sår ;o(
Fra : Morten Juel

Dato : 04-07-01 11:43

Hejsa NG

Så kommer jeg lurende igen, vi har to hankatte der sanrt er 2 år gamle, om
natten sover de på badeværelset hvor de har deres kasse + lidt lys + mad og
vand, men men her på det sidste går det vildt for sig på toilettet når vi
sover, og den ene kan får revet pels pletter af så der kommer sår, jeg tror
det sker fordi de slås om hvem der skal ligge i vasken, men jeg er ikke
sikker, fordi vi som sagt aldrig ser det ske..
Hvad hulen skal vi gøre ? skal vi sætte krave på den kan der flår pelsen af
den anden ? eller hvad gør man ?

Mvh
Morten

Fra : Camilla Scharff

Dato : 04-07-01 15:59

Hej Morten

Øhmm, hvorfor lukker I jeres katte ud på badeværelset om natten...?? Og er
de kastrerede eller stadig fertile?
Hvis de ikke er kastrerede, så kan det jo ihvertfald være en af årsagerne
til, at de slås - de har simpelthen ikke plads nok til at dele et så lille
territorie! Og det kan det såmænd også godt være selvom de er kastrerede -
katte har, uanset status, brug for en vis mængde plads at "regere" på, og
det krav opfylder badeværelset muligvis ikke.

Og nej, I skal ikke forsøge at give en af kattene krave på - det vil højst
sandsynligt gøre den endnu mere vild for at slippe af med kraven, som jo er
beregnet til syge dyr med syninger mv., som de absolut ikke må pille i.

Nå, men bortset fra det, så synes jeg da også det er lidt tosset at lukke
kattene inde i et relativt lille rum hele den lange nat - hvorfor i alverden
lukker I ikke bare af til soveværelset, hvis I ikke vil have dem derind.

Mvh. Camilla
--
Camischa's burmesere
http://www.burmese.dk

Morten Juel <mp@mail1.stofanet.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:9huro1$738$1@sunsite.dk...

Fra : Morten Juel

Dato : 04-07-01 16:07

> Øhmm, hvorfor lukker I jeres katte ud på badeværelset om natten...?? Og er
> de kastrerede eller stadig fertile?
Jeps de er kastreret..
De ryger ud på badeværelset om natten fordi der er kun en 2værelses
lejlighed vi har uden døre, på nær til badeværelset, og hvis de får lov at
være i mørket når vi skal sove går de i "psyco"mode og spæner rundt =
ingen soveri ;o(

> [...]
> katte har, uanset status, brug for en vis mængde plads at "regere" på, og
> det krav opfylder badeværelset muligvis ikke.
De har bare ikke gjort det før, der har de bare lagt sig til at sove !

> [...]
er
> beregnet til syge dyr med syninger mv., som de absolut ikke må pille i.
Oki, det var også bare en ide

> [...]
alverden
> lukker I ikke bare af til soveværelset, hvis I ikke vil have dem derind.
tjjaaa. maybe, men det andet lykkes bare ikke, men nu vil vi da lige prøve
inat, hvis kæresten er med på det

Mvh
Morten

Fra : marianne hellemose

Dato : 04-07-01 16:44

Hej Morten
måske skulle i bytte kattene til et par guldfisk.

(ja endnu et surt opstød, men varmen stiger til hovedet)

--
Marianne

Hellemose Somali
marianne@hellemose.dk

SOME PEOPLE HAVE LIVES - OTHERS HAVE CATS

Fra : Morten Juel

Dato : 04-07-01 17:34

> måske skulle i bytte kattene til et par guldfisk.
hvad hulen snakker du om kvinde !
måske skulle du få dig et pænt navn ?!

Mvh
Morten

Fra : marianne hellemose

Dato : 04-07-01 18:34

hej morten
jeg snakker om at hvad fanden vil man med katte
hvis de skal lukkes inde på et lille rum næsten halvdelen
af døgnet, det er næsten lige så tåbeligt som at anskaffe sig
katte for så at hive kløerne af dem...............

katte HAR kløer
katte er ikke "burdyr" de kræver mere end et badeværelse
selvom det "kun" er om natten.

ang mit navn er jeg ganske tilfreds med det, og uanset
hvad jeg ellers kunne have heddet vil det ikke
ændre på min opfattelse af at kattene ville måske
være bedre tjent med at I havde guldfisk

Fra : Morten Juel

Dato : 04-07-01 18:39

> jeg snakker om at hvad fanden vil man med katte
> hvis de skal lukkes inde på et lille rum næsten halvdelen
> af døgnet, det er næsten lige så tåbeligt som at anskaffe sig
> katte for så at hive kløerne af dem...............
1. Du snakker om noget du ikke ved noget om, du ved at ikke hvor stort eller
lille vores badeværelse er !
2. Hvorfor helvede snakker du om klør lige pludselig
3. Jeg spurge ikke om din/jeres holdning til at ha kat i en lejlighed, men
om et specielt problem.
4. Mht din mening om hvem der skulle ha katte eller ej, så er jeg nok så
fløjtende ligeglad som man kan være !
5. Det med dit navn, var kun noget jeg sagde, fordi jeg ikke spurgte om
jeres meninger om badeværelse, men om et specielt problem, men jeg tror at
verden havde været bedre tjent med at du hed sure-Maren, så kunne vi andre
sq se hvem vi havde med at gøre !

Mvh
Morten **som synes at det er synd at fremavle specielle racer !**

Fra : Nina

Dato : 04-07-01 18:58

Morten, et badeværelse er altså for lidt plads. Det må du kunne forstå. Det
kan bruges som en nødløsning i en speciel situation. Men at en kat skal
tilbringe alle nætter året rundt hele livet på et badeværelse, det er for
sølle! .. også selvom der er 2.
Køb da en dør til at adskille jeres soveværelse.

--
Hilsen Nina
**Der mener at sådan en diskution her kunne være undgået, hvis man også

Fra : Joan Frederiksen

Dato : 04-07-01 19:06

> [...]
> sq se hvem vi havde med at gøre !
>
> Mvh
> Morten **som synes at det er synd at fremavle specielle racer !**

Undskyld mig, men at blive lukket inde i et rum (garanteret ikke overdådigt
stort)om natten, når man ellers har hele lejligheden til rådighed...... uh
det må da give lidt irritation???
Og så måske de har det, som mine katte har det i denne tid........ pga
varmen er de sløve og ikke særligt aktive i dagtimerne. Om natten når det er
køligt er de aktive og leger, slås og fræser det bedste de har lært Det
kan måske være at det er derfor at dine katte slås så voldsomt - fordi der
ikke er så meget plads, som i løbet af dagen.

Og så lige......... lad være med så personlige angreb, som det på Marianne.
Det høre ikke til her i gruppen

Hilsen
Joan

Fra : Camilla Scharff

Dato : 04-07-01 19:22

Hej Morten

Jeg forstår sådan set godt din reaktion (undskyld Marianne på Mariannes
svar, men som hun skrev: Varmen...

Nå, men bortset fra det, så er det da rigtigt, at vi ikke ved hvor stort
jeres badeværelse er - jeg tvivler dog på, at det er fx 20 m², hvilket jeg
givetvis også ville anse for værende liiiige småt nok til 8 timers
koncentreret katte-samvær. Selvom katte er ret nøjsomme, så har de altså
brug for at kunne spæne omkring, kradse kløer, lægge sig i det bløde osv. -
inklusive om natten, da katte jo har et lidt andet levemønster end vi.
Jeg har intet imod katte i lejlighed - i så fald skulle jeg da vist hade mig
selv, har 7 stk. "indespærret" på 117 m² (og dog, træk 1½ m² fra, mine
kommer nemlig _ikke_ på toilettet - døren er lukket så kattene bliver
udenfor!), og det er sådan set plads nok, når man altså tæller alle skabe,
hylder mv. med, hvor de også ynder at ligge - katte "tænker" nemlig også i
højderne pladsmæssigt, ikke kun gulv-m².
Og hvorfor skrev Marianne nu noget om kløerne...? Jo, det gjorde hun fordi
det i USA m.fl. er ret normalt, at folk _meget_ gerne vil have et lille
kæledyr (en kat, den skal man jo heller ikke lufte...), men den må sandelig
ikke være til for meget besvær - fx kradse i de dyre sofaer - derfor går man
til dyrlægen og får bortopereret kløerne! Logisk, ikke? Bortset fra, at en
kat altså ER en kat - og en sådan _har_ kløer - og de har også brug for at
kunne bevæge sig rimeligt frit, frem for at sidde *indespærret* på et
badeværelse (uanset størrelse) i ca. 1/3 af døgnets timer. Hvis man ikke kan
acceptere det, så bør man måske ikke anskaffe sig dyret/dyrene i første
omgang... At hun så lige valgt akvariefisk er nok et tilfælde - andre tænker
mere i banerne af porcelænsting eller plysbamser...

Men som Nina skriver - hvorfor ikke bare købe en dør og sætte på til
soveværelset, eller lad dem komme med op i sengen (det gør mine 7 stk.),
istedet for den temmelig barske metode med *indespærring*??

Og om det er mere synd at stræbe efter en bestemt type kat - det være sig
størrelse, øjenfarve, pelsstruktur og temperament mv. - end det er at lade
dem parre sig frit på bondegårdene... tja, det må vist blive en anden
diskussion

Mvh. Camilla

Fra : marianne hellemose

Dato : 04-07-01 19:22

1
jamen du har da ret, jeg aner ikke hvor stort/ lille jeres
bade værelse er, undskyld...........lad mig omformulerer det,
hvis jeres badeværelse er mindre end 8m2 (til 2 katte)
er det sørme for lille til "natlige burkatte"

2
jeg snakker om kløer fordi nogle vil ha' katte men ikke med
kløer derfor bliver kløerne fjernet selvom om det er usigeligt
smertefuldt og katten risikere sygdomme både psykisk og
fysisk..............at have 2 voksne katte på så lidt plads er
bestemt ikke kattens tarv og kan udover slagsmål være
skyld i psykisk sygdom hos katten (den bliver tosset i hovedet)

3
min holdning til kat i lejlighed er helt fin jeg har 4 indekatte,
og dit problem med kattene er netop udløst af at de har for
lidt plads

4
det har du lov til at være, ligesom jeg har lov til at mene
at du ikke ved ret meget om katte (så havde du forudset
det problem)

5
igen, dit problem hænger sammen med din måde at have
kattene på, hvis du bliver lykkeligere af at kalde mig sure-
Maren er det helt fint, specielt hvis du gør dine katte lykkelige
ved at finde en anden løsning på "natte-problemet"

Mvh
sure-Maren **som synes at folk skal vide noget om de dyr de har**

Fra : Morten Juel

Dato : 04-07-01 19:47

HEHE ok, så kom der lidt gang i diskutionen, og nogle bedre indlæg
Det med at ha kattende liggende i sengen det er et punkt hvor min forlovede
stejler, jeg ville såmend kun være glad
Det med døren har vi også snakket om idag, og det bliver nok løsningen, vi
har en foldedør, men den er ikke en pottepis værd når hanmisserne skubber
til
Nå, men så må jeg jo få lavet en dør, så misserne, har mere plads om
natten...
Btw, det var dog forfærdeligt at folk vil ha kløerne af kattene, det er da
noget af deres charme

Mvh
Morten **som skal til at bygge en dør og et kradsetræ mere, og som ikke
andgriber nogle der ikke angriber først !**

Fra : Morten Juel

Dato : 04-07-01 20:01

Oki nu har vi lige lavet en test, og imorgen prøver vi at forbedre
klappedøren med en ekstra krog, og sænke den lidt, så burde den kunne
bruges, så misserne kan få lidt mere natteplads

Mvh
Morten

Fra : Joan Frederiksen

Dato : 04-07-01 20:13

> [...]
> klappedøren med en ekstra krog, og sænke den lidt, så burde den kunne
> bruges, så misserne kan få lidt mere natteplads

Hatten af for dig *S*

Hilsen
Joan

Fra : Camilla Scharff

Dato : 04-07-01 20:21

Hej Morten

Det lyder super - håber det virker efter al forventning!!

Mvh. Camilla

Morten Juel <mp@mail1.stofanet.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:9hvoub$h4n$1@sunsite.dk...