"Broder" Tariq (Ramadan)?
Fra : Anders Peter Johnsen

Dato : 25-04-07 23:08

Eet eller andet sted må det vel efterhånden være på tide at vi får hul på
bylden og starter en tråd om denne, well, "muslimske tænker", hvis navn
nærmest ustandseligt synes at dukke op i forbindelse diskussioner af Islam:

Jeg var selv engang lettere naivt tilbøjelig til at håbe på ham som dèn - om
man så med en søgt analogi må sige - "muslimske Martin Luther-skikkelse",
som jeg dybest set tror at rigtigt mange vesterlændinge (uanset ellers deres
respektive politiske holdninger til Islam og muslimer) helt oprigtigt kunne
ønske sig ville "dukke op på scenen" for at redifinere Islam, så den i det
mindste måtte blive bare nogenlunde "kompatibel" med den i vesten heldigvis
herskende sækulariserede (men dog ikke nødvendigvis fanatisk
sækularistiske) tankegang.

Altså en muslim, som således helt åbenlyst ærligt og selverkendende måtte
kunne tale for den til snart sagt evindelig stadighed mere BYDENDE
NØDVENDIGE SKELNEN mellem, hvad man - måske i mangel af bedre dækkende
begreber - forhåbningsfuldt måtte kunne tiltro som en egentlig "islamisk
åndelighed og indrepersonlig religiøsitet" (der således ganske selvfølgeligt
henhører til - samt beskyttes af - den sækulærlovgivningsmæssigt givne
religionsfrihed for så vidt folk jo altså netop principielt som individer
har ret til at tro, hvad de end lyster) OG dèn rent ud sagt dybt debile
doktrinære forpligtelse på indførelse af lovreligiøs/teokratisk
Sharia-samfundsindretning, som muslimer til skade for både dem selv og deres
umiddelbare omgivelser måtte slæbe rundt på i deres "religiøs-kulturelle
bagage", om man vil.

http://en.wikipedia.org/wiki/Tariq_Ramadan

Desværre er dèt dog tilsyneladende bare IKKE lige Tariq Ramadans "projekt":
Han står nok som udmærket og anerkendt fader til begrebet "Euroislam", der
sikkert lyder lige tilpas popsmart og moderne til at velmenende
vesterlændinge ukritisk falder for dette begrebs spontane tiltalenhed (som
søgt modsætning til ortodoks islamisk fundamentalisme?), men Tariq Ramadan
er dog fra flere sider blevet skarpt kritiseret for i virkeligheden at være
langt mere reaktionær end mange åbent erklærede fundamentalister, han ellers
således bredt opfattes som stående i en slags søgt modsætningsforhold til,
for så vidt at han netop synes at være erklæret modstander af selve
sækularismen, som han tilsyneladendemener at Islam som sådan skulle kunne
"redde" den ellers vidunderligt frie vestlige Verden fra!

Uden uretfærdigt at skyde manden sin herkomst i skoene, bør man dog vide at
hans morfar faktisk var ingen ringere end selveste stifteren af det
fundamentalistiske netværk "Det Muslimske Broderskab": Lige så genialt det
helt sikkert ville have været, hvis han virkelig som "tidligere insider" (i
henhold til ovenstående Martin Luther-analogi, da Luther jo oprindeligt selv
var katolsk munk før han blev protestantisk reformator) havde brudt med
denne ret kedelige og belastede baggrund og sat sig ENDEGYLDIGT OG
DEFINITIVT ud over den, lige så forbandet uhyggelig er tanken at han i
praksis måtte være pågældende fundamentalist-organisations "ypperste
PR-medarbejder par excellence", for så vidt han måske måtte føre slesk tale
og stikke godtroende vesterlændinge blår i øjnene ved at agere fingeret
"moderat".

Der synes nemlig - så vidt jeg eller umiddelbart forstår fra kritikerne -
STADIG at være påviseligt ganske AKTIVE forbindelser mellem Tariq Ramadan og
"Det Muslimske Broderskab".

Jeg skal i hvert fald ved snarlig lejlighed have skaffet og læst mig et -
helst oversat - eksemplar af sociologen, samfundsvidenskabskvinden og
journalisten Catherine Fourest's bog "Frere Tariq", hvori hun går ham
kritisk efter i sømmene...

Imidlertid må I andre selvfølgelig MEGET gerne byde ind med, hvad I måtte
have af oplysninger om Tariq Ramadan og hans umiddelbart forekommende ret
besynderlige "dobbeltspil" eller endda i bedste fald da så oplysninger, der
direkte måtte kunne modsige denne ret udbredte mistanke...

(Det er jo sådan set selve formålet med denne hermed således startede tråd
at vi forhåbentlig i fællesskab kan se lidt nærmere på hvem Tariq Ramadan
egentlig er, og helt oprigtigt prøve at afdække, hvad han eventuelt måtte
stå for, da der immervæk synes at herske en vis forvirring...)

(OBS: Jeg beklager meget, hvis denne allerede een gang tidligere sendte
trådstarter allerede figurerer på jeres lokale newsreadere i en tidligere
postet forekomst, men da jeg ikke selv kan se den - endsige få øje på
eventuelle svar? - frygter jeg at der er gået noget galt med postningen, så
jeg prøver derfor lige igen for en sikkerheds skyld...Det går vist ikke
ligefrem særligt skidegodt for undertegnede med at bruge Outlook idag! )

Anders Peter Johnsen