Rød Oscar/Astronotus ocellatus
Fra : Carsten Nielsen

Dato : 04-07-01 11:38

Hej NG

Jeg har overvejet at lægge min 250l. om, og få et par af ovenstående. Ville
bare lige høre andres erfaringer / gode råd.
(Jeg ved godt at den bliver stor, og ødelægger mit madbudget!!)
Jeg har en gibbiceps og den skulle vel nok kunne klare sig...?
Desuden har jeg en kraftig Eheim 2028, formoder den kan holde vandet
rent....
Venter spændt, a jeg har fri i dag, og det ville være alletiders at komme
til at rode med akv. i den her stegende hede
_________________
M.v.h.
Carsten Nielsen
nielsen@adslhome.dk

Fra : Madsen

Dato : 04-07-01 13:09

"Carsten Nielsen" <perle@adslhome.dk> skrev:

> [...]
> Venter spændt, a jeg har fri i dag, og det ville være alletiders at komme
> til at rode med akv. i den her stegende hede

Spændende altædende fisk som er nem at vende til at tage foderet
ud af hånden på dig. (Har nogle ret skarpe kæber!)
Hvis din gibbiceps er så stor at en oscar ikke kan få munden krænget
ud over den, så skal den nok klare sig. Oscars er normalt meget rolige
fisk som ikke gider at arbejde alt for meget for føden, hvis de alligevel
kan se at det ikke kan betale sig. De er ikke typen der hakker finnerne
af andre fisk eller noget i den stil.
Lad dog være med at købe alt for mange af dem. Jeg købte engang
6 små røde oscars og de var hurtig for store i mit daværende 430 ltr.
Når de engang er fuldvoksne, så kan et 250 ltr. max indeholde et par,
efter min mening. Man kan dog købe en 4-6 ungfisk som du kan have
til at vokse op i dit 250 ltr. Så er du næsten sikker på at der kommer
et par ud af det, hvis det er det du har planer om. Når du så har fået
fundet dit par, så kan du sælge de andre.

--
Mvh. Madsen
Remove »who« in email.

Fra : Simon

Dato : 04-07-01 15:37

en rigtig dejlig fisk, havde 2 store engang, de æder ALT, og gerne ud af
hånden på dig (de napper lidt)...
nu ved jeg ikke lige hvor hæftig en Eheim 2028 er, men jeg havde en skod
pumpe dengang, den var jo nærmest bare til pynt :) den kunne ikke klare de
meget store mængder afføring der følger med de fisk der :(
jeg har en eheim der trækker 650L/T nu, hvis jeg fjerner filtertingen for
enden af indsugningen, så tror jeg den napper det hele :)

held og lykke med dem, de er ganske underholdende og pæne !

BTW - er der nogen der ved noget om at få dem til at yngle ? er det svært ?
hvor store skal de være ?

tak
mvh.Simon

Fra : Madsen

Dato : 04-07-01 15:47

"Simon" <guden@iname.com> skrev:

> BTW - er der nogen der ved noget om at få dem til at yngle ? er det svært ?
> hvor store skal de være ?

Jeg fik et par ude af mine. De begyndte ikke at yngle før de nåede
de ca. 15 cm. men det er nok ikke noget man rigtig kan bruge som
udgangspunkt. Det afhænger nok meget af hvilken størrelse akvarie
de er vokset op i.

De skal have nogle store og glatte overflader der ligger nede på
bunden. Mine lagde tit æg på en rødvinsflaske, men en stor glat
sten, ville jo være en del pænere. :)

Regn med bunker af æg, så det skal være en ret stor overflade.
Forældrefiskene bruger mange dage hvor de pudser stenen, og
er den ikke god nok, så gider de bare ikke at yngle, så der skal
prøves lidt frem og tilbage før de er tilfredse.

--
Mvh. Madsen
Remove »who« in email.

Fra : Carsten Nielsen

Dato : 05-07-01 21:24

Hej NG.

Tak for svarene.
Jeg tror jeg kaster mig ud i "projektet".
Er det bare mig, eller findes der ikke ret meget om fisken på nettet...?

Fra : Madsen

Dato : 05-07-01 21:29

"Carsten Nielsen" <perle@adslhome.dk> skrev:

> Er det bare mig, eller findes der ikke ret meget om fisken på nettet...?

Har du prøvet www.google.com og så skrevet Astronotus ocellatus
i søgefeltet?

Hos mig giver det ca. 2200 hits :)

--
Mvh. Madsen
Remove »who« in email.

Fra : Aardvark

Dato : 05-07-01 21:43

Jeps........altid de latinske navne......man finder nada med de danske
populær-navne.

/Brian

Fra : Madsen

Dato : 05-07-01 21:51

"Aardvark" <aardvark@aardvark.dk> skrev:

> Jeps........altid de latinske navne......man finder nada med de danske
> populær-navne.

Nej og hurra for det. Så ville det jo være en jungle at finde rundt i.

--
Mvh. Madsen
Remove »who« in email.

Fra : X - Dude