MS Windows
briani 27239
Recovery-cd virker ikke!?
Fra : Hans Paulin \(6310\)

Dato : 13-05-07 16:54

Jeg skulle på min ½ år gamle Fujitsu Siemens-pc for 1. gang prøve at bruge
recovery-cd'en "Drivers & Utilities" da pc'en er "sandet til", men efter
opstart kan jeg ikke boote på cd'en.

Jeg trykker på en tilfældig knap som skrevet står, men maskinen booter bare
på harddisken.

Trykker jeg "F10" undervejs kan jeg se en boot-rækkefølge som jeg ikke kan
ændre på med piltasterne selv om jeg burde kunne ifølge menuen - "Esc" m.m
virker heller ikke.

Har også prøvet med det originale tastatur, men ligemeget hjælper det.

I Bios står skidtet til 1. boot på cdromdrev.

Jeg har aldrig skiftet harddisk eller pillet på anden vis.

Hvad katten er der galt - er der nogen der har prøvet det samme?

Ved godt at jeg kan formatere harddisken (som jeg ofte har gjort på mine
gamle maskiner), men vil godt "nøjes"
Hans

Fra : Ja Es

Dato : 13-05-07 18:10

Det mest sandsynlige er vel, at det kun er "drivers og
utilities", der er på cd'en - at det altså ikke er en boot-
cd... :/

Fra : Hans Paulin \(6310\)

Dato : 13-05-07 18:43

Ja Es (slet EURWU) skrev:

> Det mest sandsynlige er vel, at det kun er "drivers og
> utilities", der er på cd'en - at det altså ikke er en boot-
> cd... :/

Instruktionsbogen siger følgende:

"Gendannelse med "Drivers & Utillities"cd'en/dvd'en:

Du skal gøre følgende for at gendanne systemet som det var da det blev
udleveret incl. de forudinstallerede programmer, drivere og
dokumentationsfiler:

1. Læg "Drivers & Utillities"-cd'en/dvd'en i dvd-drevet mens computeren er
tændt.

2. Sluk for computeren og vent et øjeblik før du tænder den igen.

3. Tryk på en vilkårlig tast på tastaturet når du får beskeden "Press any
key to boot from cd..."
Hans

Fra : Bo

Dato : 13-05-07 18:26

> [...]
> ændre på med piltasterne selv om jeg burde kunne ifølge menuen - "Esc" m.m

Nogle recovery cdér skal startes fra Windows, hvor producenten har lagt et
recovery pgr. du skal køre med cdén i. Har du tjekket om der et sådant pgr.
?

Fra : Hans Paulin \(6310\)

Dato : 13-05-07 18:44

Bo skrev:

> Nogle recovery cdér skal startes fra Windows, hvor producenten har
> lagt et recovery pgr. du skal køre med cdén i. Har du tjekket om der
> et sådant pgr. ?

Nej, hvordan gør jeg dét?
Hans

Fra : Ukendt

Dato : 13-05-07 19:41

> Nej, hvordan gør jeg dét?

Hvis det er der ligger det helt almindeligt i start> programmer, har selv
været ude for det en gang, men kan ikke huske hvilken producent / mærke

Fra : Hans Paulin \(6310\)

Dato : 13-05-07 21:44

Hans Paulin (6310) skrev:

> Jeg trykker på en tilfældig knap som skrevet står, men maskinen
> booter bare på harddisken.

Fandt endnu en cd - en "Fujitsu Siemens Produkt Recovery" cd-rom; prøvede at
boote på dén og dér fik jeg i det mindste valgmuligheden modsat den 1. cd
jeg prøvede med, men heller ikke hér reagerer noget på et tastetryk (selvom
jeg kan høre maskinen "klikke" mens jeg holder tasten nede) - den fortsætter
bare og booter på harddisken.
Hans

Fra : Ukendt

Dato : 13-05-07 22:14

> [...]

Prøv lige en anden maskine, bare for et tjek skyld om det overhovedet er
bootabel cdére

Fra : Hans Paulin \(6310\)

Dato : 13-05-07 22:55

Bo skrev:

> Prøv lige en anden maskine, bare for et tjek skyld om det overhovedet
> er bootabel cdére

Jo, det virker bare perfekt...
Hans

Fra : Ukendt

Dato : 13-05-07 23:15

> Jo, det virker bare perfekt...

Så er det jo dit drev der er problemer med... prøv at skifte eller søg på
Microsoft, der er noget med en upper og lower et eller andet i reg. der kan
bøvle. Kan ikke huske hvad, måske en anden kan..

Fra : Hans Paulin \(6310\)

Dato : 13-05-07 23:26

Bo skrev:

> Så er det jo dit drev der er problemer med...

Ja, det er det måske...

Prøvede lige at smide en gammel XP-cdrom i og den kunne jeg heller ikke
boote på.

> prøv at skifte

Ja, dét var da en mulighed...

Fra : Hans Paulin \(6310\)

Dato : 14-05-07 07:23

Bo skrev:

> Så er det jo dit drev der er problemer med... prøv at skifte

Har lige prøvet med et andet dvd-drev uden at dét ændrede noget...
Hans

Fra : Ole Christiansen

Dato : 14-05-07 08:11

> [...]
>
> Hvad katten er der galt - er der nogen der har prøvet det samme?
>
> Ved godt at jeg kan formatere harddisken (som jeg ofte har gjort på mine

Systemgendannelse. ?

Fra : Hans Paulin \(6310\)

Dato : 14-05-07 08:31

Ole Christiansen skrev:

> Systemgendannelse. ?

Har hevet den helt tilbage til kong Arilds tid uden at det hjalp

Hovedproblemet består i at jeg ikke længere kan køre med
AVG-virusbeskyttelse, da jeg ved installation får at vide at den allerede
befinder sig i systemet.

Har ellers ryddet op på vanlig vis samt fjernet hvad der lå under C =>
programmer.

Er lidt træt af Avast - min maskine har været utrolig sløv; det tog over 2
min. fra jeg klikkede på "næste meddelse" i news til jeg kunne læse
teksten - nu går det dog bedre uvist af hvilken grund.

Har kørt "Diskoprydning", Ad-Aware, Spybot samt en diskdefragmentering så
det grundlæggende burde være i orden.
Hans

Fra : Bjarne Chr

Dato : 14-05-07 11:12

> [...]
> befinder sig i systemet.
>
> Har ellers ryddet op på vanlig vis samt fjernet hvad der lå under C =>

Har du fjernet AVG via kontrolpanel Tilføj fjern programmer? hvis du har så
prøv at køre regedit og søg på Grisoft og slet alle de nøgler med Grisoft og
AVG der dukker op. Ccleaner er et godt program til at rydde op med
http://www.filehippo.com/download_ccleaner/ Jeg kender ikke lige Fujitsu
Siemens men på min HP ligger der også en "skjult" partion med hele recovery
showet på
Bc

Fra : Hans Paulin \(6310\)

Dato : 14-05-07 22:36

Bjarne Chr skrev:

> Har du fjernet AVG via kontrolpanel Tilføj fjern programmer?

Først en "tilståelse": det var "AntiVir" jeg havde problemer med.

> hvis du
> har så prøv at køre regedit og søg på Grisoft og slet alle de nøgler
> med Grisoft og AVG der dukker op.

Prøvede det samme med "antivir" men der poppede ikke noget op - og nu da jeg
prøvede at geninstallere det sagde den (igen) at der ligger en gammel
version på maskinen.

> Ccleaner er et godt program til at
> rydde op med http://www.filehippo.com/download_ccleaner/

Har jeg så ikke erfaring med.

>Jeg kender
> ikke lige Fujitsu Siemens men på min HP ligger der også en "skjult"
> partion med hele recovery showet på

Okay.
Hans

Fra : Jack

Dato : 15-05-07 09:19

> Ole Christiansen skrev:

Ved ikke hvordan det er med stationære pcére, men Fijitsu har live update
til deres bærbare af alle drivere m.m. Prøv at besøge deres side og søg på
din model, og lav så en update. Måske det kunne rette evt. fejl

Fra : Hans Paulin \(6310\)

Dato : 16-05-07 22:48

Jack skrev:

> [...]
> update til deres bærbare af alle drivere m.m. Prøv at besøge deres
> side og søg på din model, og lav så en update. Måske det kunne rette

Kom faktisk til at opdatere ved et "uheld" da jeg rodede med den - men det
ændrede nu ikke noget.

Har afleveret den til Merlin nu, så må de rode videre (den er 14 mdr. gl.)
Hans