Radarreflektor nødvendig ?
Fra : Erik

Dato : 28-04-07 21:10

Hej.

Jeg er kommet i tvivl om, hvor godt handelsskibene kan se os, når vi
ligger og blopper rundt ude på sundet.
Antennemasten er af metal. Det samme gælder spotsene.

Vil en egentlig radar-reflektor forbedre vores radarsynlighed
væsentligt ?

På dette billede ses vores båd, samtaleskibet "Pelikanen".
http://www.flickr.com/photo_zoom.gne?id=309736604&context=set-72157594515164658&size=l

Erik D

Fra : TOSB

Dato : 28-04-07 21:46

Erik wrote:
> [...]
> væsentligt ?
>
> På dette billede ses vores båd, samtaleskibet "Pelikanen".

Hej Erik
Emnet har været eller er under debat pr. den 17/04-07 her i gruppen:
"Montering af radarreflektor"
Hvis konklusionerne står til troende, så har også jeg spildt penge på noget,
jeg troede var en del af sikkerheden til søs.

Mvh
Torben

--
Husk at hvis du vågner, så er det den første
dag i resten af dit liv ELLER: Lev livet i dag,

Fra : mit navn

Dato : 28-04-07 22:45

Jeg tror ikke det hjælper en disse, med en reflektor.

I har jo selv radar på, så ved du også, at du f.eks. kan se, hvis der ligger
en flok svaner, eller bruge radar'en tilat finde en bøje med.
Handelsskibene kan se det samme som dig, eller bedre. Ofte har handelskibe
flere radar'er, indstillet på forskellig afstand. Så bruger man den ene til
at se objekter på lang afstand, og den anden til kort afstand. Derved kan
man have optimalt billede, på alt mellem 1/8 mil, til f.eks. 72 mil.

Jeg har selv stået i tusindvis af timer, med hovedet nede i radar'ne, og man
kan sagtens se alt, også en robåd eller en bøje.
Hvis radar'en er monteret meget højt, og skibet er meget tæt på, så kan du
risikerer at komme "ind under radar'en" i en meget lav båd.
I det tilfælde kan du ikke ses. Men så er du MEGET klar over hvor tæt skibet
er, og skulle have afværget en kolision for længe siden.

Der er dog det ved alt sejlads, at det kræver at der er nogen der holder
udkig.
Jeg har ofte været med til at afværge en kolision, på den bekostning.

Hvis det er fordi du regner med at kunne sove trygt, midt i østersøen, så
ville jeg ikke satse på det
Selv Bornholm kan blive overset

Fra : Harding E. Larsen

Dato : 29-04-07 19:16

Hej Bent,

Ja desværre tager du fejl, det er ikke en F-16 radar; men kun en
alm. radar til et skib.
Det der reflekteres fra en skibsradar er store flader, flader
med mere end 10 kvadratmeter ekvivalent reflekterende flade ca.

Militære radarer som du sikkert har i tankerne fra div.
avisbeskrivelser, kan en masse som alm. radarer ikke kan.

Mvh/Harding