MS Windows
briani 27239
Glemt password på bruger til Win XP
Fra : JSH [9800]

Dato : 07-05-07 21:22

Hej
Jeg er lige blevet kontaktet af en kollega, der har en bærbar Medion pc med
Win XP Home.

På denne pc har han glemt sit brugerpassword.

Jeg har forsøgt at få ham til at logge på som administrator ved at taste
ctrl+alt+del 2 gange, men det hjælper ikke da Medion har lavet standard
installationen, hvorved han ikke kender administratorpasswordet.

Hvordan kommer vi videre?

Fra : Lone

Dato : 07-05-07 22:13

"JSH [9800]" <jstenbakFJERN_DETTE@e-box.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>ved at taste ctrl+alt+del 2 gange, men
> det hjælper ikke da Medion har lavet standard installationen,

Det der "ctrl+alt+del 2 gange-trick" virker vist kun på xp pro.......

> Hvordan kommer vi videre?

Hvis Medion har installeret den, så har XP Homes indbyggede extra adm.
konto (som kun kan tilgås i fejlsikret tilstand ) højst sandsynligt _ikke_
noget password. (hvorfor skulle de give den konto et password som den
videre ejer ikke kender - ville være ulogisk)

Så: medmindre kollegaen selv på et tidspunkt har lavet et logon til den
indbyggede adm.konto ...som han så heller ikke kan huske............
Så skulle I kunne komme via fejlsikret tilstand , - og så via
start -> kør -> control userpasswords2
- gå ind og nulstille passwordet på brugerkontoen.

--
vh Lone

Fra : JSH [9800]

Dato : 07-05-07 22:32

Hej Lone
Tak for svaret.
Jeg har bedt ham forsøge med ctrl+alt+del 2 gange og i brugernavn skrev han
administrator og prøvede uden password. Der var fejl.
Det skulle vel ikke hjælpe at starte pc-en i fejlsikret tilstand så?

Fra : Lone

Dato : 07-05-07 22:48

> [...]

>skrev han administrator og prøvede uden password. Der var fejl.
> Det skulle vel ikke hjælpe at starte pc-en i fejlsikret tilstand så?

Jeg ved kun at på min xp home virker det den vej rundt sålænge
den indbyggede adm.konto ikke har fået et password.
(men jeg kan heller ikke komme smutvejen via ctrl alt del x2 - selvom
jeg forsøger med blankt password og med "administrator" som bruger
via alm. logon!)

Og når det virker på min xphome - mon ikke det så også gør
på din kollegas. Det er da et forsøg værd.

Hvis I benytter metoden med at lade den indbyggede adm.
fra fejlsikret tilstand nulstille brugerens password er der lige
noget I skal være opmærksomme på ......(fandt det lige i 'hjælp og
support')

citat:
a.. Hvis en bruger med en computeradministratorkonto ændrer
a.. en anden brugers adgangskode, mister denne bruger alle
a.. personlige certifikater og gemte adgangskoder til websteder
a.. eller netværksressourcer.

.......så det skal han jo lige være klar over kan være en konsekvens.
Men det er vel til at bære, ift. at kunne få adgang til sin konto.

--
vh Lone

Fra : Lone

Dato : 07-05-07 23:14

"Lone" <logro@mail.tele.invalid> skrev i en meddelelse
> "JSH [9800]" <jstenbakFJERN_DETTE@e-box.dk> skrev i en meddelelse

Se iøvrigt disse linjer vedr forskelle på adm.konto og adgang i henhv.
pro og home:

The built-in Administrator account is hidden from Welcome Screen
when a user account with Administrator privileges exists and enabled.
In Windows XP Home Edition, you can login as built-in
Administrator in Safe Mode only. For XP Professional, press
CTRL + ALT + DEL twice at the Welcome Screen and input
your Administrator password in the classic logon window that appears.

Snuppet fra denne side: http://windowsxp.mvps.org:80/admins.htm

Så selvom der dukker en logon box op ved de 2 x ctrl alt del - også
i Home, - så skal du altså i safe mode/fejlsikret tilstand for at få adgang.

--
vh Lone

Fra : JSH [9800]

Dato : 08-05-07 16:26

Tak for hjælpen og interessen

Det viste sig i dag da jeg så pc-en, at hans datter også var bruger af pc-en
med administratorrettigheder.

Så via hendes brugerområde gik jeg ind og tildelte et nyt password.

Fra : Lone

Dato : 08-05-07 17:59

"JSH [9800]" <jstenbakFJERN_DETTE@e-box.dk> skrev i en meddelelse
> Tak for hjælpen og interessen

Velbekomme.

> Det viste sig i dag da jeg så pc-en, at hans datter også var
>bruger af pc-en med administratorrettigheder.
>
> Så via hendes brugerområde gik jeg ind og tildelte et nyt password.

Det var jo snildt så.

Tak for tilbagemeldingen!

--
vh Lone