2spørgs. - Blanksite i EI - Style sheets s~
Fra : Jarl nimgaard

Dato : 12-05-07 20:05

Hej
Jeg er igang med at lave en hjemmesider

http://www.onl.leinad.dk/fuv

Mit første spørgsmål er om der er nogle der kan se hvad problemet
er når man prøver at åbne siden i EI
I min EI browser viser den bare blank side.

2nd.

Nu har jeg prøvet at lave farverne om på scrollbaren og fik den
også sort, men kun i EI, nogle der kan forstælle mig hva man skal
gøre for at for det til at virke i "alle" browsere?

Har brugt:

<!--
body {scrollbar-base-color: #00000;}
-->

Håber der er nogle der kan hjælpe! :)

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : Knud

Dato : 12-05-07 21:38

Hej Jarl
"Jarl nimgaard" <Jarlnimgaard@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Mit første spørgsmål er om der er nogle der kan se hvad problemet
> er når man prøver at åbne siden i EI
> I min EI browser viser den bare blank side.

Hvis du indsætter <STYLE TYPE="text/css"> og ikke afslutter det med

> Nu har jeg prøvet at lave farverne om på scrollbaren og fik den
> også sort, men kun i EI, nogle der kan forstælle mig hva man skal
> gøre for at for det til at virke i "alle" browsere?

Det er det sidste man skal prøve på, for det virker kun i IE, og alle
som ser din side, vil kalde dig en glad amatør.
Inden du får startet på for mange mærkelige ting, så hent Firefox og
prøv at kigge lidt på denne side
http://hjemmesideskolen.dk/default.asp den kan hjælpe dig langt med alt
det du gerne vil lære.
Mvh Knud

Fra : Jarl nimgaard

Dato : 12-05-07 22:13

Knud wrote in dk.edb.internet.webdesign.html:
> [...]
> som ser din side, vil kalde dig en glad amatør.
> Inden du får startet på for mange mærkelige ting, så hent Firefox og

Altså...

Jeg har firefox :)

Og du må da gerne kalde mig en amatør :)
Men siden virker fint i firefox pånær at jeg ikke kan få strollbaren til at
"skifte farve" :)

Fra : Jarl nimgaard

Dato : 12-05-07 22:36

Det jeg ikke kan forstå er at det virker i EI, med scrollbaren men ikke i
Firefox...

og tak for det med blank site :) skal lige huske og tænke mig om :)

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 12-05-07 22:43

Jarl nimgaard wrote:

> Men siden virker fint i firefox pånær at jeg ikke kan få strollbaren
> til at "skifte farve" :)

Det skyldes, at farvning af scrollbar er en IE-opfindelse, der heldigvis
ikke fungerer i en ordentlig browser. Det er heller ikke valid kode at sætte
farver på scrollbaren. I IE kan man i øvrigt meget let blokere for den slags
lal, så scrollbaren har den farve, brugeren forventer at scrollbaren har.

http://hjemmesideskolen.dk/net/nocolor.asp

Scrollbaren er brugerens værktøj til at bevæge sig op og ned på siden, den
er ikke en del af hverken din eller nogen andens hjemmesider. Hold venligst
fingrene fra at ville farve eller flytte den væk fra hvor og hvordan
brugeren forventer den.

Erik Ginnerskov
http://html-faq.dk

Fra : Jarl nimgaard

Dato : 12-05-07 23:34

Erik Ginnerskov wrote in dk.edb.internet.webdesign.html:

> [...]
> er ikke en del af hverken din eller nogen andens hjemmesider. Hold venligst
> fingrene fra at ville farve eller flytte den væk fra hvor og hvordan

Det er da noget værre pis.
Det kan du vel ikke mene?
At scrollbaren ikke er en del af min side er vidst ikke helt rigtig, den er en
væsentlig del. Uden den ville det ikke være muligt at have en brugbar side med
det design jeg har lavet.
Syntes det er noget værre juks at sige.
Jeg spørger pænt om hva man kan gøre og alligevel skal man have en indirekte
sviner.

Hvis du nu kigger på fx www.onl.leinad.dk/fuv/start.htm så kan du vel se at den
slags "lal" ville være pænere end en normal blå og hvid scrollbar?

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 13-05-07 00:06

Jarl nimgaard wrote:

> Det er da noget værre pis.
> Det kan du vel ikke mene?

Jo, så absolut.

> At scrollbaren ikke er en del af min side er vidst ikke helt rigtig,
> den er en væsentlig del.

Vrøvl. Scrollbaren er brugerens værktøj - en del af hans browser.

> Uden den ville det ikke være muligt at have
> en brugbar side med det design jeg har lavet.

Og hvorfor vil du så lave et design med en scrollbar inde midt på siden?
Ikke at det gør mig noget i dit tilfælde - du kan ikke farve den i nogen af
mine browsere alligevel.

Men prøv at fylde den boks ud med tekst helt til bunden og prøv så at
udskrive siden - du får kun det halve med på papiret.

Lad siden have den længde, indholdet bestemmer og nøjes med den scrollbar,
der normalt sidder ude til højre.

Jeg husker endnu med gru en gang jeg kom ind på en side, hvor scrollbaren
næppe var til at skelne fra siden - den var også blevet flyttet væk fra den
sædvanlige plads. Det var ikke spor let at komme ned til bunden af siden.
Dengang var der heller ikke noget, der hed søgemaskiner, så at finde en
anden side med samme information var sin sag.

Derfor mit råd: Hold neglene fra scrollbaren.

> Syntes det er noget værre juks at sige.
> Jeg spørger pænt om hva man kan gøre og alligevel skal man have en
> indirekte sviner.

Jeg råder dig bare til at undlade noget, som de fleste brugere bare bliver
irriteret over. Er det at svine til?

> Hvis du nu kigger på fx www.onl.leinad.dk/fuv/start.htm så kan du vel
> se at den slags "lal" ville være pænere end en normal blå og hvid
> scrollbar?

Alle mine scrollbarer er neutralt grå - også på XP. Og det er stadig noget
IE-pjat, der alligevel ikke virker i ordentlige browsere og som også let kan
blokeres i IE.

Erik Ginnerskov
http://html-faq.dk

Fra : Allan Vebel

Dato : 13-05-07 02:26

Jarl nimgaard skrev:

> Det er da noget værre pis.

Ja, sådan kan man føle det med mellemrum, men i
mellemrummet findes normalt en dybfølt mening om
at hjælpe dig på rette vej.

> Det kan du vel ikke mene?

Jeg er helt sikker på at Erik mener hvad han siger,
ellers siger han det ikke, og jeg er helt enig med ham.

> Syntes det er noget værre juks at sige.

Nå!

> Jeg spørger pænt om hva man kan gøre og alligevel
> skal man have en indirekte sviner.

Det er kun dig der prøver at svine os til ved at bruge ord
som pis og juks - hvorfor skal vi så hjælpe dig?

--
Allan Vebel
http://html-faq.dk

Fra : Lars Nielsen

Dato : 13-05-07 20:39

Jarl nimgaard wrote:

> Det er da noget værre pis.

Hvad har du gang i? Du beder om hjælp til noget, der med garati vil få dine
mulige brugere til at løbe skrigende bort. Du bliver så vejledt om, at det
er en forkert vej at gå og hvorfor det er det.

Det kvitterer du for ved at lukke gylle yd. Skam dig.

> At scrollbaren ikke er en del af min side er vidst ikke helt rigtig,

Jo, netop. Og jeg bliver også sur, hvis nogen fjerner eller forsøger at
sjkule min scrollbar. Heldigvis havde Erik lige løsningen på det sidste.

Lars Nielsen

Fra : Lasse Reichstein Nie~

Dato : 13-05-07 00:06

Jarl nimgaard <Jarlnimgaard@hotmail.com> writes:

[scrollbar er del af browserinterface, ikke webside]

> Det er da noget værre pis.
> Det kan du vel ikke mene?

Det kan han da. Jeg er enig. Det er en rigtig dårlig ide,
usability-vis, at ændre standard-komponenters udseende.
Derfor skal man da have lov til at prøve alligevel, hvis man mener
at æstetikken er vigtigere end brugbarheden, eller at man ved
hvad man gør.

> At scrollbaren ikke er en del af min side er vidst ikke helt rigtig,
> den er en væsentlig del. Uden den ville det ikke være muligt at have
> en brugbar side med det design jeg har lavet.

Det er rigtigt. Jeg bryder mig personligt ikke meget om den type
design: En lille klat indhold i midten med en stor gul kant omkring
(ja, min default-baggrundsfarve er bleggul). Oven i købet skal
jeg så bruge en scrollbar placeret et sted på siden for at se
indhold der sagtens kunne vises i sin helhed på min skærm.

> Syntes det er noget værre juks at sige.
> Jeg spørger pænt om hva man kan gøre og alligevel skal man have en
> indirekte sviner.

Det korte svar er: Det kan det ikke. Firefox understøtter ikke
farvning af scrollbars. Opera gør faktisk, men det kan slås fra.

> Hvis du nu kigger på fx www.onl.leinad.dk/fuv/start.htm så kan du
> vel se at den slags "lal" ville være pænere end en normal blå og
> hvid scrollbar?

Hmm. Den side har en grå (altså default-farve) scrollbar i både IE7
og Opera (også når Opera er sat til at man godt kan skifte farven).
Jeg har slået Themes fra i Windows XP og valgt mine farver så jeg har
fine, flade grå scrolbars.

Man skal sådan passe på at tro at andres computere viser ting på
samme måde som ens egen :)

/L

Fra : Rune Jensen

Dato : 14-05-07 21:43

"Lasse Reichstein Nielsen" skrev i en meddelelse...

(KLIP)
> Derfor skal man da have lov til at prøve alligevel, hvis man mener
> at æstetikken er vigtigere end brugbarheden,

....så kan det hele jo bare laves i Flash, der kan man lave alle de
specialscrollbarer, man lyster. Virker i alle browsere (som har det plugin,
så det skal brugeren jo så have)

> eller at man ved
> hvad man gør.

Jep. Men det ved man vel så ikke, hvis man ikke kan forstå, at en
IE-specifik kode kun virker i IE

MVH
Rune Jensen

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 15-05-07 04:25

Rune Jensen wrote:

> Jep. Men det ved man vel så ikke, hvis man ikke kan forstå, at en
> IE-specifik kode kun virker i IE

....eller ikke fatter, at scrollbaren er en del af brugerens browser og at
man derfor ikke skal pille der.

Erik Ginnerskov
http://html-faq.dk