Må bilen trille af sted i frigear?
Fra : Carsten Andersen

Dato : 02-05-07 07:53

Hej,

Efter Rabatten's udsendelse om øko-kørsel, skulle det også prøves i
Octaviaen (1,9 tdi combi). Udnytte landskabet, koble ud og lade bilen trille
ned af bakkerne i frigear - lige præcis det med frigear siger en kollega så
at det er ikke godt for gearkassen, er der hold i det, og er der andet i
øko-kørsel der er skadeligt for bilen?
Det virker ellers fint, kørt 263 km på 2 dage på både landevej motorvej og
by, boardcomputeren sagde 26,36 km/l - reelt blev det til 24,2 km/l (19,5 -
21 normalt) uden at sløve trafikken mere end jeg plejer.

mvh

Carsten Andersen

Fra : Kim Frederiksen

Dato : 02-05-07 08:00

Carsten Andersen wrote:

>...uden at sløve trafikken mere end jeg plejer.

hehe

/Kim

Fra : Mr J..

Dato : 02-05-07 08:41

> Efter Rabatten's udsendelse om øko-kørsel, skulle det også prøves i
> Octaviaen (1,9 tdi combi). Udnytte landskabet, koble ud og lade bilen
> trille ned af bakkerne i frigear -

Det må da gi bedre og bare koble ud, så skal hjulene ikke trække gearkassen
rundt

Mvh
Morten

Fra : Mr J..

Dato : 02-05-07 11:42

> Det må da gi bedre og bare koble ud, så skal hjulene ikke trække
> gearkassen rundt

sikke noget vås jeg fik skrevet

Mvh
Morten

Fra : Ukendt

Dato : 02-05-07 09:21

"Carsten Andersen" <dublinx@yahoo.dk> wrote in message
> [...]
> ned af bakkerne i frigear - lige præcis det med frigear siger en kollega

> at det er ikke godt for gearkassen, er der hold i det, og er der andet i

Hvis du kører i frigear uden at røre koblingen: ingen problemer, mon din
konditorven ikke mener at det kan være usundt at bruge motorbremse, der har
han også uret
Alle gerarhjul løber altid rundt uanset om den er i gear eller ej blot den
er tilkoblet

Det kan også være slemt nok

--
Møller
"Bag enhver mand står der en kvinde med himmelvendte øjne"

Fra : Uffe Bærentsen

Dato : 03-05-07 09:11

"Møller" <eamzget2net.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> han også uret
> Alle gerarhjul løber altid rundt uanset om den er i gear eller ej blot den

Kender du da Carsten?

> "Bag enhver mand står der en kvinde med himmelvendte øjne"

Dén tror jeg på

--
mvh Uffe
Mondeo 1,8i

Fra : Kong Gulerod

Dato : 02-05-07 11:07

lige præcis det med frigear siger en kollega så
| at det er ikke godt for gearkassen, er der hold i det, og er der andet i

Gearkassen er jo ALTID forbundet til hjulene,-der vil altid være noget som
fiser rundt inde i den (det er jo derfor den er fyldt med olie), når man
kobler ud så er det jo forbindelsen til motoren du tager væk, det er lidt
det samme når du sætter den i frigear, meget simpelt forklaret så de
tandhjul 'frakoblet' på den aksel koblingen er 'forbundet' til,
motor-kobling vil snurre en aksel i gearkassen, da den ikke er forbundet pga
frigear, vil hjulene og det der er koblet til så også snurre med en anden
hastighed inde i gearkassen...det betyder ikke noget, og jeg vil enddag mene
at det slider MINDRE, pga der ikke er belastning på nogle dele af
gearkassen.

Fra : Carsten Andersen

Dato : 02-05-07 15:46

"Kong Gulerod" <avalid@(hasd)dsf.dr> skrev i en meddelelse
> [...]
> mene
> at det slider MINDRE, pga der ikke er belastning på nogle dele af

Hej,

Jeg syntes jo også at det lød lidt langt ude, men når man ikke selv har
forstand på mekaniske dele som gearkasse kan man blive bragt i tvivl.
Godt med klare svar at gå efter.

Carsten Andersen

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 02-05-07 16:12

Carsten Andersen skriver:

> Efter Rabatten's udsendelse om øko-kørsel, skulle det også prøves i
> Octaviaen (1,9 tdi combi). Udnytte landskabet, koble ud og lade bilen trille
> ned af bakkerne i frigear

Hvordan kan du holde ud atil at køre med sådan en svingende hastighed ?

> - lige præcis det med frigear siger en kollega så
> at det er ikke godt for gearkassen, er der hold i det, og er der andet i
> øko-kørsel der er skadeligt for bilen?

Den tager ingen skade.

Klaus
http://home6.inet.tele.dk/moppe

Fra : Carsten Andersen

Dato : 02-05-07 20:45

> Carsten Andersen skriver:

> Hvordan kan du holde ud atil at køre med sådan en svingende hastighed ?

Der gik sport i det et par dage, men det er ikke noget jeg har lyst til som
livsstil.

Carsten Andersen

Fra : TheTransporter

Dato : 03-05-07 05:32

On Wed, 2 May 2007 08:52:55 +0200, "Carsten Andersen"
<dublinx@yahoo.dk> wrote:

> [...]
>by, boardcomputeren sagde 26,36 km/l - reelt blev det til 24,2 km/l (19,5 -
>21 normalt) uden at sløve trafikken mere end jeg plejer.

Du sparer dog noget mere ved bare at lade bilen motorbremse da din
motor ikke bruger benzin/diesel når at den snurer med mere end 1500
rpm ubelastet.

---
Mvh
TheTransporter
1996 Nissan Almera 1,6 SR
2006 Passat Variant Highline 2,0 TDI (Taxa)

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 03-05-07 07:45

TheTransporter skrev:

> Du sparer dog noget mere ved bare at lade bilen motorbremse da din
> motor ikke bruger benzin/diesel når at den snurer med mere end 1500
> rpm ubelastet.

Det sagde de godt nok også i Rabatten, men det undrer mig nu en del
hvordan det er muligt. Der blev helt specifikt sagt, at på nyere biler
lukkes der af for brændstoftilførelsen når man motorbremser, men hvordan
kan motoren så blive ved med at køre, hvis den ikke får brændstof?

Nok et dumt spørgsmål, men burde motoren ikke gå i stå? Kan nogen
forklare logikken bag dette?

Og hvad præcist skal man ligge i "nyere biler", er det biler under
f.eks. 5 år, eller er det de helt nye biler i dag?

--
Michael Rasmussen
»If you don't fail at least 90 percent of the time,

Fra : Peter Dalgaard

Dato : 03-05-07 08:48

Michael Rasmussen <news@irczone.invalid> writes:

> [...]
> brændstof?
>
> Nok et dumt spørgsmål, men burde motoren ikke gå i stå? Kan nogen

Hjulene tvinger motoren rundt gennem gearkassen. Så snart der kommer
benzin til så starter den igen.

Er der i øvrigt nogen tommelfingerregler for hvor brutalt man bør
motorbremse? Fx. når man skifter ned ved byskilte.

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 03-05-07 16:44

Peter Dalgaard skriver:

> Er der i øvrigt nogen tommelfingerregler for hvor brutalt man bør
> motorbremse? Fx. når man skifter ned ved byskilte.

Man starter med at motorbremse i høj gear i tilpas afstand til at man
rammer 50 km/t når man rammer byskiltet. Det må være det optimale

Fra : Lars Holst

Dato : 03-05-07 10:23

TheTransporter <praetorian@t_n_f_s.dk> said in

> [...]
> TheTransporter
> 1996 Nissan Almera 1,6 SR
> 2006 Passat Variant Highline 2,0 TDI (Taxa)

Det er ikke korrekt.

I og med at motoren nedbremser din hastighed så vil der tidsmæssigt være
kortere til du igen skal aktivere motorens trækkraft end hvis du triller
i frigear eller udkoblet.
Her undlader jeg at kommentere på hvorvidt det er sundt for maskinen
eller ej på den ene eller anden måde.

I Alfa Romeo 156 manualen står der dog at man skal undgå at lade bilen
trille i frigear.
Det skyldes muligvis at der er forøget slidtage i gearhjulene ved en
sådan gerning.

--
Lars Holst

Fra : SG

Dato : 03-05-07 18:59

TheTransporter <praetorian@t_n_f_s.dk> skrev i

> Du sparer dog noget mere ved bare at lade bilen motorbremse da din
> motor ikke bruger benzin/diesel når at den snurer med mere end 1500
> rpm ubelastet.

Det kommer an på forholdene.

På vej hjem fra arbejde har jeg 3-4 bakker af 500-1000m varighed, hvor det
bedste faktisk er at koble ud.

Bakkerne passer sådan, at hvis jeg kører 90 frem til bakken begynder at
hælde nedad og derefter kobler ud, kan jeg køre de ca 1 km i udkoblet
tilstand. Når jeg når foden af bakken kører jeg stadig omkring de 90 km/t,
og når jeg så begynder at tabe fart kobler jeg motoren ind igen.

Hvis jeg havde motorbremset i stedet, ville jeg tabe fart nedad bakken til
ulempe for de bagvedkørende, og efter få hundrede meter ville jeg blive
nødt til at koble motoren ind igen for at få sat farten op. Det vil jeg
klart bruge mere brændstof på, og min kørsel vil tilmed være meget
generende for de bagvedkørende.

-SG

Fra : TheTransporter

Dato : 04-05-07 15:16

On 03 May 2007 17:58:36 GMT, SG <ssamsonice-fjerndette@hotmail.com>
wrote:

> [...]
>nødt til at koble motoren ind igen for at få sat farten op. Det vil jeg
>klart bruge mere brændstof på, og min kørsel vil tilmed være meget

Tja når jeg ligger og kører rundt i taxaen, så kan jeg snildt trille
pænt langt før at jeg skal til at give gas. Jeg har prøvet at ramme
horsensbakken med ca 90 Km/t og så bare have ladet taxaen motorbremse
hele vejen og jeg nåede faktisk så langt som til nørretorv før at jeg
mere eller mindre holdt stille. Men den oplysning er nok mest nyttig
for dem der bor i Vejle da de ved hvor langt det stykke er :P

---

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 04-05-07 16:01

TheTransporter used his keyboard to write :
> [...]
> mere eller mindre holdt stille. Men den oplysning er nok mest nyttig
> for dem der bor i Vejle da de ved hvor langt det stykke er :P

Det må have været udenfor myldretiden ;)

Fra : TheTransporter

Dato : 05-05-07 16:03

On Fri, 04 May 2007 17:00:51 +0200, Henrik Stidsen
<henrikstidsen@gmail.com> wrote:

>TheTransporter used his keyboard to write :
>
>Det må have været udenfor myldretiden ;)

Ganske rigtigt ;). Skal ikke mere end 1- 2 andre biler til for at
ødelægge det :(. Men kl 4-5 om morgenen på en hverdags aften er vejle
en drøm at kører i :D. Bare en skam at det bliver til et helvede ca 12
timer senere på grund af det arbejde på broen.

---

Fra : TheTransporter

Dato : 04-05-07 15:20

wrote:

> [...]
>nødt til at koble motoren ind igen for at få sat farten op. Det vil jeg
>klart bruge mere brændstof på, og min kørsel vil tilmed være meget

Hvis du kun lige kan holde din fart ned af bakken i frigear så er det
immervk ikke nogle særligt stejle bakker. For alle de gange jeg har
praktiseret det "trick" så er der sket det at bilen ihvertfald er
begyndt at accelerer medmindre bakken næsten var helt flad.

---

Fra : SG

Dato : 04-05-07 20:10

> [...]
> praktiseret det "trick" så er der sket det at bilen ihvertfald er
> begyndt at accelerer medmindre bakken næsten var helt flad.

Nu skrev jeg jo ikke noget om, at bakkerne var stejle, men at de "passede".

-SG

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 04-05-07 16:01

SG explained :
> [...]

> nødt til at koble motoren ind igen for at få sat farten op. Det vil jeg
> klart bruge mere brændstof på, og min kørsel vil tilmed være meget

Har du prøvet at skifte et gear op? (hvis ikke du kører i højest gear
allerede)

Fra : SG

Dato : 04-05-07 20:12

Henrik Stidsen <henrikstidsen@gmail.com> skrev i

> Har du prøvet at skifte et gear op? (hvis ikke du kører i højest gear
> allerede)

Ja, hvis jeg motorbremser i højeste (5.) gear på "mine" bakker, så taber
jeg langsomt fart.

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 04-05-07 21:15

SG pretended :

> Ja, hvis jeg motorbremser i højeste (5.) gear på "mine" bakker, så taber
> jeg langsomt fart.

Så er der da vist ikke meget bakke over det ;)

Fra : SG

Dato : 05-05-07 12:30

> Så er der da vist ikke meget bakke over det ;)

Nu kommer det jo an på meget mere end bakkens hældning...

Typen af motor, gearing (i 5. gear, ja), aerodynamik, bilens kontruktion,
vægt, dæk, vejforhold, vejrforhold mv.

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 04-05-07 21:51

SG skriver:

> Ja, hvis jeg motorbremser i højeste (5.) gear på "mine" bakker, så taber
> jeg langsomt fart.

Benzinbil ?

Fra : Per Henneberg Kriste~

Dato : 04-05-07 08:38

TheTransporter wrote:
> Du sparer dog noget mere ved bare at lade bilen motorbremse

Forkert. Det er billigst at lade bilen løbe farten af i frigear uanset at
den bruger energi på at gå i tomgang.

> da din
> motor ikke bruger benzin/diesel når at den snurer med mere end 1500
> rpm ubelastet.

1.500 omdrejninger? Jeg kan se på min forbrugsmåler at når jeg slipper
speederen i høj gear skal jeg så tæt på tomgang som overhovedet tænkeligt
før den begynder at bruge brændstof.

Omvendt er jeg overbevist om at min 94 Mondeo havde det samme punkt lidt
over 4.000 omdrejninger, hvor man kunne mærke den fik et ekstra skub når man
kom ned over det omdrejningstal ved speederslip (mærkes bedst ved ned ad
bakke og i lavt gear).

--
Per, Esbjerg