Grundlæggende css
Fra : Grith Kilde

Dato : 17-05-07 18:54

Hej
Jeg har et problem med css, der ikke slår igennem på mit
html-dokument. Jeg har lavet nedenstående meget simple
dokumenter. Men det virker altså ikke, og jeg kan ikke lure
hvorfor.
Jeg har desværre ikke noget link til siden. kAN NOGENHJÆPE MIG
MED AT FINDE PROBLMET/FEJLEN?

HTML:
<head>
<title>forside</title>
<link rel="stylesheet" type="text/css" href="style.css">
</head>
<h1>Uddannelse</h1>

CSS:
body {
   background-color:#FF0000;
   background-image: url("book.jpg");
}
h1 {
   color:#990000;
}

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 17-05-07 19:13

Grith Kilde skrev:

> [...]
> html-dokument. Jeg har lavet nedenstående meget simple
> dokumenter. Men det virker altså ikke, og jeg kan ikke lure

Det kan jeg heller ikke.

> Jeg har desværre ikke noget link til siden. kAN NOGENHJÆPE MIG
> MED AT FINDE PROBLMET/FEJLEN?

Væn dig til at erklære doctypen. Det gør du ved som det
allerførste i en HTML-fil at skrive præcis sådan her:

<!DOCTYPE html PUBLIC '-//W3C//DTD HTML 4.01//EN'
''>http://www.w3.org/TR/html4/strict.dtd'>

> <link rel="stylesheet" type="text/css" href="style.css">

Tjek at din CSS-fil hedder "style.css" med små bogstaver og at
den ligger i samme mappe som HTML-filen.

>    background-image: url("book.jpg");

Man kan undvære anførselstegnene. Om det er det der giver en
fejl, ved jeg ikke.

Du kan få hjælp til at finde fejl på denne her side der kan
tjekke om ens kode er i orden:

   http://validator.w3.org/

PS. Der findes andre doctyper, men indtil du selv ved at du skal
bruge en anden og hvorfor, så brug den jeg har vist dig her og
lad være med at tænke mere på det.

--
Bertel

Fra : Grith Kilde

Dato : 17-05-07 19:34

Tak for det. Jeg har indført doctypen. Problemet med css'en er
dog ikke løst

Fra : Christian Bohr-Halli~

Dato : 17-05-07 19:21

Grith Kilde <grithhodal@hotmail.com> posting:

>Jeg har et problem med css, der ikke slår igennem på mit
>html-dokument. Jeg har lavet nedenstående meget simple

Sikker på, du har inkluderet css med det rette filnavn? Jeg har
kopieret din kode ind i to filer, css kommer fint frem her,
http://cbh.softwolves.dk/temp/html.html

--
What is life, except excuse for death,

Fly Opera - http://opera.softwolves.dk

Fra : Kerim Ellentoft

Dato : 17-05-07 19:30

Christian Bohr-Halling <nospam@cbh.softwolves.dk> skrev :

>Sikker på, du har inkluderet css med det rette filnavn?

Og at den ligger i samme mappe som html-filen.

--
Kerim
(Sura 3, vers 87)

Fra : Ukendt

Dato : 17-05-07 20:21

"Kerim Ellentoft" <kerim@mail.tele.invalid> skrev i en meddelelse

> Og at den ligger i samme mappe som html-filen.

Og at der ikke er forskel på små og store bogstaver i filnavnet og
henvisningen. Er før set give problemer på visse webservere

Carsten Sørensen

Gode råd til webdesigneren - http://csnet.dk/html/

Fra : Rune Jensen

Dato : 17-05-07 20:36

"Carsten Sørensen" <askmeforanaddress> skrev i en meddelelse...

> Og at der ikke er forskel på små og store bogstaver i filnavnet og
> henvisningen. Er før set give problemer på visse webservere

Hun har ikke sagt, om det er på serveren eller på selve hendes computer, det
gir problemer, jo.....

Denne oplysning ville være god at have.

MVH
Rune Jensen

Fra : Grith Kilde

Dato : 17-05-07 21:04

Jeg arbejder kun lokalt på min egen pc...

Fra : Rune Jensen

Dato : 17-05-07 21:23

"Grith Kilde" skrev i en meddelelse...

> Jeg arbejder kun lokalt på min egen pc...

Laver du både HTML og CSS i samme program, f.eks. notepad...? Husker du at
tage .txt efternavnet væk fra CSS-filen (hvis det blir lavet i notepad)?

MVH
Rune JEnsen

Fra : rene

Dato : 28-05-07 18:47

"Kerim Ellentoft" <kerim@mail.tele.invalid> skrev i en meddelelse

> Og at den ligger i samme mappe som html-filen.
>
> --
> Kerim
> »Søger nogen en anden religion end Islam, skal den ikke modtages
> af Ham, og han skal i det kommende liv være blandt taberne.«
> (Sura 3, vers 87)

ja ja ja millioner tror på gud, jesus, muhammed, allah og og havd de nu
hedder
og millioner tror på små grønne mars mænd men hvem har nogensinde set nogen
af ?? INGEN
og det er der heller aldrig nogen der kommer til.

og dem som mener at islam er den eneste og sande religion skulle have
stukket
en STOR, FED OG TYK amerikansk raket op i røven, hvor på der står :
FUCK MUHAMMED.

(René 1962, vers 1 og 2)
Ateist ikke troende

Fra : Grith Kilde

Dato : 17-05-07 19:43

Jeg har mit tekstdokument style.css og mit html-dokument
default.html i samme mappe.

Fra : Christian Bohr-Halli~

Dato : 17-05-07 19:52

Grith Kilde <grithhodal@hotmail.com> posting:

>Jeg har mit tekstdokument style.css og mit html-dokument
>default.html i samme mappe.

Har du prøvet at opdatere siden i din browser, F5?

Fra : Grith Kilde

Dato : 17-05-07 20:31

Siden er opdateret, og alle navne er skrevet med små bogstaver...

Fra : Kerim Ellentoft

Dato : 17-05-07 20:59

Grith Kilde <grithhodal@hotmail.com> skrev :

>Siden er opdateret, og alle navne er skrevet med små bogstaver...

Upload siden, så vi kan se den, ellers kommer vi ikke videre, vi
kan ikke se nogen fejl i den kode, du har postet.

PS. Vær rar at klip i det du citerer og svar under det du
citerer.

Se evt. http://www.html.dk/nyhedsgrupper/usenet.asp. især
afsnittet »Gælder der nogle regler for nyhedsgrupperne?« - tak.

--
Kerim
(Sura 3, vers 87)

Fra : rene

Dato : 28-05-07 18:47

Fra : Christian Bohr-Halli~

Dato : 17-05-07 21:08

Grith Kilde <grithhodal@hotmail.com> posting:

>Siden er opdateret, og alle navne er skrevet med små bogstaver...

Så bliver du vist snart nødt til at lægge siden op på en server, så
man kan få syn for sagen. Har du ikke serveradgang, kan du zippe
filerne og sende dem til min e-postadresse.

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 18-05-07 00:17

Christian Bohr-Halling wrote:
> Har du ikke serveradgang, kan du zippe
> filerne og sende dem til min e-postadresse.

Så er det kun dig, der kan se det. Er det ikke bedre, at Grith opretter et
webhotel, hvis hun ikke allerede har et? Det er gratis på http://frac.dk

Erik Ginnerskov
http://html-faq.dk

Fra : Christian Bohr-Halli~

Dato : 18-05-07 03:14

"Erik Ginnerskov" <erik@donotspammeplease.invalid> posting:

>Så er det kun dig, der kan se det.

Jeg havde nu tænkt mig at lægge det op. Har dog ikke modtaget noget.

Fra : Peter Vesth

Dato : 18-05-07 07:21

Hej Grith

Det ser rigtigt ud, men prøv at ændre denne

> <link rel="stylesheet" type="text/css" href="style.css">

til

<link rel="stylesheet" type="text/css" href="style.css" />

så er der sandsynlighed for, at det virker.

Mvh.

Peter

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 18-05-07 07:43

Peter Vesth skrev:

> Det ser rigtigt ud, men prøv at ændre denne

> til

> <link rel="stylesheet" type="text/css" href="style.css" />

> så er der sandsynlighed for, at det virker.

Nej. De lukkestreger skal ikke bruges ved HTML.

--
Bertel

Fra : Peter Vesth

Dato : 18-05-07 08:15

Bertel Lund Hansen wrote in dk.edb.internet.webdesign.html:

> Nej. De lukkestreger skal ikke bruges ved HTML.

Grith skriver nedenstående, og jeg mener at når kaldet ligger i
head, skal man lukke med />.

<head>
<title>forside</title>
<link rel="stylesheet" type="text/css" href="style.css">
</head>
<h1>Uddannelse</h1>

altså skal link rel'en ser sådan ud

<link rel="stylesheet" type="text/css" href="style.css" />

Har jeg ikke ret i det?

Mvh.

Peter

Fra : Leonard

Dato : 18-05-07 08:31

On 18 May 2007 07:15:24 GMT, Peter Vesth wrote:

> Har jeg ikke ret i det?

Nej, ikke når det er HTML
Tags skal lukkes i XHTML.

Så når der bruges den DOC-TYPE som Bertel har vist tidligere, så skal
der ikke lukkes.
--
Leonard
http://vw.leonard.dk/

Fra : Kerim Ellentoft

Dato : 18-05-07 08:34

Peter Vesth <peter_vesth@hotmail.com> skrev :

>Har jeg ikke ret i det?

Nej, lukketags skal som en anden nævner ikke bruges i html, kun
xhtml.

Og selvom doctype var angivet til xhtml, så er jeg sikker på at
alle browsere vil ignorere fejlen.

--
Kerim
(Sura 3, vers 87)

Fra : rene

Dato : 28-05-07 18:47

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 18-05-07 09:49

Peter Vesth skrev:

> Grith skriver nedenstående, og jeg mener at når kaldet ligger i
> head, skal man lukke med />.

Det er forkert. Det har ikke noget med head eller body at gøre.

I de doctyper hvor der skal bruges lukkestreg, skal den stå ved
de tags der ikke efterfølges af et lukketag. Det vil derfor
forekomme relativt ofte i head-sektionen, men f.eks. img skal
også have lukkestreg og det forekommer i body.

--
Bertel