Validering
Fra : Mark Thomas Gazel

Dato : 05-05-07 05:17

Hej

Kan man rette på document type på denne side:

http://validator.w3.org/check?uri=http%3A%2F%2Flars.raaby.dk%2Fblog%2F

Så den validerer.

Med venlig hilsen

Mark

Fra : Peter Vesth

Dato : 05-05-07 06:40

Mark Thomas Gazel wrote in dk.edb.internet.webdesign.html:
> Hej
>
> Kan man rette på document type på denne side:
>
> http://validator.w3.org/check?uri=http%3A%2F%2Flars.raaby.dk%2Fblog%2F

Hej Mark

Prøv at sætte nedenstående ind øverst (før head) i dokumentet

<?xml version="1.0" encoding="iso-8859-1"?>
<!DOCTYPE html PUBLIC "-//W3C//DTD XHTML 1.0 Strict//EN"
"DTD/xhtml1-strict.dtd">

og kør så en valideringstjek på http://validator.w3.org/

Peter

www.jesser.dk

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : Lars Raaby

Dato : 05-05-07 07:44

Peter Vesth skrev:

> [...]
>
> <?xml version="1.0" encoding="iso-8859-1"?>
> <!DOCTYPE html PUBLIC "-//W3C//DTD XHTML 1.0 Strict//EN"

Siden bliver helt blank når jeg indsætter den øverste linie.
<?xml version="1.0" encoding="iso-8859-1"?>
Der bliver kørt noget php før head om det er der fejlen ligge ved
jeg ikke.

--
MVH
Lars Raaby

Fra : Christian Bohr-Halli~

Dato : 05-05-07 12:33

Lars Raaby <Lars.Raaby@kabelmail.dk> posting:

>Siden bliver helt blank når jeg indsætter den øverste linie.
> <?xml version="1.0" encoding="iso-8859-1"?>
>Der bliver kørt noget php før head om det er der fejlen ligge ved
>jeg ikke.

Nu er det så længe siden, jeg sidst har rodet med PHP/XHTML, at det
vel næsten er løgn, men jeg husker netop et problem med PHP og
XML-erklæringen, da PHP griber fat i denne i den tro, der er tale om
PHP-kode.

En løsning kunne være, at PHP tager sig af udskrivningen:
<?php echo "<?xml version....>

--
What is life, except excuse for death,

Fly Opera - http://opera.softwolves.dk

Fra : Birger Sørensen

Dato : 05-05-07 12:45

Christian Bohr-Halling wrote in dk.edb.internet.webdesign.html:
> [...]
>
> --
> What is life, except excuse for death,
> or death, but an escape from life. -Ukendt

Eftersom der er " i teksten og ingen variable, vil det være smartere
at bruge ':

echo '<?xml version="1.0" encoding="iso-8859-1"?>';

ellers skal " escapes : \", og det bliver noget rod at se på... ;).
Man kan også sætte hele strengen ind i en variabel og udskrive den, og
vil man have en line have linieskift på, for HTML læsbarhed, kan man
også gøre det (."\n").

Birger

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 05-05-07 08:28

Peter Vesth wrote:

> Prøv at sætte nedenstående ind øverst (før head) i dokumentet
>
> <?xml version="1.0" encoding="iso-8859-1"?>
> <!DOCTYPE html PUBLIC "-//W3C//DTD XHTML 1.0 Strict//EN"
> "DTD/xhtml1-strict.dtd">

Det vil være valid kode. Men det sætter IE6 i quirks-mode, så siden vises
forkert. Linjen

<?xml version="1.0" encoding="iso-8859-1"?>

bør fjernes og erstattes af dette inde i sidens header:

/>

Erik Ginnerskov
http://html-faq.dk

Fra : Birger Sørensen

Dato : 05-05-07 11:07

Mark Thomas Gazel wrote in dk.edb.internet.webdesign.html:
> Hej
>
> Kan man rette på document type på denne side:

> [...]

Jeg tror det vil hjælpe en del, hvis du lukker <address> tags - XHTML
tillader at du blot afslutter med /> (husk space før /).
Det skulle fjerne de første 8 fejl, tror jeg.
Der er ulovlige karakterer i id'er - dem er du nødt til at
udkifte/fjerne.

Birger

Fra : Christian Bohr-Halli~

Dato : 05-05-07 12:42

Birger Sørensen <sdcXfjernX@bbsorensen.com> posting:

>Jeg tror det vil hjælpe en del, hvis du lukker <address> tags - XHTML
>tillader at du blot afslutter med /> (husk space før /).

<address /> ? Det giver ikke meget mening at have sådan et tomt
address-element.

Fra : Birger Sørensen

Dato : 05-05-07 12:51

> [...]
>
> --
> What is life, except excuse for death,
> or death, but an escape from life. -Ukendt

<address class="vcard author" />
giver mening i XHTML, som er den TD der anbendes i dokumentet.
I HTML 4 er den korrekte notation
<address class="vcard author"></address>
så under alle omstændigheder er der syntaxfejl.

Birger

Fra : Christian Bohr-Halli~

Dato : 05-05-07 13:03

Birger Sørensen <sdcXfjernX@bbsorensen.com> posting:

-klip-
><address class="vcard author" />
>giver mening i XHTML, som er den TD der anbendes i dokumentet.

Der er mange ting, man kan skrive, der syntaktisk giver mening uden
at give semantisk mening. Det virker <adresse /> umiddelbart som et
eksempel på.

Hvordan vil du skrive adresseinformationerne i et tomt
adresse-element?

Nu, når du poster på usenet, kan jeg så ikke få dig til at overholde
de basale retningslinjer for afsendelse af indlæg? Det vil mere
konkret sige at klippe overflødigt væk. Se evt.

Fra : Birger Sørensen

Dato : 05-05-07 16:05

Har aldrig brugt <address> tag'et - det er i IE det samme som <i> -
formentlig noget andet i de andre...

Fejlen ved validering, er grafisk den samme som normalt gives ved ikke
sluttede tag, og jeg antog at det var problemet.
Det er det imidlertid ikke. <address..> tag'et er lukket som det skal
i koden. (Check Show Source og revalidate).

Til gengæld giver valideringen også forklaringen : et <address> tag er
bloklevel, og det kan ikke stå inde i et inline tag. Men det gør det
her: <address> står inde i et <span> - som er inline, og det er ikke
tilladt.

Birger

Fra : Christian Bohr-Halli~

Dato : 05-05-07 16:31

Birger Sørensen <sdcXfjernX@bbsorensen.com> posting:

>Har aldrig brugt <address> tag'et - det er i IE det samme som <i> -
>formentlig noget andet i de andre...

Layoutmæssigt måske, men ikke logisk.

Og så kan jeg se, du har klippet, men du har klippet for meget.
Skal ikke fjerne det hele, men kun det overflødige. Det bør stadig
være muligt i ens svar at se, hvad det er, man svarer på, og så
skriver man svaret under. Se mit indlæg her som et eksempel. Jeg
svarer på dine to linjer "Har aldrig brugt..." og fjerner resten, da
det er overflødigt for mit svar.

Fra : Birger Sørensen

Dato : 05-05-07 20:08

Christian Bohr-Halling wrote in dk.edb.internet.webdesign.html:
> Birger Sørensen <sdcXfjernX@bbsorensen.com> posting:

> Layoutmæssigt måske, men ikke logisk.

<address> er en fremhævning, nøjagtigt som <i>.
Forskellen er at <address> er et blokelement - og hvis der i stedet
havde været brugt <i> eller <b> eller et af de andre fremhævnings tags,
ville der ikke have været et valderingsproblem..

----------
> svarer på dine to linjer "Har aldrig brugt..." og fjerner resten, da
> det er overflødigt for mit svar.

Og dermed er referancen til det oprindelige spørsmål - som et eller
andet sted jo er det, det handler om - gået fløjten.
Kritik er fint - der hvor den hører hjemme. Ikke hvis den tjener til at
afspore besvarelsen af det spørgsmål der er stillet.

Birger

Fra : Christian Bohr-Halli~

Dato : 05-05-07 21:02

Birger Sørensen <sdcXfjernX@bbsorensen.com> posting:

><address> er en fremhævning, nøjagtigt som <i>.

Ja, som jeg skrev: Layoutmæssigt er det muligvis ens i en given
browser, ikke logisk. Address-elementet er ikke et
fremhævningselement som sådan. Det er et en markering og angivelse
af et givent logisk indhold, en adresse. I-elementet er et
fremhævningselement.

Der er altså ved anvendelse af address-elementet større
informationsfylde vedr. indholdet end ved i[1].

>Forskellen er at <address> er et blokelement - og hvis der i stedet

Ja, det er også en forskel.

>havde været brugt <i> eller <b> eller et af de andre fremhævnings tags,
>ville der ikke have været et valderingsproblem..

Ja.

>----------
>>
>Og dermed er referancen til det oprindelige spørsmål - som et eller
>andet sted jo er det, det handler om - gået fløjten.

Det har virker ganske fint i mange, mange år med den aktuelle teknik
til at klippe.

>Kritik er fint - der hvor den hører hjemme. Ikke hvis den tjener til at
>afspore besvarelsen af det spørgsmål der er stillet.

Ikke forstået. Du poster på usenet. Du kender tilsyneladende ikke
retningslinjerne. Jeg gør dig opmærksom på dem. Hvor skulle
"kritikken" (det var nu blot en vejledning) ellers høre hjemme, hvis
ikke her?

[1] Hvor meget kan så diskuteres, da det ikke er specificeret,
hvilke adressetype og format, der er tale om.