citroen c1 på toyota værksted ?
Fra : not@home.se

Dato : 09-05-07 15:43

nu spørger jeg lige dumt , da jeg tænker på at købe en c1 da jeg
syntes at den er pænest inden i og uden på i forhold til aygoen og
107eren , men alle snakker så meget om at servicen er supergod på
toyotaværkstederne, betyder det så at der er skodservice på et
citroenværksted ?

er et citroenværksted dyrere end et toyotaværksted ? eller hvad er den
store forskel ?

og så tænker jeg at hvis jeg køber en c1 og når garantiperioden er
løbet ud vil jeg så egentlig ikke kunne ringe til både peugeot og
toyota og citroen og høre om reperationsprisen på det der nu er gået i
stykker, og så tage det biligste værksted ?

eller vil de hos peugeot og toyota behandle mig dårligere/dyrere fordi
det er en citroen ?

er der ellers noget negativt at sige om c1eren udover at den
selvfølgelig ikke er lige så god som de biler der er dyrere end den ?
er der noget som skal skiftes oftere fordi det er en billig bil ?

jeg overvejer c1eren meget kraftigt jeg har prøvet den et par gange og
den er sjov at køre i og da jeg ikke kører mere end ca 10km om dagen
så er den rigeligt til mig.
jeg har en 20år gammel toyota så for mig er c1eren vild luxus på alle
områder elruder servostyring osv

Fra : Jakob Skovgaard

Dato : 09-05-07 23:15

Hej

Mht værkstederne er jeg helt på bar bund, og tror ikke du får svar på
det herinde, da bilen stadig er temmelig ny, og derved kører alle
stadig rundt med
fabriksgaranti. Men prøv at kontakte det lokale Toyota værksted og
snak med dem.

Jeg (eller konen) har en Aygo, som vi købte sidste sommer. Vi er
rigtig glade for bilen. Vores erfaringer indtil videre er:
-Kvik i byen, følger rigtig fint med trafikken
-Død på motorvej, stejle bakker i 5. gear er dødsdømt.
-Fin plads i kabinen, selv på bagsædet taget bilens størrelse i
betragtning.
-Ingen lyskontakt i højre fordør samt bagdøre, dette er sgu for ringe.
Har selv overvejet at sætte en kontakt i venstre fordør, da den er
forberedt.
-Lidt støjende fra bagpotten, har selv overvejet ekstra støjdæmpning i
bagageerum
-Økonomisk, dog langt fra de små 22 km/l herinde i Århus. Ligger
normalt omkring de 17 km/l med frisk kørsel.
-Lidt træg gearskifte ved kold gearkasse
-Styrtøjet er lidt umeddelsomt om underlag
-Ikke særlig retningsstabil i blæsvejr fra ca 70km/t ->
-Meget dårlig adgangsforhold til det de kalder bagarum. Poser er
faktisk lidt besværlige at putte ned i rummet, pga meget høj
læssehøjde.
-Ufattelig let at parkere da den er lille og smal.
-Rigtig gode oversigtsforhold og gode spejle, dog undre det mig der
ikke er et dødvinkelsspejl i føresiden
-Ingen varme i sidespejle
-Eledig lyd fra den org Toyota radio med 6 højtalere. OK er nok også
godt vant da bil nummer 1 er en Octavia 2, der har rigtig god lyd i de
indbyggede
højtalere.
-Prisen er lige faldet lidt over 20000 kr, dejligt for dem som skal
købe en. Træls for os som har en.

For lige at summere op, så er vi rigtig glade for bilen, men den egner
sig bedst som bybil, da bagerummet er en joke (især for os med
småbørn). Vi regner
med at beholde dytten i mange år, da den fuldt ud lever op til vores
forventninger om en økonomisk lille bil nr 2.
Vi har kun haft en enkelt problem, idet førerdøren ikke slutter helt
tæt. Dette bevirker at der kommer vand ind under måtten i føresiden.
Toyota arbejder
pt på at lave en nye tætningsliste til dørrammen, da det åbenbart er
et kendt problem.
Hvis jeg skulle købe en ny Aygo eller en af de andre lige nu, ville
jeg dog helt klart gå efter en med A/C, da dennne fåes for ca 120000
kr.
Men jeg vil helt klart anbefale at købe en af de 3 små, hvilken en man
vælger er en smagssag. Blot skal man huske at toyota er den eneste af
de 3 der yder
3 års garanti. Men det er nok svært at finde et alternativ til ca
100000 kr der er bedre, hvis det skal være en ny bil.

Dette var en rigtig lang smøre, håber noget af det kan bruges.

Mvh
Jakob Skovgaard

Fra : not@home.se

Dato : 10-05-07 14:59

> [...]
>-Død på motorvej, stejle bakker i 5. gear er dødsdømt.
>-Fin plads i kabinen, selv på bagsædet taget bilens størrelse i

jeg tænker på bagklappen når den er af glas/selve ruden , hvis man
skal køre med et eller andet langt der stikker ud af bagklappen på
bilen , du ved hvis man så lukker klappen ned oven på det der stikker
ud og binder det fast. Så tænker jeg selvfølgelig kan man lægge en
klud imellem men hvad hvis man kører over et bump på vejen springer
ruden så mon ikke ? ja måske noget mærkeligt noget at tænke på men
jeg har aldrig set en bil med sådan en bagklap på før

>-Ingen lyskontakt i højre fordør samt bagdøre, dette er sgu for ringe.

ja det er godt nok nærigt

>Har selv overvejet at sætte en kontakt i venstre fordør, da den er
>forberedt.
>-Lidt støjende fra bagpotten, har selv overvejet ekstra støjdæmpning i
>bagageerum

tjae da jeg var ude og prøve c1eren lagde jeg ikke mærke til noget
larm men jeg har også en 20år gammel bil i forvejen så alt er luxus
for mig

>-Økonomisk, dog langt fra de små 22 km/l herinde i Århus. Ligger
>normalt omkring de 17 km/l med frisk kørsel.

ok jeg har læst et par test de skriver meget forskelligt fra 17 til 24
men 17 er jo nok mest realistisk men det er også rigtig godt syntes
jeg

> [...]
>-Meget dårlig adgangsforhold til det de kalder bagarum. Poser er
>faktisk lidt besværlige at putte ned i rummet, pga meget høj

ja det ser ud til at være det største minus ved bilen at bagagerummet
ikke er meget værd, men man kan jo ikke få det hele

> [...]
>indbyggede
>højtalere.
>-Prisen er lige faldet lidt over 20000 kr, dejligt for dem som skal

ja det er derfor at jeg er tæt på at købe en prisen er blevet ret god

> [...]
>Hvis jeg skulle købe en ny Aygo eller en af de andre lige nu, ville
>jeg dog helt klart gå efter en med A/C, da dennne fåes for ca 120000

men jeg har hørt at A/C skulle tage 10hk af motorkraften ? og der er
jo ikke så mange hk tilbage igen så ? jeg ved ikke om det er rigtigt

> [...]
>100000 kr der er bedre, hvis det skal være en ny bil.
>
>Dette var en rigtig lang smøre, håber noget af det kan bruges.

jo helt sikkert, rart at nogen gidder svare så jeg kan blive lidt
klogere
jeg tænker på om man kan få en tagbagagebærer til bilen ved du det ?
det kunne jo være nødvendigt et par gange om året men stadig rart at
have muligheden for at køre sit nye gulvtæppe eller ligende hjem selv

har du givet din bil noget rustbeskyttelse ? de skriver i motortesten
at den er ringe rustbeskyttet fra fabrikken

hov ved du om der er startspærer i den ?

ps : jeg syntes at den er ret sjov at køre og jeg syntes at den styrer
godt osv men jeg har også noget gammelt lordt i forvejen så det kommer
nok an på hvad man sammenligner med om man syntes den kører godt

Fra : SoL

Dato : 10-05-07 16:46

<not@home.se> skrev i en meddelelse
> [...]
> ruden så mon ikke ? ja måske noget mærkeligt noget at tænke på men
> jeg har aldrig set en bil med sådan en bagklap på før

Den klap behøver du vist ikke være særlig øm overfor - den er rimelig solid.

Det er en dejlig lille nem bil, som kører godt og let at manøvrere i
betragtning af dens relativt lille motorkraft. Jeg kan godt følge med på
motorvejen og det er da lidt sjovt at køre udenom diverse BMW'er (selv om
jeg godt ved de har lidt mere plads under pedalen at gøre godt med)

Knud

Fra : Jakob Skovgaard

Dato : 10-05-07 22:52

not@home.se skrev:

Snip en masse

>men jeg har hørt at A/C skulle tage
>10hk af motorkraften ? og der er
>jo ikke så mange hk tilbage igen så
>? jeg ved ikke om det er rigtigt

AC tager motorkraft, har aldrig prøvet en med AC, så prøv en, og mærk
selv efter.

>jo helt sikkert, rart at nogen
> [...]

Der kan ikke fåes tagbagabærer til bilen så vidt jeg ved, og der kan
heller ikke monteres træk.

>har du givet din bil noget
>rustbeskyttelse ? de skriver i motortesten
>at den er ringe rustbeskyttet fra fabrikken

Nej ikke endnu, men det bliver den her til sommer

>hov ved du om der er startspærer i den ?

Det er der.
>ps : jeg syntes at den er ret sjov
> [...]

Ja den ligger meget godt på vejen, blot synes jeg at sæderne mangler
lidt sidestøtte, så man ikke falder ud i de hurtige sving. Men kører
nu meget fint.

Fra : SoL

Dato : 10-05-07 16:53

> [...]
> stykker, og så tage det biligste værksted ?
>
> eller vil de hos peugeot og toyota behandle mig dårligere/dyrere fordi

Du kan da altid tage det billigste værksted - også et mærke uafhængigt
værksted. Følges proceduren for service i instruktisonsbogen er der ingen
problemer i det.

Hvorvidt du får god eller dårlig service afhænger ikke så meget af mærket
som de personer som ejer/arbejder på værkstedet. Den slags afhænger i høj
grad af kemi og i mindre grad af bilmærke.

Knud