Tanketorsk :-(
Fra : HHH

Dato : 30-04-07 07:54

Hej gruppe.

Under klargøring af min Buhk dv 10 til sæsonen, troede jeg at jeg var
genial, da jeg tilsluttede vandslange til søvandsindtaget for at skylle
vinterkonservering ud af motoren (og køle den under drift på land)
Der skete imidlertid det kedelige, at vandmængden tilsyneladende var for
stor, således der kunne trykkes vand tilbage fra udstødningsdæmper og ind i
motoren via udstødningsventilen. Jeg skyndte mig at tørne motoren så vandet
over stemplet blev trykket ud igen, og startede herefter motoren så resten
af vandet i forbrændingkammeret er fordampet. Skiftede motorolie og filter,
og har siden haft motoren startet og kørt op til drifttemperatur (den
starter og kører upåklageligt.)
Spørgsmålet er nu, om der er mere jeg kan (skal) gøre inden jeg tager
motoren i brug for den kommende sæson.

v.h.
HHH

Fra : mit navn

Dato : 30-04-07 10:37

Der kan være sket det, at den har trykket toppakningen ud, men hvis den
kører upåklageligt, så er der forhåbentligt ikke sket mere end det.
Hvis der er sket noget rigtigt alvorligt, så har den lavet et mærke på lejet
ved plejlstangen, eller det der er værre... Det opdager du rimeligt hurtigt,
for så kan du høre, at den har fået en anden lyd... Men jeg ville undlade at
spekulerer for meget på det, hvis den kører normalt pt..

Hvis du har en udstødningsvandlås, ville jeg nok lige chekke den, selvom der
ikke skulle være sket noget, så er det nok smart lige at kigge efter.

HUSK, at den selv skal SUGE vandet, ud af en spand eller lignende. Det er
sådan man gør....
Kan den ikke suge vandet ud af en spand, så er der sandsynligvis noget galt.

Fra : Harding E. Larsen

Dato : 30-04-07 10:39

Hej HHH,

Ja det var ikke den bedste indskydelse du fik med at sætte
vandtryk på vandindtaget.
Der sker det at vandet trykkes ud gennem udstødningsmanifolden
og fylder udstødningsrøret op og da der normalt er den svanehals
inden skroggennemføringen løber vandet først den modsatte vej
ind over stemplet igennem en åben udstødningsventil.
Inden du turner motoren skal du tage dysen ud for vand kan jo
ikke trykkes sammen og med lukkede ind- og udstødningsventil kan
man i værste fald bøje plejlstangen.
Det resterende du har gjort er helt OK med skift af motorolie og
filter.
Prøv igen at se på olien på niveaupinden, er det gråligt i farve
bør du skifte olien igen.

En ting som du i fremtiden kan overveje er at udskifte
vinterkonserveringsolien med glykol/vand blanding.
Man kan også diskutere om det er bedre at lave
konserveringsolien løbe ud på jorden på vinterpladsen eller
først starte motoren op når båden er i vandet og så lade det
løbe ud her. Det er nok lige dårligt.

Mvh/Harding