Chippes eller tatoveres?
Fra : Lars Bonnesen

Dato : 04-07-01 19:19

Vi skal have vores hund mærket i morgen, men hvad vil I foretrække, og
hvorfor? En chipning eller en tato?

Vores gamle blev chippet, men går hunden ikke rundt med en konstant
radioaktiv kilde? Jeg mener, er det ikke mere sundhedsmæssigt korrekt at
tatovere?

--

Lars Bonnesen
http://lars.eberhardt-bonnesen.dk

Fra : x Vuf x

Dato : 04-07-01 20:06

Wed, 4 Jul 2001 20:19:15 +0200, Lars Bonnesen wrote:

> [...]
>Vores gamle blev chippet, men går hunden ikke rundt med en konstant
>radioaktiv kilde? Jeg mener, er det ikke mere sundhedsmæssigt korrekt at

Tatoveringen er efter min mening total dyremishandling!

--
Mvh Sonja sonpet@***mixeren.com fjern de 3*
http://www.sonpet.mixeren.com

Fra : Nina El Falaki

Dato : 04-07-01 20:57

Tatovering foregår vel under narkose??

--
Nina El Falaki
Feca somali- & bengalcats

Fra : x Vuf x

Dato : 04-07-01 21:46

Wed, 4 Jul 2001 21:57:17 +0200, Nina El Falaki wrote:

>Tatovering foregår vel under narkose??

Det kommer så sandelig an på hvalpens alder!
Dagen før, den er 8 uger...ikke engang lokalbedøvelse.
På dagen og frem... fuldnarkose!

Det er barbarisk med alle de nåle, der bliver presset igennem
to lag hud, hvorefter der bli'r smurt svidende sort eller grøn
pasta i sårene på den ene side.

--
Mvh Sonja sonpet@***mixeren.com fjern de 3*
http://www.sonpet.mixeren.com/
-
Menneskets DNA adskiller sig fra chimpansens med kun 1%.
Ill.Videnskab

Fra : Bolette Nielsen

Dato : 04-07-01 21:47

> Tatoveringen er efter min mening total dyremishandling!

Min mening er helt der samme

Bolette

Fra : Anne-Marie Prange Ma~

Dato : 04-07-01 22:10

"Bolette Nielsen" <bobo@kimj.dk> skrev i en meddelelse news:9hvuvc$1a6j$1@news.cybercity.dk...

> Min mening er helt der samme

<> ja jeg stemmer i og er helt enig med dig...

MVH Ami

Fra : Sofie Hansen

Dato : 04-07-01 22:43

Jeg synes ikke tatovering er dyremishandling, men sund fornuft - nemlig
pga. - som nævnt i andet indlæg - at det ikke er alle steder at er der en
scanner.

Men naturligvis skal tatoveringen foregå i fuld narkose - og det har man
altid lov til,også selv om man er medlem af DKK og hvalpen er under 8 uger -
men så skal tatoveringen laves hos en dyrlæge og så koster det mere.

Katte bliver jo rask væk tatoveret i begge øre, og ingen har nævnt
dyremishandling i den forbindelse.

Men tatovering af en hund uden den er bedøvet - ellers tak, det kunne jeg
ALDRIG få mig til at overvære. Jeg har fået en meget levende beskrivelse af
hvordan det foregår, og forstå glimrende hvorfor mange foretrækker
chipsning. Jeg vil personligt ikke bryde mig om at chipse pga. at en chips
er og bliver et fremmedlegeme (som det heller ikke er smertefrit at få
sprøjtet ind). Men jeg vil altid foretrække at tatoveringen bliver foretaget
i fuld narkose.

Mvh.
Sofie
- som har en hund der heldigvis ikke kan huske noget om at hun blev
tatoveret 6 uger gammel i lysken...uden bedøvelse.

<3b43865d$0$31240$ba624c82@nntp01.dk.telia.net>...

Fra : Ann K.

Dato : 05-07-01 15:28

Hejsa.

Sofie skrev:
>Katte bliver jo rask væk tatoveret i begge øre, og ingen har nævnt
dyremishandling i den forbindelse.

<>Korrekt, men katte er i fuld narkose, når de tatoveres... derfor udføres
det som oftest først i forbindelse med neutralisation!
Hmmm - sidder og får helt ondt af Dise... Hun er tatoveret og jeg var
virkelig så naiv at jeg troede det foregik med en eller anden form for
bedøvelse :(
Sif er chippet og jeg kender ellers intet til tatovering udover hos
katte.... Må indrømme at jeg ikke har skænket det en tanke, hvordan man
tatoverede hunde! :(
Ja, ja - endnu en lektie...
Mvh Ann.

Fra : Henrik Vejhe

Dato : 04-07-01 20:22

"Lars Bonnesen" <none@noneæøå.com> wrote in message
> Vi skal have vores hund mærket i morgen, men hvad vil I foretrække, og
> hvorfor? En chipning eller en tato?

Vi har to hunde, en med Tato, og en med Chip... Der er ingen mærkbar forskel
på hundene, måske er den chippede Puddel lidt dummere, end gårdhunden, men
jeg tvivler på at det er Chipen's skyld *G*

Hvis jeg i dag skulle vælge, ville jeg lade min hund tatovere, dette grunder
alene i, at hvis hunden en dag skulle forsvinde/ blive kidnappet eller løbe
sig en tur, og en eller anden hjælpsom person bringer hunden til
dyrlæge/internat eller politiet, så er der stadig forbandet få steder man
kan aflæse chippen.... Følgende er selvfølgeligt bare et eksempel: min
Puddel bliver væk, og bliver kørt ned af en bil...... en venlig sjæl bringer
hunden til en dyrelæge, der ikke kan aflæse chippen, han bringer hunden til
Falck, der heller ikke kan aflæse Chippen, hunden bliver nu bregt fra lad os
sige Svendborg til Odense, hvor der findes et læseapperart, hunden bliver
aflæst, for at konstatere, at hunden bor i Svendborg, og bliver nu bregt
tilbage til Svendborg, altimens dyrebar tid er gået tabt, er hunden stadig
ikke blevet behandlet af dyrelægen... Var hunden tatoveret, kunne dyrelægen
have klaret aflæsningen og registreringen på stedet, og turen til Odense
retur var sparet....

Dette tænkte eksempel er ikke helt hen i vejret, på Fyn findes faktisk kun
en Chip læser, og den er i Odense, og bliver ikke "lånt" ud... I sdr.
jylland har de 2 læsere, og i midt Jylland har de 1.... Jeg ved ikke om
Jyderne har fået flere end dengang jeg undersøgte det for et år siden, men
jeg tror ikke de har, for læseren er vist temlig dyr...

Så derfor, mit råd... Tatovering..

MVH

Henrik Vejhe

Fra : x Vuf x

Dato : 04-07-01 21:46

Wed, 4 Jul 2001 21:22:23 +0200, Henrik Vejhe wrote:

> [...]
>sig en tur, og en eller anden hjælpsom person bringer hunden til
>dyrlæge/internat eller politiet, så er der stadig forbandet få steder man

De fleste af mine hunde er tatoverede. 1...EEN...kan læses!!!

KLIP...eksempel

> [...]
>Jyderne har fået flere end dengang jeg undersøgte det for et år siden, men
>jeg tror ikke de har, for læseren er vist temlig dyr...

Efter at det blev besluttet hvilken chip, der skulle bruges generelt,
DataMars, mener jeg så bestemt, at politiet har en læser!

--
Mvh Sonja sonpet@***mixeren.com fjern de tre *
http://www.sonpet.mixeren.com

Fra : Henrik Vejhe

Dato : 05-07-01 14:40

"x Vuf x" <sonpet@***mixeren.com> wrote in message
> Efter at det blev besluttet hvilken chip, der skulle bruges generelt,
> DataMars, mener jeg så bestemt, at politiet har en læser!

Ikke her på Fyn.... Der findes kun 1 scanner...

MVH
Henrik

Fra : R. Ilsøe

Dato : 05-07-01 11:12

> [...]
> Jyderne har fået flere end dengang jeg undersøgte det for et år siden, men
> jeg tror ikke de har, for læseren er vist temlig dyr...

Æh, min dyrlæge, Gitte Kongshammer i Vejen har en og jeg kender flere andre
dyrlæger der har... Politiet i Kolding har ret sikkert også... Der er mere
end 3 læsere her på egnen. Rødding Dyreklinik har også en, men ja, det er
sjældent de bliver brugt, så at læseren er rustet op er ikke utænkeligt
*grin*

Rinnie Ilsøe

Fra : Henrik Vejhe

Dato : 05-07-01 14:41

"R. Ilsøe" <gizmo@vejen-net.dk> wrote in message
> Æh, min dyrlæge, Gitte Kongshammer i Vejen har en og jeg kender flere
andre
> dyrlæger der har... Politiet i Kolding har ret sikkert også... Der er mere

Jeg skrev også, at jeg ikke var up to date med forholdene i Jylland......
Det bliver jeg, når jeg næste gang ruller over broen og har hundene med.....

Mvh
Henrik

Fra : Lars Bonnesen

Dato : 05-07-01 15:02

Vi fik Thilde chippet i dag - dyrlægen påstod, at chippen er blevet
standardiseret her det sidste år, og kan læses så godt som alle steder. Jeg
spurgte, om det var en DataMars, men det vidste han faktisk ikke...

Der skulle i øvrigt ikke være nogen strålingsfare (?) og indgrebet er
væsentligt mindre ubehageligt end en tato. Desuden kan det være svært at
læse tatoen.

Men det er vel også lidt som med religion...

Fra : Lars W. Hagen

Dato : 11-07-01 19:47

Jeg er enig med dig i de fleste synspunkter. Dog har alle dyrlæger en
chiplæser da de skal kunne konstatere om chippen virker efter at den er sat
på plads.

En hvalp der tatoveres piber kun ganske kortvarigt og løber rundt få
sekunder efter tatoveringen. Der er også det problem med chips, at der er
forskellige systemer og man skal have en læser til hver slags og det har man
ikke. Skal man til f. eks. Sverige skal man selv medbringe læser da
grænsedyrlægen ikke garanterer at de har den rigtige model.

Lars W. Hagen
Kennel Modvig
Welsh Corgi Pembroke

Fra : Reichenbach & Hammer

Dato : 04-07-01 21:58

Hej Lars!

Der er fordele og ulemper ved alt. Fordele ved tatovering, er den at man
umiddelbart kan aflæse hundens ID.

I øvrigt er det meget forskelligt hvordan hunde reagere på at blive
øretatoveret. Men min oplevelse at det, er den at hvalpe ikke mærker noget
særligt til det. Og hvis de gør, er det meget hurtigt overstået. Og jeg
anser det ikke som dyremishandling. Og en anden ting, så ved man ikke endnu,
langtidseffekten ved chips.

Til sidst kan jeg kun nævne, at jeg kan tilslutte mig Henrik Vejhe's udsagn.

Hilsen

Jesper

Fra : x Vuf x

Dato : 04-07-01 22:57

Wed, 4 Jul 2001 22:58:25 +0200, Reichenbach & Hammer wrote:

>Der er fordele og ulemper ved alt. Fordele ved tatovering, er den at man
>umiddelbart kan aflæse hundens ID.

Nej det kan ikke! Har hunden lange hår i ørene,er det umuligt at aflæse!
Mine hunde er tatoverede af en DKK-tatovør.
Alle mine, der er lysketatoo,kan slet ikke læses!

>I øvrigt er det meget forskelligt hvordan hunde reagere på at blive
>øretatoveret. Men min oplevelse at det, er den at hvalpe ikke mærker noget
>særligt til det. Og hvis de gør, er det meget hurtigt overstået.

Og min erfaring med øretatoo er, at hvalpene har ondt i øret
flere dage efter! Lysketatoo kan gå grueligt galt på en lille race!

>Og jeg anser det ikke som dyremishandling. Og en anden ting, så ved man
>ikke endnu, langtidseffekten ved chips.

Vores hunde lever ikke i 20-30 år, så faren er til at overse
og overskygges helt af fordelene!

--
Mvh Sonja sonpet@***mixeren.com fjern de 3 ***
http://www.sonpet.mixeren.com/
--
Ta'r du livet, som det falder,
går du gennem livets haller

Fra : Claus

Dato : 05-07-01 05:56

Hej.

Da jeg har opdrættet lidt før i tiden , har jeg set en del hvalpe blive
øretatto. Det var meget sjælent at der var nogle der lod sig mærke af det ,
de blev taget op , tatto , ned og lege videre, jeg har meget svært ved at se
hvordan det kan være dyrplageri.

Jeg må nok sige at jeg nogle gange, finder folk her på NG. lidt for
"frelste".

Hvis vi skal tale om dyrplageri , kunne vi jo tale om de menesker der køber
brugshunde og aldrig træner med dem, så de kan bruge deres medfødte evner.
jagthunde der aldrig kommer ud på jagt eller noget andet fornuftigt.

Der er mange hunderacer der er avlet med henblik på at blive brugt men
aldrig bliver det, se det er sq dyrplageri.

Hvis alle inden gjorde sig den ulejlighed at undersøge, om man kan tilbyde
en given race nogle fornuftige levevilkår inden man købte den, så ville man
slippe for mange problemhunde og så ville man i mine øjne komme meget
dyrplageri til livs.

Claus
Der mener at hunde skal behandles som hunde men skal ha' vores fulde
kærlighed.

Fra : Villy M. Olsen

Dato : 05-07-01 08:12

Hej Claus.
Du har fuldstændig ret!!!!!!!!!!!!!!

Hilsen -Villy

Fra : x Vuf x

Dato : 05-07-01 13:37

Thu, 5 Jul 2001 06:55:33 +0200, Claus wrote:

> [...]
>en given race nogle fornuftige levevilkår inden man købte den, så ville man
>slippe for mange problemhunde og så ville man i mine øjne komme meget

Fuldstændig enig!

>Claus
>Der mener at hunde skal behandles som hunde men skal ha' vores fulde
>kærlighed.

Også enig.

Fra : R. Ilsøe

Dato : 05-07-01 12:02

> Og min erfaring med øretatoo er, at hvalpene har ondt i øret
> flere dage efter!

Jeg har lige været i selskab med et helt kuld glade små flatterhvalpe på
små 8 uger, der lige var blevet tatoveret 2 timer forinden. Ingen af dem
havde ondt og de fjollede og legede glad rundt alle sammen:)

rinnie Ilsøe

Fra : Lars W. Hagen

Dato : 11-07-01 19:49

Der er en anden ting ved chips. De kan finde på at vandre, således at de
ikke længere er i nakken hvor de oprindeligt blev placeret.

Lars W. Hagen
Kennel Modvig
Welsh Corgi Pembroke

Fra : R. Ilsøe

Dato : 05-07-01 11:09

Nu må jeg lige gi' mit besyv med...

Tatovering eller chip? Ja, før i tiden vile jeg ha' valgt chip, lige ind
til den dag nogen lukkede min hund ud og den blev fundet af nogen der ikke
vidste hvem ejeren var. Hun blev afhentet af politiet og afleveret på
Langbjerg Hundepension.

Da vi kom hjem eft 3 timer og fandt en tom løbegård to' vi ud for at lede.
Efter 1 time (ved 21-tiden) ringede jeg så til politiet, der da havde fået
en Schæfer ind, men ikke kunne sige om det var vores. De havde bare
afleveret den på Langbjerg. OK, så måtte vi ringe der ud... kl 21:00

De ville da ikke gå ud og se om det var vores på den tid... Hundene sov jo
(vi hørte en farlig hundeglammeri i baggrunden). Efter mange opkald, besøg
på pensionen og enda opkald fra politiet, der bad dem tjekke fik vi endlig
at vide at det var vores. Vi kunne hente hende dagen efter og skulle møde på
politistationen, da vi havde ladet en hund UDEN MÆRKNING løbe frit!! De
ville også se police på hende. Fint nok, ingen problem med police og
altså... Vores hun VAR chipmærket, men gad de lade politinbetjente at tjekke
det? Næh, det var da bare nemmere at gi' os en bøde for at lade en umærket
hun løbe frit... Altså også for at lade hende løbe frit. Vi kunne jo bare
sætte en lås på løbegården så folk ikke kunne åbne ind til hende.

Det skabte endnu en diskussion, for jeg vil gerne sætte en pind i og har
altid gjort det, så hunden ikke selv kan åbne klap-låsen, men jeg vil IKKE
under nogen omstændigheder låse... Hvad hvis der opstår brænd? Så kan ingen
få hunden ud! Han ga' mig til sidst ret og vi slap for videre tiltale.

Alternativet kan være, at man køber et hundeskilt og på den ene side
skriver hundens navn og ejers nummer og på den anden side skriver "denne
hund er chip-mærket" men jeg vil nu til enhver tid foretrække BÅDE chip og
øretatovering!!!

Rinnie Ilsøe

PS. Behøver jeg at sige, at langbjerg fra den dag blev lagt på is af mig og
alle jeg kender med hund (og jeg kender mange der BRUGTE dem!!!)

Fra : Lars Bonnesen

Dato : 05-07-01 15:11

Jeg nægter at tro, at dette kan være sandt.

--

> Da vi kom hjem eft 3 timer og fandt en tom løbegård to' vi ud for at
lede.

<klip>

Fra : R. Ilsøe

Dato : 05-07-01 16:48

> Jeg nægter at tro, at dette kan være sandt.

Desværre jo! Det værste var den meget uhøflige behandling vi fik af
hundepensionen, men det sjoveste var deres "her vogter jeg" skilt med et
billede af en stoooor Rottweiler, der viste sig at være 3 meget meget små
hunde i hirkeligheden:8)

Rinnie Isløe

Fra : Jo-Ann

Dato : 06-07-01 15:32

Vil bare lige nævne at omtalte hundepension fra 1/6 har fået ny ejer ! Ja og
det kan jo være at de er meget flinke...så altså måske skal man passe på med
at "advarer folk" med steder..særligt når det som her er et sted som har
skiftet ejer !

Mine hunde er begge tatoveret i øret. Den enes tatovering var lidt svær at
læse...det aller bagerste tal. Det ligner et 5 tal, men er et 6 tal..eller
omvendt ! Vi kontaktede dyrlæge, som skrev en "attest" eller lign. til hunde
reg. om at hunden tatovering lignede "det og det" og vi har idag fået en ny
reg. på ham hvor der står hans ID nr (som stadig er det samme) og så står en
bemærkning om hva' det ligner hunden er tatoveret med...såå..det skulle jo
være til at finde frem til os hvis han en dag blev væk !

Min tæve's øretatovering er MEGET tydelig...utrolig nem at læse og det er
hele hendes kulds tatovering. Tror det har en del at sige hvem der
tatoverer, og måske også hvilken race det er ! Jeg har aldrig hørt om at
hvalpene skulle have ondt af en tatovering. Jeg så Issa selv samme dag hun
var tatoveret..hun havde "sværte" i øret...men drønede rundt som ellers..ja
og opdrætteren fortalte at kun en enkelt af hvalpene overhovedet havde sagt
noget..og det kun et meget kort lille piv ! Såå..mine (forhåbentlig)
kommende hvalpe vil sandsynligvis også alle blive tatoveret !

Mvh

Jo-Ann

Fra : R. Ilsøe

Dato : 06-07-01 15:45

> [...]
med
> at "advarer folk" med steder..særligt når det som her er et sted som har

Avs ja, det er rigtigt... Jeg mener faktisk, at de nye ejere skulle være
meget meget gode. De har blandt andet bygget om på langbjerg, så burene nu
er dobbelt så store, desuden siger rygterne, at der nu er langt flere
lufteture dagligt, så folkens, hold jer ikke væk

Rinnie Ilsøe

PS. Det jeg fortalte om skete for 2½-3 år siden, længe før nogen vidste at
det stod for ejerskifte der ude...

Fra : \"Poul Erik Rise /SI~

Dato : 05-07-01 17:21

gizmo@vejen-net.dk,Ny-Internet writes:
> [...]
>hund er chip-mærket" men jeg vil nu til enhver tid foretrække BÅDE chip og

Og så vil du stadig risikere at få en bøde, fordi hundeskiltet er
ulovligt.

Hilsen
Poul Erik Rise

Fra : Lars Bonnesen

Dato : 05-07-01 19:16

Hvorfor? I følge hvilken paragraf?

--

""Poul Erik Rise /SID"" <"Poul Erik Rise /SID"@net.dialog.dk> wrote in
message news:fc.0073fb6b034b7d353b9aca00d4c7b485.34b7d3e@net.dialog.dk...

Fra : R. Ilsøe

Dato : 06-07-01 07:30

> Hvorfor? I følge hvilken paragraf?

Jeg to' det som en joke? Tror dadet er det:)

Rinnie Ilsøe

Fra : Henrik Vejhe

Dato : 06-07-01 14:22

> Jeg to' det som en joke? Tror dadet er det:)

Hundeloven
Lov nr. 164 af 18. maj 1937, jfr. lovbekg. nr. 380 af 26.06.1969, som ændret
ved lov nr.1064 af 23.12.1992 og lov nr. 335 af 14.05.1992.

§ 1. Besidderen af en hund skal sørge for, at hunden, fra den er 4 måneder
gammel, er mærket og registreret samt bærer halsbånd forsynet med et skilt,
der angiver besidderens navn og adresse.
Stk. 2. Justitsministeren fastsætter nærmere bestemmelser om mærkning,
registrering gebyr og om udformningen af skiltet, jf. stk. 1.
Justitsministeren kan herunder bestemme, at mærknings- og
registreringsordningen skal administreres af en eller flere private
organisationer, og at besidderen af en hund skal give de nødvendige
oplysninger samt indbetale gebyr til disse organisationer.

Jeg vil tro at ovenstående citat, "lånt" hos familieadvokartn er rigeligt
til at forklare en evt. bøde.....

MVH