MS Windows
briani 27239
Fra Vista tilbage til XP ?
Fra : Peter Heide

Dato : 14-05-07 20:08

Er meget ked af at Vista er pre-installeret i min nye bærbar (HP dv9000 )
Har mest
lyst til at reinstallere den gamle XP, hvor alle programmer kunne køre.

Er det en lige-ud-af-landevejen opgave ?

Fra : Henning

Dato : 14-05-07 20:42

On Mon, 14 May 2007 21:08:07 +0200, "Peter Heide" <pheide@ofir.dk>
wrote:

> [...]
>lyst til at reinstallere den gamle XP, hvor alle programmer kunne køre.
>
>Er det en lige-ud-af-landevejen opgave ?
Forudsat HP har lavet XP-drivere til DV9000'eren.

Fra : Peter Heide

Dato : 14-05-07 21:02

"Henning" <no.mail@all.invalid> skrev i meddelelsen

> Forudsat HP har lavet XP-drivere til DV9000'eren.

Hvordan finder man ud af det ? Vista er da noget forfærdeligt noget.
Hold kæft hvor er det irriterende at ikke kunne køre sine programmer.

Fra : Ivan V. Klattrup

Dato : 14-05-07 21:27

Peter Heide skrev:

>Hvordan finder man ud af det ?

Er det en DV 9000 EA for så er det at gå ind på HP's side
http://h10025.www1.hp.com/ewfrf/wc/softwareCategory?product=3308899&lc=en&cc=dk&dlc=da

--
Ivan V. Klattrup
http://klattrup.dk

Fra : Peter Heide

Dato : 14-05-07 22:52

"Ivan V. Klattrup" <ivan.klattrup@gmail.com> skrev i meddelelsen

> Er det en DV 9000 EA for så er det at gå ind på HP's side
> http://h10025.www1.hp.com/ewfrf/wc/softwareCategory?product=3308899&lc=en&cc=dk&dlc=da

Det kunne tyde på at jeg godt kan . Det vil ske med det vuns så snart jeg
har fået fat
i en kopi XP

Fra : Ewan

Dato : 14-05-07 20:52

"Peter Heide" <pheide@ofir.dk> skrev i meddelelsen
> [...]
> lyst til at reinstallere den gamle XP, hvor alle programmer kunne køre.
>
> Er det en lige-ud-af-landevejen opgave ?

Jeg har næsten samme spørgsmål. Nu har jeg kæmpet med Vista i flere dage og
endelig kastet håndklædet i ringen.
Jeg tog min XP-disk ud af computeren og satte en frisk 80 Gb i, som jeg
installerede Vista på, så det burde have været helt enkelt at tage Vista
disken ud igen og sætte XP disken tilbage. Men Microsoft har åbenbart ikke
lært noget som helst af deres eventyr med Win ME, som delte befolkningen i
to - selv uden Vista-disken insisterer min computer nu på at boote i Vista,
og hævder at vigtige startfiler mangler (Klart mand, disken er ikke i
maskinen mere..?).

Ikke nok med at Vista virker direkte formynderisk og at flere af mine gode
gamle programmer ikke virker (heller ikke med tilbud om
kompatibilitetstilstand) og at 80% andre er et helvede at skulle bakse med
at få til at fungere, nu opfører computeren sig som om den har fået en
Microsoft-virus.

Med Vista har Microsoft lukket for alt. Det er sikkert meget effektivt mod
virus, og det nye mailprogram fungerer rigtigt godt mod spam, men det er SÅ
irriterende ikke bare at kunne installere sine programmer. Og så har de
smurt brugerfladen ind i sovs, så selv mine ellers velfungerende 2.4 Ghz er
ved at gå til i sirups- eller tjære klæbende langsommelighed. Meget andet er
der ikke i Vista i forhold til XP, hvis nogen vil have et råd i forhold til
at investere og opgadere (eller nedgradere om man vil).

NB: Slet gerne denne besked når du svarer på hvordan man kommer tilbage til
XP

Fra : Pico

Dato : 14-05-07 21:20

Ewan wrote:
> [...]
> computer nu på at boote i Vista, og hævder at vigtige startfiler
> mangler (Klart mand, disken er ikke i maskinen mere..?).

Sig mig, tager du strøm på os ? Du har fjernet bootdisken med Vista og sat
en anden bootdisk med XP (der tidligere har kørt) i, derefter siger din
putter at den ikke kan starte fordi der mangler nogle Vista filer. Hvor
skulle den gemme oplysningerne om Vista, i bios ?
--
MVH
Pico

Fra : Ewan

Dato : 14-05-07 21:32

"Pico" <Selvestemig@hotmail.com> skrev i meddelelsen

> [...]
> putter at den ikke kan starte fordi der mangler nogle Vista filer. Hvor
> skulle den gemme oplysningerne om Vista, i bios ?

Er det et svar, for jeg ved det ikke. Jeg ved bare at min XP ikke længere
kan komme til for en kort visit af Vista!

Fra : Fjollefrans

Dato : 15-05-07 21:57

> [...]
> to - selv uden Vista-disken insisterer min computer nu på at boote i
> Vista, og hævder at vigtige startfiler mangler (Klart mand, disken er ikke

lyder som om der udover din Vista disk, din XP disk, også sidder en 3.
maskine i maskinen og at det er her der ligger lidt rester af Vistas
bootloader.

Fra : Ewan

Dato : 16-05-07 11:46

"Fjollefrans" <eksisterernokikkevel@hotmail.com> skrev i meddelelsen

> lyder som om der udover din Vista disk, din XP disk, også sidder en 3.
> maskine i maskinen og at det er her der ligger lidt rester af Vistas
> bootloader.
Præcis min pointe. Hvis man formatterede Crevet i ME slettede man vigtige
data, men Win ME forblev urørt. Og når jeg installerer et program i Vista er
den foreslåede sti C:\Program files\bla..,bla, men i Stifinder ligger
filerne tilsyneladende i C:\Programmer\bla..,bla..! Det giver mig en
mistanke om at der foregår en masse genvejs-halløj, som gør det lidt
vanskeligt at gennemskue, hvor det egentlig er man arbejder på disken.
Om ikke det ligefrem er en maskine i maskinen, så tænkte jeg på om Vista
havde lagt nogle genvejsfiler som den tyede til da jeg satte min XP disk
tilbage, og af den grund hævdede at der manglede opstartsfiler.
Jeg forsøgte mig med en lidt desparat løsning, at fortsætte proceduren og
installere Vista som en ny installation (på en frisk harddisk i håb om ikke
at overskrive XP), så jeg fik skabt en dualboot, men den ser overhovedet
ikke XP.
Filerne ligger heldigvis stadig på XP-disken, så med den tunge vej, at
installere Win98 fordi XP er en Upgrade, så XP og derefter køre en Repair
for at få den til at finde alle bootsystemer, burde det kunne lade sig gøre
(Bvadr..!)
Derfor havde jeg håbet på at nogen havde et konkret kendskab til, hvordan
Vista virker.
Nu har jeg lige købt et Vista IDG-hæfte, så måske bliver jeg lidt klogere på
det og kan fortælle jer noget om det, når jeg har fået tygget det igennem.

Fra : Jan Vestergaard

Dato : 16-05-07 12:07

Ewan skrev følgende i et indlæg på Usenet:
> selv uden Vista-disken insisterer min computer nu på at boote
> i Vista, og hævder at vigtige startfiler mangler (Klart mand,
> disken er ikke i maskinen mere..?).

Anskaf/download programmet "Vista Boot Pro" - find det via
Google - så kan du definere din opstart - også selvom Vista er
fjernet fysisk.

Jeg kørte en kort overgang Vista i dualboot før jeg opgav den -
og formatterede så Vista-disken i håb om at det var nok - men den
insisterede stadig på at jeg kunne boote op i Vista - men "Vista
Boot Pro" fiksede den - kører fint i XP....

Jan

--
Med venlig hilsen Jan Vestergaard

Fra : Jørgen Nielsen

Dato : 16-05-07 16:41

> [...]
> formatterede så Vista-disken i håb om at det var nok - men den insisterede
> stadig på at jeg kunne boote op i Vista - men "Vista Boot Pro" fiksede

Hvordan kunne du installere den, når du havde slettet Vista og XP ikke kunne
boot? Fik du installeret den inden du slettede Vista, eller hvordan? Jeg
spørger fordi jeg selv har været ude for det samme.

--
Mvh. Jørgen Nielsen.
Fjern nomorespam ved svar på E-mail.

Fra : Jan Vestergaard

Dato : 16-05-07 21:09

Jørgen Nielsen skrev følgende i et indlæg på Usenet:
> [...]
> XP ikke kunne boot? Fik du installeret den inden du slettede
> Vista, eller hvordan? Jeg spørger fordi jeg selv har været ude

I mit tilfælde kunne XP godt boote - men den forsøgte default at
starte Vista op ;-(

Så ved at vælge XP i boot-menuen, så fungerede XP stadig - men
ved at lade den selv starte op, så forsøgte den at starte
Vista....

Og man kan ikke rette en dualboot fra Vista i XP - det skal
normalt gøres i Vista - men "Vista Boot Pro" kunne så gøre det
fra XP selvom Vista ikke var der mere.

Jan

--
Med venlig hilsen Jan Vestergaard

Fra : Jørgen Nielsen

Dato : 17-05-07 15:30

> [...]
> i Vista - men "Vista Boot Pro" kunne så gøre det fra XP selvom Vista ikke

Ok, så er jeg med. Tak for svar.

Fra : Ewan

Dato : 20-05-07 10:53

"Jan Vestergaard" <jan@jve.invalid> skrev i meddelelsen

> [...]
> formatterede så Vista-disken i håb om at det var nok - men den insisterede
> stadig på at jeg kunne boote op i Vista - men "Vista Boot Pro" fiksede

Hej Jan

Tusind tak for et svar, som ser ud til at være løsningen. Jeg har ikke fået
afprøvet det endnu, men det ser meget lovende ud ;)