Opfriskning af træværket i kahytten
Fra : Ole Pagh

Dato : 25-04-07 10:14

Efter at have afvasket det lakerede trævark i kahytten med sæbevand,
ser det lidt 'træt' ud.
Så derfor spørger jeg hvilken olie der skal anvendes for at friske det
lidt op og få det blanke udseende tilbage?
Linolie, paraffinolie, ...olie eller noget helt andet?

--
hilsen Ole
(mail: fjern x'erne i mail adr.)

Fra : Harding E. Larsen

Dato : 25-04-07 10:34

Hej Ole,

Du kan evt. bruge CENTURIO Møbelpolish.
Det bruges til rensning og polering af lakerede møbler, pianoer
og andet lakeret træ. Behandlingen bibringer møblerne en fedtfri
overflade med dyb, skinnende højglans. Møbelpolish er en
vand/olie emulsion med tilsætning af et meget finkornet
polermiddel.

Mvh/Harding

Fra : Karin Pedersen

Dato : 25-04-07 19:06

> [...]
>Så derfor spørger jeg hvilken olie
>der skal anvendes for at friske det
>lidt op og få det blanke udseende tilbage?

Hej Ole!
Smør dit træværk ind i Ovatrol,det gør du med en
fnukfri klud ,kun et tyndt lag og efter 20-30
min.tører du efter med en ren klud,så det der ikke
er trængt ind tøres af.
Nu har du opfrisket lakken og alle de småridser og
revner der er blev forseglet med Ovatrolen.
Ps.Ovatrol på en klud kan selvantænde så læg
kludene til afdampning langt fra brændbart materiale.
--
Hans-E

Fra : Ole Pagh

Dato : 26-04-07 06:46

Ole Pagh tastede følgende:
> [...]
> op og få det blanke udseende tilbage?
> Linolie, paraffinolie, ...olie eller noget helt andet?

Tak for svarene.

Jeg lavede nogle prøver med 'gammeldaws' møbelpolish og noget dyrt
'Glassgloss et eller andet' forsegling (kan ikke rigtig huske navnet).
Det der forsegling lugtede fuldstændigt som mit almindelige Hempel's
Hard Wax og lignede det også lidt i konsistens, så Hempels voks blev
også prøvet.

Bedste resultat og lettest at arbejde med var Hempels voks, så det blev
valgt og resultatet er OK pænt.

--
hilsen Ole
(mail: fjern x'erne i mail adr.)

Fra : Harding E. Larsen

Dato : 26-04-07 11:00

Hej Ole,

Det er ikke dårligt at anvende Hempels flydende modificerede
Carnauba voks.
Denne vokstype bruges i mange former for møbelpolish.
Det er godt at du ikke prøvede med et produkt som indeholder
Silicone for det vil give problemer hvis træværket på et senere
tidspunkt skulle lakkeres igen.
Det er også godt at du ikke har anvendt en penetrerende olie.
Det vil over tid kunne mørkfarve områder hvor der evt. er ridser
der går gennem lakoverfladen.

Fra : Ole Pagh

Dato : 26-04-07 12:58

Harding E. Larsen sendte dette med sin computer:
> [...]
> Det er også godt at du ikke har anvendt en penetrerende olie.
> Det vil over tid kunne mørkfarve områder hvor der evt. er ridser

Tak for info.

Det polermiddel som jeg fik givet et forvrøvlet navn før, hedder
'UltraGlozz'
http://www.ultraglozz.com/Dokumenter/UltraGlozzSuperpolish.htm

Det mindede meget om Hempels Hard Wax, bare var mere end dobbelt så
dyrt.
Om der er de samme stoffer i, ved jeg ikke, men de er ikke karrige med
deres egne anprisninger på hjemmesiden.

--
hilsen Ole
(mail: fjern x'erne i mail adr.)

Fra : Harding E. Larsen

Dato : 26-04-07 14:07

Hej Ole,

Ja det må man sige, lovprisningerne har jo ingen
grænser...næsten. Der mangler blot udretning af nedgroede negle.

Under fanebladet " Supergloss til båden" står der:

På aluminiumsfælge: Letter rengøringen - følg brugsanvisningen

Måske tænker de på kombinationsequipager.
Nogle biler kører jo også rundt med en fly hale oven på der
måske forbedrer bilens styreegenskaberne og med supergloss
tillige vil farten måske forøges væsentligt.

Ja med den høje pris på produktet har der været plads til et
samvittighedsfuldt markedsføringsbureaus dyberegående
undersøgelse af fortræffelighederne inden man har fattet pennen
og skrevet de spagfærdige ord.

Det ser ud til at produktet kommer ind under lakforsejlere og så
er de bare at fortsætte med lag på lag. ( Det er næsten som
gammeldags skibslak der giver "dyb" glød).

Nå spøg tilside jeg håber resultat bliver godt og det er en
varig god løsning.