Ny båd...
Fra : Ukendt

Dato : 08-05-07 16:06

Hej..

er lige tilbage..

Kigger stadig på båd og har 3 i øje.

LM27
Maxi 84
Maxi Fenix D...

Mennnn har ikke lige set en LM27, da der ikke lige er nogen i nærheden af
mig.

Men ved der garanteret er nogle af jer der kan hjælpe med lidt ulemper, og
fordele.

Maxi fordi jeg gerne vil have meget plads. (campingvogn) :)

LM27 siger min kammerat fordi man får bedere arbejdsplads på dækket osv i en
LM27. Mennn er den meget mindre end en Maxi?

Håber nogle lige kan smide et par kommentarer

takker

morten

Fra : Ukendt

Dato : 08-05-07 16:30

Umiddelbart synes jeg, det er to meget forskellige bådkategorier ...

Maxi'erne er i mine øjne rummelige og velsejlende sejlbåde, der findes
mange af rundt omkring i Danske havne ... til en god "price/performance"
.... eller "value for money" ...

LM 27 er - igen efter min mening - i en anden kategori ... En robust og
langkølet motorsejler med "fast doghouse med rat" og åbent agtercocpit

Så hvis du er til lidt "race" og kan lide af sejle - primært for vinden
(også, når du skal krydse op imod den ...) - vil du nok blive lidt
utålmodig i en LM 27...

Hvis du er mere til hygge og lidt fiskeri fra cockpittet og kan lide at
sidde og styre i "tørvejr" - og du synes det er OK, at en stor del af
sejladsen foregår for motor, ja, så er LM'eren nok mere dig ... se
f.eks. http://www.lm27.dk/hovedside.htm

Sagt meget kort, unuanceret og "firkantet" ...

--
Flemming Torp
'kun en tåbe frygter ikke haven'

Fra : Lars

Dato : 08-05-07 17:17

"> LM27
> [...]
> mig.
>
> Men ved der garanteret er nogle af jer der kan hjælpe med lidt ulemper, og

Hej Morten.

Nu må du altså på ingen måde sammenligne en LM 27 og en Maxi Fenix.
Du har lige såret flere hundrede Fenixejere i Danmark.

Begge bådene er i princippet rummelige. En Fenix er nok den mest rummelige
sejlbåd i dens klasse.
En LM 27 kan "ikke" sejle!! Hvis du endelig er forelsket i en LM, så kig
efter en LM 28 - den kan sejle....nogenlunde!

Som Flemming skriver, så er det 2 meget forskellige bådtyper. De kan slet
ikke sammenlignes.

Lars

Fra : Ukendt

Dato : 09-05-07 16:00

Nå ja tingene går lidt stærkt og tror næsten jeg kom til at købe en Maxi
Fenix Dinette :)..
Skal se den lørdag, så håber da ikke han sælger for næsen af mig.

Så håber håber Fenix ejerne tilvgiver mig... :)..

Hvis Bjarke kigger med, så takker jeg dig for at åbne mine øjne for Maxi :)

morten

Fra : Bjarke M. Christense~

Dato : 09-05-07 18:27

Selvtak.

Jeg er ret sikker på du bliver glad for Fenix'en. Pelle Petterson har haft
den "livsmission" at han at han ville kombinere gode sejlegenskaber med
sikkerhed og rummelighed. Det mener jeg er lykkes til overmål på flere Maxi
modeller, heriblandt Fenix'en. Der delte meninger om designet af 70'er
modellerne (Maxi 68 til 108) men blandt 80'er og 90'er modellerne mener jeg
der er flere ganske veldesignede både. Deriblandt Fenix'en (så har jeg ikke
nævnt min egen ......)

Held og lykke med købet. Du skal vide at der er en yderst aktiv ogt
velfungerende mærkeklub der står klar til at servicere dig.

Bjarke

Fra : ThomasB

Dato : 08-05-07 17:39

> [...]
> en LM27. Mennn er den meget mindre end en Maxi?
>
> Håber nogle lige kan smide et par kommentarer

LM 27 er en fin båd, men efter min mening så er den "dum" fordi man ikke kan
gå (sikkert) fra cockpit/styrhus og op på dækket - dækket på siderne er
simpelthen for smalt. Alene af den grund ville jeg vælge den fra - især hvis
der skal børn eller koner med

Maxi er også en OK båd - lidt skrabet og ikke voldsomt godt bygget - synes
jeg.

Der er også sådan noget som Saga - der har du bare samme problem med det
smalle sidedæk.

Hvad havde du tænkt dig at bruge den til? Hvor vil du sejle? Mest for sejl?
Mest for motor? Skal du fiske? Overnatning?

Fra : Lars Kristensen

Dato : 09-05-07 02:22

ThomasB wrote:

> [...]
> simpelthen for smalt. Alene af den grund ville jeg vælge den fra - især hvis

Der er jeg uenig med dig. Jeg har slået mine folder på dækket af en LM27
i en del af min barndom sammen med vores småfede cockerspaniel. Hverken
hunden, jeg eller andre har på noget tidspunkt været i fare for at falde
overbord svjv.
27'eren er udstyret med ganske udemærkede gripelister på ruffet samt
søgelænder (snubletråde) for dem der ikke kan nå gribelisterne.
De eneste gange jeg ufrivilligt er røget i baljen har været da jeg
rendte og fiskede i slæbesteder fulde af alger. Hunden har taget den et
par gange da den forsøgte at hoppe i land og først for sent har opdaget
at afstanden mellem bro og båd var for stor.

Som andre også skriver, LM27'eren kan ikke sejle for sejl - den driver
for sejl. For motor har den en tophastighed på omkring 7-7,5 knob, hvis
jeg husker rigtigt, med alle Bukhs 36 røde heste spændt for. Typisk vil
man sejle den omkring 5,5 knob. Så hvis du vil bruge sejlene som din
primære kilde til fremdrift, er LM27'eren et rigtigt dårligt valg.

LM'eren er derimod mange andre kvaliteter. Den er solid og kan tage
temmeligt voldsomme grundstødninger ud at lide skade - jo, vi har
forsøgt over ved Sejerø på en umærket sten som de lokale udemærket
kender. Den er rummelig og har et godt stort cockpit. Forpeaken er som
skabt til børn. Der kan blive to 1½ mands køjer i salonen. og der kan
selvfølgelig også stuves gæster af vejen i cockpittet.
Der er massere af gode rum til at stuve bagage, foldecykler og mad og
køkken ting af vejen.
Under sejlads kan et par pude fendere stablet oven på køkkenbordet
udgøre det for navigatørstolen til ungen mens farmand sidder ved roret.
Den stikker kun 95 cm hvilket gør den ideel hvis man ofte gerne vil på
små ankerpladeser i smult farvand.

Jeg har kun to negative ting at sige om den: Den sejler elendigt for
sejl og den er ikke specielt køn.
Den positive liste kunne jeg sikkert blive ved med et godt stykke endnu.

- Lars

Fra : Ukendt

Dato : 09-05-07 13:03

Hej Lars.

Jeg har set LM27 og været ombord osv. Jeg vil give dig ret i alt hvad du
siger om den.. :)..

Men nu er det en LM mermaid eller L29 jeg kigger efter. Skød lige en mail
afsted uden helt at se hvad jeg skrev af bogstaver.. :(

Men synes også godt om en LM27 til hygge og tur.

morten

Fra : Ukendt

Dato : 09-05-07 07:30

> [...]
> en LM27. Mennn er den meget mindre end en Maxi?
>
> Håber nogle lige kan smide et par kommentarer

Hej Morten,

Jeg kan anbefale dig at tage rundt i de forskellige havne i din nærhed - se
på de forskellige bådtyper som du er interesseret i - snak med ejerne, og
hvis du er heldig bliver du inviteret ombord og kan ved selvsyn konstatere
hvad du selv kan lide og ikke lide ved de enkelte bådtyper. Samtidigt kan du
få en god ide om hvad de enkelte bådes svagheder og styrker måtte være - og
spørg gerne flere ejere.

Der findes nok lige så mange meninger som der findes både - og i nogle
tilfælde kan det udarte til nærreligiøse holdninger om hvad der er "rigtigt
eller forkert" - nogle mener at LM27 ikke er en "rigtig" sejlbåd - og det er
det måske heller ikke - men det er en enormt populær motorsejler som gør det
rigtigt godt indenfor sit felt. Af egen erfaring kan jeg kun tale positivt
om bådtypen - den er ikke ligeså hurtig som "rigtige" sejlbåde, kan ikke gå
helt så spidst til vinden som "rigtige" sejlbåde... men... det er noget
gedigent vås at påstå at "den ikke kan sejle", men desværre er det een af
myterne som gladeligt udbredes af heldigvis relativt få "rigtige" sejlere

Den ER en hyggelig "bade-and" på vandet - den KAN sejle - og i hårdt vejr
gør den det rigtigt godt. Den føles stabil under alle forhold og det er nok
een af grundene til at den er blevet så populær som den rent faktisk er.

Om man så er mere til strømliniet "ræsere", en ren motorbåd eller mere ren
sejlbåd er jo en temperamentssag - og det skal du gøre op med dig selv inden
du træffer din beslutning.

M.h.t bevægeligheden ombord: jeg er selv en ret voksen person.. med nogle
pænt store fusser... og jeg har aldrig haft bøvl med at entre/exitte
dæk/styrehus - og hverken kone eller hund eller datter har nogen sinde haft
problemer med for smalt sidedæk - men det er så kun vores oplevelse.

Endnu en gang vil jeg anbefale dig at opsøge nogle havne, både og ejere -
det gjorde jeg selv med stort held, og det betød at jeg i sidste ende fandt
præcist hvad jeg søgte.

Rigtig god fornøjelse og velkommen på vandet ! (og det uanset hvilken
bådtype du falder for

venlig hilsen

JN

Fra : Ukendt

Dato : 09-05-07 12:20

Agghh...

Så kommer den flove lige :(..

Er ikke ude en Motorsejler.. Mente egentlig en LM-Mermaid 270 eller LM81, ..
Sorry guys.

Men er ude efter en båd til 2 voksne 1 barn men skal være rummelig som en
Campingvogn.

morten

Fra : Harding E. Larsen

Dato : 09-05-07 15:05

Hej Morten,

Rummelig som en campingvogn...så skal du se efter en motorbåd,
de har oftest lignende facon

Prøv at se på udkik.dk under "kKøb&Salg" "Sejlbåde", her findes
der rigtig mange forskellige typer til salg, både der er mere
rummelige og til bedre priser.
Prøv at komme ombord i nogle forskellige typer og prøv også at
få en sejltur i dem.
Tag familien med, så I sammen kan fornemme om det er noget for
jeg, der er stor forskel på sejlegenskaber, komfort m.m., gør
det inden I bestemmer jer.
En båd bør være noget man har i mange år og hvor glæden ved at
sejle i den ikke svækkes.
Lad være med at se til de brugtbådtyper der i stort antal er til
salg, det er der en årsag til.
En god tommelfingerregel er: Hvad skal der betales for 1 kg båd.

Mvh/Harding

Fra : Jan Rasmussen

Dato : 09-05-07 19:41

Hmm... Campingvogn

Måske du skulle se en Mc Gregor 26

http://www.horsensmarine.dk/sider/macgregor-26/

De reklamerer med at det er en speedbåd (22 knob) en campingvogn og en
sejlbåd, alle tre ting samlet i en enhed.

Og så kan den trailes...

Mvh
JR

Hent en gratis SPAMfighter her.

Fra : Ukendt

Dato : 09-05-07 19:52

"Jan Rasmussen" <jr@***FJERN***vejen-net.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> De reklamerer med at det er en speedbåd (22 knob) en campingvogn og en
> sejlbåd, alle tre ting samlet i en enhed.

Som Murphy har sagt:

"If you try to please every one - no one is going to like it" ...

Det tror jeg på ... Man må vælge her i livet ...

Fra : Ukendt

Dato : 10-05-07 07:43

"Flemming Torp" <fletopkanelbolle2rp.danmark> skrev i en meddelelse

> [...]
>
> "If you try to please every one - no one is going to like it" ...
>
> Det tror jeg på ... Man må vælge her i livet ...

Jeg er enig med Flemming her..

Det jeg mente med Campingvogn, var nok mere rummeligheden, men ser lidt
spøjst ud at stå på vandski efter en sejlbåd :)..

Mennn tror nok ikke lige jeg hopper på den der Mc Gregor 26..

Tror den er lidt som en and. Kan svømme lidt, flyve lidt, kvakke lidt..
Mennn

morten

Fra : Ukendt

Dato : 10-05-07 07:43

Fra : Børge Wedel Müller

Dato : 10-05-07 11:09

Den er anmeldt i nyeste nummer af Bådnyt,

mvh
/Børge

Fra : ThomasB

Dato : 10-05-07 10:36

> [...]
>
> De reklamerer med at det er en speedbåd (22 knob) en campingvogn og en
> sejlbåd, alle tre ting samlet i en enhed.

Den ser ikke helt dum ud.

Men mangler der ikke et sværd? Uden sværd er den nok ikke en krydser

Fra : Ukendt

Dato : 14-05-07 14:43

og Vupti så blev jeg ejer af en Maxi Fenix Dinette.

Takker alle for gode svar og især Bjarke.

morten