CSS i forskellige browsere
Fra : Carina Nielsen

Dato : 15-05-07 17:52

Sad og lavede en side i dag og ville se om det så godt ud i
Firefox og Explorer. Det ser ud som det skal i Firefox, men i
Explorer gør den ikke helt som jeg vil.
Så søgte på google og fandt ud af at man kunne "hacke" css,
hvilket jeg også har prøvet, men virker stadig ikke ordenligt.

Den her side var det bedste jeg selv kunne finde, men virker som
sagt ikke for mig:
http://www.cmsproducer.com/different-css--firefox-internet-explor
er-7-IE-6-5

Det er et problem, der har irriteret mig hele dagen og nu ville
jeg høre om nogle af jer har et godt råd eller et link til en god
side.

Det gælder hovedsagligt placering af bokse.

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : Dennis Munding

Dato : 15-05-07 18:16

Hej Carina!
"Carina Nielsen" <stormthekid@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> Sad og lavede en side i dag og ville se om det så godt ud i
> Firefox og Explorer. Det ser ud som det skal i Firefox, men i
> Explorer gør den ikke helt som jeg vil.

Sådan er det tit...
De tidl. versioner (før 7.0) af IE har en tendens til at "tolerere"
fejlagtig kode...

Men hvis det er IE7, du taler om, så skulle den gerne ligge meget op ad FF
og Opera - der kan være lidt små-justeringer med margin og padding - her kan
man evt. starte sit stylesheet med at nulstille al margin og padding:

* html, body {margin:0;padding:0;}

> Så søgte på google og fandt ud af at man kunne "hacke" css,
> hvilket jeg også har prøvet, men virker stadig ikke ordenligt.

Generelt synes jeg, at det er en dårlig idé, men nogle gange kan det
desværre være nødvendigt, hvis viften af browsere, som siden skal kunne ses
i, skal være bred...

> Den her side var det bedste jeg selv kunne finde, men virker som
> sagt ikke for mig:
> http://www.cmsproducer.com/different-css--firefox-internet-explor
> er-7-IE-6-5

Hvad er det, der ikke virker??

> Det er et problem, der har irriteret mig hele dagen og nu ville
> jeg høre om nogle af jer har et godt råd eller et link til en god
> side.

Har du et link til din side?
Det gør det meget nemmere at hjælpe, og du får ikke svar, som du ikke kan
bruge til noget (gætteri)...

> Det gælder hovedsagligt placering af bokse.

Hvor er de bokse?? (læs: kom med et link til din side, så er chancen for
kvalificeret hjælp meget større...)

Dennis Munding
http://tolkecentret.dk/ - Tolkning, oversættelse, rådgivning og kurser!
http://pe-vagtservice.dk/ -Et sikkert valg til at passe på dine værdier!
http://munding-webdesign.dk/ -Vi ses! - ganske enkelt...

Fra : Carina Nielsen

Dato : 15-05-07 19:28

Link til siden: http://animol.frac.dk/

html:

teksten

css:

div {
   width: 250px;
   height: 500px;
}

Fra : Dennis Munding

Dato : 15-05-07 19:55

Hej igen Carina!
> Link til siden: http://animol.frac.dk/

Tak!

> html:
[SNIP]
Ikke nødvendigt at poste her - det kan man selv se, når man kommer ind på
siden...

> css:
[SNIP]
Heller ikke nødvendigt, når du har et eksternt stylesheet - linket til det
fremgår af kildekoden...

Nu har jeg så set på siden i:
IE7, IE6, FF2.0 og Opera9.2

....og jeg kan ikke se nogen forskel, så nu spørger jeg igen:
Hvad er det, der ikke virker??

Du har en kolonne, som er 250px bred og 500px høj - hvad er det, du vil
opnå?

/* BOKS 01 */
div {
width: 250px;
xwidth: 250px; <-- Her er der en fejl - erstat "x" med enten "_" eller "#"
height: 500px;
_height: 500px;
}

Fra : Carina Nielsen

Dato : 15-05-07 20:29

Hos mig ser den sådan her ud i Explorer:

http://i19.tinypic.com/4ts5hkh.jpg

Og har haft prøvet at lave en background-color på rød og på min virker det
kun i Firefox og ikke i min version af Explorer.

Det var mere en forenkelt version af et problem på en anden side (ja,
kvinder...).

bombit.frac.dk

Har 2 bokse, der gerne skulle overlappe hinanden ("main" og "bjaelke"), kan
få det frem i Firefox, men kan slet ikke se nogle af dem i Explorer. Har haft
kunne se dem, men de var placeret på to vidt forskellige steder

Fra : Rune Jensen

Dato : 15-05-07 21:37

"Carina Nielsen" skrev i en meddelelse...
> bombit.frac.dk

Jeg tror din browser går i quirksmodus. Prøv at læse her:
http://www.hintzmann.dk/articles/doctype/

MVH
Rune Jensen

Fra : Dennis Munding

Dato : 15-05-07 21:42

Hej Carina!
> Hos mig ser den sådan her ud i Explorer:
>
> http://i19.tinypic.com/4ts5hkh.jpg

Øøøhh...??
Ja, det var noget af en forskel....
Hos mig (i alle tidl. nævnte browsere) på WinXP SP2, er overskriften
centreret øverst, og nedenunder i venstre side, er der en kolonne, som jeg
antager er 250px bred og 500px lang...

> [...]
> kun i Firefox og ikke i min version af Explorer.
>
> Det var mere en forenkelt version af et problem på en anden side (ja,

Ja, det ser ikke for godt ud...
En af grundene til, at jeg så vidt muligt undgår grafik til layout - alt
hvad der kan laves i css, bliver lavet der - det minimere grafikken, og
mindsker dermed indlæsningstiden, hvilket igen giver mere tilfredse
brugere...

Har desværre set alt for mange sider i min korte karriere, plastret til med
grafik (ikke tilfældet på den side, du henviser til her!), blot for at lave
et mellemrum!
Noget som kan laves meget nemmere og - omend ikke bedre - så lige så godt
med css.

> [...]
> haft
> kunne se dem, men de var placeret på to vidt forskellige steder

Jeg kan godt se dem i IE7, men det er absolut ikke noget kønt syn - beklager
min ærlighed...
Side-bjælken er nedenunder alt det andet.

Men det kræver lidt læsning om css, og så at spørge løs her i gruppen, så
skal du nok få løst den opgave!
Hvor der er vilje, er der vej!