Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
diasfilm
Fra : søren brix

Dato : 04-07-01 11:35

Hej alle

Vi er to som tager ud at rejse i tre måneder. Turen går til New Zealand,
Tonga og Fiji. Vi vil gerne tage diasbilleder, men der er lidt af en jungle
at finde ud af, hvilke film der er bedst. Måske er det en smagssag?
Motiverne vil som oftest være landskab og personer. Vi glæder os til at høre
din mening om, hvilke diasfilm vi kan bruge.

Med venlig hilsen

Jenny og Søren

Fra : Jan Jespersen

Dato : 04-07-01 12:16

"søren brix" <jha74@mail1.stofanet.dk> wrote in message
> [...]
høre
> din mening om, hvilke diasfilm vi kan bruge.

En god all-round film er Fuji Sensia 100. Den er billig og finkornet, med
neutral farvegengivelse. Mange profesionelle naturfotografer bruger
Sensia'en. Men pas på med hvor I køber den. Prisen kan svinge fra 30 til 70+
kr. Jeg køber mine hos Kvik-foto på Valby Langgade. Prisen for 10 stk er ca.
300 kr.

En lidt dyrere film er Fuji Velvia (50 iso). Dette er nok den mest
foretrukne film til rejse og natur fotografering. Ekstremt fintkornet. Især
grønne farver bliver flotte og mættede. Men den er lidt langsommere og lidt
dyrere, så køb mindst 10 ad gangen. Det er billigere

Kodak laver sikkert også et par gode Dias-film, men jeg kender mest til Fuji

Mvh
Jan

Fra : Claudes

Dato : 04-07-01 15:43

Jeg mener Japan foto har sensia 100 inkl. fremkaldelse 10 stk for 300 - men du må ikke hænge mig op
på det!

VH

Claus

Fra : Søren Straszek

Dato : 04-07-01 18:52

> [...]

> Motiverne vil som oftest være landskab og personer. Vi glæder os til at høre
> din mening om, hvilke diasfilm vi kan bruge.

Personligt mener jeg ikke der findes bedre diasfilm end kodakcrome 64 -
men det er jo en smags sag. De koster mere, det ved jeg, med gode det er
de!

Søren

Fra : torsten.balle.koefoe~

Dato : 06-07-01 19:19

On Wed, 4 Jul 2001 17:52:00, straszek@stofanet.dk wrote:

>Personligt mener jeg ikke der findes bedre diasfilm end kodakcrome 64 -

I mange år sværgede jeg til denne film, som jeg har brugt på flere
ferier og vandreture. Desværre har jeg, siden jeg fik scanner, opdaget,
at den ikke just er speciel farveneutral, hvilket har krævet en del
farvekorrektion.

For nylig prøvede jeg så for sjov Fuji Sensia II 100 og blev overrasket
over at den var helt farveneutral (krævede ingen korrektion) og er
desuden noget skarpere en Kodachrome 64'eren på trods af den højere
følsomhed. Desuden har jeg siden prøvet Fuji Provia 100F, der minder
meget om Sensia'en, men er både skarpere, super neutral og har noget
mere ægte farvegengivelse (IMHO, that is).

Så til mit brug har jeg helt skrottet Kodak'en, der giver et noget
ringere resultat (og er mere bøvlet/tidskrævende) i forbindelse med
scanning.

--
Yours etc.
Torsten Balle Koefoed

(Replace servername in address with: subetha<dot>dk)

Fra : Kim Østrup

Dato : 04-07-01 21:37

søren brix <jha74@mail1.stofanet.dk> skrev i en
> Hej alle

Hej Jenny og Søren

> [...]
at høre
> din mening om, hvilke diasfilm vi kan bruge.

Der vil selvsagt være forskellige holdninger til hvilket mærke der er
bedst. Selv holder jeg mig som regel til Elitecrome som jeg synes er god
til at gengive farver mættede, hvilket er godt til de fleste landskabs-
og naturbilleder, og samtidig ødelægger den ikke hudtoner.

Men til ren natur er en film som Ektachrome E100VS kanongod - men lad
endelig være med at bruge den til portrætter. Flere af Fuji´s diasfilm
er kendt for deres flotte farvegengivelse - det er lige før man ikke har
brug for et pol-filter

I skal være opmærksomme på filmenes betegnelser. For Ektachrome er det
eks. VS (vivid saturation) WS (Warm saturation) og vistnok et par flere
(se evt. på producenternes websider). Vivid er som regel ikke egnet til
hudtoner, mens Warm kan gå an.

Med hensyn til ISO er ISO100 jo en god allrounder - men vær opmærksom
på, at skal I f.eks. tage dyrebilleder kan selv en logrende hale være
svær at få skarp (ved af egen dyrt købte erfaringer .

Men ellers må I ha´ en god tur - det kan jo være vi er så heldige at se
de billedmæssige resultater.

Mvh

Kim

Fra : Langgaard

Dato : 04-07-01 22:27

Hej

Lad det ikke blive til en videnskab, der er ikke diasfilm der er decideret
dårlige, men de har alle deres stærke og svage sider.
Som udgangspunkt kan du spørge fotohandleren hvad han kan skaffe til en
fornuftig pris, prøv at købe en og test så selv filmen.

PS i skarp sol kan en Kodachrome blive meget hård.

--
Venlig hilsen / Best regards

Leif Langgaard

mail: langgaard@klarupnet.dk

Søger du brugt fotoudstyr eller har du for meget !
så prøv http://langgaard.subnet.dk/

PS: Jeg samler på gamle kameraer og fotoudstyr, har du noget ?

Fra : Kenneth Darling Soer~

Dato : 05-07-01 09:09

> [...]
høre
> din mening om, hvilke diasfilm vi kan bruge.

Det lyder som en fed tur, bare det var mig

I har fået mange gode råd allerede - jeg vil lige tilføje et. Vær opmærksom
på at Fuji Velvia og Kodak Ektachrome som der er nogen der har anbefalet er
prof-film og derfor bør opbevares i køleskab indtil de skal bruges og
fremkaldes for at undgå farveskift - ikke særlig praktisk når man er på
farten i 3 måneder, idet jeg går ud fra at I helst vil fremkalde når I
kommer hjem.

Fuji Sensia og Kodachrome kan opbevares under 25 grader så de er måske mere
praktiske. Men tag det nu ikke for bogstaveligt - jeg tror sagtens I kan
opbevare filmene i rygsæk eller kuffet mens I rejser - bare hold væk fra
solen.

Men som Langgaard skriver - smut ned og køb en film og prøv den af. Lige nu
har vi jo vejr der kommer så tæt på det skarpe sollys dernede som vi kan
komme her i DK. Og som I selv skriver - det er netop en smagssag!

Husk at opbevare filmene i håndbagagen og ikke i kufferten - kufferten får
en meget højere dosis ved gennemlysning end håndbagagen. Husk evt. også et
par hurtige negativ film til om aftenen på restauranten.

Hilsen
Kenneth

Fra : Kursister

Dato : 05-07-01 11:30

Hej
Brug Fuji Sensia 100 135/36, det er en flot diasfilm, især til det meget lys
der er derude, Tag også 400 asa med hvis i skal tage billeder, hvor der ikke
er ret meget lys.

Fra : søren brix

Dato : 05-07-01 21:29

Hej alle

Tak for alle de gode og brugbare svar. Vi føler os nu en hel del bedre
rustet til at gå ned og købe film. Og hvor vi dog glæder os efterhånden.

Go' sommer til jer alle.

Med venlig hilsen

Jenny og Søren

Fra : Egholm

Dato : 08-07-01 16:47

søren brix skrev i meddelelsen <9huro2$73a$1@sunsite.dk>...
>Vi er to som tager ud at rejse i tre måneder. Turen går til New Zealand,
>Tonga og Fiji. Vi vil gerne tage diasbilleder, men der er lidt af en jungle
>at finde ud af, hvilke film der er bedst.

Jeg vil ikke holde mig tilbage med at anbefale Kodachrome 25asa og 64asa.
Kodachromene er kanonskarpe - ses bedst på et 3x4meter lærred - eller
derover - men pas på ! - det er stærkt vanedannende.
Yderligere har jeg erfaret at de står distancen når man er på farten - varme
og gennemlysninger i lufthavne.
Kodachromene er naturligvis ikke særlig lysfølsomme og lysstærke optikker er
derfor en meget stor fordel (men de vejer - ! ) - en anden svaghed ved
Kodachromes er at de skal en tur til Schweitz for at blive fremkaldt og det
varer 10-14 dage.
Alternativet er Ektachrome som fåes i f.eks. 100asa udgaverne - Ektachrome
100S eller SW er glimrende film som jeg selv har brugt i hundredevis af. De
skal have E6 fremkaldelse og det ordnes hos professionelle labs på få timer
over det meste af verdenen.
Ellers vil jeg kraftigt anbefale at I køber nogle forskellige ruller og
laver nogle prøveskud - de penge vil være givet rigtig god ud.
Med venlig hilsen
Klaus Egholm
http://home6.inet.tele.dk/troeholm/