CSS i tabeller i IE7
Fra : Anders Bjerg Pederse~

Dato : 11-05-07 10:14

Hej.

Jeg er forholdsvis novice inden for CSS men har alligevel forsøgt
at kode en gæstebog, hvor de forskellige indlæg hver har deres
egen tabel (yes yes, ved godt, man helst ikke må bruge tabeller
til layout, men jeg kan ikke helt nok CSS endnu...).

Adressen er følgende: www.andersbp.dk/guestbook2.php
CSS'en ligger på: www.andersbp.dk/docs/style7.css

Det ser fint ud i Safari og Opera på Mac og Firefox på Mac og PC,
men i IE7 går der noget galt med højden på de to midterste
at placere teksten og derfor gør felterne højere. Har prøvet at
justere på css line-height og height uden held.

Ideer modtages gerne!

...og hvis der skulle være nogen, der har et crash-course i,
hvordan man laver sådan nogle ting udelukkendde i CSS, må de da
gerne sige til

Anders

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 11-05-07 12:42

Anders Bjerg Pedersen wrote:

> Det ser fint ud i Safari og Opera på Mac og Firefox på Mac og PC,

Da kun hvis browseren er åbnet i bredden 1024px. Er browseren kun 800px, kan
man ikke se den højre fjerdedel af indlæggene og den vandrette scrollbar,
der skal gøre det muligt at scrolle mod hørje og se resten, er ikke synlig
før man har scrollet ned til bunden af siden.

Lad være med at sætte en fast bredde på de tabeller, der indholder
indlæggene.
___

Jeg har lidt svært ved at gennemskue, hvorfor du vil sætte DocType til
xhtml, når du gør anvendelse af så meget forældet kode, at du må vælge den
transitional variant af xhtml. Du kunne fuldt ud lige så godt have valgt
html 4.01 transitional. Eller rydde op i alle de forældede koder og i stedet
flytte definitionerne til css, så du nærmer dig at kunne erklære xhtml 1.0
strict

Erik Ginnerskov
http://html-faq.dk

Fra : Anders Bjerg Pederse~

Dato : 11-05-07 14:25

> [...]
> før man har scrollet ned til bunden af siden.
>
> Lad være med at sætte en fast bredde på de tabeller, der indholder

Point taken. Jeg må lige sætte en "optimeret til mindst 1024" eller lignende på
et sted på sitet og måske anvende procent i stedet for pixels...

> [...]
> flytte definitionerne til css, så du nærmer dig at kunne erklære xhtml 1.0

Hvad tænker du helt specifikt på med forældet kode? Sådan noget som bredde og
højde på table-elementer? (altså lave css-tags med f.eks. td.gbheader og
td.gbcontent?) Eller skal alt i <div>-tags i stedet (for så er jeg da lidt på
herrens mark...)?

Men tusind tak for hintsene, selvom jeg stadig mangler en løsning på det
oprindelige problem...

Fra : Leonard

Dato : 11-05-07 14:51

On 11 May 2007 13:24:48 GMT, Anders Bjerg Pedersen wrote:

> Point taken. Jeg må lige sætte en "optimeret til mindst 1024" eller lignende på
> et sted på sitet og måske anvende procent i stedet for pixels...

Nej, du skal ikke optimere til en bestemt bredde. Du skal lade indholdet
flyde ud, evt til en maximal bredde.

> [...]
> td.gbcontent?) Eller skal alt i <div>-tags i stedet (for så er jeg da lidt på

<center> er fx et meget forældet tag.
Og du har ikke noget som helst at bruge tabeller til i det design, smid
dem væk og begynd helt forfra med de gængse tags. Det er heller ikke
nødvendigt at bruge ret mange <div> du kan ligeså godt style på de
almindelige elementer.

--
Leonard
http://vw.leonard.dk/

Fra : Rune Jensen

Dato : 11-05-07 18:36

"Anders Bjerg Pedersen" skrev i en meddelelse...

(KLIP)
> [...]
> at placere teksten og derfor gør felterne højere. Har prøvet at
> justere på css line-height og height uden held.

Du har andre problemer også... Dit design ødelægges helt i IE6 på alle eller
de fleste af dine sider, og det er lidt synd, når du nu har gjort så meget
ud af det Det ser ud, som om du har noget i indholdet, som er for bredt,
og derfor ryger indholdet ned under menuen, hvilket reulterer i en masse
hvidt - sådan ca. en skærmside med menuen, nedenunder kommer så indholdet.

> ..og hvis der skulle være nogen, der har et crash-course i,
> hvordan man laver sådan nogle ting udelukkendde i CSS, må de da
> gerne sige til

I virkeligheden er det jo ikke værre at lave sådant design til gæstebog end
at sætte formen eller andet indhold op. Problemet er - også i resten af
designet - dine runde kanter. De forrykkes helt i IE6 Der er sket meget
siden jeg lavede sådan noget sidst, så der er sikkert bedre metoder, men
prøv: http://www.vertexwerks.com/tests/sidebox/

Der bliver brugt star-hack (* html ...), som addresserer kode alene til IE6,
men det bør konverteres til conditional comments for at være sikker på, det
virker i fremtiden også.

MVH
Rune Jensen

Fra : Anders Bjerg Pederse~

Dato : 13-05-07 22:53

Rune Jensen wrote in dk.edb.internet.webdesign.html:

> [...]
> hvidt - sådan ca. en skærmside med menuen, nedenunder kommer så indholdet.

Ja, jeg har kæmpet med det problem i lang tid, men jeg har endnu ikke kunnet
finde en løsning. Jeg vil jo gerne have, at hjørnerne bliver på plads, mens
indholdet scroller. Men IE6 har åbenbart problemer med position:fixed i CSS
eller noget...IE7 kan godt finde ud af det. Eller kan man måske lave noget med
at lave 3 slicede GIFs i hver deres div (top, mellem, bund)...hmm...

> [...]
> designet - dine runde kanter. De forrykkes helt i IE6 Der er sket meget
> siden jeg lavede sådan noget sidst, så der er sikkert bedre metoder, men

Tusind tak for linket! Det var jo lige det, der skulle til! Ikke flere tables
der...

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 15-05-07 04:23

Anders Bjerg Pedersen wrote:

> Men IE6 har åbenbart problemer med
> position:fixed i CSS eller noget...

Det er en korrekt iagttagelse, men det findes der råd for:

http://hjemmesideskolen.dk/html/testsider/fixed.asp

Erik Ginnerskov
http://html-faq.dk

Fra : Anders Bjerg Pederse~

Dato : 21-05-07 17:19

> Det er en korrekt iagttagelse, men det findes der råd for:
>
> http://hjemmesideskolen.dk/html/testsider/fixed.asp

Synes ikke rigtig, det dutter...skal man ændre i scriptet, så det
passer til ens design? Nej vel? Har hentet det direkte ned og
lagt det op uden at åbne i en editor + tilføjet koden i min head
på alle sider. Er det mon noget andet i min CSS, der gør, at IE6
ikke vil vise det korrekt?