Marine VHF og FM radio (autoradio) på samm~
Fra : Ole Pagh

Dato : 13-05-07 18:17

Jeg har for meget støj fra GPS og anden elektronik på min FM radio,
delvis fordi antennen er utilstrækkelig. Der er blot anvendt et septer
fra søgelænderet.

Marineworld har en antennesplitter / delefilter som de kalder "Duplexer
AM-FM/VHF" med hvilken man skulle kunne anvende VHP antennen til FM
radio (og tilsyneladende også til AM radio).

Er der nogen der har erfaring med sådan en boks?
Især er jeg interesseret i hvor stort gennemgangstabet er på VHF
signalet (...? dB) og om der er ordentlig impedanstilpasning til FM
radioens antenneindgang.
Hvis der ikke er, virker selve kablet jo som antenne og vi er lige
vidt, støjmæssigt.

Jeg kan desværre ikke finde data på boksen og jeg tvivler på at man hos
Marineworld kan de tekniske specifikationer.

Boksen har varenummer 292325 og findes i 2006 kataloget nederst på side
323.

Jeg kan ikke linke direkte til varen, men her:
http://www.marineworld.dk/butik/default.asp?va=0&
- klik på Index.
- vælg

--
hilsen Ole
(mail: fjern x'erne i mail adr.)

Fra : Ole Pagh

Dato : 13-05-07 18:21

Ole Pagh kom med denne ide:

Hov - jeg kom til at sende uden at være færdig:

> Jeg kan ikke linke direkte til varen, men her:
> http://www.marineworld.dk/butik/default.asp?va=0&
> - klik på Index.
- vælg stikordsregisteret ud for punkt 12
- scroll ned til Duplexer side 323.

Det var vist det

--
hilsen Ole
(mail: fjern x'erne i mail adr.)

Fra : Ukendt

Dato : 13-05-07 21:44

Hej Ole,

Da jeg købte min "nye/gamle" båd, sad der sådan et delefilter - eller
hvad det nu hedder - i min båd ... Jeg må med skam melde, at jeg aldrig
har spekuleret over det og VHF'en fungerer upåklageligt - selv med 1W
sendestyrke fra Læsø til Lyngby radio (!) ... ...

Jeg aner ikke, hvordan jeg skal måle det, du spør om ... er det noget
for det nye multimeter? Hvis du kan instruere mig, vil jeg gerne
foretage nogle målinger ...

Men jeg må indrømme, at jeg er meget skuffet over, at jeg ikke kan høre
DR's P1, når båden ligger på sin plads i Helsingør Nordhavn ... Til
gengæld "brager" de svenske og de kommercielle stationer ind ... og P2,
P3 of P4 er også OK.

--
Flemming Torp
'kun en tåbe frygter ikke haven'

Fra : Ole Pagh

Dato : 14-05-07 18:14

Flemming Torp udtrykte præcist:
> [...]
> spekuleret over det og VHF'en fungerer upåklageligt - selv med 1W sendestyrke
Jeg fik prøvet den fra Marineworld i dag (Banten, type 83 hedder den)
og der er ikke umiddelbart nogen forringelse at mærke på VHF'en,
hverken på sende eller modtageside. Standbølgeforholdet er også det
samme.

> Jeg aner ikke, hvordan jeg skal måle det, du spør om ... er det noget for det
> nye multimeter? Hvis du kan instruere mig, vil jeg gerne foretage nogle
> målinger ...
Net, det kan slet ikke måle på det.

> [...]
> "brager" de svenske og de kommercielle stationer ind ... og P2, P3 of P4 er
Jeg fik altså en noget dårligere FM modtagelse MED skillefiltret og VHF
antennen på radioen, så projektet er droppet indtil videre.

Du kunne evt. prøve med en separat FM antenne som en anden også skriver
i tråden andetsteds er det nok det bedste.
Til forsøg kunne man evt. købe en billig autoantenne hos Harald Nyborg
eller THansen. De billigste koster under 100 kr.

--
hilsen Ole
(mail: fjern x'erne i mail adr.)

Fra : Ole Pagh

Dato : 13-05-07 19:08

Ole Pagh sendte dette med sin computer:

Jeg har også fundet denne:
http://www.sailgb.com/p/antenna_vhf_fm_splitter/

De skriver: ...without reducing VHF performance ...
Det lyder for godt til at være sandt eller?

--
hilsen Ole
(mail: fjern x'erne i mail adr.)

Fra : SørenH

Dato : 13-05-07 20:55

Ole Pagh skrev:
> Det lyder for godt til at være sandt eller?

Hej Ole

Den bemærkning er jeg helt enig i!
"There is no such thing as a free lunch" som de siger derovre,
og at sætte et delefilter på min VHF ville jeg aldrig gøre!
Bedste antenne, bedste kabel (RG213), direkte ned i en moderne VHF med
NMEA-input fra GPS'en, er min garanti for at jeg har livlinen i orden.

Køb en UFO eller tilsvarende, med seperat kabel til FM, analog og
digital TV, på postordre fra Tyskland.

Mvh
Søren H.
Marie af Næstved

Fra : claus b.p.

Dato : 13-05-07 21:43

> [...]
> antenneindgang.
> Hvis der ikke er, virker selve kablet jo som antenne og vi er lige vidt,

Jeg kender ikke boxen, men jeg lavede selv et tilsvarende filter til FM
radio og 2m amatørbåndet engang, og der var et ikke måleligt tab på de to
radioer. Selvfølgelig er der et tab, det er der jo bare man har en
kabelsamling, og her er tilogmed to! Men at adskille to frekvensområder med
et højpas- hhv. lavpasfilter er ikke noget problem. Du skal selvfølgelig
benytte marine-VHF antennen, for det er vigtigt at en antenne der sidder på
en sender er rigtigt tilpasset. At den så ikke er tilpasset til FM radio
båndet må man så leve med. Det kan så også godt være at filtret slipper AM
skal regne med at der kommer meget ind.
Bortset fra det, er det nu både bedre og billigere at montere en almindelig
FM autoantenne.

Mvh. Claus

Fra : claus b. p.

Dato : 14-05-07 15:39

"claus b.p." <cbp33@hotmail.com> wrote in message

> "Ole Pagh" <olpx@xjyllingesydx.xdk> skrev i en meddelelse
> Bortset fra det, er det nu både bedre og billigere at montere en
> almindelig FM autoantenne.

PS: Du skriver delvis fordi... Har du støjdæmpet med noget filter i
strømtilslutningen, og har du en god stelforbindelse fra radioen til
batteriet? Nogle radioer er mere støjfølsomme end andre.

Mvh. Claus

Fra : Ole Pagh

Dato : 14-05-07 17:57

claus b. p. sendte dette med sin computer:
Det har jeg nu prøvet i dag, men støjen er den samme.

> PS: Du skriver delvis fordi... Har du støjdæmpet med noget filter i
> strømtilslutningen, og har du en god stelforbindelse fra radioen til
> batteriet? Nogle radioer er mere støjfølsomme end andre.

Hmm mja.. Jeg erkender at det ikke er verdens bedste installation, og
jeg skal da også til at prøve at forbedre den lidt samt se om nogle
kondensatorer og spoler i spændingstilgangen til radioen og højttaler
udgangen kan hjælpe lidt.

Dog mener jeg at støjen mest er 'luftbåren' (altså ikke kommer via
kabler). Jeg har bl.a. nogle switchmode forsyninger (12>5V. Dem til
cigartænderstik med et USB stik), og de er nogle 'sataner' til at
udsende EMC støj. GPS og log's µ-processorer laver også en del
radiostøj.

--
hilsen Ole
(mail: fjern x'erne i mail adr.)

Fra : claus b. p.

Dato : 14-05-07 20:05

"Ole Pagh" <olpx@xjyllingesydx.xdk> wrote in message
> [...]
> cigartænderstik med et USB stik), og de er nogle 'sataner' til at udsende
> EMC støj. GPS og log's µ-processorer laver også en del radiostøj.

Jeg vil foreslå at du går lidt mere konkret til sagen, og prøver ved at
flytte antennen om du kan lokalisere støjkilden(erne), om det overhovedet er
fra antennen du får støjen, og så slukker alle dine apparater, tænder dem et
ad gangen for at finde ud af hvor kilden er. Det kan være du med fordel kan
støjdæmpe den støjende enhed istedet, eller vælge at holde den slukket når
du hører radio. Det er rigtigt at µ-processorer og switch-PSer kan udstråle
støj, men moderne apparater skal overholde nogle strenge støjkrav. Der er
selvfølgelig ingen der har sagt at dine apparater er moderne, - men
alligevel. I sidste ende kan det jo være at din radio har et problem.

Mvh. Claus

Fra : Ole Pagh

Dato : 14-05-07 20:39

claus b. p. har bragt dette til os:

> [...]
> selvfølgelig ingen der har sagt at dine apparater er moderne, - men
> alligevel. I sidste ende kan det jo være at din radio har et problem.

Ja, jeg går da nogenlunde konkret til sagen, og elektronik og EMC er
ingenlunde ukendte begreber i min verden.

Nu er det jo ikke sådan at apparaterne støjer så de forstyrrer
hinandens fuktioner (eks. navigatoren viser forkert, loggen går amok
etc.), men blot det at jeg ønsker at høre nogle, måske svage, FM og AM
stationer på en simpel auto radio der har følsomhed i µV området.

Desværre sidder radioen og antennen til denne ganske tæt på bådens
øvrige elektronik, og dum som man er har jeg også en del udstyr, der
kører via noget switchmode forsyning. Og det støjer alt sammen. Ikke
lige meget og på de samme frekvenser, men summen er at et svagt signal
meget tit bliver slået ud af støj.

Jeg er fuldt ud vant til problematikken for jeg har tidligere hekset
slemt med PC'er med CRT monitor der stod ganske tæt ved en
kortbølgemodtager i XX KKr klassen, og var alle kabler, incl. netkabler
ikke skærmede og forsynet med diverse filter/spoler, så var der ikke
meget at fange på den fine modtager i visse frekvensområder.

Ligeledes var det aldeles vigtigt at antennekablet var helt korrekt
tilpasset, ellers virker skærmen som en del af antennen, og så var det
ligegyldigt hvor meget man forsøgte sig, så kom der støj og falske
bærebølger.

--
hilsen Ole
(mail: fjern x'erne i mail adr.)

Fra : claus b. p.

Dato : 15-05-07 14:29

> [...]
> tilpasset, ellers virker skærmen som en del af antennen, og så var det
> ligegyldigt hvor meget man forsøgte sig, så kom der støj og falske

For nogle år siden var det anset for umuligt at benytte switching-PS'er til
amatørradioer, men idag benytter mange faktisk ombyggede PC strømforsyninger
ol. Men afskærmning er godt, det er bare ikke nok at have et
strålingssikkert kabinet, hvis der er støj på de ledninger der kommer ud af
kabinettet. Et par vindinger af ledningerne gennem en ferritkerne kan måske
være en løsning.
Har du iøvrigt tænkt på at de fleste FM sendere udsender horisontalt
polariseret?

Mvh. Claus

Fra : Ole Pagh

Dato : 15-05-07 18:19

claus b. p. formulerede spørgsmålet:

> [...]
> vindinger af ledningerne gennem en ferritkerne kan måske være en løsning.
> Har du iøvrigt tænkt på at de fleste FM sendere udsender horisontalt

Faktisk kan der ofte også være en del støj på radioen, bare nabobåden
har en intelligent switchmode lader kørende.

Faktisk fik jeg på dk.fritid.hamradio fra OZ9TM løsningen på hvorfor
der ikke kommer et brugbart signal igennem splitteren på FM.
De antenner som vi typisk anvender i toppen af masten er totalt
kortsluttede for andre frekvenser end det maritime VHF bånd.

Jeg er ikke i tvivl om rigtigheden i det svar, fordi Ole (9TM) arbejder
professionet inden for maritim radiokommunikation og er en meget kendt
teknisk kapacitet inden for amatørradio.

--
hilsen Ole
(mail: fjern x'erne i mail adr.)

Fra : hhmcsv@gmail.com

Dato : 14-05-07 14:48

Hej Gruppe,
Jeg har haft sådan nogle filtre i drift i mange år. Jeg ved ikke om de
er de samme som her nævnes, men jeg har en VHF-antenne som fodrer
såvel VHF-en, autoradioen og en fastmonteret GSM-telefon.
Det har virket upåklageligt.

Med venlig hilsen
Hans-Henrik

Fra : Niels & Astrid

Dato : 15-05-07 19:39

Fra : Ole Pagh

Dato : 15-05-07 19:54

Efter mange tanker skrev Niels & Astrid:

> [...]
> tænkt mig at anskaffe sådan en splitter, men hvis det ikke er muligt at få
> til at fungere er jeg da helt åben for en klar udmelding. mvh Niels F.

Hvis du ikke har læst tråden (som har samme emne overskrift) i
dk.fritid.hamradio, kan jeg lige citere OZ9TM her:

Inden man købet den spitter box, ville jeg nok lige undesøge om VHF
antennen kan bruges. De finde i 2 forskellige type, enten som en coax
dipol eller som en endepunkts fødet monopol. Den sidste har en
tilpasning der kortslutter signalet uden for det område den er lavet
til, og så er det tvivlsomt hvor god den er som modtager antenne, og
slet ikke på AM hvor den er en solid kortslutning.
Coax dipolen en nok en hel del bedre at modtage på, selvom den ikke er
tilpasset til FM båndet.
For at finde ud af hvilken antenne man har, tager man et Ohmmeter og
måler, kortslutning, så er det en endepunkts fødet monopol. Ingen
gennemgang = coax antenne.
Med hensyn til tab, skal der nok forsvinde ca 1 dB, svarende til at en
25 Watts radio bliver til en ca 19 Watts radio, og det er nok lige
meget.
Nu finder måske andre typer af antenner, så der kan være andre
muligheder.

Jeg vil råde jer til at forbeholde jer returret for splitteren hvis den
ikke fungerer tilfredsstillende.

Da jeg prøvede den i min båd, var det ikke sådan at der overhovedet
ikke kunne modtages FM, blot var modtagelsen bedre med flere staioner
og nindre sus når jeg brugte et cepter til søgelænderet 1 m over
vandoverfladen som antenne end når jeg brugte VHF antennen 13 m højere
oppe.

--
hilsen Ole
(mail: fjern x'erne i mail adr.)