billedviser til os x?
Fra : Thomas Schreiber

Dato : 10-05-07 16:15

Hej,

Hvad bruger i til at se billeder i os x? preview kan vist kun vise et
billede af gangen? Tænker her på noget i stil med picasa, men man
behøver ikke kunne redigere billederne. Dem jeg har prøvet vender
eksempelvis ikke "portræt" billeder selvom det står i exif filen.

--
Venligst,
Thomas Schreiber

Fra : Bruno

Dato : 10-05-07 16:23

Thomas Schreiber wrote:
> [...]
> behøver ikke kunne redigere billederne. Dem jeg har prøvet vender
> eksempelvis ikke "portræt" billeder selvom det står i exif filen.

Preview viser fint thumbnails af flere billeder, altså som en liste ved
siden af det valgte billede. Men det at vende billedet som det er taget
kan det vist ikke klare.

På PC bruger jeg ThumbPlus, men jeg tør ikke sige om der er en Mac udgave.

Mvh
Bruno

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 10-05-07 17:03

Bruno wrote:

> Preview viser fint thumbnails af flere billeder, altså som en liste ved
> siden af det valgte billede. Men det at vende billedet som det er taget
> kan det vist ikke klare.

Jo, det kan den godt, men man skal så vende hvert enkelt billede for
sig. Men en sådan 90 graders rotation kan ikke gemmes i Billedfremviser,
så den automatisk viser korrekt igen næste gang, samme serie åbnes.

> På PC bruger jeg ThumbPlus, men jeg tør ikke sige om der er en Mac udgave.

'Mike's ThumbNailer 2.5' (freeware) svarer svjh. nogenlunde til ThumbPlus...
http://www.versiontracker.com/dyn/moreinfo/macosx/18205

mvh. Erik Richard

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 10-05-07 16:57

Hej Thomas

Thomas Schreiber wrote:
> Hvad bruger i til at se billeder i os x? preview kan vist kun vise et
> billede af gangen?

Preview/Billedfremviser kan faktisk godt vise slideshow

> Tænker her på noget i stil med picasa, men man
> behøver ikke kunne redigere billederne. Dem jeg har prøvet vender
> eksempelvis ikke "portræt" billeder selvom det står i exif filen.

Det bedste program, du kan få til det brug på OS X er helt klart Torsten
Lemkes 'GraphicConverter X 5.9.5 (shareware)'. Den kan både vise
enkeltbilleder, slideshows, thumbnails samt en funktion, der er lidt
sjov - en form for collage-visning. Desuden er den nu så udbygget med en
masse redigerings- og beskæringsfaciliteter, så den på mange punkter
ligner Photoshop elements 2. Den kan yderligere udbygges med plugins, så
hhvis du fx. har Adobe CS, kan du blot i GCs indstillinger vælge, at den
skal bruge CS's plugins mappe. - Og så kan den bruges som scannerprogram
via fx. TWAIN eller via Photoshops aquire plugins... GC er nu også
delvis vektor kompatibel.
http://www.versiontracker.com/dyn/moreinfo/macosx/11559.

Et alternativ kunne være Inkscape 0.45.1 (freeware). Fuldt vektorbaseret
tegne- og billedredigering.
http://www.versiontracker.com/dyn/moreinfo/macosx/27526
Gimp.app 2.2.11 kunne også være et alternativ. Kan også arbejde i fuld
vektorbaseret miljø. Fuldt udbygget redigeringsfaciliteter. Minder meget
om Phostoshop 6. Har også mulighed for både thumbs og slideshow.
http://www.versiontracker.com/dyn/moreinfo/macosx/22990

Både Inkscape og Gimp.app kræver X11 installeret på OS X.

Ja, og så er der nok det bedste program til både visning og redigering
af billeder i ét og samme program - Expression E3 3.3.x, men den er
tilsyneladende helt fjernet fra nettet nu. Den kører aldeles forrygende
godt på OS X 10.4.x. Hvis du vil have den, kan jeg lave en CD med pakken
på, og så kan du bare hente den.

mvh. Erik Richard

Fra : Thomas Schreiber

Dato : 10-05-07 17:39

Erik Richard Sørensen wrote:
> Preview/Billedfremviser kan faktisk godt vise slideshow

Jeg skal ikke bruge ngoet slideshow. Bare kunne bladre gennem billeder.

> Det bedste program, du kan få til det brug på OS X er helt klart Torsten
> Lemkes 'GraphicConverter X 5.9.5 (shareware)'
> http://www.versiontracker.com/dyn/moreinfo/macosx/11559.

Kan det vende billeder automatisk? Har prøvet ca. forskellige programmer
nu, og INGEN af dem fatter at vende billederne korrekt.

> Et alternativ kunne være ...

Du skal vist have pudset brillerne Jeg skal bare kunne se
billederne, og slet ikke redigerer i dem.

> Både Inkscape og Gimp.app kræver X11 installeret på OS X.

Det er vist lige tungt nok at åbne et X11 app for at kunne udføre noget
så simpelt som at se et billede.

--
Venligst,
Thomas Schreiber

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 10-05-07 18:09

Thomas Schreiber wrote:

> Jeg skal ikke bruge ngoet slideshow. Bare kunne bladre gennem billeder.

Det var såmænd bare for at sige, at den også kan det.

> Kan det vende billeder automatisk? Har prøvet ca. forskellige programmer
> nu, og INGEN af dem fatter at vende billederne korrekt.

Det mener jeg at huske, at den kan. - Det er faktisk år siden, jeg har
haft brug for det. Ihvertfald kan man vende dem manuelt og gemme
indstillingen, så næste gang, du åbner samme billedgruppe, vil de komme
op korrekt.

> Du skal vist have pudset brillerne Jeg skal bare kunne se
> billederne, og slet ikke redigerer i dem.

Nja, et par nye øjne ville nok være endnu bedre. - Men det var bare
opl., om hvad det også kan - udover at vise billeder...

> Det er vist lige tungt nok at åbne et X11 app for at kunne udføre noget
> så simpelt som at se et billede.

Det er så en helt anden snak, men begge programmer kan gøre det, du er
ude efter + meget mere...

mvh. Erik Richard

Fra : Villy Erichsen

Dato : 10-05-07 18:18

In article <46434a8a$0$90269$14726298@news.sunsite.dk>, Thomas
Schreiber <fornavn-efternavn@hotmail.com> wrote:

> Jeg skal ikke bruge ngoet slideshow. Bare kunne bladre gennem billeder.

Det er netop det du kan med slideshow funktionen i Graphicconverter -
både frem- og tilbage.

--
Venlig hilsen
Villy Erichsen

Fra : Thomas Schreiber

Dato : 10-05-07 19:23

Villy Erichsen wrote:
> Det er netop det du kan med slideshow funktionen i Graphicconverter -
> både frem- og tilbage.

Et slideshow har vel et interval hvor billedet skifter. Det er jeg ikke
begejstret for.

--
Venligst,
Thomas Schreiber

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 10-05-07 19:40

Hej Thomas

Thomas Schreiber wrote:

> Et slideshow har vel et interval hvor billedet skifter. Det er jeg ikke
> begejstret for.

Netop med GraphicConverter kan du selv bestemme, om det skal være
manuelt eller automatisk. Hent den og prøv den...

mvh. Erik Richard

Fra : iSteen

Dato : 10-05-07 21:28

On 10 Maj, 17:57, Erik Richard Sørensen <NOS...@NOSPAM.dk> wrote:

> Det bedste program, du kan få til det brug på OS X er helt klart Torsten
> Lemkes 'GraphicConverter X 5.9.5 (shareware)
> http://www.versiontracker.com/dyn/moreinfo/macosx/11559.

Jeg synes Billedfremviseren er ganske fin til mit behov. Skal jeg
absolut se slideshows, bruger jeg iPhoto.
Nu har konen taget en del billeder, hus skal have puttet op på
Trendsales.
Til dette skal jeg lave billederne mindre - og komprimere en smule, da
der er restriktioner af størrelsen.
Det er ret bøvlet at gøre det i GIMP, er GC god til dette formål?

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 10-05-07 21:55

iSteen wrote:

> Jeg synes Billedfremviseren er ganske fin til mit behov. Skal jeg
> absolut se slideshows, bruger jeg iPhoto.

Personligt kan jeg ikke lide iPhoto, så jeg bruger den aldrig.
Billedfremviser er udmærket til alm. visning...

> [...]
> der er restriktioner af størrelsen.
> Det er ret bøvlet at gøre det i GIMP, er GC god til dette formål?

Det er rigtig, Gimp er lidt besværlig at bruge, så GC vil være særdeles
udmærket til det formål.

Ellers kan et godt alternativ jo være go'e gamle AppleWorks 6.2.9. Her
kan du både skalere proportionel, gemme i både alm. JPEG og JPEG2000,
samt komprimere.

Jeg bruger stadig jævnligt AWKS, hvis jeg fx. skal reducere et billede
fremfor både GC og Photoshop - simpelthen, fordi AWKS er så enkel at
bruge. Billedkvaliteten i AWKS vil blive en smule dårligere end
original, men det ses overhovedet ikke, hvis billedet blot skal skaleres
ned i str., - og det modvirkes en smule, hvis man efter at have klikket
OK til 'Save' vælger højeste kvalitet i komprimeringsdialogen. - Så hvis
fx. originalen er 2200x1680pxl HQ-JPEG (ca. 2.8mb), vil str. være ca.
A4. Hvis du så reducere til fx. A5 (halverer), vil opl. i AWKS blive ca.
1800x1300pxl (ca. 1,2mb), og A6 ca. 1400x1050pxl (ca. 550kb) ved
arkivering som JPEG med højeste kvalitet+komprimering.

mvh. Erik Richard

Fra : Thomas Bjorn Anderse~

Dato : 10-05-07 22:06

Thomas Schreiber <fornavn-efternavn@hotmail.com> writes:

> [...]
> behøver ikke kunne redigere billederne. Dem jeg har prøvet vender
> eksempelvis ikke "portræt" billeder selvom det står i exif filen.

Vælger billederne i Finder, højreklikker og vælger "Slideshow".

--
Thomas Bjorn Andersen
+++ATH

Fra : Thomas Schreiber

Dato : 10-05-07 23:17

Thomas Bjorn Andersen wrote:

> Vælger billederne i Finder, højreklikker og vælger "Slideshow".

Hvis du skal have et hurtigt overblik over mange mapper er det ret
besværligt.

--
Venligst,
Thomas Schreiber

Fra : Thomas Bjorn Anderse~

Dato : 11-05-07 06:04

Thomas Schreiber <fornavn-efternavn@hotmail.com> writes:

> Hvis du skal have et hurtigt overblik over mange mapper er det ret
> besværligt.

Fair nok. Slideshow er ok til een mappe. Som andre har foreslåe, så
brug Graphics Converter eller iPhoto.

--
Thomas Bjorn Andersen
+++ATH

Fra : Kenneth Straarup

Dato : 15-05-07 12:32

Hej,

Tag et kig paa justlooking eller xee. De er begge glimrende. xee er
gratis, men findes ikke i en UB (virker dog fint via rosetta), mens
justlooking er UB, men kommercielt.

Du finder begge paa versiontracker.com
--
Med venlig hilsen,

-Kenneth Straarup

Fra : Torben Koch

Dato : 15-05-07 17:33

On 2007-05-15 13:31:42 +0200, Kenneth Straarup <elendil@qeep.dk> said:

> Hej,
>
> Tag et kig paa justlooking eller xee. De er begge glimrende. xee er
> gratis, men findes ikke i en UB (virker dog fint via rosetta), mens
> justlooking er UB, men kommercielt.

Xee v2.0 er UB, men kræver 10.4.x - http://wakaba.c3.cx/s/apps/xee.html

Xee's ikoner er dog ikke ret kønne, men Adam Betts har heldigvis lavet
nogle replacement ikoner
http://www.artofadambetts.com/weblog/?p=119

--
Venlig Hilsen / Best Regards: