MS Windows
briani 27239
Hvor meget RAM skal Vista bruge ???
Fra : Ukendt

Dato : 02-05-07 21:00

Er den flyvende når der er 1 GB eller skal der mere til...

Tænker på situationer hvor en Avast virus checker kører i baggrunden,og hvor
ma bare mailer og surfer lidt...

Min er i hvert fald markant langsommere end XP, og jeg er i tvivl om det er
fordi jeg kun har 1 GB RAM

PS. Jeg har en USB nøgle på 1GB kørende med "ready boost"

Har hørt at 1GB ram under vista svarer til til 256mb under XP ???

Fra : Troels Plougmann-Ols~

Dato : 02-05-07 21:21

> Er den flyvende når der er 1 GB eller skal der mere til...

Flyvende og flyvende. Jeg kører med 1 GB, og er ganske tilfreds med
oplevelsen. Jeg spiller også indimellem tungere spil.

Dog føles det nogen gange som om, at en ekstra gigabyte ikke ville skade.

Troels

Fra : Ukendt

Dato : 02-05-07 22:10

"Morten Bo Jensen" <mjen2033 [ AT ] webspeed [ DOT ] dk> skrev i meddelelsen
> Er den flyvende når der er 1 GB eller skal der mere til...

jeg har 1 gb og der ER bestilt mere. Nogen gange går min vista TOTALT kold
og kan f.eks. være et kvarter om at "vågne igen", hvor den bare står og
hamrer løs på harddisken (og ALT hvad der kan køre af automatisk defrag osv
osv ER slået fra)

En installation af Adobe Acrobat tog sådan set en lille time... den KOM men
fuuuck hvor kan Vista være sindssygt langsom nogen gange.
Det værste jeg kan gøre er at hente opdateringer til Vista imens jeg er
igang med noget. Så kan jeg godt gå en tur en times tid imens den gumler på
det.

Finn

Fra : Tatooo

Dato : 03-05-07 02:05

Heyzan.

Jaa. den er squ.. slow.:(

tror det er et flop. men den, har nogle andre gode ting, som er
standard.som virker perfekt....

som altid. har de nok nogle SP. :d

med tiden lolz......

hygge.

Fra : Henning

Dato : 03-05-07 07:49

On Wed, 2 May 2007 23:10:20 +0200, "Finn Christensen"
<finnSNABELKATwebhuset.dk> wrote:

> [...]
>hamrer løs på harddisken (og ALT hvad der kan køre af automatisk defrag osv

Alt? Hvad med indexering, som kører automatisk og konstant?

Fra : News

Dato : 03-05-07 09:28

> [...]
> Det værste jeg kan gøre er at hente opdateringer til Vista imens jeg er
> igang med noget. Så kan jeg godt gå en tur en times tid imens den gumler

Det er nu næppe din 1GB RAM der er problemet dér. Det er godt nok ikke så
meget, men SÅ stor indflydelse har det altså ikke, når det er så simpelt et
brug som at starte op i Windows og installere nogle opdateringer eller et
program. Du har sikkert noget ældre hardware, gætter jeg på.
Mine forældre har lige købt en ny mindre Dell PC med 1GB RAM og den køre
fint nok. Det tager ikke timer at installere og alt i alt synes jeg den køre
okay.

Fra : News

Dato : 03-05-07 09:11

> Er den flyvende når der er 1 GB eller skal der mere til...

Se sådan på det - WinXP køre "godt nok", når der er 1GB i. Den køre ikke
specielt godt med 512MB, så mit bud er, at 2GB vil være "godt nok" i Vista,
hvis det er til normalt office brug og lidt spil en gang imellem. Er du
seriøs gamer eller grafiker, vil jeg nok anbefale 3+.

Fra : Hans

Dato : 03-05-07 09:05

"Morten Bo Jensen" <mjen2033 [ AT ] webspeed [ DOT ] dk> skrev i en
meddelelse news:4638edcc$0$48626$edfadb0f@dread16.news.tele.dk...
> [...]
>
> PS. Jeg har en USB nøgle på 1GB kørende med "ready boost"
>
> Har hørt at 1GB ram under vista svarer til til 256mb under XP ???

Undertegnede har hørt, at jorden er flad.

Fra : Ole C

Dato : 03-05-07 11:47

Hans skrev blandt andet:

> Undertegnede har hørt, at jorden er flad.

Og den roterer dårligt medmindre den bliver udstyret med mindst et par Gb
RAM.....

--
vh
Ole C.

Fra : JF

Dato : 04-05-07 00:27

"Morten Bo Jensen" <mjen2033 [ AT ] webspeed [ DOT ] dk> skrev i meddelelsen
> Er den flyvende når der er 1 GB eller skal der mere til...

Der skal mindst 2 GB ram i en Vista maskine før den kører ordentligt

Mvh. Jørgen

Fra : jopa

Dato : 04-05-07 09:19

"JF" <detteerikkeminmailadresse@mail.dk> skrev i meddelelsen

> "Morten Bo Jensen" <mjen2033 [ AT ] webspeed [ DOT ] dk> skrev i
> meddelelsen news:4638edcc$0$48626$edfadb0f@dread16.news.tele.dk...
>>
> Der skal mindst 2 GB ram i en Vista maskine før den kører ordentligt

Det kommer an på om det er en 32 bit eller 64 bit version

--
Mvh. John
www.jp-web.dk

Fra : KV

Dato : 04-05-07 10:42

> Det kommer an på om det er en 32 bit eller 64 bit version

A'hva? 32 eller 64 bit har _intet_ at gøre med hvor meget RAM der skal til
før den køre godt. 64 bit kan allokére mere RAM, men det er en helt anden
snak og først nødvendigt, når vi snakker 3GB+.

Fra : Toke Eskildsen

Dato : 04-05-07 11:47

KV wrote:

> A'hva? 32 eller 64 bit har _intet_ at gøre med hvor meget RAM der
> skal til før den køre godt.

Det er ganske normalt at et program kompileret (eller fortolket) til
64bit arkitektur anvender mere RAM end det samme program kompileret
(eller fortolket) til 32bit. Dels er der alignment, dels er det oplagt
at alle pointers fylder det dobbelte.

Det betyder ikke at hukommelseskravet fordobles, men det forøges.
Afhængigt af de anvende programmer kan det forøges betragteligt.
--
Toke Eskildsen - http://ekot.dk/

Fra : jopa

Dato : 04-05-07 15:29

"Toke Eskildsen" <darkwing@daimi.au.dk> skrev i meddelelsen

> [...]
>
> Det betyder ikke at hukommelseskravet fordobles, men det forøges.
> Afhængigt af de anvende programmer kan det forøges betragteligt.

Netop

--
Mvh. John
www.jp-web.dk

Fra : Ukendt

Dato : 04-05-07 18:19

Jeg anvender 32bit versionen, men regner med at erkende at maskinen har for
lidt RAM til at køre Vista, så jeg går tilbage til XP, og brunger min vista
licens til en ny barebone PC jeg får på tirsdag...

PS. Kan jeg bruge min vista licens (OEM version) på den nye PC, hvis jeg
formaterer harddisken på den nuværende installation... Den har jo været
aktiveret nogen uger nu, så ???

Fra : jopa

Dato : 04-05-07 18:26

> PS. Kan jeg bruge min vista licens (OEM version) på den nye PC, hvis jeg
> formaterer harddisken på den nuværende installation... Den har jo været
> aktiveret nogen uger nu, så ???

Nej

--
Mvh. John
www.jp-web.dk

Fra : Ukendt

Dato : 04-05-07 19:59

Hvorfor fanden kan jeg ikke det... Er problemmet at den ikke kan aktiveres
online ???

Hvad så med en telefonisk aktivering, hvor jeg gør rede for hvad jeg har
været ude i... Tror du ikke de vil købe den ???

HVad laver vista hvis den ikke aktiverer sig selv, og ikke kan gøre det
online hvis den ved at den har været aktiveret på anden hardware ???

Fra : jopa

Dato : 04-05-07 20:13

"Morten Bo Jensen" <mjen2033 [ AT ] webspeed [ DOT ] dk> skrev i meddelelsen
> Hvorfor fanden kan jeg ikke det... Er problemmet at den ikke kan aktiveres
> online ???

OEM kan kun installeres på en og samme maskine.
Din pc checkes og bla bundkort

--
Mvh. John
www.jp-web.dk

Fra : Ukendt

Dato : 04-05-07 22:13

Så hvis jeg forsøger at reinstallere på en anden maskine, så mener du ikke
den vil aktivere sig ???

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 04-05-07 23:12

Den 04-05-07 23.13 skrev Morten Bo Jensen følgende:
> Så hvis jeg forsøger at reinstallere på en anden maskine, så mener du ikke
> den vil aktivere sig ???

Den vil fortælle, at den allerede er aktiveret på en anden computer. Du
kan så prøve telefonisk aktivering, men medmindre du rammer ind i en af
de supportere, der helt automatisk stiller dig videre til
aktiveringskoden, så får du meget svært ved at overtale dem til at lade
dig aktivere, når der er tale om en helt anden computer.

--
Mvh. Kim Ludvigsen
Stor trin for tin-guide til opsætning og brug af Internet Explorer 7.

Fra : Kurt B. Andersen

Dato : 04-05-07 23:00

"JF" <detteerikkeminmailadresse@mail.dk> skrev i en meddelelse

> Der skal mindst 2 GB ram i en Vista maskine før den kører ordentligt
>
> Mvh. Jørgen
Hvorfor? Jeg har hjulpet en del med at sætte deres vista pc.er op, og de
fleste havde 1 gb ram og jeg bemærkede ingen problemer.
Jeg har p.t. vista på en ældre pc med en athlon 2500+ og med 1 gb ram synes
jeg faktisk, at den kører ganske fornuftigt.

Kurt

Fra : jopa

Dato : 05-05-07 07:16

"Kurt B. Andersen" <kurtanospam@privat.dk> skrev i meddelelsen
> [...]

1 gb ram er nok til 32 bit versionen hvis ellers den har bare rimeligt cpu

--
Mvh. John
www.jp-web.dk

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 05-05-07 08:57

Den 05-05-07 08.15 skrev jopa følgende:
> "Kurt B. Andersen" <kurtanospam@privat.dk> skrev i meddelelsen
>>>

> 1 gb ram er nok til 32 bit versionen hvis ellers den har bare rimeligt cpu

Hvad er en rimelig cpu?

Det er nok mere korrekt at sige: Det afhænger af, hvad du bruger
computeren til.

Vista bruger vist et sted mellem 256 MB og 512 MB mere ram end XP, så
hvis man i XP ofte har brug for 1 GB ram, så vil der være en mærkbar
ringere ydelse med samme mængde ram i Vista. Plejer XP at køre fint med
512 MB ram, så vil Vista sikkert køre fint med 1 GB ram - hvis vi lige
ser bort fra de andre systemressourcer, som Vista (mis)bruger.

--
Mvh. Kim Ludvigsen
Really Slick Screeensavers: Flotte pauseskærme - med lydeffekter.

Fra : JF

Dato : 05-05-07 11:13

> [...]
> Jeg har p.t. vista på en ældre pc med en athlon 2500+ og med 1 gb ram
> synes jeg faktisk, at den kører ganske fornuftigt.

Det er korrekt, at man da sagtens kan afvikle det meste med 1 GB ram, men
mit point er, at man opnår en mærkbar forbedring i forhold til afvikling af
stort set hvad som helst, når man smider en ekstra klods i maskinen. Med 1
GB ram lå mit ram-forbrug konstant på 70-80% og så skal der ikke særlig
meget til, før der bliver knaphed. Med 2 GB ligger det omkring 40%. Min
processor er en Intel Core 2 Duo E6400, så den er ok. Min Vista er en "Home
Premium". Jeg ved ikke om jeg har en 32 eller 64 bit version. Hvordan finder
jeg ud af det?

Mvh. Jørgen

Fra : Lars Ehlers

Dato : 04-05-07 21:32

On Wed, 2 May 2007 22:00:12 +0200, "Morten Bo Jensen" <mjen2033 [ AT ]
webspeed [ DOT ] dk> wrote:

> [...]
>ma bare mailer og surfer lidt...
>
>Min er i hvert fald markant langsommere end XP, og jeg er i tvivl om det er

På arbejdet konfigurerer vi pt. alle bærbare med 2 GB. Men mange af de
lidt ældre maskiner bliver skiftet ud, da hardwaren ikke kan følge
med. Desværre går det også ud over min egen Thinkpad Z60t, som jeg
ellers er super tilfreds med.

Mit største problem er, at jeg ud over at skulle køre Vista også skal
køre VMware med et minimum af 2 aktive virtuelle maskiner samtidig
(gerne 3, to XP eller Vista maskiner og en domain controller). Selv en
XP maskine med 2 GB begynder at køre lidt langsommere, når WMware
kører med flere virtuelle maskiner.

--
Lars Ehlers