æ ø og å fra min Macbook
Fra : Dude

Dato : 01-05-07 14:03

Jeg har et lille problem:

Jeg bruger BBEdit til at programmere hjemmesider i. På min Macbook.

MEN jeg må ikke bruge æ ø eller å, uanset om jeg har sat tegnsæt og
doctype og lign. De bliver til syrede tegn, som om Mac'ens æ ø og å ikke
opfattes korrekt.

Hvis jeg bruger æ ø og å på min PC, - og husker at sætte tegnsættet på
hjemmesiden, så er alt ok.

Nogen der kender til fænomenet? - Og måske endda hvad jeg kan gøre ved det?

Mvh
John

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 01-05-07 14:43

Dude skrev:

> [...]

> MEN jeg må ikke bruge æ ø eller å, uanset om jeg har sat tegnsæt og
> doctype og lign. De bliver til syrede tegn, som om Mac'ens æ ø og å ikke

Jeg vil gætte på at problemet ligger mellem ISO-8859-1 og UTF-8.
De to tegnsæt omfatter begge alle de danske bogstaver, men de er
inkompatible (ud over de engelske tegn).

Hvis der står to tegn for hvert dansk bogstav der hvor der er
problemer, så skyldes det sandsynligvis at UTF-8 læses med et
program der bruger ISO-8859.

--
Bertel

Fra : Brian Joergensen

Dato : 01-05-07 17:14

Problemet er at du ikke benytter de respektive ISO-8859-1 koder for æ, ø og
å. Disse opfattes som special-tegn og husk at Microsoft ikke anerkender
disse tegn som standard da det anses som et "ubetydeligt nordisk fænomen"..!

Gå til denne adresse: http://www.html.dk/dokumentation/tegn/iso.asp

Der finder du de koder du skal benytte når du bruger f.eks. æ, ø, å, é á
etc.

For eksempel, hvis du skal skrive "øen", så skal du lave det om til
"øen" i stedet, bare uden ""

Husk der er forskel på små og store bogstaver. Et lille ø skrives med ø
mens et stort Ø skrives med Ø

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 01-05-07 20:48

Brian Joergensen wrote:

> Der finder du de koder du skal benytte når du bruger f.eks. æ, ø, å,
> é á etc.

Alle de anstrengelser er helt overflødige, hvis man sørger for
overensstemmelse mellem det tegnsætformat editoren gemmer i og det tegnsæt
man lader websiden fortælle browserne, at man har brugt.

Uanset om man gemmer i utf-8 og definerer iso-8859-1 eller omvendt, er det
dømt til at gå galt - uanset platform.

Erik Ginnerskov
http://html-faq.dk

Fra : Martin

Dato : 02-05-07 13:14

Erik Ginnerskov wrote:

> Alle de anstrengelser er helt overflødige, hvis man sørger for
> overensstemmelse mellem det tegnsætformat editoren gemmer i og det tegnsæt
> man lader websiden fortælle browserne, at man har brugt.

Ikke helt korrekt...
Et eksempel

Jeg har på en validerende XHTML 1.0 strict side

men nu har jeg lavet at min menu åbner via noget AJAX - ajax henter så
noget rent html fx.

<form action...>
<input type='submit' value='Indsæt' />
</form>

I denne bliver æ ikke sat korrekt, pga standarden på en apache webserver
er sat til US-ASCII som tegnsæt, så derfor vil alt tekst blive til
US-ASCII hvis det bliver hentet fra en Apache Webserver som AJAX.
Så her kræver det at man enten laver noget replace på tegnene, eller at
man skriver dem korrekt som fx. &aeling;
Men dette er jo lidt svært hvis man henter det fra en database.

Min metode blev så til

$replace = array(
         "æ"=>"&aelig;"
         ,"Æ"=>"&AElig;"
         ,"ø"=>"&oslash;"
         ,"Ø"=>"&Oslash;"
         ,"å"=>"&aring;"
         ,"Å"=>"&Aring;"
      );

echo str_replace(array_keys($replace),$replace,$obj->setmenu());

De fleste hosting steder, ændrer desværre sjældent på standard
opsætningen på de forskellige webservices.

Fra : Jørn Andersen

Dato : 02-05-07 10:42

On Tue, 01 May 2007 15:02:48 +0200, Dude <post@XxXx_mejlgade.dk> wrote:

> [...]
>hjemmesiden, så er alt ok.
>
>Nogen der kender til fænomenet? - Og måske endda hvad jeg kan gøre ved det?

Jeg ville nok spørge i dk.edb.mac
Alle der har svaret hidtil sidder på Windows-platform, og jeg kender
ikke BBEdit.

Good luck!

--
Jørn Andersen,