Plante vækst
Fra : michael

Dato : 04-07-01 13:42

Hej NG

Jeg syntes ikke mine planter rigtig vil gro, jeg tilsætter eller gødning som
foreskrevet, og har rigtige akvarie lysrør i armaturet. De spirer godt nok,
men når bladene når en hvis str. bliver de brune og visner væk.

Hvad kan være galt? og hvad skal jeg gøre?

Fra : Rune

Dato : 04-07-01 17:22

"michael" <mwma@nne.dk> skrev i melding
> [...]
nok,
> men når bladene når en hvis str. bliver de brune og visner væk.
>
> Hvad kan være galt? og hvad skal jeg gøre?

Det kan av og til hjelpe å tilsette litt jern i vannet da dette het en
gunstig virkning på planteveksten.

Mvh
Rune
Rune

Fra : ole larsen

Dato : 04-07-01 18:48

michael skrev i meddelelsen <_9E07.92$hP2.9788@news.get2net.dk>...
> [...]
>men når bladene når en hvis str. bliver de brune og visner væk.
>
>Hvad kan være galt? og hvad skal jeg gøre?

Prøv at gå ind på www.akvariet.dk og se på mangelsymptomer

Ole

Fra : Madsen

Dato : 04-07-01 22:22

"michael" <mwma@nne.dk> skrev:

> [...]
> men når bladene når en hvis str. bliver de brune og visner væk.
>
> Hvad kan være galt? og hvad skal jeg gøre?

Ud over det andre har foreslået, så har jeg gennem de år jeg har
haft akvarium også bemærket, at det altså ikke er lige meget hvor-
dan du planter dine planter i bundlaget.

Hvis du f.eks. har en plante med lange stængler såsom en plante
ala denne: <http://www.tropica.dk/images/plants/12560.jpg>
hjælper det ikke noget at du begraver noget af stænglerne under
gruset, for så rådner stænglen simpelthen og det giver faktisk
udslag på nogenlunde den måde du beskriver. Stænglen når lige
at kommet et stykke op og så rådner den, eller visner.
Det gælder om, med langt de fleste planter, at roden lige akkurat
skal være dækket af grus og så ikke mere end det. Jeg har set
mange som bare pløjer en plante dybt ned i gruset og det er ikke
en god måde at gøre det på. Ofte er det også en god idé at korte
roden på planten lidt op når man planter den.

Hver gang jeg tømmer mit akvarium eller køber nye planter, så
rykker jeg altid et stykke af rodnettet af, så der kun er ca. 3 cm.
af rødderne tilbage. Så laver jeg et lille hul med en finger i gruset
og placerer planten i hullet og presser derefter gruset lidt sammen
om roden. Når den så står fast trækker jeg den lige en anelse op,
så overgangen imellem plante og rod lige akkurat er dækket af
grus, men heller ikke længere op end det.

--
Mvh. Madsen
Remove »who« in email.

Fra : X - Dude

Dato : 06-07-01 09:20

Det kan også være at dine lystof rør er for gammel !!!

/Rasmus

Fra : Madsen

Dato : 06-07-01 11:11

"X - Dude" <razmuz@teenz.dk> skrev:

> Det kan også være at dine lystof rør er for gammel !!!

Nu er det godt nok ikke mig der har problemet med dårlig
plantevækst, men ok.

Kunne man måske lokke dig til at læse:
<http://usenet.dk/netikette/quote.html>

--
Mvh. Madsen
Remove »who« in email.

Fra : ole larsen

Dato : 06-07-01 20:26

X - Dude skrev i meddelelsen
<3b4583f4$0$538$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk>...
>Det kan også være at dine lystof rør er for gammel !!!

Men det kunne også være noget gudsjammerligt vrøvl, du siger!!!
Hvornår er et lysstofrør for gammelt - og hvorfor skulle det være det ??? Er
det i forhold til lysudbytte/wattforbrug, i forhold til
fotosyntesen/wattforbrug, eller er det blot i forhold til det alm. sludder
om at det skal være nyt og helstTriton ???
Personligt synes jeg at detr var en god ide om der var substans i rådene til
nybegyndere.

Ole

Fra : Ludo

Dato : 07-07-01 12:40

Prøv med en luxmåler så vil du finde ud af hvad vi andre taler om!!!!!

Fra : ole larsen

Dato : 07-07-01 18:19

Ludo skrev i meddelelsen <3b46f502.1815180@news.stofanet.dk>...
>Prøv med en luxmåler så vil du finde ud af hvad vi andre taler om!!!!!

Nu er det sådan, at tråden går på at nye blade ikke udvikles ordentligt. Og
ud fra beskrivelsen i den oprindelige meddelelse, kan vi vist udelukke
lysmangel

Men hvis jeg valgte at benytte en luxmåler, ville jeg finde ud af hvor mange
lux/lumen/candela. INTET andet.
Og INTET om den fotosyntetiske effekt !!!!! (hele fem udråbstegn-er jeg ikke
bare god) Der er
masser af mennesker der i tidens løb har prøvet at vurdere en lyskildes
effekt på plantevæksten v.hj.a. simple målinger som f.eks. en luxmåling, og
de har alle måttet erkende, at det er mere kopliceret end som så.
Er du interesseret yderligere, er der meget herom på www.thekrib.com

Og hvad taler i andre så om, med forlov ?

Ole

Fra : Dan Andersen

Dato : 09-07-01 10:21

"michael" <mwma@nne.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
nok,
> men når bladene når en hvis str. bliver de brune og visner væk.
>
> Hvad kan være galt? og hvad skal jeg gøre?

Jeg tror faktisk, at det var være pga. for meget lys. Vi har haft samme
problem med vores planter og har nu nedsat antallet af timer med lys til 8,
hvorved problemet er løst.

Jeg har ladet mig fortælle af en bedstefar, at man også sætter almindelige
planter mørkt, hvis de klarer sig dårligt. Han sagde, at de så skal arbejde
mere for at klare sig og derved udbygger rodnettet.

Hvorvidt det er lommefilosofi eller ej skal jeg lade være usagt, men det har
virket for os!

Hilsen
Dan