GPS - mac..
Fra : Michael Holm

Dato : 15-05-07 11:34

Overvejer at invester i en GPS til bilen.. Er det alle mærker man kan
forbinde/opdatere via en Mac ?
Så lige på mediamac at Garmin har mac-software..

Er det bedre med en håndholdt så man ikke fare vild på gåtur i Venedig
?

--
Michael Holm - ichat: kiaikido [at] mac.com
http://toitsu.dk - http://alexanderteknik.tk

Fra : Morten Lind

Dato : 15-05-07 11:58

Michael Holm <macsoup@toitsu.dk> wrote:

> [...]
> Så lige på mediamac at Garmin har mac-software..
>
> Er det bedre med en håndholdt så man ikke fare vild på gåtur i Venedig

Man kan bare tage mig med - jeg har en fænomenal stedsans

M.

Fra : Michael Holm

Dato : 15-05-07 14:01

Morten Lind <info@for-ogefternavn.dk> wrote:

> Man kan bare tage mig med - jeg har en fænomenal stedsans
>
> M.

Det lyder godt, der er jo også god plads til alle mine unger hvis du
kommer i din bus

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 15-05-07 16:53

info@for-ogefternavn.dk (Morten Lind) writes:

> Man kan bare tage mig med - jeg har en fænomenal stedsans

Hvor er vi, Morten??

Vi er >>> HER <<< !!!

Der er vel ikke behov for at vide mere?
--
Thorbjørn Ravn Andersen "... plus ... Tubular iMacs!"

Fra : Frank E. N. Stein

Dato : 15-05-07 17:20

Thorbjørn Ravn Andersen skrev:

> Hvor er vi, Morten??
>
> Vi er >>> HER <<< !!!
>
> Der er vel ikke behov for at vide mere?

Hvad nu hvis >>> HER <<< ikke er et værtshus?

Fra : Henrik

Dato : 15-05-07 18:03

On 2007-05-15 18:20:18 +0200, "Frank E. N. Stein" <flatus@mail.is> said:

> Hvad nu hvis >>> HER <<< ikke er et værtshus?

Så må vi håbe at det er en Æble plantage!!!!

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 15-05-07 20:08

"Frank E. N. Stein" <flatus@mail.is> writes:

> Hvad nu hvis >>> HER <<< ikke er et værtshus?

Ingen anelse - har de ikke værtshuse i Venedig?
--
Thorbjørn Ravn Andersen "... plus ... Tubular iMacs!"

Fra : Frank E. N. Stein

Dato : 15-05-07 20:19

> Ingen anelse - har de ikke værtshuse i Venedig?

Jeg kan godt lide at du, som noget helt naturligt, går ud fra at man
befinder sig på et værtshus. De fleste GPS'er fungerer forresten ret
dårligt indendørs.

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 15-05-07 22:01

"Frank E. N. Stein" <flatus@mail.is> writes:

> Jeg kan godt lide at du, som noget helt naturligt, går ud fra at man
> befinder sig på et værtshus. De fleste GPS'er fungerer forresten ret
> dårligt indendørs.

Jeg forholdt mig bare til dit spørgsmål - derudover har jeg ikke
problemer med at befinde mig på et værtshus udover hvis forbruget
overstiger min økonomiske formåen.

Derudover er det Morten du skal fortælle den slags ting -d et er ham
der praler af sin stedsans.
--
Thorbjørn Ravn Andersen "... plus ... Tubular iMacs!"

Fra : Frank E. N. Stein

Dato : 15-05-07 22:27

> Jeg forholdt mig bare til dit spørgsmål - derudover har jeg ikke
> problemer med at befinde mig på et værtshus udover hvis forbruget
> overstiger min økonomiske formåen.

Du har ikke lært pølse-tricket?

> Derudover er det Morten du skal fortælle den slags ting -d et er ham
> der praler af sin stedsans.

Jeg har på fornemmelsen at jeg hellere ville have Morten til at vise
"vej" på et værtshus, end jeg ville have en GPS eller en hvilken som
helst anden maskine til det.

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 15-05-07 23:26

> Du har ikke lært pølse-tricket?

Nej, hvad er pølsetricket.

> Jeg har på fornemmelsen at jeg hellere ville have Morten til at vise
> "vej" på et værtshus, end jeg ville have en GPS eller en hvilken som
> helst anden maskine til det.

Er svært bange for at det nok vil indbefatte afvikling af adskillige
dages hviletid for at nå det hele.

Nå, men fik Darwin Streaming Server til at virke, tjuhej hvor det
går. Nu mangler jeg bare at finde på noget at bruge det til :)
--
Thorbjørn Ravn Andersen "... plus ... Tubular iMacs!"

Fra : Henrik Münster

Dato : 16-05-07 00:55

On 2007-05-15 12:33:55 +0200, macsoup@toitsu.dk (Michael Holm) said:

> Overvejer at invester i en GPS til bilen.. Er det alle mærker man kan
> forbinde/opdatere via en Mac ?
> Så lige på mediamac at Garmin har mac-software..

Nej, det er bestemt ikke alle mærker, der kan bruges med Mac. Garmins
software er foreløbig kun i beta. Jeg har lige hentet det, så jeg har
ikke prøvet det. Jeg plejer at bruge min computer henne på arbejdet til
at opdatere firmware og software. Der kommer nemlig jævnligt
fejlrettelser. Så vidt jeg kan se, er programmet til at installere nye
kort ikke kommet i en udgave til Mac. Der kommer som regel kun nye kort
en gang om året, og de koster jo lidt, så det er langt fra alle, der
opdaterer dem årligt. Det er også lidt langvarigt at læse dem over på
GPS'en, hvis det er udgaver på DVD, som min GPS bruger. Er de på
hukommelseskort er det jo bare at stikke kortet i GPS'en.

> Er det bedre med en håndholdt så man ikke fare vild på gåtur i Venedig
> ?

Jeg har en StreetPilot c550, og den kan man da sagtens gå med i hånden.
Nüvi-serien er fladere og endnu nemmere at gå med. Du kan ikke få ret
meget mere håndholdte GPS'er, hvis der skal være kort i. Vær dog
opmærksom på, at der ofte ikke følger oplader med. Den er sparet væk
ligesom ved iPod. I stedet skal man lade den op i bilen, mens man
kører. Til almindeligt bilbrug er det også fint, men går man meget med
sin GPS, løber batteriet hurtigt tørt. Der er vist til 8 timer i sådan
en som min.
--
Venlig hilsen
Henrik Münster

Fra : Kent

Dato : 16-05-07 21:20

Henrik Münster skrev:
<væk>
> [...]
> løber batteriet hurtigt tørt. Der er vist til 8 timer i sådan en som min.
Følger der et USB-kabel med? Så køber du en Hama USB-lader. Den koster
kr. 149, hvis jeg ikke tager fejl (i Merlin, men kan sikkert også købes
andre steder).

--

Kent

Fra : Henrik Münster

Dato : 17-05-07 11:15

On 2007-05-16 22:20:00 +0200, Kent <kentF_JERNmagnussen@aim.com> said:

> [...]
> Følger der et USB-kabel med? Så køber du en Hama USB-lader. Den koster
> kr. 149, hvis jeg ikke tager fejl (i Merlin, men kan sikkert også købes

Men er du sikker på, at en Garmin GPS lader gennem USB-stikket? Er du
også sikker på, at ladespændingen er den rigtige? Ellers har vi da vist
en iPod USB-lader.
   Jeg har i øvrigt lige opgraderet software på min Garmin med deres
Mac-program, der lige er kommet i en ny beta-udgave. Det gik helt fint.
Det er godt nok nemt at opgradere sin GPS på den måde.
--
Venlig hilsen
Henrik Münster

Fra : Michael Holm

Dato : 17-05-07 21:21

> [...]
> Mac-program, der lige er kommet i en ny beta-udgave. Det gik helt fint.
> Det er godt nok nemt at opgradere sin GPS på den måde.

Tak for svarene!

Lige nu hænger det lidt mellem:
Navigon PNA TS7000 set i Metro til 2748 kr.
<http://www.zmag.dk/showmag.php?mid=wgftw>

og en TOMTOM GO 700 set i Fona til 2999 kr.
<http://www.fona.dk/default.aspx?m=2&i=81&itemnumber=5001650010&addbaske
t=5001650010>

Navigon har det der TMC, "skiftbane hjælp" og en 4,3" skærm

TOMTOM har ikke TMC og "kun" 4" skærm - tilgengæld har den noget
integration med iPod + Bluetooth, den skulle være dem at opdatere via
Mac + jeg har hørt der skulle være mange brugere som laver
"interessepunkter" som man kan downloade gratis (f.eks. find den
nærmeste Irma :)
<http://www.tomtom-user.dk/>

Lige nu har jeg egnligt ikke brug for bluetooth og ipod hjælp da jeg
bruger en GEAR4 BluEye iPod Remote <http://tinyurl.com/2393jo>
som er en FM radio/bluetooth ting som abejder som håndfri mellem mobil
og iPod - det funker rigtig godt.

Så hvad skal man vælge....

<http://www.tomtom.com/products/product.php?ID=211&Category=0&Lid=14>

eller
<https://www.navigon.com/site/int/en/shop/consumer/bundlelist/959>

Fra : Henrik Münster

Dato : 17-05-07 22:20

On 2007-05-17 22:21:29 +0200, macsoup@toitsu.dk (Michael Holm) said:

> [...]
> Navigon PNA TS7000 set i Metro til 2748 kr.
> <http://www.zmag.dk/showmag.php?mid=wgftw>
>
> og en TOMTOM GO 700 set i Fona til 2999 kr.

En Garmin Nüvi 250, hvis det skal være i den prisklasse. Garmin er det
bedste Tomtom er da også god, og der er vel et par andre, men helt
ærligt: Hvad er Navigon for et mærke? Jeg har en Garmin, og der kommer
jævnligt softwareopdateringer med fejlrettelser og forbedringer, og man
kan købe nye kort hvert år, så de nyeste rundkørsler kommer med. Hvis
man gider opdatere og vil ofre nye kort, så er det godt at købe et
anderkendt mærke, der bliver supporteret fremover. Du mener vel også
Tomtom GO 710. 700 er meget gammel.
   FDM har lige testet en hel række GPS'er i det nye nummer. Der er både
anmeldelser og gode råd. Man skal jo være medlem for at få bladet og
for at logge sig ind på deres hjemmeside, og det er du måske ikke? Jeg
vil til gengæld gerne sende dig testen som PDF, hvis du er
interesseret. Duer din e-mail?
--
Venlig hilsen
Henrik Münster

Fra : Michael Holm

Dato : 17-05-07 23:29

> En Garmin Nüvi 250, hvis det skal være i den prisklasse. Garmin er det
> bedste Tomtom er da også god, og der er vel et par andre, men helt
> [...]

men du har måske ret

> [...]
> man gider opdatere og vil ofre nye kort, så er det godt at købe et
> anderkendt mærke, der bliver supporteret fremover. Du mener vel også

ja - det er 710 jeg tænkte på!

> [...]
> for at logge sig ind på deres hjemmeside, og det er du måske ikke? Jeg
> vil til gengæld gerne sende dig testen som PDF, hvis du er

Jeg er ikke medlem. så du må meget gerne sende PDF'en - jeps både
macsoup[at]toitsu.dk og kiaikido[at]mac.com virker.

Fra : Kent

Dato : 19-05-07 22:24

Henrik Münster skrev:
> [...]
> Mac-program, der lige er kommet i en ny beta-udgave. Det gik helt fint.
> Det er godt nok nemt at opgradere sin GPS på den måde.
Det er en af de billige en model 300, som min moder har. Til opladning
bruges en Hama-USB lader. Der fulgte ingen med.

Jeg anskaffede i går et stk. Garmin Zuma 550. Men har ikke rigtigt fået
den prøvet endnu. Der medfølger lader til apparatet. Men ingen headset,
så det vil jeg overveje at anskaffe.

--

Kent