Rækkefølge i kode, indhold og menu
Fra : Rune Jensen

Dato : 10-05-07 19:33

Jeg er godt i gang med et projekt, hvor jeg gerne vil have indholdet før
menuen i koden, men visuelt skal det være omvendt - hvordan klarer man lige
den...? Nogle links til gode sider om emnet? Eller idéer?

Har et link til test-side. SLETDETTE skal fjernes før linket kan aktiveres,
da jeg ikke vil have siden indekseret på nuværende position.

www.legeplads.net/galleripetersSLETDETTE

MVH
Rune Jensen
--
Grafiker/grafisk talent til web søges til samarbejde.
runeofdenmark snabela gmail punktum com

Fra : Dennis Munding

Dato : 10-05-07 20:55

Hej Rune!

"Rune Jensen" <runeofdenmark@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Har et link til test-side. SLETDETTE skal fjernes før linket kan
> aktiveres, da jeg ikke vil have siden indekseret på nuværende position.

Det kræver lidt "leg" med position:absolute/relative...

Eks.:

CSS
body {margin:10px;} /* Det er nemmeste med px i denne situation, synes jeg.
*/
#header {height:60px;position:absolute;top:10px;left:10px;}
#menu {height:20px;position:absolute;top:70px;(margin på body + højden på
#header!)
o.s.v....

Du kan så positionere elementerne inden i dine div's relativt i forhold til
div'ens placering på siden (nu begynder det at blive lidt kringlet...), men
den eneste måde er nok at sætte indholdet op, som du har gjort på
"Om"-siden, og så prøve dig frem derfra med positioneringen...

HTML

<ul>
<li>...</li>
<li>...</li>
</ul>

Erik Ginnerskov har beskrevet teknikken en smule på hjemmesideskolen.dk:
http://hjemmesideskolen.dk/html/position.asp?id=posmenu

Håber det giver lidt mening, ellers er der sikkert andre, som kan forklare
det lidt bedre...

Dennis Munding
http://tolkecentret.dk/ - Tolkning, oversættelse, rådgivning og kurser!
http://pe-vagtservice.dk/ -Et sikkert valg til at passe på dine værdier!
http://munding-webdesign.dk/ -Vi ses! - ganske enkelt...

Fra : Robert Nielsen

Dato : 11-05-07 10:33

Dennis Munding wrote in dk.edb.internet.webdesign.html:
> Hej Rune!
>
> "Rune Jensen" <runeofdenmark@hotmail.com> skrev i en meddelelse

udenfor emnet: under sidens profil er en tyrkfejl
der er skrevet defor i stedet for derfor

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : Rune Jensen

Dato : 11-05-07 15:04

"Robert Nielsen" skrev i en meddelelse...

> udenfor emnet: under sidens profil er en tyrkfejl
> der er skrevet defor i stedet for derfor

Jeg retter med det samme.

MVH
Rune Jensen

Fra : Rune Jensen

Dato : 11-05-07 15:43

"Dennis Munding" skrev i en meddelelse...

> Det kræver lidt "leg" med position:absolute/relative...

(Klip: eksempel)

> [...]
> gjort på "Om"-siden, og så prøve dig frem derfra med positioneringen...
(Klip)

Ja, jeg tænkte nok, der ikke var til at slippe udenom position. Jeg må så
overveje (da jeg endnu ikke er så stærk i det med position), om det er det
rigtige lige nu. Eller om jeg skal lægge koden som den visuelt bliver vist i
stedet, som jeg plejer. Også fordi em vist er grumt til positioning.
(Problemet er nok IE6, men har nu også oplevet Opera ikke altid samarbejder
ved position). Regner med at lege det igennem første del af lørdagen, så må
jeg se, om jeg kan finde en løsning udfra dine forslag. Det er ikke fordi
jeg ikke vil, men jeg er lidt i tidsnød, da siden skal op mandag... Så må
jeg bare bruge det næste gang, hvis ikke, jeg når det nu. Eller revidere
siden henad vejen. Menaltså af hensyn til brugervenlighed, så er det mit mål
at lære den teknik

> Erik Ginnerskov har beskrevet teknikken en smule på hjemmesideskolen.dk:
> http://hjemmesideskolen.dk/html/position.asp?id=posmenu

Erik har før leveret scripts, som jeg ikke har kunnet finde andre steder. Så
selvfølgelig vil jeg læse hans forslag igennem også.

Tak for svar, Dennis

MVH
Rune Jensen