Apple Extended Keyboard II
Fra : Flemming Rubini

Dato : 20-05-07 05:42

Findes der et layout til mit gamle tastatur til brug i MacOS X?
(M3501).

Jeg har sat en iMate på ADB porten så jeg bruger det som USB tastatur.

Flemming Rubini

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 20-05-07 14:21

Hej Flemming

Flemming Rubini wrote:
> Findes der et layout til mit gamle tastatur til brug i MacOS X?
> (M3501).

Ja, Griffin iMate X, men den er væk fra nettet, ser det ud til. - Send
mig en mail, så får du den af mig.

> Jeg har sat en iMate på ADB porten så jeg bruger det som USB tastatur.

Det samme gør jeg. - De der gamle tastaturer er og bliver temmelig meget
bedre end de nymodens Apple 'hakkebrædder'...

mvh. Erik Richard
<mac-man_NOSP@M_stofanet.dk> - fjern _NOSPM_

Fra : Flemming Rubini

Dato : 20-05-07 16:55

> Hej Flemming

> Ja, Griffin iMate X, men den er væk fra nettet, ser det ud til. - Send
> mig en mail, så får du den af mig.

Får man tilføjet M3501 tastaturlayout med denne driver?

Flemming Rubini

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 20-05-07 17:57

Flemming Rubini wrote:

> Får man tilføjet M3501 tastaturlayout med denne driver?

Ja, alle Apples Extended tastaturer er fuldt supporteret. - Jeg brugr
det selv sammen med de store Extended II ISO tastaturer. iMate control
virker i øvrigt også sammen med det helt gamle Apple Family - den fra
Classic og Color Classic.

mvh. Erik Richard

Fra : Flemming Rubini

Dato : 20-05-07 18:04

> Ja, alle Apples Extended tastaturer er fuldt supporteret.

Det er ikke helt det samme som jeg spørger om. Kan du efter at have
installeret iMate driveren i tastaturfremviseren se dit Extendede II
tastatur?

Flemming Rubini

Fra : Niels Jørgen Kruse

Dato : 20-05-07 19:35

Flemming Rubini <flemming@rubini.invalid> wrote:

> Det er ikke helt det samme som jeg spørger om. Kan du efter at have
> installeret iMate driveren i tastaturfremviseren se dit Extendede II
> tastatur?

iMate driveren er ikke kompatibel med 10.4. Du risikerer at gøre din
maskine ustabil. Der er et brugbart layout indbygget i operativsystemet,
hav blot iMate + tastatur tilsluttet mens du genstarter maskinen.

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 20-05-07 21:20

Niels Jørgen Kruse wrote:
> [...]

Først lige til dig Flemming, - ja, det kan jeg.

> iMate driveren er ikke kompatibel med 10.4. Du risikerer at gøre din
> maskine ustabil. Der er et brugbart layout indbygget i operativsystemet,
> hav blot iMate + tastatur tilsluttet mens du genstarter maskinen.

Det er jo nødvendig at iMate adapteren er tilsluttet, Sætter man blot
iMate adapteren til et Extended II ISO og starter, bliver man bedt om at
vælge tastaturlayout. Hvis man vælger ISO, vil man få problemer med brug
af visse taster, vælger man US/IEC vil maskinen ikke starte. Det samme,
hvis man vælger JP/IEC...

Så hvis ikke kontrolpanen er installeret, så er der en del taster, man
ikke har adgang til. Bl.a. mangler $§¯' og man kan heller ikke bruge '+'
og '-' (minus) på det numeriske tastatur til forstr. med ZoomView. Der
er også visse andre tegn, hvor man skal bruge komb. COM+CRTL, der heller
ikke virker.

Den absolut eneste funktion, jeg endnu har fundet, der _ikke_ virker med
imate+Ext.II er ALT-boot. Det kræver et native USB tastatur. Til evt. en
sådan situation har jeg et gammelt iMac tastatur i baghånden...

Og det er noget sludder, at iMate kontrolpanen + driveren ikke kører
godt på 10.4. Det kører endda særdeles godt.

mvh. Erik Richard

Fra : Flemming Rubini

Dato : 20-05-07 22:04

> Så hvis ikke kontrolpanen er installeret, så er der en del taster, man
> ikke har adgang til. Bl.a. mangler $§¯' og man kan heller ikke bruge '+'

Kan du se et dollartegn i dit skærmtastatur?

> Og det er noget sludder, at iMate kontrolpanen + driveren ikke kører
> godt på 10.4. Det kører endda særdeles godt.

Det er lidt flot sagt, for producenten er direkte uenig med dig.

Flemming Rubini

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 20-05-07 23:03

Flemming Rubini wrote:

> Kan du se et dollartegn i dit skærmtastatur?

?? - Jeg er ikke helt med på, hvad du mener her...

> Det er lidt flot sagt, for producenten er direkte uenig med dig.

Det er muligt, de er det. Men nu har jeg brugt iMates siden jeg skiftede
til maskiner, der ikke har ADB port, så jeg vil nok mene, jeg har en vis
erfaring på det område.

Det er et problem med iMate, men det er ikke i softwaren. Det er derimod
i selve adapteren. Jeg har lavet en hel del forsøg på mere end 20
forskellige maskiner, og jeg postede resultatet her i gruppen svjh.
sidste år. Jeg kan ikke gå tilbage og finde det på den her maskine i
gruppen, da jeg ikke har downloaded så mange fra gruppen. - Men jeg vil
da gerne sende originalen igen....

Fejlen er en elektrisk fejl, der i en del tilfælde kan låse pilen fast i
øverste venstre hjørne under start og genstart. Men det kan afhjælpes
ved at flytte pilen væk fra hjørnet, såsnart selve opstartsvinduet er
kommet frem. Fejlen er ligeledes både under OS 9.x og OS X og både med
og uden iMate Control installeret.

...Fandt lige originalen. Indlægget er fra 06.04.06 17:37 med titlen
"iMate og OSX"

Testen blev også sendt til Apple Support - godt nok på dansk, men ham
jeg snakkede med, sagde, at han nok skulle oversætte og videresende den.
Jeg har fået bekræftelse fra Apple på, at de også oplever samme fænomen.

mvh. Erik Richard

Fra : Flemming Rubini

Dato : 20-05-07 23:15

> ?? - Jeg er ikke helt med på, hvad du mener her...

Tastaturfremviser (=skærmtastatur for fagfolk ) faktisk kan den vise
det i meget stor størrelse.

> Det er muligt, de er det. Men nu har jeg brugt iMates siden jeg skiftede
> til maskiner, der ikke har ADB port, så jeg vil nok mene, jeg har en vis
> erfaring på det område.

Det er jo ikke raketvidenskab, men når du udtaler dig så generelt,
mangler du at tage hensyn til dongles, etc.

Jeg startede lige op fra min kopidisk, og minsandten om ikke alt virkede
uden bøvl. Da den ikke kunne genkende tastaturet, og den bad mig om at
trykke på tasten til højre for skiftetasten, valgte jeg denne gang
skifte-hold tasten, dvs. a, og det virkede.

Hvordan sletter jeg tastaturfilen så jeg kan prøve det samme på min
standardstartdisk? For nu bruger den jo mit extendede men rotere mellem
tre forskellige.

Flemming Rubini

Fra : Flemming Rubini

Dato : 20-05-07 23:42

> [...]

> Hvordan sletter jeg tastaturfilen så jeg kan prøve det samme på min
> standardstartdisk? For nu bruger den jo mit extendede men rotere mellem

øh, jeg ressetter vel bare pram.

Flemming Rubini

Fra : Flemming Rubini

Dato : 20-05-07 23:47

Flemming Rubini <flemming@rubini.invalid> wrote:

> øh, jeg ressetter vel bare pram.

hverken det eller reset-all i Open Firmware hjælper.

iMate må åbenbart identificere sig selv konsekvent som et eller andet.
(er udstyret med batteri).

Flemming Rubini

Fra : Flemming Rubini

Dato : 21-05-07 00:54

Flemming Rubini <flemming@rubini.invalid> wrote:

> hverken det eller reset-all i Open Firmware hjælper.
>
> iMate må åbenbart identificere sig selv konsekvent som et eller andet.
> (er udstyret med batteri).

HD -> Bibliotek -> Keyboard Layouts ->
(slette:) com.apple.keyboardtype.plist

Herefter kan man vælge tastatur ved opstart, da tastaturet ikke
genkendes: man bedes om at taste bogstavet til højre for venstre
skiftetast. Vælger man skifte-hold-tasten, så forståes det ikke, men
resultatet bliver rigtigt. Bortset fra:
skærmtastaturet=tastaturfremviseren, er korrekt, men det man skriver på
selve tastaturet er noget andet for: [$/§]-tasten og [</>]-tasten er det
henh. intet/intet og $/§

Man kommer altså ikke udenom remaping. Hvilken fil mon det er?

Flemming Rubini

Fra : Niels Jørgen Kruse

Dato : 21-05-07 09:16

> [...]

> skærmtastaturet=tastaturfremviseren, er korrekt, men det man skriver på
> selve tastaturet er noget andet for: [$/§]-tasten og [</>]-tasten er det

Jeg har </> tasten til at virke, men ikke $/§ tasten. Jeg tror nok jeg i
sin tid trykkede på z istedet for </> tasten da jeg skulle trykke på
tasten til højre for venstre skiftetast.

Fra : Flemming Rubini

Dato : 21-05-07 23:59

> Jeg har </> tasten til at virke, men ikke $/§ tasten. Jeg tror nok jeg i
> sin tid trykkede på z istedet for </> tasten da jeg skulle trykke på
> tasten til højre for venstre skiftetast.

Forskellen på ISO og ANSI er at et ISO tastatur har en tast til venstre
for z. Så dit tastatur er måske blevet "genkendt" som ANSI.

Trykker jeg på </> tasten får jeg code 10 og resultatet er $/§. Træls.
Så foretrækker jeg trods alt din version.

Ukelele er i øvrigt meget nemt at gå til, såfremt man ønsker at lave et
nyt layout, men jeg kan ikke flytte hvilken code den tomme tast giver.

Flemming Rubini

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 21-05-07 01:15

Flemming Rubini wrote:

> hverken det eller reset-all i Open Firmware hjælper.
>
> iMate må åbenbart identificere sig selv konsekvent som et eller andet.

Jep, iMate Control er 'prefered', dvs., den virker over alle andre. Se
mit andet svar...

> (er udstyret med batteri).

Ja 'PRAM' batteri.

mvh. Erik Richard

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 21-05-07 01:12

Flemming Rubini wrote:

> Tastaturfremviser (=skærmtastatur for fagfolk ) faktisk kan den vise
> det i meget stor størrelse.

OK. Den 'feature' er gået min næse forbi. - Jeg har ellers et par
gange ledt efter noget ala 'Tastatur&Skrifter' fra OS 9.x...

Og så kan jeg også svare på spørgsmålet, om jeg kan se $-tegnet... Ja,
det kan jeg. Samtlige tegn på hele mit Apple Extended II ISO tastatur er
med, - normaltaster/bogstavtaster, midterblok, numerisk, F-taster. - Alt
er dér, selv 'død-taster' er med og de er endda markeret med særlig
farve, så jo, - jeg kan både skrive $ og § - § = $+SHIFT...

> Det er jo ikke raketvidenskab, men når du udtaler dig så generelt,
> mangler du at tage hensyn til dongles, etc.

OK da, men alligevel vil jeg nu mene, at jeg har testet det så grundigt
igennem, at det godt kan siges at være 'en generel erfaring'. - Det er
jo ikke 'generel', at man absolut bruger dongles...

Mht. 'dongle' tænker du her på en QuarkExpress ADB eller USB dongle? -
Hvis det er det, vil jeg anbefale, at du kontakter Quark i Schweiz og
får den byttet til en USB istedet for. du skal så montere i følgende
rækkefølge: <Tastatur->iMate->USB-dongle->USB Port 1>. Det er vigtigt,
at det netop er USB port 1, der bruges. Det er et fif, jeg har fået fra
en grafisk design virksomhed her i byen. (Jeg lavede en del
systemrenoveringer for dem).

> [...]
> trykke på tasten til højre for skiftetasten, valgte jeg denne gang
> skifte-hold tasten, dvs. a, og det virkede.

Hm, jeg installerede blot iMate Control og genstartede, så var
tastaturet genkendt uden videre...

> Hvordan sletter jeg tastaturfilen så jeg kan prøve det samme på min
> standardstartdisk? For nu bruger den jo mit extendede men rotere mellem
> tre forskellige.

Jeg har aldrig været ude for, at den stod og skiftede, selvom jeg har
haft både et orig. iMac USB tastatur og mit Extended II sat på samtidig,
eller fjernet et af dem....

Men mon ikke, det er denne her, der i givet fald skal hives ud
volumename/library/preferences 'com.apple.keyboardtype.plist'? - Det er
mit umiddelbare gæt...

mvh. Erik Richard

Fra : Flemming Rubini

Dato : 21-05-07 02:35

> Hm, jeg installerede blot iMate Control og genstartede, så var
> tastaturet genkendt uden videre...

Ideen er jo netop at jeg ikke har installeret iMate, da tastaturet
fremstod som det skulle (sådan da) på min anden startdisk.

Men pyh, hvor er det træls at Apple ikke supporterer deres M3501. Har
spildt alt for meget tid på det pjat, at få en perfekt løsning. Men jeg
tror jeg vælger at leve uden dollars og paragraffer etc.

Bruger du din iMate i 10.4?

Flemming Rubini

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 21-05-07 14:58

Flemming Rubini wrote:

> [...]
> spildt alt for meget tid på det pjat, at få en perfekt løsning. Men jeg
> tror jeg vælger at leve uden dollars og paragraffer etc.

Jeg synes også godt, de kunne have lavet et native layout for netop det
tastatur. Det er - sammen med IBMs gamle 'kliktastatur - stadig verdens
beste!

Hm, hvis du vil bruge det som ekstern tastatur på en iBook/PowerBook
_kan_ du få endnu flere problemer med manglende taster. Jeg koblede det
på et tidspunkt til min Pismo 500. - Startknappen virker, men ESCAPE og
BACKSPACE var væk. Installerede iMate Control og begge var igen
'nærværende'...

> Bruger du din iMate i 10.4?

Jep, - på tre forskellige - alle med 10.4.9. Desuden er der på den ene -
min 'Music Monster' installeret classic direkte på X. De to andre har
begge seperate OS 9.2.2 installationer. Alle taster virker perfekt -
bortset fra det, jeg allerede har nævnt, at ALT boot ikke virker...

mvh. Erik Richard

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 21-05-07 16:38

> [...]

> Jeg synes også godt, de kunne have lavet et native layout for netop det
> tastatur. Det er - sammen med IBMs gamle 'kliktastatur - stadig verdens

Der er iøvrigt ikke problmer med tastaturlayoutet på de gamle IBM
tastature hvis man blot bruger den rette PS/2 -> USB adapter.

Fra : Flemming Rubini

Dato : 21-05-07 18:41

> Der er iøvrigt ikke problmer med tastaturlayoutet på de gamle IBM
> tastature hvis man blot bruger den rette PS/2 -> USB adapter.

Hæ hæ, det var da sandeligt rart at høre. Jeg har stadig det med
funktionstasterne i venstre side. Det elsker jeg. Især til flightsim

Flemming Rubini

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 21-05-07 19:23

flemming@rubini.invalid (Flemming Rubini) writes:

> Hæ hæ, det var da sandeligt rart at høre. Jeg har stadig det med
> funktionstasterne i venstre side. Det elsker jeg. Især til flightsim

Med PS/2 stik? Hvor i alverden har du støvet den op henne?

--
Thorbjørn Ravn Andersen "... plus ... Tubular iMacs!"

Fra : Flemming Rubini

Dato : 21-05-07 20:51

> Med PS/2 stik? Hvor i alverden har du støvet den op henne?

Næh, du har ret, det er et DIN-stik. Så jeg skal åbenbart DIN-PS2-USB.

Flemming Rubini

Fra : Flemming Rubini

Dato : 22-05-07 08:53

> Næh, du har ret, det er et DIN-stik. Så jeg skal åbenbart DIN-PS2-USB.

Jeg har bestilt i henhold til MRKs link til Zitech plus en DIN-dims, så
nu kan vi jo afvente hvad jeg får ud af det.

Men hold da op hvor var det skønt at komme tilbage til mit m3501, fra
Apples blåtandsklaver (efter MRKs udfald mod trådløst, tak!).
I øvrigt larmer IBM'erne da forresten en hel del mere.
Faktisk boykottede jeg en gang udskiftning til dem på et kontor pga. den
utålelige kliklyd. De helt oprindelige må være lavet med RR's lydmand
ved siden af.
Undskyld alle forkortelserne, det skulle se lige så nørdet ud som
indholdet

Flemming Rubini

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 22-05-07 18:15

Flemming Rubini <flemming@rubini.invalid> wrote:

> Jeg har bestilt i henhold til MRKs link til Zitech plus en DIN-dims, så
> nu kan vi jo afvente hvad jeg får ud af det.

jeg vil lige anføre at jeg ikke har skrevet om hvorledes et ADB
tastatur på mac OS X, kun om de gamle PS/2 tastature fra IBM.

Fra : Flemming Rubini

Dato : 22-05-07 19:34

> Flemming Rubini <flemming@rubini.invalid> wrote: > Flemming Rubini

> jeg vil lige anføre at jeg ikke har skrevet om hvorledes et ADB tastatur
> på mac OS X, kun om de gamle PS/2 tastature fra IBM.

Jo jo, det har du gjort rede for knivskarpt altså PS/2 tastaturerne.
Jeg bemærker at jeg jævnligt skal ombryde opfølgninger, øh ...

--
Med venlig hilsen Flemming Rubini

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 22-05-07 20:18

Flemming Rubini <flemming@rubini.invalid> wrote:

> Jo jo, det har du gjort rede for knivskarpt altså PS/2 tastaturerne.
> Jeg bemærker at jeg jævnligt skal ombryde opfølgninger, øh ...

min nuværende editor (vim) er ikke så sød til at ombryde som den jed
jeg brugte førhen, det er sikkert blot en opsætterfejl som jeg ikke
har haft tid til at dimse med.

Fra : Flemming Rubini

Dato : 22-05-07 21:46

> ikke
> har haft tid til at dimse med.

tænk det udtryk bruger jeg også. at dimse. har ikke set andre bruge det
før.

Flemming Rubini

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 22-05-07 23:09

Flemming Rubini wrote:

> tænk det udtryk bruger jeg også. at dimse. har ikke set andre bruge det
> før.

Høh. det har jeg da brugt de sidste mange år, - godt gammeldaws jysk
udtryk.

mvh. Erik Richard

Fra : Flemming Rubini

Dato : 22-05-07 23:32

> Høh. det har jeg da brugt de sidste mange år, - godt gammeldaws jysk
> udtryk.

jeg kan lide det af to grunde

dim, engelsk for tåget
dims, dansk for ting
samlet at tåge rundt med ting,
underforstået hvor man i virkeligheden burde have brugt tiden på at
banke konen med svabergasten.

Flemming Rubini

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 23-05-07 00:59

Flemming Rubini wrote:

> [...]
> dims, dansk for ting
> samlet at tåge rundt med ting,
> underforstået hvor man i virkeligheden burde have brugt tiden på at

Se, det er en anden snak, - jeg nøjes med dimserne, da jeg ingen kone
har.

mvh. Erik Richard

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 23-05-07 06:12

> tænk det udtryk bruger jeg også. at dimse. har ikke set andre bruge det
> før.

dims = tidskrævende nøderi der i bund og grund er unyttigt.

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 22-05-07 22:03

Morten Reippuert Knudsen<spam@reippuert.dk> writes:

> min nuværende editor (vim) er ikke så sød til at ombryde som den jed
> jeg brugte førhen, det er sikkert blot en opsætterfejl som jeg ikke
> har haft tid til at dimse med.

Der er en firetegnssekvens der indeholder g, p og q der ombryder
nuværende blok, men jeg kan vitterligt ikke huske præcis hvad.
--
Thorbjørn Ravn Andersen "... plus ... Tubular iMacs!"

Fra : Flemming Rubini

Dato : 23-05-07 21:44

Pyh der er godt nok mange ting man har glemt:

Caps-lock sidder i højre side, hvordan aktivere man en
kommando-tast/æble-tast, og jeg kan ikke med det layout den umiddelbart
dukker op aktivere pilene i det numeriske tastatur.
Det er dømt nørdaktivitet.
Så derfor skriver jeg nu fra et udvidet IBM tastatur. Det virker fint.
Apples m3501 er mere gummiagtige i anslaget end dette. Men er til
gengæld mere lydløst. Det skrmaler noget IBM-tastaturet. Men min
skrivehastighed er stærkt stigende.
Det mangler selvfølgelig også en løsning på den manglende æble-tast.
Løses det så tror jeg at jeg beholder det.

Flemming Rubini

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 21-05-07 21:49

Thorbjørn Ravn Andersen wrote:

> Med PS/2 stik? Hvor i alverden har du støvet den op henne?

Det ku' jæ' os' godt li' å¨vid'e... De hænger ikke på træer rundt
omkring - også gerne, hvilken PS2->USB adapter, man skal bruge... - Men
forresten, - er det ikke den, der også findes med USB stik istedet for PS2?

mvh. ERik Richard

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 21-05-07 22:54

Erik Richard Sørensen <NOSPAM@NOSPAM.dk> writes:

> [...]
> omkring - også gerne, hvilken PS2->USB adapter, man skal bruge... -
> Men forresten, - er det ikke den, der også findes med USB stik istedet

Næppe, det tastatur var modellen før PC AT'eren (den med 286'eren) kom
på markedet.

Men det var også solide sager.
--
Thorbjørn Ravn Andersen "... plus ... Tubular iMacs!"

Fra : Flemming Rubini

Dato : 21-05-07 22:07

> Hvor i alverden har du støvet den op henne?

Jeg fandt det i slutfirserne, men gik kort tid efter over til Mac.

Produceret 8 aug. 1986. Og blev brugt frem til min spejlæggemaskine kom
i 1994. (7200).

Flemming Rubini

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 21-05-07 22:47

Flemming Rubini wrote:

> Jeg fandt det i slutfirserne, men gik kort tid efter over til Mac.

Kan det ikke passe, at det er den, de også har produceret i en USB
version under navnet 'IBM Office Keyboard'? - et stort tungt dyr - endnu
tungere end Apple Extended II ISO...

> Produceret 8 aug. 1986. Og blev brugt frem til min spejlæggemaskine kom
> i 1994. (7200).

Synes du, den blev så varm.? - Var din også med den berygtede Connor
harddisk? - 75mhz/90mhz? - Men sikken en slider, 72'eren var. - Jeg
skilte mig først af med min for ca. 2 år siden, da jeg skulle flytte...

mvh. Erik Richard

Fra : Flemming Rubini

Dato : 21-05-07 23:59

> Synes du, den blev så varm.? - Var din også med den berygtede Connor
> harddisk? - 75mhz/90mhz? - Men sikken en slider, 72'eren var. - Jeg
> skilte mig først af med min for ca. 2 år siden, da jeg skulle flytte...

3 års utålelighed, indtil de satte den på deres repairprogram.
Du kunne sidde og skrive, og pludselig se at du manglede otte sekunders
tekst på grund af timingsfejl (netværk, krystal?).

Ved skiftet blev maskinen tilbageleveret uden blæsere til bundprintet,
som heller ikke længere producerede varme.

Jeg var godt mobset da jeg havde indkøbt tre af dem, og havde mit hyr
med at dokumentere problemet.

Apple skiftede hurtigt og effektivt så snart den var kommet på
repairprogram. (eller dvs. det var den sædvanlig danske reparatør på den
tid. Dygtige). Men ellers en klar alvorlig klagesag a la nærværende sag
fra forbrugerstyrelsen. Den slags ting kommer der flere af med
elektronik der bliver mere og mere kompakt, så lad os endelig få
afklaret sagsbehandlingen jf. forbrugerstyrelsen.

Flemming Rubini

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 21-05-07 18:57

Morten Reippuert Knudsen<spam@reippuert.dk> writes:

> tastature hvis man blot bruger den rette PS/2 -> USB adapter.

Oho! Som fx hvad?

Jeg gider kun de gamle tastaturer, så det vil jeg da gerne vide.
--
Thorbjørn Ravn Andersen "... plus ... Tubular iMacs!"

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 22-05-07 02:06

> Oho! Som fx hvad?

> Jeg gider kun de gamle tastaturer, så det vil jeg da gerne vide.

<http://www.zitech.dk/Product/Details.aspx?ID=12077>

fungerer fint med mit IBM årgang 1984, som er et PS/2 keyaboard fra
før de de blev kompatible med HID.

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 21-05-07 01:23

> [...]

> Hvordan sletter jeg tastaturfilen så jeg kan prøve det samme på min
> standardstartdisk? For nu bruger den jo mit extendede men rotere mellem

/System/Library/CoreServices/KeyboardSetupAssistant.app

Fra : Flemming Rubini

Dato : 21-05-07 02:45

> /System/Library/CoreServices/KeyboardSetupAssistant.app

Man of the Oneliners. Tusind tak!

Flemming Rubini

Fra : Flemming Rubini

Dato : 20-05-07 21:55

> iMate driveren er ikke kompatibel med 10.4. Du risikerer at gøre din
> maskine ustabil. Der er et brugbart layout indbygget i operativsystemet,
> hav blot iMate + tastatur tilsluttet mens du genstarter maskinen.

)) der genstartes..........

Fint, nu kommer det rigtige tastatur frem, men det lever sit eget liv.
Skifter mellem tre forskellig: iBook, et med numerisk, og så mit
extended. Så snart jeg bruger skærmtastaturet, begynder den at forhandle
om hvad der nu er tilsluttet.

Tiden er vist gået for mine M3501. Det er meget uheldigt.

Flemming Rubini

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 20-05-07 22:32

flemming@rubini.invalid (Flemming Rubini) writes:

> Tiden er vist gået for mine M3501. Det er meget uheldigt.

Eeventuelt kunne du vel kontakte dem der har lavet iMate driveren og
sige du godt vil give dem penge for en 10.4 version?
--
Thorbjørn Ravn Andersen "... plus ... Tubular iMacs!"

Fra : Flemming Rubini

Dato : 22-05-07 08:53

> Eeventuelt kunne du vel kontakte dem der har lavet iMate driveren og
> sige du godt vil give dem penge for en 10.4 version?

God idé, men jeg det kan være ERS ved hvem de er?

Flemming Rubini

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 22-05-07 12:13

Flemming Rubini wrote:

> God idé, men jeg det kan være ERS ved hvem de er?

Det er folk fra Griffin selv, der står bag....

mvh. Erik Richard

Fra : Flemming Rubini

Dato : 22-05-07 12:18

> Det er folk fra Griffin selv, der står bag....

Tak, jeg kunne hellere ikke komme det nærmere. Men jeg har så heller
ikke installeret selve driveren.

Flemming Rubini