Navigationsprogram til elektroniske kort f~
Fra : Jens

Dato : 15-05-07 20:06

Hej

Jeg sejler altid efter papirkort - men synes elektrniske kort på Pc'en er
sjove af planlægge på; at se sporet på efter sejladsen, og også som tider at
følge sejladsen på live i båden, bare for at se, at det kan lade sig gøre.

Til det brug har jeg købt de to pakker fra Maptec, der dækker 'hele Danmark,
bortset fra Limfjorden'. Disse kort bruger jeg sammen med Seaclear, Ozi og
Maptech's eget Offshore Navigator.

Men Maptech har ikke en pakke med både papir- og elektroniske kort til
Limfjorden, så dem har jeg købt fra Delius Klasing.

Men tilsyneladende er der ingen programmer, der kan bruge kortene, bortset
fra et uforståeligt, dyrt tysk program fra samme leverandør. Er det rigtigt,
eller er der andre muligheder? Kan kortene konverteres til noget f.x
Seaclear kan forstå?

Jeg håber I har en ide - da netop Limfjorden er mit 'hjemmevand'

Mvh Jens

Fra : Ole Pagh

Dato : 15-05-07 20:40

Jens formulerede spørgsmålet:
> [...]
> f.x Seaclear kan forstå?
>
> Jeg håber I har en ide - da netop Limfjorden er mit 'hjemmevand'

Hvis du har Det Levende Søkort (DLS), er her en metode, som godt nok er
tidskrævende og PC tung, men for 'kun' Limfjorden er det overkommeligt.
(jeg har selv kun det gamle DLS2, så det er taget derfra)

Print overlappende kortudsnit til fil. (det skal man lige øve sig lidt
i for at finde ud af hvor meget de skal overlappe)
Så kan man med forskellige billedbehandlingsprogrammer 'sy' (eng.:
stitch) udsnittene sammen igen så overgangene ikke kan ses.
Jeg bruger et program der hedder PanAVue, som er beregnet til at sætte
bl.a. fotos sammen til et panorama.

Metoden er beskrevet på OziExplorer's hjemmeside under Informations >
Scanning maps.
Du behøver her bare ikke scanne kortene for det har KMS allerede gjort.

Når du så endeligt har en brugbar billedfil der dækker f.eks. kort 105E
er den måske på > 20-50MB. Det er fordi den typisk vil være i BMP
format med millioner af farver og det er slet ikke nødvendigt.

Reducer farver til 256 farver og gem filen i et grafisk format der
komprimerer. Jeg bruger PNG format. Der er ikke detaljetab.
Til dette synes jeg at IrfanWiev er et godt program, men alle
billedbehandlingsprogrammer kan det.

Du er nu nød til manuelt at kalibrere kortet, og det må du gøre som dit
navigationsprogram foreskriver. Jeg arbejder kun i OziExplorer.
Det er nemt, for søkort behøver normalt kun 2 kalibreringspunkter i
diagonal, da længde og breddegrader krydser i rette vinkler.
Desuden er søkortet forsynet med streger der markerer l/b grader.

Ovenstående er lovligt, sålænge du HAR købt DLS og KUN laver kortene
til eget brug.

Indrømmet; det er en tung vej at gå og jeg glæder mig også til den dag
der er et kvikt hoved det laver et program der kan læse DLS's
proprietære .IT filer. (Jeg HAR prøvet med KMS's VisIT program)

--
hilsen Ole
(mail: fjern x'erne i mail adr.)

Fra : SørenH

Dato : 16-05-07 11:54

Ole Pagh skrev:
> Hvis du har Det Levende Søkort (DLS), er her en metode, som godt nok er
> tidskrævende og PC tung, men for 'kun' Limfjorden er det overkommeligt.

Hej Ole
Jeg kan sagtens følge din systematik, men kan ikke helt forstå formålet.
1) Hvis man har DLS installeret er det nemmeste da blot at benytte dette
til sin PC-navigering i Danmark?!
2) Spørgeren er - som jeg har opfattet det - i den situation at han har
elektroniske kort fra DeliusKlasing, men at de kun kan afspilles på det
tyske program "Yacht Navigator" fra selvsamme DeKl, hvor han altså
bruger SeaClear.

Det er mit indtryk, at de forskellige udbydere af digitale kort vogter
grundigt (lidt for grundigt?!) over deres formater og gør dem properitære.
Maptechs BSB/KAP-format er relativt udbredt og kan læses af en del
programmer feks. Ozi og SeaClear og selvfølgelig deres egne Chart
Navigator-programmer (tidligere Offshore Navigator).

Det interessante er altså:
Findes der programmer/metoder, hvormed man kan danne BSB/KAP- eller OZI-
filer ud fra eksisterende scanninger eller properitære kortformater som
DeKl ??
Det ku jeg osse godt lide at vide, så jeg kunne nøjes med eet
PC-navigeringsprogram!

Mvh
SørenH
Marie af Næstved

Fra : Ole Pagh

Dato : 16-05-07 12:11

SørenH tastede følgende:

> [...]
> 1) Hvis man har DLS installeret er det nemmeste da blot at benytte dette til

Ja, men DLS er ikke et navigationsprogram. Det har kun en brøkdel af de
features som f.eks Ozi har. I Ozi har jeg også alle de svenske søkort
og nogle norske (ikke fordi jeg har sejlet der ret meget endnu)
Desuden (og det er ganske subjektivt), bryder jeg mig ikke om DLS's
brugerflade.
Og for det sidste, så bruger jeg i 95 % af sejltiden OZi's PDA version
i en PDA med Bluetooth.

> [...]
> program "Yacht Navigator" fra selvsamme DeKl, hvor han altså bruger SeaClear.

Ja, det har du ret i. Jeg havde nok ikke læst hans indlæg grundigt nok
og set i det lys er svaret måske lidt kikset, men andre kan måske have
glæde af metoden. Den er jo oprindeligt lavet til kort man selv scanner
og så 'syr' udsnittene sammen.

Forresten Søren: hvordan går det med tangamperemeteret. Er du tilfreds
med det?
Jeg er glad for mit og synes at det er en god ting at have i båden.

--
hilsen Ole
(mail: fjern x'erne i mail adr.)

Fra : Ukendt

Dato : 16-05-07 12:16

"SørenH" <soren@FJERNhelefamilien.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> kortformater som DeKl ??
> Det ku jeg osse godt lide at vide, så jeg kunne nøjes med eet

Man fristes (desværre) til at høre sangen: "Sådan er kapitalismen!" for
sit indre ... Nu har jeg fem forskellige navigationsprogrammer og tre
forskellige søkortformater på min notebook - hvis vi altså tæller det
danske, svenske og norske levende søkort som ét ... Det er jo helt
tåbeligt ... Vi mangler en form for "open.org" inden for
navigation/kort, så man kan konvertere fra det ene format til det andet

Men det er jo åbenbart ikke i "industriens interesse" - og dermed på
kundernes bekostning ... Når jeg læser Oles grundige redegørelse for,
hvordan man kan "løse" problemet, får jeg altså sved på panden ... Det
kan åbenbart lade sig gøre, men det virker bestemt ikke nemt, og man
skal givetvis have god tid ...

Det, man kan undre sig lidt over er, at der ikke altid er sammenfald
imellem producenter af navigationsprogrammel og elektronisk søkort ...
f.eks. C-Map eller BSB-format ... Man kunne jo godt forestille sig, at
det kunne være en fordel for en producent af et navigatinsprogram at
kunne sige: "Vores program kan læse søkort i følgende formater: C-Map,
BSB, DLSK osv. osv. - eller en kortfabrikant kunne sige_ "Vores søkort
kan konverteres til følgende formater:" X, Y, Z osv. og dermed bruges i
følgende applikationer: A, B, C osv." ...

Tænk at kunne vælge navigationsprogram og søkort-format uafhængigt af
hinanden - det ville være sejlervenligt ... Men er nok utopisk for tiden

Flemming Torp
'kun en tåbe frygter ikke haven'

Fra : Jens Mogensen

Dato : 16-05-07 18:10

Hej Ole

Tak for dit svar, selvom det - som du selv skriver nedenfor - ikke helt var
det, jeg spurgte om

Metoden med at 'sy' og calibrere scannede kort sammen har jeg skam brugt på
nogle af mine gamle KMS søsportskort, men det er jo ikke lige det, man har
lyst til at bruge sine aftener på, når man har købt en hel pakke med 40+ (?)
kort i - vel at mærke med en medfølgende cd med alle kortene på - som man
bare ikke kan kommer til at se, bruge eller printe..

Men måske må jeg over i dk.marked.privat.baad for at se om der er et brugt
Yacht Navigator til salg

mvh
Jens