Imac G3 - 40 gb harddisk, problemer med st~
Fra : XenoCypraZ

Dato : 14-05-07 20:12

Hejsa

Jeg har lige fået en Imac G3, 400 Mhz.
Der sidder en 4 gb harddisk i, der larmer enormt.
Denne vil jeg gerne skifte med en 40 gb seagate jeg har liggende.

Jeg kan sagtens finde den under installationen af 10.3. Men, jeg kan
ikke vælge den, da den siger at den ikke starte på den.

Jeg har kigget på Lowendmac, og der står at man burde kunne knalde en
120 gb disk i, så det burde ikke være pladsen.

Jeg har prøvet og clippe den til 32 gb, men det hjalp heller ikke.

Nogen der har en ide til hvad jeg mangler ?

Mvh

Nikolaj

Fra : Jon

Dato : 14-05-07 20:42

XenoCypraZ <nikandw@hotmail.com> wrote:

> [...]
>
> Jeg har prøvet og clippe den til 32 gb, men det hjalp heller ikke.
>
> Nogen der har en ide til hvad jeg mangler ?

Har du forsøkt å velge Diskverktøy fra installasjonplaten og reformatere
disken? Det kan tenkes at den har feil format hvos den f.eks. har stått
i en PC tidligere. Formater som HFS+, evt. med "journaling" hvis
tilgjengelig som opsjon.
--
/Jon
echo 36199371860304980107073482417748002696458P|dc

Fra : XenoCypraZ

Dato : 14-05-07 21:28

Mærkelig, jeg dobbeltchecker altid inden jeg poster, men det ser
umiddelbart ud til det virker nu.

Jeg slettede det hele i diskværktøjet og oprettede det igen. Ligesom jeg
havde prøvet før, men denne gang starter det...

Jeg krydser fingre.

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 14-05-07 21:33

Hej Nikolaj

XenoCypraZ wrote:
> [...]
>
> Jeg kan sagtens finde den under installationen af 10.3. Men, jeg kan
> ikke vælge den, da den siger at den ikke starte på den.

Hvilken iMac 400DV eller 400DV SE?

Har du kontrolleret, at disken er termineret som 'Master' - ikke
'Slave', og at 'Cable Select' er slået fra?

> Jeg har kigget på Lowendmac, og der står at man burde kunne knalde en
> 120 gb disk i, så det burde ikke være pladsen.
>
> Jeg har prøvet og clippe den til 32 gb, men det hjalp heller ikke.

Det er ikke nødvendig. iMac kan klare op til 127gb på en disk, men den
skal være sat op som 'Master' - ikke 'Slave' og uden 'Cable Select'
slået til.

Hvis den er med Firewire, kan du endda roligt installere 10.4.x på den.

> Nogen der har en ide til hvad jeg mangler ?

Hm, har du checket, om der er strøm nok på PRAM batteriet? - iMacs kan
godt være lidt drilske, når spændingen på PRAM batteriet kommer ned i
nærheden af det kritiske område.

Hvis du starter fra 10.3 CD'en, kan du så se, vælge og formattere disken
med diskværktøj?

Har du evt. en OS 9.1 CD og kan du starte fra den, vælge disken og
formattere fra DriveSetup/Diskværktøj fra mappen 'Hjælpefunktioner'?

Men jeg tror, du først og fremmest skal kontrollere diskens terminering...

mvh. Erik Richard

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 14-05-07 21:27

> [...]

> Jeg har prøvet og clippe den til 32 gb, men det hjalp heller ikke.

> Nogen der har en ide til hvad jeg mangler ?

kvalificeret gæt:

At formatere din disk med APM frem for med MBR, OSX vil hverken
installere eller boote fra en MBR disk på PPC hardware.

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 15-05-07 04:23

Morten Reippuert Knudsen<spam@reippuert.dk> writes:

> At formatere din disk med APM frem for med MBR, OSX vil hverken
> installere eller boote fra en MBR disk på PPC hardware.

Er det rigtigt gættet hvis ovenstående bare betyder at disken lige
skal en tur forbi diskværktøj og nulstilles?
--
Thorbjørn Ravn Andersen "... plus ... Tubular iMacs!"

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 15-05-07 05:57

> Er det rigtigt gættet hvis ovenstående bare betyder at disken lige
> skal en tur forbi diskværktøj og nulstilles?

ja, den skal lige have et nyt partitiuonskort skrevet af apples
diskværktøj. Jeg tror den har fået sit nuværende partitionskort på en
PC med fdisk.

Fra : XenoCypraZ

Dato : 15-05-07 06:37

Morten Reippuert Knudsen skrev:

> ja, den skal lige have et nyt partitiuonskort skrevet af apples
> diskværktøj. Jeg tror den har fået sit nuværende partitionskort på en
> PC med fdisk.

Hej Morten

Du havde ret, det var en PC disk.
Det "sjove" var bare at jeg har havde formateret og partitioneret den 2
gange med apples diskværktøj inden jeg skrev mit indlæg. Men 3. gang var
lykkens gang.

Den er netop ved at opdatere til 10.3.9 i øjeblikket

Mvh og tak for hjælp (Dette gælder selvføgelig alle)

Nikolaj

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 15-05-07 19:02

> [...]

> Det "sjove" var bare at jeg har havde formateret og partitioneret den 2
> gange med apples diskværktøj inden jeg skrev mit indlæg. Men 3. gang var

de to første gange har du formateret den med MBR, det duer ikke.

Fra : XenoCypraZ

Dato : 15-05-07 21:49

Morten Reippuert Knudsen skrev:

> de to første gange har du formateret den med MBR, det duer ikke.

Jeg havde bare valgt formateringen fra Diskværktøjet... Jeg syntes ikke
jeg kunne læse om noget andet ? Det var nøjagtig det samme jeg gjorde 3.
gang, nu virkede det bare.

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 15-05-07 09:00

> [...]

> ja, den skal lige have et nyt partitiuonskort skrevet af apples
> diskværktøj. Jeg tror den har fået sit nuværende partitionskort på en

Jeg er enig med den anden Morten - du taler undertiden totalt i tåger
:) Jeg forstod det kun ud fra resten af indlæggene i tråden.
--
Thorbjørn Ravn Andersen "... plus ... Tubular iMacs!"

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 15-05-07 19:20

> Jeg er enig med den anden Morten - du taler undertiden totalt i tåger
> :) Jeg forstod det kun ud fra resten af indlæggene i tråden.

APM = "apple partition map". PPC mac'er med openfirmware kan kun boote
fra diske med APM. MBR ved de fleste hvad er.