Køb af VW Polo
Fra : christian.hove@gmail~

Dato : 07-05-07 15:35

Hej Gruppe

Jeg er blevet tilbudt at købe en nysynet VW Polo 1.3 fra 1993 og søger
i den forbindelse råd fra gruppen.
Jeg har foreløbig testkørt bilen og den virker umiddelbart fin (selvom
der skal trædes noget hård på bremsen for at opnå den ønskede effekt).
Nogle facts:
- indregistreret i 1993
- kørt 270.000 km
- har løbende fulgt service
- tandrem er skiftet ved 220.000 km
- toppakning er skiftet ved 155.000 km

Efter at have kigget på motoren har jeg konstateret følgende:
- Der siver noget olie ud et eller andet sted i den øverste del af
motoren - det er ikke meget men man kan se at der er kommet noget helt
ned på generatoren og man får olie på fingerene hvis man mærker på
bundkarret.
- Der er en smule hvid fedtet snask i kølevandsbeholderen (tror at det
er olie).

Er det sivende olie et tegn på noget alvorligt?

Er der nogen specielle ting jeg skal kigge efter ved sådan en Polo?

Mvh.

Christian

Fra : Mikkel Lund

Dato : 07-05-07 16:53

christian.hove@gmail.com skrev:
> [...]
> motoren - det er ikke meget men man kan se at der er kommet noget helt
> ned på generatoren og man får olie på fingerene hvis man mærker på

Kedeligt, så er der hul i en pakning et sted, måske toppakningen.

> - Der er en smule hvid fedtet snask i kølevandsbeholderen (tror at det
> er olie).

Tror jeg også, det betyder hul i toppakningen eller topstykket.

> Er det sivende olie et tegn på noget alvorligt?

Ja at der er en eller flere pakninger der skal skiftes.

> Er der nogen specielle ting jeg skal kigge efter ved sådan en Polo?

I den alder: rust. Tag en bilkyndig med ud og kigge på den.

--
Hilsen Mikkel Lund
Jokeren i "Mænds ruin"

Fra : Allan F

Dato : 07-05-07 16:56

Lyder som en defekt toppakning og et problem i bremsesystemet - måske defekt
hovedcylinder. Du bør nok lige kigge disse ting efter, inden du køber. Hvad
er prisen?

Allan F

Fra : christian.hove@gmail~

Dato : 08-05-07 13:31

Tak for svarene.
Jeg glemte vist at skrive at bilen er synet for ca. en måned siden.
Prisen er 15.000 kr.
Jeg har ringet til et par mekanikere og det lader til at det koster
ca. 5000 kr at få skiftet toppakningen... umiddelbart virker det noget
dyrt for en ny pakning.

Christian