Underdele spor i iTunes
Fra : Ove Steen Smidt

Dato : 11-05-07 20:32

Kan man - og i givet fald hvordan - underdele spor i iTunes? Jeg har
nogle cd-er med flersatsede værker, der ikke er opdelt. Og jeg har Fynsk
Forår, hvor jeg til undervisningsbrug skal kunne slå ned på de enkelte
afsnit. Det kan man ikke på indspilningen med Radiosymfoniorkestret og
Leif Segerstam.

Venlig hilsen

Ove Steen Smidt

Fra : Frank E. N. Stein

Dato : 11-05-07 20:48

Ove Steen Smidt skrev:
> [...]
> nogle cd-er med flersatsede værker, der ikke er opdelt. Og jeg har Fynsk
> Forår, hvor jeg til undervisningsbrug skal kunne slå ned på de enkelte

Du har øl med til undervisningen?
Er det til eleverne eller læreren?

Fra : Ove Steen Smidt

Dato : 11-05-07 21:06

Frank E. N. Stein <flatus@mail.is> wrote:

> Du har øl med til undervisningen?
> Er det til eleverne eller læreren?

Jeg ser mig herved oplyst om, at "Fynsk Forår" er navnet på et
alkoholisk produkt. I min verden er det et musikstykke af Carl Nielsen,
hvortil der synges af kor og solister. I begyndelsen omtales dyrkning af
humle. Derudover handler teksten stort set om de uanstændige lyster, der
vækkes ved forårets komme hos børn og voksne ("Når blot vor nabos
Ilsebil vil det, som jeg så gerne vil..").
Når jeg gennemgår værket i 3. klasse til skræk og advarsel, vil jeg
gerne kunne fremdrage afsnittene et for et.

Venlig hilsen

Ove Steen

Fra : Frank E. N. Stein

Dato : 12-05-07 09:35

Ove Steen Smidt skrev:

> [...]
> vækkes ved forårets komme hos børn og voksne ("Når blot vor nabos
> Ilsebil vil det, som jeg så gerne vil..").

Jeg forstår nu hvorfor øllen hedder som den hedder. Min nabos er i
øvrigt en hyundaibil.

> Når jeg gennemgår værket i 3. klasse til skræk og advarsel, vil jeg
> gerne kunne fremdrage afsnittene et for et.

Det er sikkert sjovere hvis man har drukket lidt øl først.

Fra : Niels Jørgen Kruse

Dato : 11-05-07 21:12

Ove Steen Smidt <xossmidt@tdcadsl.dk> wrote:

> [...]
> Forår, hvor jeg til undervisningsbrug skal kunne slå ned på de enkelte
> afsnit. Det kan man ikke på indspilningen med Radiosymfoniorkestret og

Mon ikke GarageBand kan gøre det?

Fra : Flemming Rubini

Dato : 11-05-07 21:15

> [...]

> Forår, hvor jeg til undervisningsbrug skal kunne slå ned på de enkelte
> afsnit. Det kan man ikke på indspilningen med Radiosymfoniorkestret og

jeg henter mp3-en ind i QuickTime (Pro), og klipper afsnit ud i separate
stumper, blandt andet til øvebrug.

Flemming Rubini

Fra : Ove Steen Smidt

Dato : 11-05-07 21:53

Flemming Rubini <flemming@rubini.invalid> wrote:

> jeg henter mp3-en ind i QuickTime (Pro), og klipper afsnit ud i separate
> stumper, blandt andet til øvebrug.

Jeg har QT Pro. Jeg ved ikke, hvorfor QT Hjælp kun taler om at klippe i
film. Men jeg går ud fra, at man kan klippe i musik efter samme
retningslinier.

Venlig hilsen

Ove Steen

Fra : Ove Steen Smidt

Dato : 11-05-07 22:01

Flemming Rubini <flemming@rubini.invalid> wrote:

> jeg henter mp3-en ind i QuickTime (Pro), og klipper afsnit ud i separate
> stumper, blandt andet til øvebrug.

Så fik jeg prøvet det. Smart og enkelt. Første gang jeg har prøvet en
Pro-facilitet i QT.

Venlig hilsen

Ove Steen

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 11-05-07 23:01

Hej ove Steen

Ove Steen Smidt wrote:
> Kan man - og i givet fald hvordan - underdele spor i iTunes?

Nej, det kan ikke lade sig gøre i iTunes.

> [...]
> slå ned på de enkelte afsnit. Det kan man ikke på indspilningen
> med Radiosymfoniorkestret og Leif Segerstam.

Hvis jeg forstår dig ret, så er du ude efter at kunne indsætte en
indexeringskode, som du så kan skifte til ved at trykke på 'next' - fx.
som på en 4-satset Mozart symfoni, hvor der på et CD display står nr.
1_1 og ved anden sats 1_2, tredie 1_3 osv..

Go'e gamle SoundEdit 16II 2.x til OS 8.x-9.x kan det trick, og det har
Heirer ført over i både Amadeus II og Amadeus Pro. PEAK Express/PEAK LE
og Cubase SX kan også gøre det, men det er noget dyrere programmer end
Amadeus.

I Amadeus gør du det ved at åbne filen, sætte den til at afspille, og
når markøren er kommet til det sted, hvor du vil have indexmærket,
klikker du med musen lige oven over venstre kanals kant. Her aktiveres
så et mærke i form af en trekant med spidsen nedad. Når du gemmer den
opmærkede fil igen, kan du vælge mellem AIFF, WAV og mp3 og beholde
indexering. Mærkerne vil så dukke op på en CD/mp3 afspiller, der
understøtter indexering 1_1, 1_2, 1_3, 2_1, 1_2 osv... De fleste CD/mp3
afspillere understøtter op til 99_99...

mvh. erik Richard

Fra : Ove Steen Smidt

Dato : 12-05-07 06:55

> [...]
> indexering. Mærkerne vil så dukke op på en CD/mp3 afspiller, der
> understøtter indexering 1_1, 1_2, 1_3, 2_1, 1_2 osv... De fleste CD/mp3

Nu har jeg lige prøvet i QuickTime. Man rykker et skydehåndtag og
klipper eller kopierer, åbner et nyt dokument og sætter ind. Så har man
gjort et udsnit af musikken til et selvstændigt nummer. Jeg savner kun
at kunne indtaste præcis det ønskede sekundtal. Jeg kunne ikke få
håndtaget til at lægge sig, hvor jeg ønskede. Det vil gerne springe
nogle sekunder.
Nu vil jeg prøve GarageBand, inden jeg kaster mig over programmer, som
jeg ikke har i forvejen.

Venlig hilsen

Ove Steen

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 12-05-07 10:52

Ove Steen Smidt wrote:

> [...]
> at kunne indtaste præcis det ønskede sekundtal. Jeg kunne ikke få
> håndtaget til at lægge sig, hvor jeg ønskede. Det vil gerne springe

Ja, 'hndtagene' vil aldrig være præcise. I Amadeus II kan man kun
indsætte mærket via afspillemarkøren, men den kan til gengæld styres via
mellemrumstasten + piletaster på noget nær tusinddele sekunder. I
Amadeus Pro kan man direkte indtaste værdien, hvor markøren skal
indsættes. - Fordelen ved at bruge denne metode er jo klart, at du både
kan afspille i sin helhed, samt springe frem og tilbage inden for samme
stykke, uden at det er nødvendigt at samle brudstykkerne i én eller
flere udsnit/filer.

> Nu vil jeg prøve GarageBand, inden jeg kaster mig over programmer, som
> jeg ikke har i forvejen.

Der er forståeligt, men både Amadeus II og Pro kan downloades og bruges
i demoversion, så finesserne kan afprøves, inden man køber.
Amadeus II 3.8.7
http://www.versiontracker.com/dyn/moreinfo/macosx/7392
Amadeus Pro 1.0.2
http://www.versiontracker.com/dyn/moreinfo/macosx/31673

mvh. Erik Richard

Fra : Ove Steen Smidt

Dato : 13-05-07 16:33

> [...]
>
> Der er forståeligt, men både Amadeus II og Pro kan downloades og bruges
> i demoversion, så finesserne kan afprøves, inden man køber.

Jeg prøvede i først i GarageBand og tog så mod til mig og gik videre med
LogicExpress. Det tænkte jeg ikke på først, fordi jeg overvejende
forbinder programmet med redigering af egne produktioner. Her virker det
perfekt og præcist. Og jeg har lært en masse nyt om programmet
undervejs.

Venlig hilsen

Ove Steen

Fra : Martin Bredthauer

Dato : 15-05-07 21:01

> [...]

> forbinder programmet med redigering af egne produktioner. Her virker det
> perfekt og præcist. Og jeg har lært en masse nyt om programmet

Jeg har købt programmet "Fission" til at løse en lign. opgave.

http://www.rogueamoeba.com/fission/

Jeg ved ikke om det gælder Logic, men fordelen ved Fission er at den kan
redigere mp3 og AAC filer uden at skulle genkomprimere dem. Dermed
undgår men lydforingelse ifbm. klipning/opsplitning.

Fission er et gennemført program li'som alle de andre fra rogueamoeba.
--
Mvh Martin