Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Opbløde lyset
Fra : Kim

Dato : 07-05-07 09:36

Når jeg tager billeder i kraftigt solskin med både
sol- og skyggeområder, har jeg svært ved at styre lyset.
Enten bliver skyggeområderne helt mørke, eller osse
bliver de lyse områder helt udbrændte.
Er der en metode til at opbløde det ved optagelsen, eller
skal det efterbehandles i billedbehandlingsprogram, og
hvordan gøres dette ? (Canon EOS 400d / Photoshop).

Mvh, Kim

Fra : Thomas Schreiber

Dato : 07-05-07 10:17

Kim wrote:
> [...]
> skal det efterbehandles i billedbehandlingsprogram, og
> hvordan gøres dette ? (Canon EOS 400d / Photoshop).

I og med det apparat du fanger eksponeringen på har en dynamisk område
hvor det kan registrere lys på, er det et spml om DR. Du kan ikke både
fange højlys og dybe skygger, hvis det differencerer mere end dit kamera
kan rumme i DR. Du kan evt. skyde braketing og tage det bedste fra dine
billeder.

--
Venligst,
Thomas Schreiber

Fra : Kenneth K.

Dato : 07-05-07 10:17

On Mon, 07 May 2007 10:35:35 +0200, Kim <No@money.dk> wrote:

> [...]
> skal det efterbehandles i billedbehandlingsprogram, og
> hvordan gøres dette ? (Canon EOS 400d / Photoshop).

Ja, brug flash! Det kan måske lyde lidt mærkeligt hvis man er ny i
fotohobbyen, men det virker. Flashen går ind og lyser skyggerne op, så de
ikke bliver helt sorte som du har været ude for. Den lille popup-flash som
sidder på kameraet er fin når man er rimelig tæt på sit motiv.

Photoshop kan også redde lidt med 'Shadow/Highlight' funktionen, men det
er en lappeløsning og det ser kunstigt og forkert ud. Fillflash er klart
at foretrække.

vh,
Kenneth

--
http://photoblog.pinx.dk

Fra : ;o\)-max-

Dato : 07-05-07 11:42

"Kenneth K."

> [...]
> lappeløsning og det ser kunstigt og forkert ud. Fillflash er klart at foretrække.

Det er noget sludder, hvis du påstår shaddow/highlight
ser mere kunstigt ud end fill flash - resultaterne blir ret
ens og lige grimme hvis ikke man bruger dem med
omtanke.. -max-

Fra : Kim

Dato : 07-05-07 11:56

"-max-" <max@bamarzone.dk> skrev i en meddelelse

> Det er noget sludder, hvis du påstår shaddow/highlight
> ser mere kunstigt ud end fill flash - resultaterne blir ret
> ens og lige grimme hvis ikke man bruger dem med
> omtanke.. -max-
Desværre ikke en brugbar løsning, da afstanden til "ofret" ofte
er for stor, og flere af dem (heste) er ikke specielt begejstrede for
at få fyret en flash af... Men resultatet er af og til underholdende
Mvh, Kim

Fra : ;o\)-max-

Dato : 07-05-07 12:05

"Kim"
> [...]
> er for stor, og flere af dem (heste) er ikke specielt begejstrede for
> at få fyret en flash af... Men resultatet er af og til underholdende

Det er også underholdende at stille upræcise spørgsmål,
så man får folk til at bruge tid på ubrugbare foreslag..!

Vidste ikke at heste var så sarte overfor flash, og da
slet ikke i høj sol, hvor de fleste folk dårligt nok vil
bemærke glimtet - løsningen er - altid at skyde i RAW,
altid at skyde efter højlysende (ikke pinlight) og redde
skyggerne i efterbehandlingen - der er tutorials på
nettet, hvis du ikke er så stiv i photoshop . -max-

Fra : Kim

Dato : 07-05-07 12:23

> [...]
> skyggerne i efterbehandlingen - der er tutorials på
> nettet, hvis du ikke er så stiv i photoshop . -max-
Nej, du har ret En præcision ville nok være på sin plads....
De vil nok heller ikke reagere ret meget på flash udendørs, men
p.g.a. afstanden vil det nok heller ikke hjælpe meget.
Skyder somregel i RAW... Hvad mener du med "pinlight" ?

Mvh, Kim

Fra : ;o\)-max-

Dato : 07-05-07 12:34

"Kim"
> [...]
> p.g.a. afstanden vil det nok heller ikke hjælpe meget.
> Skyder somregel i RAW... Hvad mener du med "pinlight" ?

Pin light de områder man med rimelighed ikke vil forlange
detaljer i, eks. lys reflekser, lys pærer, hår i modlys, mindre
områder i et billede der ikke indeholder detaljer af vigtighed..
Det er ting man bare lader "brænde ud" fordi andet er vigtigere,
bruger man histogrammet og highlight warning på kameraet,
kan man lave en kvalificeret vudering.. -max-

Fra : ;o\)-max-

Dato : 07-05-07 12:50

"-max-"

> [...]
> bruger man histogrammet og highlight warning på kameraet,
> kan man lave en kvalificeret vudering.. -max-

Her et eksempel på brugen af shaddow/highlight hvor imo
resultatet er blevet for fladt, men det er en smags sag.
Med flash havde det været værre, da der sikkert var
kommet slag skygger og unaturlige reflekser..
www.photosig.com/go/photos/view?id=1983709
Pinlight her er de hvide sten og reflekserne på snuden.
-max-

Fra : Kenneth K.

Dato : 09-05-07 15:56

On Mon, 07 May 2007 12:42:28 +0200, -max- <max@bamarzone.dk> wrote:

> Det er noget sludder, hvis du påstår shaddow/highlight
> ser mere kunstigt ud end fill flash - resultaterne blir ret
> ens og lige grimme hvis ikke man bruger dem med
> omtanke.. -max-

Altid med måde selvfølgelig :)Men jeg synes altså fill-flash er pænest.

vh,
Kenneth

--
http://photoblog.pinx.dk

Fra : Hans Kruse

Dato : 09-05-07 17:03

"Kenneth K." <this@is.a.fake.mail> wrote in message
news.tr2efhvugd9x6a@kk.users.kollegie.dk...

> Altid med måde selvfølgelig :)Men jeg synes altså fill-flash er pænest.

Jeg har fået ok resultater med en bouncer og -1½ -> -2 flash kompensering
(high speed flash).

--
Med venlig hilsen/Kind regards,
Hans Kruse

Fra : ;o\)-max-

Dato : 09-05-07 17:06

"Kenneth K."
-max-

> Altid med måde selvfølgelig :)Men jeg synes altså fill-flash er pænest.
>
> vh,
> Kenneth

Hehe - uhm det meste i foto er en smags sag, men fill flash er sku grimt,
mærklige skygger og små lysende prikker i øjnene, men sådan er vi jo
så forskellige.. -max-

Fra : analog fotografen

Dato : 07-05-07 16:42

> Photoshop kan også redde lidt med 'Shadow/Highlight' funktionen, men det
> er en lappeløsning og det ser kunstigt og forkert ud. Fillflash er klart
> at foretrække.

Der er da også lidt besværligt, først fremkalde filmen og få den kopieret,
scanne billederne ind og så efterbehandle dem, gemme dem på et medie og til
sidst få dem printet ud.

Så ja fillflash er et godt råd

Per

Fra : Kristian Amby

Dato : 07-05-07 19:01

Her er en god artikel om udfyldninsflash.

http://www.popphoto.com/howto/706/fill-flash-cheat-sheet.html

Mvh
Kristian Amby

Fra : Hans Kruse

Dato : 07-05-07 18:44

"Kim" <No@money.dk> wrote in message
> [...]
> skal det efterbehandles i billedbehandlingsprogram, og
> hvordan gøres dette ? (Canon EOS 400d / Photoshop).

Et eksempel på hvad jeg gør:

Billedet er taget i raw format med Canon 20D og Canon 500mm f/4L IS

Her er billedet uden justeringer "fremkaldt" fra Lightroom
http://www.pbase.com/hkruse/image/78385052/original
Her er så resultatet fra LR med justeringer
http://www.pbase.com/hkruse/image/78385053/original specielt fill light og
lidt vibrance.
Synes der var lidt støj og editerede så i Photoshop fra LR og fjernede støj
med Noise Ninja plugin, dodge og burn på fuglens krop og hoved. Desuden
local contrast enhancement (USM 15%, 50, 0)
Resultatet er så http://www.pbase.com/hkruse/image/78380957/original