Footer på en side med fast positionering
Fra : Morten

Dato : 16-05-07 13:01

Jeg er løbet ind i et lille problem.

Jeg har lavet en halv kompleks side der er baseret på et design
hvor forskellige bokse er positioneret med "position:absolute"

Nu har jeg så fået brug at at sætte en footer ind på samtlige
sider.

Derfor tænkte jeg at jeg ville sætte hele den nuværende kode ind
i et div-tag. Nedenunder dette ville jeg så lave endnu et div-tag
til footeren

Altså en struktur som den her:

Problemet er at når jeg wrapper en div om alt det nuværende
indhold, så bliver den ikke fyldt ud af indholdet. Den ligger
bare øverst og tager ikke højde efter det indhold den er fyldt
af.

Det betyder at footeren faktisk ligger sig øverst oven i alt det
andet.

Er der nogen der har en ide til hvordan jeg får den første div
til at udvide sig i højde alt efter indholdet?

Eller er der en anden måde at gøre det på?

Håber I kan hjælpe

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : Peter Vesth

Dato : 16-05-07 19:36

Morten wrote in dk.edb.internet.webdesign.html:
> [...]
> hvor forskellige bokse er positioneret med "position:absolute"
>
> Nu har jeg så fået brug at at sætte en footer ind på samtlige

Hej

Jeg ved ikke om du bruger css til dine positioneringer, men måske
kan du få en ide ved at kikke på

http://www.html.dk/tutorials/css/lektion14.asp

Mvh

Peter

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 16-05-07 21:52

Morten wrote:

> [...]
> indhold, så bliver den ikke fyldt ud af indholdet. Den ligger
> bare øverst og tager ikke højde efter det indhold den er fyldt

Når du positionerer noget absolut, løfter du det ud af sidens flow - det
fylder ikke noget på siden. Derfor skubber det ikke din footer ned. Overvej,
om det er nødvendigt med de absolutte positioneringer. Måske er float
løsningen på dit problem:

http://hjemmesideskolen.dk/html/float.asp?id=flmenu

Erik Ginnerskov
http://html-faq.dk

Fra : Birger Sørensen

Dato : 17-05-07 11:16

> [...]
> til at udvide sig i højde alt efter indholdet?
>
> Eller er der en anden måde at gøre det på?

absolut positionerede elementer, fylder kun noget inde i absolut
positionerede elementer.
Så umiddelbart skal din "wrapper" også positioneres absolut.

Du kan også positionere din footer absolut i stedet - så behøver du
ikke wrapperen.
Det kan du gøre ved i CSS at sætte bottom : 100% - så er den altid
for neden i browseren.

Birger

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 17-05-07 16:03

Birger Sørensen wrote:

> absolut positionerede elementer, fylder kun noget inde i absolut
> positionerede elementer.

Nej, heller ikke der fylder absolut positionerede elementer noget:

http://hjemmesideskolen.dk/html/testsider/positest.asp

Efter din påstand skulle den nederste hvide kasse med blå kant trække
bundkanten på den øverste hvide kasse med blå kant. Som du kan se, sker det
ikke.

Erik Ginnerskov
http://html-faq.dk

Fra : Birger Sørensen

Dato : 17-05-07 20:40

Erik Ginnerskov wrote in dk.edb.internet.webdesign.html:

> [...]
>
> Efter din påstand skulle den nederste hvide kasse med blå kant trække
> bundkanten på den øverste hvide kasse med blå kant. Som du kan se, sker det

Det har du da ret i...

Jeg tænkte på selve postioneringen. Hvis et absolut positioneret element er i
et andet element, og skal placeres i forhold til det, så skal dette andet også
være absout positioneret.

Birger

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 17-05-07 23:32

Birger Sørensen wrote:

> Jeg tænkte på selve postioneringen. Hvis et absolut positioneret
> element er i et andet element, og skal placeres i forhold til det, så
> skal dette andet også være absout positioneret.

Ikke nødvendigvis. Det er faktisk bedre at definere relativ position, fordi
det omgivende element så ikke løftes ud af den samlede sides flow.

Erik Ginnerskov
http://html-faq.dk

Fra : Birger Sørensen

Dato : 18-05-07 22:21

> [...]
>
> Ikke nødvendigvis. Det er faktisk bedre at definere relativ position, fordi
> det omgivende element så ikke løftes ud af den samlede sides flow.

Det kommer vist an på hvordan man arbejder og ser tingene for sig.
Hvis jeg vil placere et element i forhold til et andet, skal de begge være
absolut positionerede. Ellers ved jeg ikke hvor det jeg skal plavere noget i
forhold til er - ud over et eller andet sted i dokumentets flow.

Birger

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 19-05-07 22:36

Birger Sørensen wrote:

> [...]
> være absolut positionerede. Ellers ved jeg ikke hvor det jeg skal
> plavere noget i forhold til er - ud over et eller andet sted i

Kig en gang på http://hjemmesideskolen.dk/html/position.asp?id=poskreativ -
trekvart nede på siden ser du et lille billede i en lidt større ramme.
Rammen er tildelst "position:relative;top:0;left:0;" og billedet
"position:absolute;top:10px;left:100px;"

Den relative positionering af rammen sætter blot et referencepunkt, som jeg
så kan positionere billedet i forhold til.

Definitionerne top og left kan undværes, når den relative position kun skal
bruges som referencepunkt.

Skulle jeg til at tildele rammen absolut position, ville jeg ryge ud i, at
det ikke er samme højde fra sidetoppen i en 800px bred browser og en 1024px
bred ditto - indholdsmængden over det sted fylder forskelligt i højden
afhængig af linjelængden.

Erik Ginnerskov
http://html-faq.dk

Fra : Morten

Dato : 18-05-07 13:15

Tak for jeres svar.

Måske skal jeg uddybe problemet lidt.

Årsagen til at jeg har valgt absolut positionering er at det giver
fuldstændig kontrol over designet. Samtidig kan man bytte rundt på
rækkefølgen af indholdet i html koden uden at designet bliver
påvirket.

Det er rigtig smart, når det er vigtigt at siden er optimeret til
søgemaskinerne.

Hvis man eksempelvis laver sit design med float, så vil rækkefølgen
i html koden typisk se sådan her ud

1. header med logo og måske en reklame
2. højre kolonne floatet til højre
3. Menuen floatet til venstre
4. Indholdet
5. Footeren

Det indhold og de søgeord som søgemaskinerne skal indeksere, dukker
altså først op som det næstsidste i koden. Det betyder at indholdet
ikke bliver vægtet lige så højt, som hvis det stod først i koden.

Med absolut positionering kan man flytte det væsentlige, nemlig
indholdet helt frem i koden, så det allerførste søgemaskinerne møder
er den overskrift, som er sigende for hele siden. Det giver en
markant bedre indeksering og placering i søgemaskinerne.

Udfordringen er altså at lave et design hvor indholdet står først og
de mindre relevante elementer, som menu header og reklamer står
længere nede i koden.

Vi taler selvfølgelig CSS og html.

Nogen bud?

Fra : Jørgen Farum Jensen

Dato : 24-05-07 16:22

Morten skrev:

> Udfordringen er altså at lave et design hvor indholdet står først og
> de mindre relevante elementer, som menu header og reklamer står
> [...]

http://webdesign101.dk/csslayout/ex/float_7.html
http://webdesign101.dk/csslayout/ex/float_8.html
som er eksempler til artiklen
http://webdesign101.dk/csslayout/float_layout.php
viser hvordan du kan lave en vilkårlig rækkefølge
på 2 float'ede kolonner.

Jørgen Farum Jensen
..