/ Forside / Interesser / Fritid / Biler / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Biler
#NavnPoint
dova 36582
alimak 21895
EA_HS 19179
refi 16217
transor 15483
Cortina01 14584
pallenoc 13678
3773 13117
geu 12469
10  Nordsted1 11856
bugsering på motorvej
Fra : Henrik Stidsen


Dato : 30-04-07 22:29

Hvordan er reglerne for bugsering på motorvej egentlig?

Mødte en bil der havde en anden bil på slæb i dag. De kørte i nødsporet
- men hvor jeg mødte dem var det midt i en sammenfletning og de kom
altså fra det venstre spor...

Er det lovligt for private at bugsere biler på den måde? Og hvordan
skal man i så fald forholde sig i sådan en sammenfletning? (det kan jo
blive temmelig farligt)

--
Henrik Stidsen - Peugeot 306, HDI, 2.0 - http://henrikstidsen.dk/

Tabt gods på motorvejen ? ødelagte skilte ? døde lyssignaler ?
- Ring til Vejdirektoratets servicetelefon: 8020 2060



 
 
Mogens (01-05-2007)
Kommentar
Fra : Mogens


Dato : 01-05-07 05:06

"Henrik Stidsen" <henrikstidsen@gmail.com> skrev i en meddelelse
news:mn.f5807d748bd7a2aa.34878@news.hs235.dk...

> Hvordan er reglerne for bugsering på motorvej egentlig?
> Mødte en bil der havde en anden bil på slæb i dag. De kørte i nødsporet -
> men hvor jeg mødte dem var det midt i en sammenfletning og de kom altså
> fra det venstre spor...
> Er det lovligt for private at bugsere biler på den måde?

Det er ulovligt - en sådan bugsering er ikke lovlig på motorvej.
Bilen skal på et lad istedet...



Henning (01-05-2007)
Kommentar
Fra : Henning


Dato : 01-05-07 08:22

On Mon, 30 Apr 2007 23:28:41 +0200, Henrik Stidsen
<henrikstidsen@gmail.com> wrote:

>Hvordan er reglerne for bugsering på motorvej egentlig?
>
>Mødte en bil der havde en anden bil på slæb i dag. De kørte i nødsporet
>- men hvor jeg mødte dem var det midt i en sammenfletning og de kom
>altså fra det venstre spor...
>
>Er det lovligt for private at bugsere biler på den måde? Og hvordan
>skal man i så fald forholde sig i sådan en sammenfletning? (det kan jo
>blive temmelig farligt)

Du må bugsere til nærmeste afkørsel med max 30km/t.


Hans Kjaergaard (01-05-2007)
Kommentar
Fra : Hans Kjaergaard


Dato : 01-05-07 10:05

On Tue, 01 May 2007 09:21:50 +0200, Henning
<newsmail@REMOVETHISmailme.dk> wrote:

>On Mon, 30 Apr 2007 23:28:41 +0200, Henrik Stidsen
><henrikstidsen@gmail.com> wrote:
>
>>Hvordan er reglerne for bugsering på motorvej egentlig?
>>
>>Mødte en bil der havde en anden bil på slæb i dag. De kørte i nødsporet
>>- men hvor jeg mødte dem var det midt i en sammenfletning og de kom
>>altså fra det venstre spor...
>>
>>Er det lovligt for private at bugsere biler på den måde? Og hvordan
>>skal man i så fald forholde sig i sådan en sammenfletning? (det kan jo
>>blive temmelig farligt)
>
>Du må bugsere til nærmeste afkørsel med max 30km/t.
Du skal benytte godkendt bugseringskøretøj og så er hastigheden vist
oppe på 50-60 km/t, når vi taler motorvej.

/Hans

Henrik Stidsen (01-05-2007)
Kommentar
Fra : Henrik Stidsen


Dato : 01-05-07 08:44

On 1 Maj, 09:21, Henning <newsm...@REMOVETHISmailme.dk> wrote:
> >Er det lovligt for private at bugsere biler på den måde? Og hvordan
> >skal man i så fald forholde sig i sådan en sammenfletning? (det kan jo
> >blive temmelig farligt)

> Du må bugsere til nærmeste afkørsel med max 30km/t.

Hva gør man så når man møder en sammenfletning? Man kan jo ikke rigtig
bare passere de to spor der kommer fra højre, det vil i hvert fald i
mine øjne være farligt og uansvarligt nok til at man burde have
frataget kørekortet på stedet.


alexbo (01-05-2007)
Kommentar
Fra : alexbo


Dato : 01-05-07 09:16


"Henrik Stidsen" <henrikstidsen@gmail.com> skr

> Hvordan er reglerne for bugsering på motorvej egentlig?


Slæbebekendtgørelsen.

§ 9.
Stk. 4. Andre køretøjer end bjærgningskøretøjer må ikke benyttes til
slæbning på motorvej.


mvh
Alex Christensen



TheTransporter (01-05-2007)
Kommentar
Fra : TheTransporter


Dato : 01-05-07 14:00

On Tue, 1 May 2007 10:15:35 +0200, "alexbo" <alexbo@email.dk> wrote:

>
>"Henrik Stidsen" <henrikstidsen@gmail.com> skr
>
>> Hvordan er reglerne for bugsering på motorvej egentlig?
>
>
>Slæbebekendtgørelsen.
>
>§ 9.
> Stk. 4. Andre køretøjer end bjærgningskøretøjer må ikke benyttes til
>slæbning på motorvej.

Og de må godt bugserer med lovlig motorvejshastighed

---
Mvh
TheTransporter
1996 Nissan Almera 1,6 SR
2006 Passat Variant Highline 2,0 TDI (Taxa)

alexbo (01-05-2007)
Kommentar
Fra : alexbo


Dato : 01-05-07 14:51


"TheTransporter" skrev

> Og de må godt bugserer med lovlig motorvejshastighed.

Helt så enkelt er det ikke, i hvert fald hvis man med lovlig hastighed mener
den normale lovlige hastighed.

Men et bugserkøretøjs lovlige hastighed må de selvfølgelig godt bugsere med,
f.eks stangbugsering med 40 km/t.


§ 8
Stk. 3. For bjærgningskøretøj, der slæber et køretøj ved hjælp af wire,
tov eller stangforbindelse, er den højst tilladte hastighed 30 km/t. Ved
slæbning på motorvej og motortrafikvej er den højst tilladte hastighed dog
40 km/t.
Stk. 4. Et bjærgningskøretøj må slæbe et påhængskøretøj med højst 70
km/t. Såfremt påhængskøretøjets bremser ikke er i forskriftsmæssig stand
eller ikke er tilkoblet bjærgningskøretøjets bremsesystem, må slæbning kun
foregå med højst 30 km/t, dog 40 km/t ved slæbning på motorvej og
motortrafikvej og 50 km/t såfremt det slæbte påhængskøretøjs faktiske vægt
ikke overstiger halvdelen af det trækkende bjærgningskøretøjs egenvægt.

mvh
Alex Christensen







TheTransporter (01-05-2007)
Kommentar
Fra : TheTransporter


Dato : 01-05-07 15:21

On Tue, 1 May 2007 15:51:16 +0200, "alexbo" <alexbo@email.dk> wrote:

>
>"TheTransporter" skrev
>
>> Og de må godt bugserer med lovlig motorvejshastighed.
>
>Helt så enkelt er det ikke, i hvert fald hvis man med lovlig hastighed mener
>den normale lovlige hastighed.
>
>Men et bugserkøretøjs lovlige hastighed må de selvfølgelig godt bugsere med,
>f.eks stangbugsering med 40 km/t.
>
>
>§ 8
> Stk. 3. For bjærgningskøretøj, der slæber et køretøj ved hjælp af wire,
>tov eller stangforbindelse, er den højst tilladte hastighed 30 km/t. Ved
>slæbning på motorvej og motortrafikvej er den højst tilladte hastighed dog
>40 km/t.
> Stk. 4. Et bjærgningskøretøj må slæbe et påhængskøretøj med højst 70
>km/t. Såfremt påhængskøretøjets bremser ikke er i forskriftsmæssig stand
>eller ikke er tilkoblet bjærgningskøretøjets bremsesystem, må slæbning kun
>foregå med højst 30 km/t, dog 40 km/t ved slæbning på motorvej og
>motortrafikvej og 50 km/t såfremt det slæbte påhængskøretøjs faktiske vægt
>ikke overstiger halvdelen af det trækkende bjærgningskøretøjs egenvægt.

hmm Den DAH mand der hentede mine forældres bil på motorvejen ved
taulov lå da ihvertfald på 90 hele vejen til kolding. Men der var
bilen forhjul så godtnok spændt fast i en af de der gafler som der
også er på de der falck biler.

---
Mvh
TheTransporter
1996 Nissan Almera 1,6 SR
2006 Passat Variant Highline 2,0 TDI (Taxa)

alexbo (01-05-2007)
Kommentar
Fra : alexbo


Dato : 01-05-07 15:42


"TheTransporter" skrev

> hmm Den DAH mand der hentede mine forældres bil på motorvejen ved
> taulov lå da ihvertfald på 90 hele vejen til kolding.

Og deraf udleder du at så er det nok lovligt for alle bugseringer.
Nu er det ikke vigtigt lige hvad det angår.
Men tråden har også indlæg der skriver at det er lovligt selv at bugsere.
I det hele taget er der mange der har hørt noget og så skriver det som den
endegyldige sandhed.

Der findes en samling regler for bugsering, en slæbebekendtgørelse, man kan
finde den på retsinfo, men nu sætter jeg den ind her nederst.

mvh
Alex Christensen

Bekendtgørelse om slæbning af køretøjer

I medfør af § 70, stk. 4, og § 118, stk. 5 og 7, i færdselsloven, jf.
lovbekendtgørelse nr. 735 af 24. august 1992:

Definitioner

§ 1. Ved slæbning af køretøjer forstås kørsel, hvor et køretøj trækkes uden
iagttagelse af bestemmelserne om tilkobling af køretøjer eller om anvendelse
af prøveskilte.

Stk. 2. Ved et havareret køretøj forstås et køretøj, der på grund af
uheld eller teknisk fejl ikke er i stand til at fortsætte kørslen ved egen
kraft eller ikke er i stand til at fortsætte kørslen forsvarligt.

Stk. 3. Ved et bjærgningskøretøj forstås en bil eller en traktor, der er
forsynet med løftebom eller anden bjærgningsanordning til transport af et
havareret køretøj.

Bjærgningskøretøjer

§ 2. Et bjærgningskøretøj skal være synet og godkendt af Statens
Bilinspektion til slæbning. Køretøjet skal være særligt indrettet til
slæbning, jf. § 1, stk. 3. Godkendelsen skal fremgå af bjærgningskøretøjets
registreringsattest.

Stk. 2. Ved godkendelsen fastsætter Statens Bilinspektion, hvor stor
vægt løftebom eller anden bjærgningsanordning må belastes med, hvor stor
vægten af det slæbte køretøj må være, og den højst tilladte hastighed for
bjærgningskøretøjet, jf. § 8. Bjærgningskøretøjet kan godkendes med flere
sæt sammenhørende værdier for belastning og tilladt hastighed.

Fjernelse af havareret køretøj

§ 3. Et havareret køretøj kan fjernes fra kørebanen ved hjælp af andet
køretøj. Ved fjernelsen kan der ses bort fra reglerne i §§ 4-11. Fjernelse
skal ske på den efter forholdene mest forsvarlige måde.

Slæbning

§ 4. Slæbning af et køretøj skal ske under anvendelse af forsvarligt udstyr
og ved forsvarlig sammenkobling af køretøjerne og kan kun ske ved

1) at køretøjet delvis ophænges på et bjærgningskøretøj,

2) sammenkobling med wire eller tov, medmindre det slæbte køretøj er et
påhængskøretøj,

3) sammenkobling med tilkoblingsanordning eller stangforbindelse, eller

4) at køretøjet delvis ophænges på et påhængsredskab, der opfylder
bestemmelserne i § 5.

Det trækkende køretøj

§ 5. Til slæbning af et køretøj må kun anvendes bil, traktor, motorredskab
eller et til disse tilkoblet et-akslet, uaffjedret,
ikke-registreringspligtigt påhængsredskab.

Stk. 2. Påhængsredskabet skal være konstrueret til at slæbe en havareret
bil således, at bilens styrende hjulpar fastgøres på påhængsredskabet.
Påhængsredskabet må kun anvendes til dette formål.

Det slæbte køretøj

§ 6. Der må kun foretages slæbning af et havareret køretøj eller et
påhængskøretøj fra et havareret vogntog. Der må dog ikke foretages slæbning
af tohjulet motorcykel og tohjulet knallert.

Stk. 2. Slæbning af et påhængskøretøj må kun foretages ved sammenkobling
med et bjærgningskøretøj.

Stk. 3. Der må kun slæbes ét køretøj ad gangen, jf. dog § 9, stk. 3, og
det slæbte køretøjs styrende aksel skal være forrest, medmindre køretøjet er
delvist ophængt på et bjærgningskøretøj. Som ét køretøj anses i denne
forbindelse tillige ledbus og sættevognstog, hvor bil og sættevogn er
sammenkoblet ved hjælp af en drejekrans.

Stk. 4. Det slæbte køretøjs faktiske vægt må ikke overstige 2 gange det
trækkende køretøjs egenvægt.

Stk. 5. Hvis det slæbte køretøj er et påhængskøretøj, hvor bremserne er
i forskriftsmæssig stand og tilsluttet bjærgningskøretøjets bremsesystem, må
de samlede faktiske akseltryk dog være op til 1,5 gange bjærgningskøretøjets
tilladte totalvægt.

Stk. 6. Hvis det slæbte køretøjs styretøj ikke er i forskriftsmæssig
stand, må slæbning kun foretages, når det slæbte køretøj er delvis ophængt
på et bjærgningskøretøj eller på et påhængsredskab.

Stk. 7. Hvis det slæbte køretøjs bremser ikke er i forskriftsmæssig
stand, må slæbning kun foretages, når det slæbte køretøj er delvist ophængt
på et bjærgningskøretøj eller på et påhængsredskab, eller når der slæbes med
et bjærgningskøretøj ved hjælp af stangforbindelse eller
tilkoblingsanordning.

Stk. 8. Såfremt baglygterne på det slæbte køretøj ikke kan aktiveres
under slæbningen eller ikke er synlige bagfra, skal det slæbte køretøj være
forsynet med lygtebom. Lygtebommen skal være anbragt bagest på det slæbte
køretøj, når slæbningen udføres. Lygtebommen skal være udstyret med de samme
bagudvendende lygter, som er påbudt på det slæbte køretøj, og disse lygter
skal kunne aktiveres fra det trækkende køretøj.

Dimensioner

§ 7. Afstanden mellem køretøjerne må ikke overstige 4 m. Overstiger
afstanden 2 m, skal trækforbindelsen være tydeligt afmærket.

Stk. 2. Under slæbning må det slæbte køretøj ikke løftes til en højde,
der er mere end 4,1 m.

Stk. 3. Politiet kan i særlige tilfælde tillade fravigelse af
bestemmelsen i stk. 2 og kan i den forbindelse fastsætte særlige vilkår.

Hastighed

§ 8. For et bjærgningskøretøj, der slæber et køretøj delvist ophængt i
løftebom eller andet bjærgningsaggregat, er den højst tilladte hastighed 70
km/t, hvis:

1) det slæbte køretøjs faktiske vægt ikke overstiger halvdelen af
bjærgnings- køretøjs egenvægt, og

2) det slæbte køretøjs styrende hjul er ophængt.

Hvis det slæbte køretøjs faktiske vægt overstiger en fjerdedel af
bjærgningskøretøjets egenvægt, skal bjærgningskøretøjet være forsynet med
blokeringsfri bremser.

Stk. 2. Såfremt betingelserne i stk. 1 ikke er opfyldt, er den højst
tilladte hastighed 50 km/t.

Stk. 3. For bjærgningskøretøj, der slæber et køretøj ved hjælp af wire,
tov eller stangforbindelse, er den højst tilladte hastighed 30 km/t. Ved
slæbning på motorvej og motortrafikvej er den højst tilladte hastighed dog
40 km/t.

Stk. 4. Et bjærgningskøretøj må slæbe et påhængskøretøj med højst 70
km/t. Såfremt påhængskøretøjets bremser ikke er i forskriftsmæssig stand
eller ikke er tilkoblet bjærgningskøretøjets bremsesystem, må slæbning kun
foregå med højst 30 km/t, dog 40 km/t ved slæbning på motorvej og
motortrafikvej og 50 km/t såfremt det slæbte påhængskøretøjs faktiske vægt
ikke overstiger halvdelen af det trækkende bjærgningskøretøjs egenvægt.

Stk. 5. Ved slæbning, der ikke foregår med et bjærgningskøretøj,
herunder slæbning med et påhængsredskab, er den højst tilladte hastighed 30
km/t.

Stk. 6. Er der for det trækkende eller det slæbte køretøj fastsat en
lavere hastighedsgrænse i medfør af færdselslovens § 43, gælder denne
hastighedsgrænse.



Slæbning på motorvej og motortrafikvej

§ 9. Et bjærgningskøretøj må foretage slæbning på motorvej, såfremt dets
højst tilladte hastighed under slæbning er 70 km/t, jf. § 8, stk. 1 og 4.

Stk. 2. Et bjærgningskøretøj, hvis højst tilladte hastighed under
slæbning er 40 eller 50 km/t, jf. § 8, stk. 1-4, må dog foretage slæbning
til nærmeste frakørsel. Derudover må der slæbes på motorvejsstrækninger, der
går over broer eller gennem tunneller, såfremt de nærmeste til- og
frakørsler til disse strækninger anvendes. Der skal anvendes havariblink på
begge køretøjer samt gult blinkende afmærkningslygte, som er synlig bagfra.
Såfremt ingen faktiske akseltryk overstiger 8 tons, skal slæbning ske i
nødsporet, hvis et sådant findes.

Stk. 3. Et bjærgningskøretøj må dog, uanset bestemmelserne i § 6, stk.
3, slæbe et vogntog til nærmeste frakørsel. Der skal anvendes havariblink på
køretøjerne samt gult blinkende afmærkningslygte, som er synlig bagfra.

Stk. 4. Andre køretøjer end bjærgningskøretøjer må ikke benyttes til
slæbning på motorvej.

Stk. 5. Bestemmelserne om slæbning på motorvej gælder tilsvarende for
motortrafikvej.

Forsikrings- og kørekortbestemmelser

§ 10. For et bjærgningskøretøj skal ansvarsforsikringen omfatte det slæbte
køretøj.

Stk. 2. Ved slæbning af køretøj, der ikke foregår med et
bjærgningskøretøj, skal det slæbte køretøj være forsynet med prøveskilte,
eller det skal være registreret og forsynet med nummerplader, medmindre
køretøjet ikke er registreringspligtigt, og forsikringspligten er opfyldt.

Stk. 3. Påhængsredskab, der benyttes til slæbning, skal være
ansvarsforsikret, og forsikringen skal også omfatte det slæbte køretøj.

§ 11. Føreren af et bjærgningskøretøj, der anvendes til slæbning, skal have
kørekort til kategori E, jf. bekendtgørelse om kørekort.

Stk. 2. Ved slæbning, der foregår med wire, tov eller stangforbindelse,
skal det slæbte køretøj føres af en person, der opfylder betingelserne for
at føre dette køretøj, jf. bekendtgørelse om kørekort.

Stk. 3. Ved slæbning, der foregår med køretøjet delvist ophæng på et
bjærgningskøretøj eller et påhængsredskab, må der ikke være personer i det
slæbte køretøj.




Ib Jakobsen (01-05-2007)
Kommentar
Fra : Ib Jakobsen


Dato : 01-05-07 14:48

alexbo skrev:
> "Henrik Stidsen" <henrikstidsen@gmail.com> skr
>
>> Hvordan er reglerne for bugsering på motorvej egentlig?
>
>
> Slæbebekendtgørelsen.
>
> § 9.
> Stk. 4. Andre køretøjer end bjærgningskøretøjer må ikke benyttes til
> slæbning på motorvej.

Og så i følge min tidligere arbejdsgiver og Falckmand, kun til nærmeste
afkørsel. Han er blevet tilbudt en bøde for at køre forbi en afkørsel
med en bil i grillen.





--
MVH

Ib Jakobsen

alexbo (01-05-2007)
Kommentar
Fra : alexbo


Dato : 01-05-07 14:57


"Ib Jakobsen" skrev


>Og så i følge min tidligere arbejdsgiver og Falckmand, kun til nærmeste
>afkørsel. Han er blevet tilbudt en bøde for at køre forbi en afkørsel med
>en bil i grillen.

Så er det fordi han faldt ind under § 9 stk 2,
Det er ikke som sådan forbudt at slæbe fra den ene ende af landet til den
anden.

§ 9. Et bjærgningskøretøj må foretage slæbning på motorvej, såfremt dets
højst tilladte hastighed under slæbning er 70 km/t, jf. § 8, stk. 1 og 4.

Stk. 2. Et bjærgningskøretøj, hvis højst tilladte hastighed under
slæbning er 40 eller 50 km/t, jf. § 8, stk. 1-4, må dog foretage slæbning
til nærmeste frakørsel. Derudover må der slæbes på motorvejsstrækninger, der
går over broer eller gennem tunneller, såfremt de nærmeste til- og
frakørsler til disse strækninger anvendes. Der skal anvendes havariblink på
begge køretøjer samt gult blinkende afmærkningslygte, som er synlig bagfra.
Såfremt ingen faktiske akseltryk overstiger 8 tons, skal slæbning ske i
nødsporet, hvis et sådant findes.

mvh
Alex Christensen




Finn Guldmann (01-05-2007)
Kommentar
Fra : Finn Guldmann


Dato : 01-05-07 16:18

Ib Jakobsen skrev:
>>> Hvordan er reglerne for bugsering på motorvej egentlig?
>> Slæbebekendtgørelsen.
>> § 9.
>> Stk. 4. Andre køretøjer end bjærgningskøretøjer må ikke benyttes til
>> slæbning på motorvej.
> Og så i følge min tidligere arbejdsgiver og Falckmand, kun til nærmeste
> afkørsel. Han er blevet tilbudt en bøde for at køre forbi en afkørsel
> med en bil i grillen.
>
Det sidste må være en privat fortolkning.

Det lader sig da fint gøre at køre på motorvejen fra den ene ende af
landet til den anden med en bil på grillen.

Mon ikke det var en bugsering med enten tov eller trækstang?


--
MVH Finn

Ib Jakobsen (01-05-2007)
Kommentar
Fra : Ib Jakobsen


Dato : 01-05-07 20:13

Finn Guldmann skrev:

>>
> Det sidste må være en privat fortolkning.

Åh nej. Det er det såmænd ikke.

> Det lader sig da fint gøre at køre på motorvejen fra den ene ende af
> landet til den anden med en bil på grillen.

En kammerat det har haft et privat firma, og som havde en tidligere
DAH-bil har også haft bøvlet flere gange. Han kørte som entreprenør for
Falck.
>
> Mon ikke det var en bugsering med enten tov eller trækstang?

Nixen bixen. Det var et fejeblad med grill. Han kørte via Ringsted med
en bil i grillen. For at hente nok en bil som skulle på ladet ved
storebæltsbroen. En nævenyttig mc-betjent havde set ham køre mod broen,
og havde bemærket ham en gang senere. Så da han via Falcks mellemkomst
blev kaldt ind på stationen kunne han ikke lyve sig fra han var kørt
forbi en afkørsel. Og han var godt klar over han ikke måtte. Men det var
almindelig praksis.

--
MVH

Ib Jakobsen

Finn Guldmann (03-05-2007)
Kommentar
Fra : Finn Guldmann


Dato : 03-05-07 16:17

Ib Jakobsen skrev:
>> Det sidste må være en privat fortolkning.
> Åh nej. Det er det såmænd ikke.
>> Det lader sig da fint gøre at køre på motorvejen fra den ene ende af
>> landet til den anden med en bil på grillen.
> En kammerat det har haft et privat firma, og som havde en tidligere
> DAH-bil har også haft bøvlet flere gange. Han kørte som entreprenør for
> Falck.
>> Mon ikke det var en bugsering med enten tov eller trækstang?
> Nixen bixen. Det var et fejeblad med grill. Han kørte via Ringsted med
> en bil i grillen. For at hente nok en bil som skulle på ladet ved
> storebæltsbroen. En nævenyttig mc-betjent havde set ham køre mod broen,
> og havde bemærket ham en gang senere. Så da han via Falcks mellemkomst
> blev kaldt ind på stationen kunne han ikke lyve sig fra han var kørt
> forbi en afkørsel. Og han var godt klar over han ikke måtte. Men det var
> almindelig praksis.
>
Mon det så har været noget med at nogle tilladelser ikke var i orden?

Sidste sommer blev jeg bugseret, med lastbilen på grill, fra Skanderborg
og til Aabenraa.

Efter det du siger har det så ikke været lovlig.

Men når man kigger i trafikken (kommer der hver dag) er det das
almindelig forekommende at der sker bugseringer, på grill, forbi afkørsler.

Så er køretøjet godkendt, og har firmaet tilladelserne i orden kan jeg
ikke se der er et problem.

At den bil man har og bruge til det er indrettet som bjergningskøretøj
er jo ikke nødvendigvis det samme som at man også har lov at køre.

Der skal jo nok en form for tilladelse til som der skal så mange andre
steder.

Derudover styrker du min mistanke om "privat fortolkning" når du nævner
en "mc" og det er på Djævleøen. Derovre har de nemlig en af slagsen
kørende der burde have forbud mod at have med trafik at gøre. At man kan
finde på at stoppe en lastbil i nødsporet for at lave en kontrol, 600 m
før Antvorskov rasteplads vidner om manglende kendskab til hvad trafik
er for en størrelse.

--
MVH Finn

Ib Jakobsen (03-05-2007)
Kommentar
Fra : Ib Jakobsen


Dato : 03-05-07 22:01

Finn Guldmann skrev:

> Mon det så har været noget med at nogle tilladelser ikke var i orden?


Det må man vel formode at Falck har eller i det mindste har styr på?.

>
> Sidste sommer blev jeg bugseret, med lastbilen på grill, fra Skanderborg
> og til Aabenraa.
>
> Efter det du siger har det så ikke været lovlig.


Nu kunne man forestille sig der måske var andre regler for tung
bjærgning?. Noget med den bliver for høj på en blokvogn, og måske ikke
kan køre andre steder end på motorvej, hvor der oftest stort set er
mindst 4m frihøjde.

>
> Men når man kigger i trafikken (kommer der hver dag) er det das
> almindelig forekommende at der sker bugseringer, på grill, forbi afkørsler.

Måske noget med at man godt kan se det praktisk i måden, og ser gennem
fingrene med det.

> Derudover styrker du min mistanke om "privat fortolkning" når du nævner
> en "mc" og det er på Djævleøen. Derovre har de nemlig en af slagsen
> kørende der burde have forbud mod at have med trafik at gøre. At man kan
> finde på at stoppe en lastbil i nødsporet for at lave en kontrol, 600 m
> før Antvorskov rasteplads vidner om manglende kendskab til hvad trafik
> er for en størrelse.


Sikkert en der ikke er stedkendt. Lagde faktisk mærke til den tankvogn
der forleden brændte på den fynske motorvej blev bugseret samlet. Og
ikke trækker og sættevogn for sig. Den med samlet skulle heller ikke
være efter reglerne.


--
MVH

Ib Jakobsen

alexbo (03-05-2007)
Kommentar
Fra : alexbo


Dato : 03-05-07 22:48


"Ib Jakobsen" skrev

>Lagde faktisk mærke til den tankvogn der forleden brændte på den fynske
>motorvej blev bugseret samlet. Og ikke trækker og sættevogn for sig. Den
>med samlet skulle heller ikke være efter reglerne.

Det er lige efter bogen.

Slæbebekendtgørelsen:
"Som ét køretøj anses i denne
forbindelse tillige ledbus og sættevognstog, hvor bil og sættevogn er
sammenkoblet ved hjælp af en drejekrans."

mvh
Alex Christensen



Ib Jakobsen (04-05-2007)
Kommentar
Fra : Ib Jakobsen


Dato : 04-05-07 20:46

alexbo skrev:

>
> Slæbebekendtgørelsen:
> "Som ét køretøj anses i denne
> forbindelse tillige ledbus og sættevognstog, hvor bil og sættevogn er
> sammenkoblet ved hjælp af en drejekrans."

Ok, men almindelig forvogn og anhænger må ikke bugseres samlet?. Eller
andet sted har jeg set en bjærgningvogn til tunge køretøjer med en
anordning på grillen som kunne transportere sættevogne. Kan bare huske
de par gange jeg har været indblandet i hjemkørsel af defekte
dobbeltdækkere gennem Tyskland har været meget besværlig. De har ikke
måtte være på slæb, og på blokvogn var de for høje.

--
MVH

Ib Jakobsen

alexbo (05-05-2007)
Kommentar
Fra : alexbo


Dato : 05-05-07 07:55


"Ib Jakobsen" skrev

>Ok, men almindelig forvogn og anhænger må ikke bugseres samlet?. Eller
>andet sted har jeg set en bjærgningvogn til tunge køretøjer med en
>anordning på grillen som kunne transportere sættevogne. Kan bare huske de
>par gange jeg har været indblandet i hjemkørsel af defekte dobbeltdækkere
>gennem Tyskland har været meget besværlig. De har ikke måtte være på slæb,
>og på blokvogn var de for høje.

Formentlig har dobbeltdækkeren været for tung til at bugservognen måtte køre
på motorvej med den.

Jeg kender ikke de tyske regler, men har i et tidligere indlæg citeret hele
den danske slæbebekendtgørelse.

mvh
Alex Christensen



blue (01-05-2007)
Kommentar
Fra : blue


Dato : 01-05-07 18:26

"alexbo" <alexbo@email.dk> skrev i en meddelelse
news:4636f9d5$0$21929$157c6196@dreader1.cybercity.dk:


> Slæbebekendtgørelsen.
>
> § 9.
> Stk. 4. Andre køretøjer end bjærgningskøretøjer må ikke benyttes til
> slæbning på motorvej.

Hvad med § 3, hvis der nu ikke findes et nødspor?



alexbo (01-05-2007)
Kommentar
Fra : alexbo


Dato : 01-05-07 22:40


"blue" skrev

> Hvad med § 3, hvis der nu ikke findes et nødspor?

Jeg mener ikke nødspor omtales i bekendtgørelsen.

mvh
Alex Christensen



blue (03-05-2007)
Kommentar
Fra : blue


Dato : 03-05-07 16:32

"alexbo" <alexbo@email.dk> skrev i en meddelelse
news:4637c1aa$0$21924$157c6196@dreader1.cybercity.dk:

> Jeg mener ikke nødspor omtales i bekendtgørelsen.

Nej, men det gør "kørebanen".

Fjernelse af havareret køretøj

§ 3. Et havareret køretøj kan fjernes fra kørebanen ved hjælp af andet
køretøj. Ved fjernelsen kan der ses bort fra reglerne i §§ 4-11. Fjernelse
skal ske på den efter forholdene mest forsvarlige måde.



Hans Kjaergaard (03-05-2007)
Kommentar
Fra : Hans Kjaergaard


Dato : 03-05-07 17:17

On Thu, 3 May 2007 17:31:55 +0200, "blue" <x@ywzx.dk> wrote:

>"alexbo" <alexbo@email.dk> skrev i en meddelelse
>news:4637c1aa$0$21924$157c6196@dreader1.cybercity.dk:
>
>> Jeg mener ikke nødspor omtales i bekendtgørelsen.
>
>Nej, men det gør "kørebanen".
>
>Fjernelse af havareret køretøj
>
>§ 3. Et havareret køretøj kan fjernes fra kørebanen ved hjælp af andet
>køretøj. Ved fjernelsen kan der ses bort fra reglerne i §§ 4-11. Fjernelse
>skal ske på den efter forholdene mest forsvarlige måde.

Der skelnes nok mellem "Fjernelse af havareret køretøj fra kørebanen"
og "Slæbning af havareret køretøj (væk fra havareringsstedet)".

Det første er brutalt sagt at få smidt havaristen i grøften så
trafikken kan glide igen.

/Hans

alexbo (03-05-2007)
Kommentar
Fra : alexbo


Dato : 03-05-07 19:18


"blue" skrev

> § 3. Et havareret køretøj kan fjernes fra kørebanen ved hjælp af andet
> køretøj. Ved fjernelsen kan der ses bort fra reglerne i §§ 4-11. Fjernelse
> skal ske på den efter forholdene mest forsvarlige måde.

Ja og så spørger du "hvad nu?"
og det kan man gøre om alt muligt,

Hvad nu hvis der ikke er nogen bil at slæbe med?
Hvad nu hvis det er mørkt?
Hvad nu hvis jeg har brækket armen?
Hvad nu hvis der er tilskadekommende?
Hvad nu hvis der ikke er nødspor?

Hvis der ikke er nødspor må man slæbe den et andet velegnet sted hen,
og det må man gøre med en motorcykel.
Man må gøre det selv om føreren af det slæbte køretøj ikke har kørekort.
Ja man må gøre stort set hvad man vil, bare man får køretøjet væk fra
vejbanen.
Man må bruge sin sunde fornuft, og så kan det være op til politi og dommer
at
vurdere om man har sådan een.

Man skal jo stadig først og fremmest sikre at ikke andre kommer bragende ind
i den haverede bil.

For ikke så længe siden var der et indlæg fra en dansk lastbilchauffør,
hvoraf det fremgik at ingen gjorde det rigtige.

Han var en nat kommet kørende i højre bane, ser en tankbil i nødsporet og
tænker han er nok punkteret.
Så han trækker ud i andet spor, en personbil går uden om til i tredie spor
og banker ind i en havareret bil.

Tankbil chaufføren har ikke gjort noget ærligt for at forhindre det sker,
han vælger at holde i nødsporet i stedet for midt på vejen med nødblink,
han drejer ikke tankbilen ud så lyset kan ramme den havarerede bil.
Men han tænder dog nødblinket, det skulle med lidt held alarmere
bagvedkørende, men desværre ikke i dette tilfælde.

Den næste lastbil trækker ud men gør heller ikke noget, f.eks. sætter langt
lys på for at se om der er tabt olie eller andet på vejen.
Nødblinket alarmerer ham ikke, for tankbilen holder jo ikke på vejen.
Personbilen buldrer bare forbi i tredie bane også uden at kunne se vejen
langt nok frem, heller ikke han bliver alarmeret af dels nødblinket, dels at
lastbilen trækker en bane ud.

En ulykke der sagtens kunne være undgået hvis bare een havde taget den
rigtige beslutning.

mvh
Alex Christensen




www.netink.dk / ww~ (02-05-2007)
Kommentar
Fra : www.netink.dk / ww~


Dato : 02-05-07 15:41

Hejsa

>> Slæbebekendtgørelsen.


Hvor kan man finde den i sin helhed ?

--

Lars Engelhardt
ADMIN www.GPSdebat.dk

blue (03-05-2007)
Kommentar
Fra : blue


Dato : 03-05-07 16:36

>>> Slæbebekendtgørelsen.
>
>
> Hvor kan man finde den i sin helhed ?

http://www.retsinformation.dk

Den hedder: Bekendtgørelse om slæbning af køretøjer



Henrik Stidsen (01-05-2007)
Kommentar
Fra : Henrik Stidsen


Dato : 01-05-07 10:02

On 1 Maj, 10:15, "alexbo" <ale...@email.dk> wrote:
> "Henrik Stidsen" <henrikstid...@gmail.com> skr

> > Hvordan er reglerne for bugsering på motorvej egentlig?

> Slæbebekendtgørelsen.

> § 9.
> Stk. 4. Andre køretøjer end bjærgningskøretøjer må ikke benyttes til
> slæbning på motorvej.

Kort og simpelt - tak for det :)


Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177557
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408873
Brugere : 218888

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste