El-installation
Fra : HHH

Dato : 04-05-07 18:07

Hej Gruppe.

Jeg har netop fornyet min elinstallation i båden med nye kabler, tavle m.m.
Jeg har etableret eet batteri som startbatteri med særskilt lader til
landstrøm og selvfølgelig med motorens generator til opladning.
Herudover har jeg etableret 2 batterigrupper til forbrug, hver bestående af
2x90 Ah pr. gruppe. Disse er forbundet til strømfordelertavle over en simpel
omskifter, så jeg kan vælge at forbruge fra een eller begge batterigrupper
samtidig. Forbrugsbatterierne er ligeledes forsynet med en særskilt lader
til landstrøm. Forbrugsbatterierne er fuldstændig adskilt fra
startbatteriet, men nu er jeg i tvivl om minus på forbrugsbatterierne skal
"jordes" til stel på motoren. Det skal bemærkes, at forbrugssteder (lamper,
lanterner, instrumenter m.m.) alle er kablet direkte med minus til minus på
forbrugsbatterierne, og derfor er adskilt fra alt andet el ombord.

Håber beskrivelsen er forståelig.

Go' vind

HHH

"Carpe Diem" af Kongebro

Fra : joppe

Dato : 04-05-07 20:07

Jeg ville helt sikkert køre med fælles jording på det hele.
Formoder du har seperat generator hvor du lader på forbrugsbatterierne
og ikke via skillerelæ. Uanset hvad ville jeg køre med fælles stel/
jord. Sku der være en fejl kan du vel slukke for en forbruger via
sikringen. Jeg kender ikke dit argument for skille mulighed men vil
anbefale et stort batteri frem for to mindre og ikke kunne skille.
Hold det så simpelt som muligt og brug evt penge på en bedre lader.
Der er intelligente typer der også kan give et kort overboost således
cellerne holdes rene og batteri i god kondition.

Fra : Egon Stich

Dato : 05-05-07 09:15

"HHH" <3xhSLETDETTE@nypost.dk> skrev i en meddelelse news:463b6851$0$179$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
> [...]
> lanterner, instrumenter m.m.) alle er kablet direkte med minus til minus på
> forbrugsbatterierne, og derfor er adskilt fra alt andet el ombord.

Det er lige således, jeg ville lave nettet, om jeg trak nyt.
Er forbrugsbatteriernes kreds helt isoleret fra alt andet, må det nødvendigvis eliminere muligheden for galvanisk tæring og andet møj, stammende fra denne kreds.
Så jeg finder din måde at gøre det på, særdeles fornuftig,
Ja, ligefrem måden, det bør gøres på.

MVH
Egon