Duelighedsbevis?
Fra : Troels Plougmann-Ols~

Dato : 26-04-07 11:10

Hvornår kræves duelighedsbevis?

Troels

Fra : Leif Langgaard

Dato : 26-04-07 11:35

"Troels Plougmann-Olsen"
<hvis.du.whiner.over.min.mail.er.du.et.tudefjaes@WHINEHEAD> skrev i en
meddelelse news:46307a40$0$7608$157c6196@dreader2.cybercity.dk...
> Hvornår kræves duelighedsbevis?

Hvis du fører en båd over 15m!

Men husk at der er noget der hedder Speedbådskørekort, om du skal have det
afhænger af kombinationen af bådlængde og motorstørrelse. Du kan beregne om
du skal have kortet på denne side: http://speedbaadsskolen.dk/.

--
Leif Langgaard
"Det er blevet vanskeligt at fotografere, alle de gode billeder er jo taget"

Fra : Troels Plougmann-Ols~

Dato : 26-04-07 11:39

> Hvis du fører en båd over 15m!

Hvad med en Myra 23 med Sea Panther diesel-motor? (tror det er en 1.3 eller
1.6 diesel)

- så må den jo ikke kræve noget somhelst?

Troels

Fra : Harding E. Larsen

Dato : 26-04-07 12:34

Hej Troels,

Det er ikke kun et spørgsmål om hvad der kræves i forhold til
bådtype/størrelse.
Det er lige så meget et spørgsmål om din egen og andres
sikkerhed til søs afhænger i høj grad af din viden om "det at
færdes til søs".

Du kan være med til at højne sikkerheden til søs ved at
gennemføre en eller flere af fritidssejleruddannelserne.

Se tilbuddene og kravene for gennemførelse af de forskellige
uddannelser på:
http://www.fritidssejler.dk/

Mvh/Harding

Fra : Troels Plougmann-Ols~

Dato : 26-04-07 12:36

> Det er ikke kun et spørgsmål om hvad der kræves i forhold til
> bådtype/størrelse.

Jeg ville bare høre hvad loven egentlig foreskriver Min fader og jeg har
diskuteret en del om det.

Troels

Fra : Harding E. Larsen

Dato : 26-04-07 12:57

Hej Troels,

Det er helt fint med en diskussion der fører til en afklaring af
spørgsmålene og man finder frem til de gældende love og regler.

Love og regler kan betegnes som minimumkrav; men når man har
interesse for et område plejer det at føre til at man ønsker
mere viden på området især af hensyn til egen og andres
sikkerhed.

Fra : Harding E. Larsen

Dato : 27-04-07 14:30

Hej Troels,

Jeg kan tilføje at hovedpunkterne for de forskellige uddannelser
er:

Dduelighedsprøven i sejlads for fritidssejlere består af en
teori- og en praktikprøve omfattende:

TEORI

1. Søvejsregler

2. Navigation

3. Søsikkerhed

4. Forebyggelse og bekæmpelse af brand i mindre fartøjer

5. Beskyttelse af havmiljøet

PRAKTIK

6. Fartøjskendskab

7. Styring og manøvrering af et mindre fartøj

8. Fritidsfartøjers maskineri

Yachtskippereksamen af 3. grad
Til denne eksamen indgår følgende emner:

·   Navigation
·   Sømandskab og søsikkerhed
·   Meteorologi
·   Søret
·   Vagttjeneste

4.2.2 Yachtskippereksamen af 1. grad
Til denne eksamen indgår følgende emner:

·   Navigation
·   Sømandskab og kommunikation
·   Meteorologi
·   Sundhedslære

Mvh/Harding

Fra : Jens Bruun

Dato : 02-05-07 18:29

"Harding E. Larsen (slet POW0A)" <harding@POW0Alarsen.tdcadsl.dk> skrev
i en meddelelse news:11776809420.683562565901415@dtext.news.tele.dk

Svar nu manden på det, han spørger om!

--
-Jens B.

D.e.f.f.e.s.

Fra : Leif Langgaard

Dato : 26-04-07 12:36

"Troels Plougmann-Olsen"
<hvis.du.whiner.over.min.mail.er.du.et.tudefjaes@WHINEHEAD> skrev i en
meddelelse news:46308122$0$21933$157c6196@dreader1.cybercity.dk...

> Hvad med en Myra 23 med Sea Panther diesel-motor? (tror det er en 1.3
> eller 1.6 diesel)
>
> - så må den jo ikke kræve noget somhelst?
>
> Troels

Det har du ret i, der kræves ikke noget, men det er nu godt at vide hvad man
skal gøre i de forskellige kritiske situationer som man kan komme ud for!

Held og lykke med sejladsen!

Fra : Troels Plougmann-Ols~

Dato : 26-04-07 12:54

> Det har du ret i, der kræves ikke noget, men det er nu godt at vide hvad
> man skal gøre i de forskellige kritiske situationer som man kan komme ud
> for!

Det har du helt ret i, og vi har da deltaget i et par førstehjælpskurser
indtil videre, også et enkelt om livet til søs.

> Held og lykke med sejladsen!

Jo tak Nu bliver den jo snart søsat igen

Troels

Fra : Henning Rasmussen

Dato : 26-04-07 22:15

"Leif Langgaard" <langgaard@klarupnet.dx> skrev i en meddelelse
> "Troels Plougmann-Olsen"
> <hvis.du.whiner.over.min.mail.er.du.et.tudefjaes@WHINEHEAD> skrev i en
> meddelelse news:46307a40$0$7608$157c6196@dreader2.cybercity.dk...
>>

> Hvis du fører en båd over 15m!

Passer ikke. Fører af en båd over 15 m skal have Y3. Under 15 m er der
ingen krav bortset fra speedbådsbevis.

--
Med sejlerhilsen
Henning _/) _/) _/)

Fra : Leif Langgaard

Dato : 27-04-07 13:51

"Henning Rasmussen" <henningrasmussen1@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> Passer ikke. Fører af en båd over 15 m skal have Y3. Under 15 m er der
> ingen krav bortset fra speedbådsbevis.

Selvfølgelig, du har ret

Fra : claus b.p.

Dato : 26-04-07 22:15

"Leif Langgaard" <langgaard@klarupnet.dx> skrev i en meddelelse
> [...]
Båååt! Forkert. Duelighedsbevis giver ret til at føre alle både _op_til_
15m. Derefter skal man have yachtskipper 3. Men hvis motorkraften er under
længde x længde + 3m i kW (fx 12x12+3=147kW for en 12m båd) eller det er en
sejlbåd kræves faktisk ingenting. Dog har mange havne krav om at bådejerne
skal have dueligehedsbevis, ligesom nogle forsikringssselskaber giver rabat.
Så det kan vise sig at være en god investering. Men det er en anden sag. Det
kræver heller ikke kørekort at køre på cykel, men det er en god ide at kende
færdselsreglerne. Så er risikoen for at komme galt afsted mindre.

/Claus

Fra : Leif Langgaard

Dato : 27-04-07 13:54

"claus b.p." <cbp33@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> [...]
> god ide at kende færdselsreglerne. Så er risikoen for at komme galt afsted

Tanketorsk, selvfølgelig, du har ret