Historien om de billige alubamser fra T-Ha~
Fra : Michael Thybo Jørgen~

Dato : 08-05-07 13:53

Fra tid til anden diskuteres det livligt hvorvidt T-Hansens
billige "skrammel" er værd at kaste ussel mammon efter. Der er som regel et
antal forskellige meninger om det emne. Dette indlæg handler ikke om
meninger, men om fakta.

Undertegnede købte et sæt alu-fælge med Continental PremiumContact2
195/65-15 til sin Mazdarati6 stationsvogn. Prisen var 4196,- inkl.
møtrikker.

Hjulene blev afhentet (med 2 dage forsinket, dvs. ca en uges lev. tid) midt
i Marts måned. Inspektionen afslørede intet unormalt - fin lakering og 3
uger gamle dæk.

Ved montering viste det sig at der kun var ca. 3 mm luft mellem fælg
inderside og bremsecaliperne, hvilket var ca. 1 mm for lidt til at
afbalanceringsklodserne kunne passere.

Det lokale T-Hansen tilbød at lave afbalanceringen om, så klodserne blev
flyttet ud bag egerne. Fin service og ingen bøvl. Desværre kunne klodserne
ikke sidde et sted hvor man kunne forvente de ville blive siddende, da
bagsiden af egerne var befængt med støbte inskriptioner (dimension, ET
etc).

Efter ca. 1 måned og ca. 3500 km, gad jeg ikke bøvle mere med det, og
foreslog derfor at de byttede hjulene til et sæt 16". Dette indvilligede
T-Hansen i, og ydede iøvrigt ca. 600 kr. rabat plus opgradering til
SportContact 205/55-16. Samlet pris blev for mig 6196,- alt inklusive (også
bøvl og gratis 3500 km dæk).

Status er nu at jeg aldrig har haft et sæt hjul der kørte så perfekt som nu.
Hele vejen igennem har T-Hansen leveret en betydelig bedre service og
attitude end jeg nogensinde har oplevet i såkaldt "rigtige" dækfirmaer (som
f.eks. Point-S, SDS og BigWheels).

Mvh
Michael

PS: Nej - jeg arbejder ikke hos T-Hansen, og har ingen interesser i at
promovere dem.

PPS: Jeg har iøvrigt netop monteret nye T-Hansen skiver og klodser for og
bag. Kostede 1596,- alt inklusive (besparelse på ca. 1700 i forhold til
orig. Mazdarati-stumper). Jeg skal nok lade jer vide hvordan det går på
længere sigt, men indtil videre er det perfekt.

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 08-05-07 14:08

On 8 Maj, 14:53, Michael Thybo Jørgensen <n...@way.dk> wrote:
> [...]
> billige "skrammel" er værd at kaste ussel mammon efter. Der er som regel et
> antal forskellige meninger om det emne. Dette indlæg handler ikke om

Er det ikke mest deres dæk vi skælder ud på ?

> [...]
> orig. Mazdarati-stumper). Jeg skal nok lade jer vide hvordan det går på
> længere sigt, men indtil videre er det perfekt.

Hvor meget ville du have sparet med fx. Brembo fra Mekonomen ?

--
Christian.....MSN: spørg...
http://www.yee-haw.dk

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 08-05-07 14:11

On 8 Maj, 14:53, Michael Thybo Jørgensen <n...@way.dk> wrote:
> Status er nu at jeg aldrig har haft et sæt hjul der kørte så perfekt som nu.

Nu har du jo også valgt nogen udemærkede dæk at sætte på. Det er ikke
discount dæk.

> Hele vejen igennem har T-Hansen leveret en betydelig bedre service og
> attitude end jeg nogensinde har oplevet i såkaldt "rigtige" dækfirmaer (som
> f.eks. Point-S, SDS og BigWheels).

Service er altid godt, det ka T Hansen nogen gange godt finde ud af :)

Fra : Michael Thybo Jørgen~

Dato : 09-05-07 12:16

[snip]
> Nu har du jo også valgt nogen udemærkede dæk at sætte på. Det er ikke
> discount dæk.

Jeg ville ikke drømme om at sætte discountdæk på... Det har jeg kun dårlige
erfaringer med (uanset om de kommer fra SDS, Point-S eller
mærke-værksteder).

[snip]
> Service er altid godt, det ka T Hansen nogen gange godt finde ud af :)

Ja det er også min erfaring.

Mvh
Michael

Fra : Bruno

Dato : 08-05-07 15:50

Michael Thybo Jørgensen wrote:

> [...]
> orig. Mazdarati-stumper). Jeg skal nok lade jer vide hvordan det går på
> længere sigt, men indtil videre er det perfekt.

Det bliver interresant hvordan du oplever dem. Jeg har hørt at Mazda's
egne klodser ikke sviner så meget som mange andre, men om det er en
skrøne eller ej kunne være rart at vide.

Mvh
Bruno

Fra : Karsten Feddersen

Dato : 08-05-07 20:18

Hej

Bruno wrote:
> Det bliver interresant hvordan du oplever dem. Jeg har hørt at Mazda's
> egne klodser ikke sviner så meget som mange andre, men om det er en
> skrøne eller ej kunne være rart at vide.

På min 6'er sidder der originale og der er ikke synderligt svineri fra
dem, men fra min 626'er har den tidligere ejer sat noget billigt
skrammel på sidste efterår. De sviner og er så elendige, at jeg
overvejer et ekstra mellemservice for at få originale på.

--
Med venlig hilsen Karsten Feddersen - http://www.feddersen.dk

Fra : Michael Thybo Jørgen~

Dato : 09-05-07 12:01

[snip]
> [...]
> skrammel på sidste efterår. De sviner og er så elendige, at jeg
> overvejer et ekstra mellemservice for at få originale på.

Det kan godt ende med at jeg må ofre de 20 minutter det tager at skifte til
de originale igen - de var kun ca. ½ slidt i for.

Mvh
Michael

Fra : Michael Thybo Jørgen~

Dato : 09-05-07 12:00

[snip]
> Det bliver interresant hvordan du oplever dem. Jeg har hørt at Mazda's
> egne klodser ikke sviner så meget som mange andre, men om det er en
> skrøne eller ej kunne være rart at vide.

Mmmmja, min foreløbige fornemmelse er godt nok at de sviner mere end de
originale (i hvert fald i for). Men de originale var faktisk kun slidt ca.
3-4 mm (ud af ca. 8-9 mm) på de 72.000 km de havde kørt. De ligger nu på
min reservedelshylde, klar til en hurtig indskiftning hvis T-Hansens ikke
du'r.
Jeg skiftede primært i for p.g.a. skæve (originale!!!) skiver.

Mvh
Michael

Fra : Karsten Feddersen

Dato : 09-05-07 19:47

Hej

Michael Thybo Jørgensen wrote:
> Jeg skiftede primært i for p.g.a. skæve (originale!!!) skiver.

Ja det er en fejl som Mazda har og har haft de sidste mindst 10 år på
forskellige modeller og jeg fatter ikke hvorfor de ikke kan få styr på
det. Tricket er, at man i stedet for kun 500-1000km bruger mindst 5000km
på at køre sine bremser til. Jeg har i hvert fald holdt de sidste par
hold af mine lige. Jeg gjorde det samme med 626'eren da jeg overtog den
med næsten nye bremser, men desværre, så kunne de slet ikke køres til.

--
Med venlig hilsen Karsten Feddersen - http://www.feddersen.dk

Fra : Michael Thybo Jørgen~

Dato : 10-05-07 11:27

[snip]
> [...]
> hold af mine lige. Jeg gjorde det samme med 626'eren da jeg overtog den
> med næsten nye bremser, men desværre, så kunne de slet ikke køres til.

Nej det er utroligt. GE-modellen (før '97) havde ingen problemer med det, og
der er absolut ikke blevet mindre gods i 6'er skiver i forhold til de gamle
626'er skiver.

Men jeg forsøger også at skåne de nye de første par tusinde km, for jeg tror
på det har meget med det at gøre.

_Grundig_ rengøring af nav (_ingen_ rust eller rester af fedt, støv eller
andet) inden montering, tilkøring med måde og så i øvrigt ingen store
vandpytter lige efter hårde nedbremsninger. Det tror jeg er nøglen til
plane skiver i laaaang tid.

Mvh
Michael

Fra : Benny

Dato : 08-05-07 17:30

> [...]
> orig. Mazdarati-stumper). Jeg skal nok lade jer vide hvordan det går på
> længere sigt, men indtil videre er det perfekt.

T-H dæk kender jeg ikke noget til, men deres bremser kender jeg en del til.

Min daværende bil var en Corolla fra 90, jeg havde fra 94 til 06

Skiverne var blandt de bedste jeg prøvede og jeg prøvede en del på de 300
kkm jeg kørte.
Klodserne svingede i hårdhed. Nogle gik 8-10 kkm og de næste sled skiverne
ned uden at det sled på klodserne.

Benny

Fra : Kasper

Dato : 08-05-07 17:43

"Benny" <hojvaelde R E M O V E@gmail.com> skrev i en meddelelse

En af mine venners bror arbejder hos ford hvor t-hansen for skiftet nogle af
de dæk der sidder omvendt på,
de fælge til 2999,- eller hvad det koster, er så skæve at de nogle gange
slet ikke kan afbalancere dem siger han. =/

Fra : Jesper Laursen

Dato : 08-05-07 20:12

"Kasper" <kav_91@tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> de fælge til 2999,- eller hvad det koster, er så skæve at de nogle gange
> slet ikke kan afbalancere dem siger han. =/

Nu arbejder han jo også hos Ford, ikk.. :)

Fra : Michael Thybo Jørgen~

Dato : 09-05-07 11:56

> [...]
> de fælge til 2999,- eller hvad det koster, er så skæve at de nogle gange
> slet ikke kan afbalancere dem siger han. =/

Ja men han er garanteret også objektiv

Som jeg skrev: Fakta om mine hjul er at der ingen problemer er.

Mvh
Michael

Fra : Troels Plougmann-Ols~

Dato : 09-05-07 15:00

> de fælge til 2999,- eller hvad det koster, er så skæve at de nogle gange
> slet ikke kan afbalancere dem siger han. =/

Sludder og vrøvl. THansen-kæden afbalancerer dem selv inden levering jo, og
tjek dem på et afbalanceringsapparat, og jeg er rimeligt sikker på at de
ligger indenfor 0-5 gram allesammen.

Troels

Fra : Tom

Dato : 08-05-07 17:50

"Michael Thybo Jørgensen" <no@way.dk> wrote in message

> [...]
> orig. Mazdarati-stumper). Jeg skal nok lade jer vide hvordan det går på
> længere sigt, men indtil videre er det perfekt.

Tja det er mine skiver så ikke. Der kom allerede en smule uballance i
skiverne efter 200 Km kørsel. SÅ ringe har jeg godt nok aldrig oplevet
skiver før.
Men ellers har de da god service, jeg kunne bare aflevere et ubrugt
håndbremsekabel og få pengene igen da det viste sig at det bare var
bremserne der var rustet sammen.

--
Tom

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 10-05-07 09:21

On 9 Maj, 20:46, Karsten Feddersen <kars...@feddersen.dk> wrote:
> [...]
> hold af mine lige. Jeg gjorde det samme med 626'eren da jeg overtog den
> med næsten nye bremser, men desværre, så kunne de slet ikke køres til.

Hvordan kører du dem til?
Undgår hårde opbremsninger og at holde den på bremsen?

Fra : Karsten Feddersen

Dato : 10-05-07 17:59

Hej

Henrik Stidsen skrev:
> Hvordan kører du dem til?
> Undgår hårde opbremsninger og at holde den på bremsen?

Egentlig bare så blide opbremsninger som muligt. Ingen blokeringer eller
hårde opbremsninger, hvis det kan undgås. I min allerførste bil, som var
en Mazda, fik jeg lært på den dyre måde at bremser skal køres til. Ved
første service skulle de drejes af. Siden da (ca 280.000km) har jeg ikke
haft skæve bremser med undtagelse af de billige der sidder på 626'eren,
som ellers var blevet behandlet meget pænt de først ca 7-8.000km og ikke
i den tid var blevet skæve.

--
Med venlig hilsen Karsten Feddersen - http://www.feddersen.dk

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 11-05-07 08:54

On 10 Maj, 18:58, Karsten Feddersen <kars...@feddersen.dk> wrote:

> Egentlig bare så blide opbremsninger som muligt. Ingen blokeringer eller
> hårde opbremsninger, hvis det kan undgås.

Ok, ja det er jo så sådan jeg altid kører - og blokeringer, det sku
ABS'en gerne forhindre ;)

Alligevel blev mine skiver skæve efter jeg fik nye klodser på - ham
der skiftede dem sagde det var fordi de blev så varme når man bremsede
ned f.eks. fra motorvej og hvis man så holdt på en bakke (afkørslen)
og holdt bilen på bremsen så kunne de blive skæve pga den ulige
fordeling af afkølingen.

Nu har jeg fået nyt bremsevæske og sommerdæk på - og forhjulene ryster
når jeg bremser (så meget at rattet bevæger sig ½-1 cm til hver side
hvis jeg ikke holder det fast). Jeg ved ikke om de er dårligt
afbalancerede eller den forbedrede bremseevne med det nye bremsevæske
har gjort dem skæve :(

> I min allerførste bil, som var
> en Mazda, fik jeg lært på den dyre måde at bremser skal køres til.. Ved
> første service skulle de drejes af.

Drejes af? Troede ikke man kunne gøre andet end at sætte nye skiver på
hvis de gamle blev skæve.

Fra : Karsten Feddersen

Dato : 11-05-07 21:42

Hej

Henrik Stidsen skrev:
> [...]
> hvis jeg ikke holder det fast). Jeg ved ikke om de er dårligt
> afbalancerede eller den forbedrede bremseevne med det nye bremsevæske

Mine gør det samme. Jeg synes dog at det har hjulpet en smule at jeg af
og til rører ganske lidt på bremsen. Helst så lidt at jeg ikke mærker at
bilen sagter farten mere end hvis jeg bare gav slip på gassen.

> Drejes af? Troede ikke man kunne gøre andet end at sætte nye skiver på
> hvis de gamle blev skæve.

Jeg har fået det gjort på de første skiver og det hjalp. Da de så ikke
var skæve mere blev de heller aldrig så skæve igen, så prøv at forhør
dig om hvad det koster. Det er 11 år siden jeg fik det gjort, så jeg ved
ikke om prisen på skiver i mellemtiden er faldet så meget at det måske
ikke kan svare sig. Jeg gør det ikke på dem jeg har nu. De bliver
skiftet til originale skiver/klodser næste gang den skal til service.

--
Med venlig hilsen Karsten Feddersen - http://www.feddersen.dk

Fra : Sten Bo

Dato : 12-05-07 14:29

"Henrik Stidsen" <henrikstidsen@gmail.com> skrev i en meddelelse

> [...]

> første service skulle de drejes af.

Drejes af? Troede ikke man kunne gøre andet end at sætte nye skiver på

Om ryteri i rattet. Det indlysende er også at se efter slidte bærekugler og
andre sliddele i styretøj og hjulophæng. Der ske ikke meget til før den
mindste fejl fra skiverne forstærkes op i rattet.

Det er ikke sikkert at det kun er skiverne det er galt med.

Vi havde ryste problemer og fik nye skiver 2 gange uden beregning,
hvorefter jeg fik et tip om at man nogle steder kunne dreje skiverne
monteret på bilen. Måske lille skævhed på nav eller jeg ved ikke hvad der er
årsagen til at det skulle være bedre. Og virkelig - den lokale Mitsubishi
kan
rette skiverne mens de sidder på. En metode der kom til lige efter de
asbestfri kom frem hvor var der mange problemer med skæve skiver - Man
sparede en masse tid og tjente mange penge på den maskine. Men bruges hos
dem næsten aldrig mere.

Vi er campister og de igen nye skiver begyndte selvfølgelig at skabe sig i
Prag, varmt og nogle gode opbremsninger med påløb til at skubbe og
efterfølgende holden ( som omtalt ovenfor). Fandes, ødelagt igen.

Nå men vi kom forbi et stort autopalads, sku ind og kikke, reseptiondamer
og diske til hvert 5 mærker, avancerede venterum, lårkortguider, lånebiler,
veksling og autoudlejning som i lufthavnen værkfører i jakkesæt og to
mekanikere med til modtagelse - og jeg fik efter sprogbøvl og værkførers
prøvetur fortalt, at mine bremser rystede, om de ku afdreje skiverne
_siddende_ på bilen? Jo selvfølgelig. Vi hentede den næste dag, betalte et
eller andet ubetydelig, fik en æske chokolade - bilen var støvsuget og
vasket - og vigtigst, har det bare kørt siden uden særlige hensyn. Kører
selvfølgelig også ganske normalt.

Men tjek lige lidt omkring. Afdrejning på bilen kan måske være løsningen.
Værkstederne ved som regel hvem i byen der kan.

En anden ting. Der skal selvfølgelig ikke sidder en masse skidt rust og
kobberfedtfedt på nav og anlægsflader når man samler. Det skal gi ballade.
Rens ordentligt inden montering.

Mvh

,

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 13-05-07 22:03

Sten Bo wrote on 12-05-2007 :
> En anden ting. Der skal selvfølgelig ikke sidder en masse skidt rust og
> kobberfedtfedt på nav og anlægsflader når man samler. Det skal gi ballade.
> Rens ordentligt inden montering.

Tror ikke det er der problemet er - skiverne har siddet på siden
foråret 2006 og er først nu begyndt at ryste.