Button ?
Fra : Harry Lund

Dato : 16-05-07 09:47

En rigtig nybegynder spørger... hvordan får man en BUTTON til at henvise til
en anden side i samme hjemmesideprojekt Jeg kan godt lave knappen med tekst
på.Men den virker ikke.
Harry

Fra : Peter Vesth

Dato : 16-05-07 15:45

Harry Lund wrote in dk.edb.internet.webdesign.html:
> En rigtig nybegynder spørger... hvordan får man en BUTTON til at henvise til
> en anden side

Hej Harry

Prøv med denne

Mvh

Peter

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : Peter Vesth

Dato : 16-05-07 16:36

Peter Vesth wrote in dk.edb.internet.webdesign.html:

> Hej Harry
>
> Prøv med denne

eller en form button som denne

<form><p><input type="button" value="knaptekst"

Brug også søgefunktionen, det er muligt du kan få flere eksempler.

Fra : Harry Lund

Dato : 16-05-07 17:09

Tak til Peter
Harry

Fra : Harry Lund

Dato : 17-05-07 10:01

Hej Peter, det virker IKKE.
Her er hvad jeg skriver.....
<form><p><input type="button" value="Vores Formand"
...... hvad er forkert ?
htm-siden er uden mellemrum til forskel fra value-ordene!
Det hele ligger i samme projekt-mappe i WebWrither4.
Venligst
Harry

Fra : Birger Sørensen

Dato : 17-05-07 11:39

> [...]
> htm-siden er uden mellemrum til forskel fra value-ordene!
> Det hele ligger i samme projekt-mappe i WebWrither4.

Prøve sådan :
<form action="VoresFormand.htm" method="get"><p><input
type="submit" value="Vores Formand"></p></form>
eller
<input type="button" value="Vores Formand"
onclick="javascript:location.href='VoresFormand.htm';">

Det du gør forkert, er at blande <form> og javascript. Formen har
sin egen submit, hvor det ikke er nødvendigt at scripte noget, og
er beregnet til at videresende data til (f.eks.) andre sider.
Hvis du ikke overfører data, kan du bruge scripting i stedet for
<form>, men skal så gøre det selv.
Din kode har begge dele - både en form (som mangler en submit) og
en onclick, som egentlig burde virke..

Birger

Fra : Harry Lund

Dato : 17-05-07 14:12

Hej Birger
det virker med form action.
Tusind tak til Dig og Peter.
Harry

Fra : Harry Lund

Dato : 17-05-07 14:47

Een gang til Birger,
hvordan får jeg dem til at stå på række
Harry

Fra : Allan Vebel

Dato : 17-05-07 15:29

Harry Lund skrev:

> hvordan får jeg dem til at stå på række

Hvad er det du vil have til at stå på række? Det er
ikke nemt at vide hvad du svarer på, når du ikke
citerer noget af teksten[1].

Kom med et link til din side, så vi kan se hvad du har
lavet, så er det meget nemmere at hjælpe dig.

[1] http://usenet.dk/netikette/citatteknik.html

--
Allan Vebel
http://html-faq.dk

Fra : Harry Lund

Dato : 17-05-07 16:23

Hej Allan,
jeg forstår godt dine ord.
Det var en korrespondance mellem Birger og mig.
Jeg er en rigtig nybegynder, der sidder og nørkler med en hjemmeside, der
endnu ikke er lagt på nettet. Jeg arbejder i WebWrither4.

Birger har anvist hvordan jeg laver en knap der henviser til en anden side i
projektet. Det virker fint.
Der skal være ca. 9 knapper.
Jeg har lavet to stk. Men de står ikke på linie,men nedenunder hinanden.
Hvordan får jeg dem på linie????
Harry

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 17-05-07 16:34

Harry Lund wrote:

> Jeg har lavet to stk. Men de står ikke på linie,men nedenunder
> hinanden. Hvordan får jeg dem på linie????

Brug float:

http://hjemmesideskolen.dk/html/float.asp?id=flbillede

Erik Ginnerskov
http://html-faq.dk

Fra : Allan Vebel

Dato : 18-05-07 01:12

Harry Lund skrev:

> jeg forstår godt dine ord.

Og alligevel kommer du ikke med et link til din
side, så vi kan se hvad du har lavet

> Det var en korrespondance mellem Birger og
> mig.

I disse grupper er der ikke noget der hedder
korrespondance mellem 2 personer - det læses af
alle der læser med her, og alle har mulighed for at
kommentere, det er det der er meningen med det.

> der endnu ikke er lagt på nettet.

Så læg det ud!

> Birger har anvist hvordan jeg laver en knap der
> henviser til en anden side i projektet. Det virker fint.

Jamen, der er mange måder at gøre det på, det er
derfor vi gerne vil have et link, så vi kan forbedre den
måde Birger har gjort det på.

Birger kom med 2 metoder, men ingen ved hvilke
af de 2 metoder du har anvendt.

> Der skal være ca. 9 knapper.

Hvorfor bruger du ikke bare et normalt link med <a href>?

> Jeg har lavet to stk. Men de står ikke på linie

Vis hvad du har lavet, så er det meget nemmere at
hjælpe dig!

--
Allan Vebel
http://html-faq.dk

Fra : Birger Sørensen

Dato : 17-05-07 21:12

Harry Lund wrote in dk.edb.internet.webdesign.html:
> Een gang til Birger,
> hvordan får jeg dem til at stå på række
> Harry

<form> er et blok element, derfor vil hver fylde sin linie.
Du kan enten gøre som foreslået, bruge float (i CSS) eller bruge
den anden version, hvor du kun har selve knappen.
Du kan fra HTML 4.0 også bruge button :
<button
onclick="javascript:location.href='VoresFormand.html';">Vores
Formand</button>
<button> er et inline element, så de vil komme ved siden af
hinanden, og der skal være lukning (</button>).

Birger

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 17-05-07 15:40

Birger Sørensen wrote:

> Prøve sådan :

> <input type="button" value="Vores Formand"
> onclick="javascript:location.href='VoresFormand.htm';">

Bortset fra, at Harry afslutter sit input-element forkert, er der
principielt ikke forskel på de to måder at skrive onclick-hændelsen på.
Eventen onclick er javascript, så det tilføjer ikke noget funktionalitet, at
man specifikt skriver "javascript:"

http://hjemmesideskolen.dk/html/testsider/onclick1.asp

Det gør heller ikke den store forskel, om man lægger det ind i en form eller
ej.

http://hjemmesideskolen.dk/html/testsider/onclick2.asp

Erik Ginnerskov
http://html-faq.dk

Fra : Birger Sørensen

Dato : 17-05-07 21:03

Erik Ginnerskov wrote in dk.edb.internet.webdesign.html:

> Bortset fra, at Harry afslutter sit input-element forkert, er der

Det kommer vist an på, hvilken version af html der er tale om.
Harry's egen kommentar bruger den fulde semantik. Og den er vist stadig gangbar.
Der behøver ikke være en afslutning i HTML 4.0 - men den må vist gerne være
> [...]

> Eventen onclick er javascript, så det tilføjer ikke noget funktionalitet, at

Man kan også anvende i hvert fald JScript og EMCAsript og også assigne onclick
eventen i VB.
Hvis man ikke angiver hvilket script der anvendes, vælger browseren selv det
sprog den tror det er.
Hvis man vil være sikker på at det rigtige sprog anvendes, er man nødt til at
angive det.
Så jo, det tilføjer funktionalitet.

Så vidt jeg lige kunne se, var der ikke noget forkert med Harry's oprindelige
javascript assignment - bortset fra at det ikke virkede.
Det virker nu med formen.

> http://hjemmesideskolen.dk/html/testsider/onclick1.asp
>
> Det gør heller ikke den store forskel, om man lægger det ind i en form eller
> ej.

Principielt er det forkert at bruge javascript til indsendelse af en form.
Vil man f.eks. validere en form inden afsendelse, bør det ske i en onsubmit
handler på <form> tagget, og scripting hører generelt ikke til inde i et <form>
tag.
Og det gælder for såvel funktionalitet som overskuelighed.

Birger

Fra : Lasse Reichstein Nie~

Dato : 17-05-07 23:29

Birger Sørensen <sdcXfjernX@bbsorensen.com> writes:

[Re. onclick="javascript:..." unødvendig]

> Man kan også anvende i hvert fald JScript og EMCAsript og også
> assigne onclick eventen i VB.

Kun i Internet Explorer på Windows. Internet explorer har en ikke-standard-
måde at angive typen på en event-handler, netop prefix med "javascript:"
eller "vbscript:".

> Hvis man ikke angiver hvilket script der anvendes, vælger browseren
> selv det sprog den tror det er. Hvis man vil være sikker på at det
> rigtige sprog anvendes, er man nødt til at angive det.

Korrekt. Standard-måden at angive sproget for HTMLs event-handlers
i en side er
Det angiver sproget for /alle/ event-handlere.

I *alle* browsere der forstår javascript (og jeg kender ingen der
forstår andre script-sprog og ikke javascript) vælger browseren
javascript som default hvis ikke andet er angivet.

At skrive "javascript:" gør kun en forskel i IE, men der er default
alligevel javascript. I alle andre browsere er det blot en javascript
label, hvilken man kan se ved eksemplet:
<input type="button" value="test"
onclick="javascript:while(true){break javascript;}
alert('works!')">
(som *ikke* virker på samme måde i IE).

> Så jo, det tilføjer funktionalitet.

Kun i IE (og altså ikke noget man bør løbe an på). Det er kun relevant
hvis man bruger flere script-sprog i handlers på samme side, ellers er
der en bedre måde at angive det på.
Det er tilfældigvis ikke forkert i andre browsere, men det er spild af
plads.

> Principielt er det forkert at bruge javascript til indsendelse af en form.

Hørt! Det gør siden unødvendigt ubrugelig for folk med Javascript slået fra.

/L

Fra : Birger Sørensen

Dato : 18-05-07 22:46

Lasse Reichstein Nielsen wrote in dk.edb.internet.webdesign.html:
> [...]
> i en side er
> Det angiver sproget for /alle/ event-handlere.

Jeg har læst engang - om IE, enten 5 eller 6 - at hvis man har andet scripting
enten internt eller externt, vil samme sprog blive anvendt hvis ikke andet
angives.
Så hvis man f.eks. har VB sripts i toppen, skal man angive sproget i tag'et,
hvis man der vil anvende et andet.
Ved så ikke om det stadig holder - og under alle omstændigheder må meta
override. Kendte den ikke - men den skal da bruges fremover ;)

> [...]
> label, hvilken man kan se ved eksemplet:
> <input type="button" value="test"
> onclick="javascript:while(true){break javascript;}

Øhhhh. Jeg mener nu at IE (i hvert fald op til og med 6) anvender JScript som
er _næsten_ identisk med javascript, som default.

> [...]
> der en bedre måde at angive det på.
> Det er tilfældigvis ikke forkert i andre browsere, men det er spild af

Jeg plejer nu ellers altid at definere funktioner til eventhandlere. Det løser
"sprogproblemet".

Birger

Fra : Harry Lund

Dato : 18-05-07 10:02

Kære Netvenner,
nu har jeg lært meget og fået en masse info jeg kan studere.
Mange Tak
Harry

Fra : Allan Vebel

Dato : 18-05-07 23:45

Harry Lund skrev:

> nu har jeg lært meget og fået en masse info jeg kan
> studere.

Og alligevel har du ikke gjort som vi har foreslået:

1. Give et link til det du har lavet.
2. Læst om citatteknik.

Skal du have hjælp en anden gang, er de få krav værd
at følge.

--
Allan Vebel
http://html-faq.dk

Fra : Harry Lund

Dato : 19-05-07 08:45

Hej Allan,
det er faktisk kun dig der ikke kan klare opgaven uden at have en side at se
på. De andre kunne.!
Endvidere ... hvordan lægge på nettet når man hverken har domæne eller
hotelplads. Svar udbedes.
Korrespondance mellem... betød at du kunne læse fra starten og derved komme
ind i problemet.
Harry

Fra : Kerim Ellentoft

Dato : 19-05-07 09:10

"Harry Lund" <hcnl@mail.dk> skrev :

>Endvidere ... hvordan lægge på nettet når man hverken har domæne eller
>hotelplads. Svar udbedes.

Der følger hjemmesideplads sammen med dit internetabonnement
eller der findes gratis steder, hvor man kan lægge det op.

--
Kerim
(Sura 3, vers 87)

Fra : Harry Lund

Dato : 19-05-07 10:42

Hej Kerim,
Det drejer sig ikke om få noget på nettet. Det problem løser jeg sikkert på
min egen måde ved at købe domæne og hotelplads.
Det drejede sig om at løse problemet med knapper.
Jeg tager et problem ad gang og lægger ikke noget på nettet , der ikke
virker.
Der er skidt nok derude.
Harry

Fra : Kerim Ellentoft

Dato : 19-05-07 22:38

"Harry Lund" <hcnl@mail.dk> skrev :

>Jeg tager et problem ad gang og lægger ikke noget på nettet , der ikke
>virker.
>Der er skidt nok derude.

Der er bare det ved det, at i mange tilfælde lettere at løse et
problem med en hjemmeside ved at kunne se den online, fremfor at
vi skal prøve at rekonstrurere fejlen ved at skulle lave en side.

Og jeg kan ikke se, hvad galt, der er i at et sted til tests.

--
Kerim
(Sura 3, vers 87)

Fra : rene

Dato : 28-05-07 18:48

"Kerim Ellentoft" <kerim@mail.tele.invalid> skrev i en meddelelse

> [...]
> »Søger nogen en anden religion end Islam, skal den ikke modtages
> af Ham, og han skal i det kommende liv være blandt taberne.«

ja ja ja millioner tror på gud, jesus, muhammed, allah og og havd de nu
hedder
og millioner tror på små grønne mars mænd men hvem har nogensinde set nogen
af ?? INGEN
og det er der heller aldrig nogen der kommer til.

og dem som mener at islam er den eneste og sande religion skulle have
stukket
en STOR, FED OG TYK amerikansk raket op i røven, hvor på der står :
FUCK MUHAMMED.

(René 1962, vers 1 og 2)
Ateist ikke troende

Fra : Harry Lund

Dato : 29-05-07 16:42

Svar til gruppen.
Den bliver ved denne tråd.
Men det er ikke nødvendigt at lægge noget ud på nettet når man bruger
WebWriter4. Det program har både intern og ekstern web-visning.
Desuden kan der jo være mange grunde til ikke at vise en webside før en
bestemt dato, især hvis det er politik.
Endvidere... problemet blev løst af personer der kunne tænke abstrakt. Og
det er jeg som 74 årige ingeniør opdraget til.
Så jeg beklager meget hvis nogen ikke har fået deres intentioner opfyldt.
Slut herfra
Harry

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 30-05-07 04:35

Harry Lund wrote:

> Men det er ikke nødvendigt at lægge noget ud på nettet når man bruger
> WebWriter4.

Hvilken editor du bruger er sagen uvedkommende, når du beder om hjælp. Vi
andre kan ikke se fejlen i din editors browserplugin.

> Desuden kan der jo være mange grunde til ikke at vise en webside før
> en bestemt dato, især hvis det er politik.

Så kæn man erstatte følsomme oplysninger med vrøvletekst, så det bliver
muligt at lægge en testside ud til gennemsyn.

http://www.loremipsum.net/

Erik Ginnerskov
http://html-faq.dk

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 19-05-07 22:45

Harry Lund wrote:
> Jeg tager et problem ad gang og lægger ikke noget på nettet , der ikke
> virker.

Med den indstilling skal du ikke blive overrasket over ikke at kunne få
hjælp en anden gang. Det er nu en gang lettere at komme med et brugbart svar
i første hug, når man faktisk kan se problemet live - dermed ikke en
opfordring til at poste din side i nyhedsgrupperne, får det gør ikke folk
hjælpsomme.

Din manglende vilje til at citere korrekt hjælper heller ikke på andres lyst
til at hjælpe dig. En tråd bliver for besværlig at følge, hvis du ikke
citerer det, du faktisk svarer på. Tænk på, at det ikke pr. definition er
alle på usenet, der bruger samme medie til at læse indlæg.

Jeg kan se af dit indlæg, at du bruger Microsoft Outlook Express, men andre
news-programmer viser ikke indlæggene trådet på samme måde som OE.

Fra : rene

Dato : 28-05-07 18:48