm hvordan moment-forløbet er. Disse 2 ting skal ses i sammenhæng før
der dannes et billede af motorens formåen.
Derefter skal vi jo osse lige have gearingen ind i billedet...

--
Jesper Hedegaard

Savage når vejret spiller
Ford Focus når vejret spilder

Fra : ShutEye

Dato : 13-05-07 16:19

> Så har svoger da været lidt ovre i tågesnak - eller osse er VAG-uddannet.

Lillebror. Uddannet hos BMW/Honda.
Svoger aner ikke engang hvor man åbner kølerhjelmen :)

> [...]
> der dannes et billede af motorens formåen.
> Derefter skal vi jo osse lige have gearingen ind i billedet...

Det kan også være at det er min husker der har forvandlet det hele til noget
sludder :)

Fra : Jesper Hedegaard

Dato : 12-05-07 22:52

> [...]
> Diesel. Skal bruges som campingvognshest...
>
> 3 unger
>
> Hvilke plusser og minusser kan i komme med...?

Nu har jeg set du skriver diesel - men her er mine indtryk af at have prøvet
begge i benzin-udgave for et års tid siden. Vi så på brugte af samme
årgange - stort set samme motor-data for begge biler.
Octavia kører for så vidt fint - men Focus har bare en lethed og fuldstændig
logisk måde at reagere på, når du "gør noget". Da Focus samtidigt virker
mere motor-stærk (i benzin) var valget faktisk let: Focus.

Nu kører vi med en cv på 1.200 total/900 kg ev - af en "lidt" speciel type:
Hymer Future 480T. Det er faktisk forgængeren til deres nuværende
Feeling-serie - altså en vogn med klaptag. Den er faktisk kun 210 cm høj
under kørsel - og har samtidig en front som et Intercity-tog. Dvs at vi let
ligger mellem 90-100 km/t (på Gps'en) - og køre 10 - 11 km/l !
Alt sammen med en 1,6'er under hjelmen. Bevares - Ejer Bavnehøj kræver brug
af 4. gear
Men det, der direkte kan bruges af dig er vogntogets stabilitet: det kører
som på skinner. Faktisk sjovt nok mindre sidevindsfølsom en solo - der skal
virkeligt noget til, før du begynder at ane at nu skal du holde igen på
snoede veje. Ikke at vi kører vildt stærkt overalt, men ved almindelige
hastigheder er der fuldstændigt styr over vogntoget.

Vær dog lige opmærksom på vægtene; Focus må (i vores årgang + benzin) trække
1.200 kg - lige i øjet, tror man. 1.200 kg cv og 1.200 kg på trækket - så
når du jo kun 2.400 kg til (E-kortet. Men du er faktisk allerede 50 kg over
!
For hvis du så kigger på loven om kørekort ser det sådan ud: Focus egenvægt:
1.100 kg + 50 kg tillæg = du må køre med en anhænger med max 1.150 faktisk
vægt på B-kort.
Men da bilen må trække 1.200 kg er du altså 50 kg over grænsen og skal så
have B/E-kort.
Jeg troede jeg havde styr på det hele så langt før vi købte bilen, men: jeg
havde et ærinde på motorkontoret og tog papirerne på cv'en med og bad damen
om jeg ikke lige ku få sat totalvægten 50 kg ned. Nej - ikke uden at køre
til syn med cv'en først !
Men jeg kan sætte trækvægten ned på din bil med det samme, fortsatte hun.
Jeg syntes det lød ret fjollet - men da jeg kom hjem gav jeg mig til at
undersøge det - hun måtte vel have en grund til at sige det.
Og det viser sig at jeg i stedet - gratis og uden syn - kunne få sat bilens
max tilladte anhængervægt ned med de samme 50 kg. Og det betyder at jeg nu
lovligt kan køre med den samme cv - blot må den aldrig have en faktisk
totalvægt på mere end 1.150 kg når jeg kører Fanden stå i hvor logikken blir
af i dansk lov !

Skidt - vi har en vejeseddel på cv'en fra ny - den siger 880 kg for tom
vogn, så vi har rigeligt "råd" til at miste 50 kg bagage

Fra : Steen Schmidt

Dato : 13-05-07 09:49

Galaxy wrote:

> Diesel. Skal bruges som campingvognshest...
>
> 3 unger
>
> Hvilke plusser og minusser kan i komme med...?
>
> Vi er nemlig kommet i vildrede

Det bør da være imellem Mondeo og Octavia sammenligningen bør stå - det
er dem der er i samme prisklasse. Focus er langt billigere end Octavia.
Og i denne sammenligning er Mondeo større og Fords diesel'er larmer
altså markant mindre end Skoda'ens. Samtidig har Skoda en sindssyg
læssekant i bagagerummet, samt "kun" 4 stjerner hos Euro-NCAP.

Mondeo i den nye '07 udgave kommer så med de nye PSA-udviklede
diesel'er som kendes fra bl.a. S-Max. Dem har jeg så ikke prøvet endnu,
men en 1,8 ell. 2,0 af dem burde være vejen frem - de får i hvert fald
meget ros, og skulle være endnu mere støjsvage end de nuværende
tørstige i Mondeo.

Mvh
Steen

Fra : Galaxy

Dato : 13-05-07 13:48

De koster det samme..

Ca. 300 k for en stationcar...

Lars.

Fra : Steen Schmidt

Dato : 13-05-07 15:17

Galaxy wrote:

> De koster det samme..
>
> Ca. 300 k for en stationcar...

Hmm, så snakker du en Octavia 1,9 TDI Ambiente (306k) og en Focus 1,8
TDCi Trend (278k)? 28k i forskel er *meget* på listeprisen.

Dem jeg har kigget på (er selv ved at kigge på diesel st.car) er
Octavia 2,0 TDI Elegance+ (ender i 380k efter 25k rabat) samt den nye
Mondeo 2,0 TDCi Titanium X med bedre udstyr end Octavia'en (ender på
ca. 390k efter 60k rabat). Der kan muligvis hives endnu mere hjem i
rabat på Mondeo'en - der er stadig 20-40k op til hvad leasingfirmaerne
køber dem til. Og så er det spørgsmålet om den nye 2,0 TDCi trækker
ordentligt i Mondeo, larmen i Skoda'en kan jeg ikke forliges med i
hvert fald.

Det synes jeg er en mere fair sammenligning.

Mvh
Steen

Fra : Morten D

Dato : 13-05-07 16:35

> [...]
> ca. 390k efter 60k rabat).
>
> Det synes jeg er en mere fair sammenligning.

...bare en lille general observation.. (ikke møntet på denne tråd
specielt..) - gang på gang bliver Octaviaen sammenlignet med biler der er et
nr. større. Octavia vs. Passat/Mondeo/Avensis/Vectra o.lign.

Sandheden er jo, at Octaviaen kører på sammen bund som en Golf. Altså er den
en bil i "Golf-klassen" (Golf, Astra, Focus, Corolla/Auris, Altea/Leon osv.)

Om det er godt eller skidt....tja!? - men godt gået af Skoda Octavia der
tit bliver sammenlignet med både dyrere og større biler..

Vi er selv yderst tilfreds med vores Octavia 2,0 tdi og vil helt klart
anbefale den. Støjen - som nogle nævner - generer ikke os. Prøvede en Audi
A4 "Le Mans" med samme motor - den støjede s** mere end vores Octavia
(havde troet at man fik noget mere støjisolering for de mange penge den
koster mere..) Men den trækker som et lokomotiv og er samtidig økonomisk.
Vores snit ligger på ca. 18 km/l med lige dele by, motor-og landevejskørsel.
Vi kører typisk 900 km pr. tank (ca. 50 l.) Tanken rummer 55 l. Hvis vi
skulle overveje noget andet end Octaviaen, ville det være en Seat Altea
XL... - men det er en helt anden historie

Venligst,
Morten

Fra : Jesper Hedegaard

Dato : 13-05-07 17:41

"Morten D" <mo.dul(NOSPAM)@jubii.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
>
> Om det er godt eller skidt....tja!? - men godt gået af Skoda Octavia der
> tit bliver sammenlignet med både dyrere og større biler..

Anser i en Volvo 745 for samme størrelse som en Mondeo - altså osse mht
plads ?
Så tro om igen - skiftede fra en 745 til Focus Stc for et år siden. Det, jeg
havde i bagagerummet på Volvo'en, da jeg kørte ud for at bytte bil,
forsvandt i Focus'en.
Og der var plads til mere...faktisk er Focus'en ca 10 cm kortere end 745 -
men motorrummet er til gengæld meget kortere på Focus.
Kan der være 4 vintgerdæk + en klapkasse bag i en Octavia Stc ? Det ku der
ikke i Volvo'en, uden at rullegardinet var ubrugeligt - dvs klapkassen måtte
på bagsædet.
I Focus'en ligger vinterdækkene pænt i 2 stable - klapkassen har god plads !

Fra : TDN

Dato : 13-05-07 18:42

"Jesper Hedegaard" <virker@ikke.uk> skrev i en meddelelse

> [...]
> måtte på bagsædet.
> I Focus'en ligger vinterdækkene pænt i 2 stable - klapkassen har god plads

Ford Focus stc. 475 liter/1525 liter
Skoda Octavia stc. 580 liter/1620 liter

Så Octavia har over 100 liter større bagagerum.....

Mvh
Thomas

Fra : Galaxy

Dato : 14-05-07 05:53

Nu havde jeg jo ikke tænkt mig at børnene skulle sidde i bagagerummet. Lidt
flere oplysninger om resten af bilen ville være interessant inden køb...

Lars.

Fra : Lars Knudsen

Dato : 14-05-07 10:27

On Sun, 13 May 2007 17:35:22 +0200, "Morten D"
<mo.dul(NOSPAM)@jubii.dk> wrote:

> [...]
>A4 "Le Mans" med samme motor - den støjede s** mere end vores Octavia
>(havde troet at man fik noget mere støjisolering for de mange penge den

Ja det er da bestemt ikke i orden!

Jeg kom fra en E39 BMW 530dA stationcar og der var/er markant mere
støj i Skodaen ved høje hastigheder. Hvilket jeg finder helt naturligt
og OK - Skodaen er en meget billigere og mindre bil. Men jeg ville så
også forvente at der var styr på støjen i en ny A4.

** Lars

Fra : Galaxy

Dato : 14-05-07 14:06

Det blev en octavia

lars

Fra : Morten D

Dato : 14-05-07 15:56

"Galaxy" <odensegalaxy@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> Det blev en octavia

Jamen, tillykke.. - kan udemærket forstå dit valg

Vil du afsløre hvilken motor og model?

Venligst,
Morten

Fra : Galaxy

Dato : 14-05-07 16:25

2,0 tdi elegance combi..

Lars.

Fra : Lars Knudsen

Dato : 14-05-07 19:35

On Mon, 14 May 2007 17:24:31 +0200, "Galaxy"
<odensegalaxy@hotmail.com> wrote:

>2,0 tdi elegance combi..

Ja den bliver du bestemt ikke ked af at ha' valgt.

Vi er betemt rigtig tilfredse med vores!

** Lars

Fra : Galaxy

Dato : 14-05-07 19:49

Hvor langt kører den på en liter diesel.....?

Fra : Lars Knudsen

Dato : 14-05-07 20:38

On Mon, 14 May 2007 20:49:27 +0200, "Galaxy"
<odensegalaxy@hotmail.com> wrote:

>Hvor langt kører den på en liter diesel.....?

Det kommer jo meget an på hvor og hvordan du kører. Vores er med DSG,
der i følge de officielle mål kører lidt kortere på literen end
modellen uden automatgear.

Vi kører cirka 200 km om dagen, omkring 120 km er motorvej med
fartpilot låst omkring 130 km/t, 50 km landevej omkring 100 km/t og
resten er bykørsel often med den del stop-and-go. På motorvej og
landevej er der som regel spredt trafik med lidt fartnedsættelser med
uden kødannelse. Jeg tilstræber meget at blot koble fartpiloten fra
uden at bremse hvis jeg kan se det er nødvendigt. Acceleration er
typisk så 0-100 nås under 10 sekunder.

Den kombination giver ret konstant cirka 6,0 L per 100 km = 16,7 km/L.

Hvis der er lidt langsommere trafik giver omkring 90 km/t noget nær
5,0 L per 100 km = 20,0 km/L.

Bykørsel med stop-and-go som ud igennem København i tæt trafik ligger
omkring 9,0 L per 100 km = 11,1 km/L.

Men alt i alt ret fornuftigt syntes jeg, specielt hvis man holder sig
fra at køre mere end 110 km/t - men den ligger altså godt på 130...

** Lars

Fra : Jesper Hedegaard

Dato : 14-05-07 22:26

> [...]
>
> Men alt i alt ret fornuftigt syntes jeg, specielt hvis man holder sig
> fra at køre mere end 110 km/t - men den ligger altså godt på 130...

Jamen det lyder da ganske godt - på sidste års påsketur til mellemsverige
kørte vi mellem 13,1 km/l (motorvej ~130) og 15,8 km/l (landevej 70-100).
Vi havde samme gennemsnit på dette års tur til samme sted.
Altsammen med en 1,6 benzinmotor...

Fra : Lars Knudsen

Dato : 15-05-07 08:18

On Mon, 14 May 2007 23:25:48 +0200, "Jesper Hedegaard"
<virker@ikke.uk> wrote:

> [...]
>kørte vi mellem 13,1 km/l (motorvej ~130) og 15,8 km/l (landevej 70-100).
>Vi havde samme gennemsnit på dette års tur til samme sted.

Yes det er faktisk også ret godt. Og så var bilen vil også fyld med
passagerer og oppakning... Det er specielt når hastigheden kommer over
100-110 at brændstofforbruget faktisk stiger markant i Octaviaen. Men
min tidligere BMW 530dA var det faktisk kun bykørsel og meget hurtig
kørsel (dvs 150+) der for alvor kunne rykke væsentligt ved
gennemsnitsforbrug der lå på omkring 13 km/L.

** Lars

Fra : Martin Vollert

Dato : 15-05-07 04:53

Lars Knudsen skrev:

> Acceleration er
> typisk så 0-100 nås under 10 sekunder.
>

> Lars

Det vil sige klampen i bund og maks acc. ??

Hilsen Martin

Fra : Lars Knudsen

Dato : 15-05-07 08:22

On Tue, 15 May 2007 05:53:25 +0200, Martin Vollert <"Mit
fornavn"@ertele.invalid> wrote:

>Det vil sige klampen i bund og maks acc. ??

Nej lige knap, men generelt frisk acc hvis jeg bare skal afsted...

Hvis man trykker klampen i bund på den er 0-100 på omkring 8 sekunder,
men nok både bil, motor og brændstof økonomi har nok bedst af at man
ikke giver den fuld pedal hver gang

** Lars

Fra : Martin Vollert

Dato : 15-05-07 16:05

Lars Knudsen skrev:

> [...]
>
> Hvis man trykker klampen i bund på den er 0-100 på omkring 8 sekunder,
> men nok både bil, motor og brændstof økonomi har nok bedst af at man

Ok jeg sad bare lige og kiggede på at den var opgivet fra fabrikken til
9,7sek. fra 0-100km/t.
Men det er nok en af de der Skoda'er som er tunet fra fabrikken.

Hilsen Martin.

Fra : Lars Knudsen

Dato : 15-05-07 19:01

On Tue, 15 May 2007 17:05:29 +0200, Martin Vollert <"Mit

>Ok jeg sad bare lige og kiggede på at den var opgivet fra fabrikken til
>9,7sek. fra 0-100km/t.
>Men det er nok en af de der Skoda'er som er tunet fra fabrikken.

Tja-bum.. Måske.. Det kan jeg godt se. Sidst jeg forsøgte at time den
med et stopur lå det nærmere på 8,5 tror jeg.

Men anyway, acceleration med ovenstående forbrugsopgivelser er med
noget der ligner 75-80% speeder.

** Lars

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 14-05-07 15:54

Galaxy skriver:

> Det blev en octavia

Det tror jeg nu at du bliver glad for.

Fra : Morten D

Dato : 14-05-07 16:18

> Ja det er da bestemt ikke i orden!

Nej, det synes jeg absolut heller ikke det er! Og når jeg tænker tilbage på
min prøvetur, kunne føresædet ikke komme langt nok ned.. dvs. at istedet for
at have et ordentlig udsyn fremad, sad jeg og kiggede ind i den øverste
vinduesramme og nærmest dukkede hovedet for at se ud ad forruden... - sgu
ikke særlig trakfiksikkert. Det forekom mig også at forruden i A4 virkede
mindre end den i Octaviaen..? Alt i alt var jeg temmelig skuffet over A4 Le
Mans.. - min drengedrøm brast.. *hulk*

Venligst,
Morten

Fra : Brian

Dato : 14-05-07 17:23

Morten D wrote:
> [...]
> kiggede ind i den øverste vinduesramme og nærmest dukkede hovedet for
> at se ud ad forruden... - sgu ikke særlig trakfiksikkert.

Jeg havde præcis samme oplevelse i en A4 - jeg sad febrilsk og rodede efter
et ekstra håndtag, til at få sædet endnu længere ned. Jeg måler sølle 190Cm,
så mange må da have det problem i en A4.

/Brian

Fra : Morten D

Dato : 15-05-07 18:18

"Galaxy" skrev i en meddelelse:

> Diesel. Hvilke plusser og minusser kan i komme med...? Vi er nemlig kommet
> i vildrede

"Galaxy" skrev i en anden meddelelse

> Det blev en octavia

Hej Lars.

Jeg synes det kunne være interessant hvis du ville uddybe hvad der var grund
til din tvivl om hvorvidt du skulle vælge en Octavia eller Focus.. - og
hvorfor det blev en Octavia

Venligst,
Morten

Fra : Galaxy

Dato : 15-05-07 19:10

Var i tvivl da jeg ikke har haft nogen af bilerne før.

Har kørt i flere Ford-modeller, men aldrig Skoda. Og så kunne nogen måske
komme med gode eller dårlige udsagn om de to biler.

Valget faldt på Skoda da vi faldt for pladsen på bagsædet, og det faktum at
førersædet kunne komme meget langt tilbage.

Derudover virkede Skoda'en som en "tungere" bil... Om kvaliteten er bedre
ved jeg ikke, men den føltes bare bedre.

Og så faldt vi klart for den 2 liters 140 hk's diesel..... Og jeg tror vi
bliver glade for det ekstra når den store campingvogn skal over alperne...

Lars.

Fra : Morten D

Dato : 15-05-07 19:56

"Galaxy" skrev i en meddelelse:
> Var i tvivl da jeg ikke har haft nogen af bilerne før.
>
> Derudover virkede Skoda'en som en "tungere" bil... Om kvaliteten er bedre
> ved jeg ikke, men den føltes bare bedre.

Det var også præcis det vi faldt for, da vi købte vores... den lidt
ubestemmelige følelse af kvalitet, som ikke var til stede i nogen af de
andre biler vi prøvede (Corolla, Megane, Astra, Focus, Leon og Altea) og så
selvfølgelig alle de andre kvaliter den har..

> Og så faldt vi klart for den 2 liters 140 hk's diesel..... Og jeg tror vi
> bliver glade for det ekstra når den store campingvogn skal over alperne...

Det er der vist ikke nogen tvivl om

Venligst,
Morten

Fra : Frank E. N. Stein

Dato : 15-05-07 22:43

Galaxy skrev:
> [...]
>
> Valget faldt på Skoda da vi faldt for pladsen på bagsædet, og det faktum at
> førersædet kunne komme meget langt tilbage.

Hvordan ser pladsen på bagsædet ud hvis man forsøger at placere 3
barnestole der?

Fra : Galaxy

Dato : 16-05-07 07:10

Så er der nok ikke meget tilbage.

Men har man tre børn i "stole"-alderen, køber man selvfølgelig en større
bil. Nemlig en 7-personers. Om ikke andet, så for børnenes skyld...

Lars.

Fra : Frank E. N. Stein

Dato : 16-05-07 09:46

Galaxy skrev:
> Så er der nok ikke meget tilbage.
>
> Men har man tre børn i "stole"-alderen, køber man selvfølgelig en større
> bil. Nemlig en 7-personers. Om ikke andet, så for børnenes skyld...
>
> Lars.

Der behøver skam ikke at være så meget plads tilbage efter barnestolene
er anbragt, bare de kan være der og stå sikkert.
Må vel hen til en forhandler og teste det af.

En 7-personers bliver der ikke indkøbt, da det er sjældent at begge
voksne er med i bilen.