skruestøj
Fra : Ukendt

Dato : 01-05-07 19:42

Hej gruppe,

Mit problem:

"gryden" jeg sejler i - LM27 - fik for et par år siden ny motor - Yanmar
3YM30G, ny skrueaksel, ny skrue o.s.v.

Første sejlads efter installationen var ekstremt støjfyldt... skurren fra
stævnrørsleje samt "boblestøj". Efter adskilligt bøvl med installatøren,
blev stævnrørslejet skiftet til et gummileje... støjen blev mindsket en
smule, skurren forsvandt.

Herefter blev skruen skiftet (og lige p.t. kan jeg ikke huske hvad præcist
den hedder) - og jeg kunne så sejle uden at blive vanvittig, men den er
absolut ikke støjfri.

Nu SKAL der altså gøres noget ved det - for jeg har de sidste par måneder
sejlet en del for motor - og det går fint når motorens omdrejninger er under
2000 - men... ligeså snart man går over 2000 omdrejninger (+/- lidt) så
begynder der at komme "boblestøj" fra skruen... det lyder fuldstændigt som
om man puster en masse luftbobler ned i området hvor skruen sidder - og ved
længere tids sejlads ved jævn hastighed, bliver man skør af den larm - og
det er virkeligt larm.

Da der uden tvivl må være nogle af jer der har haft/har LM27 og sikkert også
med andet end Bukh motorer i, håber jeg at nogle af jer erfaring med hvad
det kan være ?...

Og hvis ikke... kan nogle af jer anbefale en seriøs og dygtig
"motor/skrue/propel-problem-løser" ?

venlig hilsen

JN

(som ellers er helt vildt glad for den nedslidte gamle gryde)

Fra : Harding E. Larsen

Dato : 01-05-07 21:02

Hej JN,

Det lyder som kavitationsstøj.
Prøv at kontakte Korsør Propeller A/S www.propeller.dk eller
tlf.: 58 37 09 34.

Mvh/Harding

Fra : taico lønroth

Dato : 01-05-07 21:12

hej det du beskriver lyder så afgjort som kavitation, og det er noget fælt
stads, som kan aflive din skrue/propel. det der er sket er at din propel
leverandør ikke har tænkt/regnet, din installation igennem for forekomst af
kavitation. og det er en ABSOLUT NØDVENDIGHED!!! da jeg går ud fra at det er
et eller andet "kvalificeret" firma der har stået for installationen, synes
jeg at du skulle tage fat i dem og få lidt klarhed om sagerne. det kan være
der bare skal en lille justering af din leading og trailing edge på bladene,
det kan også være at propellen ganske simpelt aldrig har passet til din båd.
Nu kalder du jo også den for "gryden". på grund af skrogformen kan det være
at propellen simpelthen ikke får vand nok ved de højere omdrejninger. her
er lige et link som du kan blive lidt klogere på. her står en hel del
fornuftige
sager om propeller.

mvh taico

http://www.boatfittings.com/docssv/motor/propeller/propallminfo.htm

Fra : Ukendt

Dato : 03-05-07 06:56

Hej igen,

takker for input.

Jeg får båden på land i næste uge - og vil så vide præcist hvilken skrue der
sidder på nu, og vil så kontakte Korsør Propeller for at få at vide hvilke
muligheder der er for ændringer.

At skruen bliver decideret skadet af kavitation er ikke godt - men da den
alligevel skal skiftes, så går det jo alligevel.

Glæder mig til en forhåbentligt lydløs sejlads snarligt

venlig hilsen

JN

Fra : mit navn

Dato : 01-05-07 21:11

Det er jo tydeligvis ikke sat rigtigt sammen..... Det lyder MEGET som om du
har en propel, der ikke er afstemt efter båden.

Du skal have fat i noget med omdrejninger, skruestørrelse og stigning på
skruen. Desuden skal du vide noget om hvor hurtigt båden skal sejle med max.
march-fart. Det skal stemme sammen, ellers vil skruen kavierer, det
ødelægger både skruen og fornøjelsen.

Jeg mener der er nogen her i NG der har et skema eller beregning, ellers må
det findes hos fabrikanten af skruen.