MS Windows
briani 27239
Læsning af gammel harddisk
Fra : Lars HT

Dato : 10-05-07 14:30

Jeg vil gerne læse indholdet på 2 gamle harddiske fra et par gamle bærbare
PC'ere, som ikke mere kan starte.

Har derfor købt en extern harddisk-boks. Min PC (XP) genkender harddiskens
navn, men kan ikke læse den.
De bærbare PC'er er så gamle, at der muligvis kun er dos (evt. win 3.1) på
og derfor er harddiskene jo nok i FAT16. Kan det være derfor, at de ikke kan
læses? Kan XP ikke læse FAT16? Kan den bringes til det?

Jeg skal for god orden sige, at harddiskenes IDE stik ikke 100% passer til
harddisk-boksens idet 4 ben på harddisken ikke får plads i stikket. Kan det
være derfor?

Lars

Fra : Max

Dato : 10-05-07 15:20

Hej Lars

> Jeg skal for god orden sige, at harddiskenes IDE stik ikke 100%
> passer til harddisk-boksens idet 4 ben på harddisken ikke får plads i
> stikket. Kan det være derfor?

Det lyder sansynligt at du skal have en converter mellem de
to typer stik. Og xp kan sagtens læse FAT16.

--
Mvh Max

Fra : Henning

Dato : 10-05-07 15:43

On Thu, 10 May 2007 15:30:11 +0200, "Lars HT"
<aslaktoke@yaBADABAhoo.dk> wrote:

> [...]
>harddisk-boksens idet 4 ben på harddisken ikke får plads i stikket. Kan det

Øh, ja - diskene får ikke strøm, kører ikke rundt!

Fra : Toke Eskildsen

Dato : 10-05-07 15:53

Lars HT wrote:

> Har derfor købt en extern harddisk-boks. Min PC (XP) genkender
> harddiskens navn, men kan ikke læse den.

Hmm... Kan du beskrive det lidt nøjere? Dukker de op med drevbogstav
med tilhørende navn, når du sætter dem til?

Hvis du gør, så prøv at gå ind i Kontrolpanelet under administrator-
værktøjer, computeradministration, diskhåndtering og se hvad der står
ved dine harddisks.

> Kan XP ikke læse FAT16?

Den har ingen problemer. Jeg har selv prøvet at sætte en 40MB harddisk
til og læse indholdet, uden problemer.

> Jeg skal for god orden sige, at harddiskenes IDE stik ikke 100%
> passer til harddisk-boksens idet 4 ben på harddisken ikke får
> plads i stikket. Kan det være derfor?

Hvis du får et drevbogstav tror jeg ikke problemet er der.

Henning nævner strøm, hvilket umiddelbart ikke burde være problemet,
hvis det er 2.5"-disks. Men måske de trækker mere end nyere harddisks?
Har du en adapter til din harddiskboks, eller er den kun sat til USB?
--
Toke Eskildsen - http://ekot.dk/

Fra : Max

Dato : 10-05-07 16:50

Hej Toke

> Henning nævner strøm, hvilket umiddelbart ikke burde være problemet,
> hvis det er 2.5"-disks. Men måske de trækker mere end nyere harddisks?
> Har du en adapter til din harddiskboks, eller er den kun sat til USB?

Problemet er nok at der er sat et 24 pol stik på et 20 polet stik.

--
Mvh Max

Fra : Lars HT

Dato : 10-05-07 19:41

"Max" <Max_Jens@post9.tele.dk.invalid> wrote in message
> Hej Toke

> Problemet er nok at der er sat et 24 pol stik på et 20 polet stik.
>
> --

Stikket på harddisken (Conner CP2084 - 85MB) ser således ud:
oo ooooooooo oooooooooooo
oo oooooooooooooooooooooo

Stikket i HD-boksen passer fuldstændig til den store klump, mens de fire til
venstre ikke dækkes. Jeg har set på fabrikantens hjemmeside, at de fire til
venstre er til test. Så tilsyneladende passer HD-boksen altså!

HD-boksen forbindes udelukkende vis USB - tilgengæld med 2 stik for at kunne
trække strøm nok!
Harddisken starter op og bliver genkendt af XP (under drev i
enhedshåndtering) men ses ikke i Denne Computer.
Under enhedshåndtering kan jeg trykke på "Volumes" og herefter "populate" og
det er her, at den melder fejl (ulæselig)!

Jeg prøver med en 2,5" til 3,5" konverter til internt IDE - har hørt, at
diske lettere bliver accepteret internt end eksternt!

Lars