Regler for spirtussejlads
Fra : Ukendt

Dato : 24-04-07 12:28

I det nye nummer af Bådnyt er der på side 42 en lille note om regler for
spiritussejlads.

Det, der slog mig var følgende formulering:

"Tyskland: Det er strafbart ikke at kunne føre sit skib sikkert og
forsvarligt. For alle sejlende er en promille over 0,5 strafbar."

So far so good ... men så kommer tilføjelsen:
"Dette gælder også for ankerliggere".

Og så er det jo en mere alvorlig sag ... ...

Så til alle Jer, der skal ned igennem kanalerne:
Søg (nød)havn, hvis I skal have et par "sundowners" inden I går til
køjs!

--
Flemming Torp
'kun en tåbe frygter ikke haven'

Fra : Lars Kristensen

Dato : 24-04-07 12:39

Flemming Torp wrote:
> [...]
>
> So far so good ... men så kommer tilføjelsen:
> "Dette gælder også for ankerliggere".
>
> Og så er det jo en mere alvorlig sag ... ...

Mon ikke det er fornuftigt nok?

Hvis du ligger for anker med en ordentlig bøh mand på og pludselig
bliver nød til at hive krogen op og flytte har man jo hurtigt overtråd
reglerne. Risikoen for at det kan være nødvendigt er jo bestemt tilstede...

- Lars

Fra : SørenH

Dato : 24-04-07 13:25

Hej Flemming
Ud fra den samme logik som Lars K. anfører må man gå ud fra at der menes
100% ankerliggere, hvilket ikke er så sædvanligt på kanalerne & floderne.
Som regel har man en "fod i land" feks en stævnfortøjning, og så måske
et hækanker for at holde båden i den tilsigtede vinkel med land.
Det må så gi ret til uhæmmet at bælle bayersk øl eller hva'
Søren H
Marie af Næstved

Fra : Ukendt

Dato : 24-04-07 14:54

Hejsa Søren & Co.,

Ja, det var faktisk Jeres og andres sommer-projekter ned igennem Europa,
jeg tænkte på! ... Dog forstår jeg ikke din logik: Mener du at 100%
ankerliggere ikke må have en promille > 0,5 ? Som jeg forstår det, er en
100% ankerligger en, der nærmest aldrig flytter sin båd ...

Om man er for anker, hvis man har en fortøjning i land og hækankeret
ude, ved jeg ikke, men det ville jeg da lige tjekke, hvis turen går
igennem tyske farvande ...

Andre skriver, at det vel er rimeligt nok eller det må være nok, at en
person med duelighedsbevis er ædru ... Det er vel ikke et krav, at man
har duelighedsbevis for at føre et (ikke for stort) lystfartøj (nu
tænker jeg ikke på speedbåd o.l.) ... Men på mit skiv er det *mig*, der
har ansvaret, uanset hvad ... Så skal jeg have en "ordentlig Sundowner"
bliver det imellem pæle ... også i Nordiske/Baltiske farvande ...

Under alle omstændigheder: Godt at konen/sønnen har sit duelighedsbevis
.... og kan bruge det ... ...

Fra : mit navn

Dato : 24-04-07 13:35

Man er vel fører af et skib, uanset om det så også ligger fortøjret i en
fremmed havn.
I praksis, så gælder det vel bare om, at mindst en af de ombordværende
personer med duelighedsbevis, skal være rimeligt ædru. Det er vel fair nok.

Fra : Harding E. Larsen

Dato : 24-04-07 14:11

Indlægget i Bådnyt er vel lavet på baggrund af den nye stk 4
som er lavet i harmoniseringens navn:

Stk. 3. Har den, der fører et skib eller i øvrigt udfører
arbejde om bord i et skib i en stilling af væsentlig betydning
for sikkerheden, nydt spiritus eller andre rusmidler i et sådant
omfang, at vedkommende er ude af stand til at udføre sin
tjeneste på fuldt betryggende måde, straffes den pågældende med
bøde, hæfte eller fængsel i indtil 2 år, medmindre højere straf
er forskyldt efter anden lovgivning.

Stk. 4. Den, der fører eller forsøger at føre et
fritidsfartøj, skal altid anses som ude af stand til at føre
fartøjet på betryggende måde, jf. stk. 3, når
alkoholkoncentrationen i blodet under eller umiddelbart efter
sejladsen overstiger 0,50 promille. Reglen om promillesejlads
finder også anvendelse på førere af udenlandske fritidsfartøjer
inden for de i § 1, stk. 2, nævnte områder.

Sidder et par og deler en flaske vin medens båden ligger for
anker er grænsen nok nået, er båden fastgjort til land er den
fortøjet. Alternativet ville ellers være at både der har
hækanker ude, og det er der jo i mange havne en nødvendighed,
ville være let og kun de både der lå mellem pæle eller langskibs
kunne betragtes som fortøjede.
Pinsefrokosten i Kyrkbacka ville i så fald blive lidt kedeligt
for Rungstedsejlerne.

Mvh/Harding

Fra : Ukendt

Dato : 24-04-07 15:09

"Harding E. Larsen (slet H6SIZ)" <harding@H6SIZlarsen.tdcadsl.dk> skrev
i en meddelelse news:11774205640.071885991109145@dtext.news.tele.dk...
> Indlægget i Bådnyt er vel lavet på baggrund af den nye stk 4
> som er lavet i harmoniseringens navn:

SNIP

> [...]
> kunne betragtes som fortøjede.
> Pinsefrokosten i Kyrkbacka ville i så fald blive lidt kedeligt

Jeps ... ..., men er du sikker på, at blot man har en fortøjning i
land, så er båden fortøjet, og så gælder promillereglen ikke - i
Tyskland - altså?

For der er ikke samme tilføjelse i Bådnyt for andre lande ... F.eks. er
der - stadig iflg. Bådnyt - for Danmark eksplicit tilføjet: "Gælder ej i
havn eller på sikker ankerplads" ... (whatever that is ...).

I Sverige er promillegrænsen (for mig i hvert fald:) overraskende nok,
det dobbelte af den danske ...? Det er ikke min erfaring, at vore
svenske venner kan tåle det dobbelte af, hvad vi kan ... siger en
sejler, der har fast plads i Helsingør ... ... (Men der taler vi
måske også om promiller i en helt anden størrelsesorden???).

Fra : Harding E. Larsen

Dato : 24-04-07 19:11

Hej Flemming,

Det er et svært spørgsmål, hvordan de tolker reglerne i Tyskland.
Selv i Danmark kan det i udgangspunkt være svært.
Søvejsreglernes Regel 1 (b) lyder:
Intet i disse regler skal være til hinder for anvendelse af
særlige regler, der fastsættes af en behørig myndlghed for en
red, havn, flod, sø eller indre vandveje, der står i forbundelse
med rum sø Sådanne regler skal være i så nær overensstemmelse
som muligt med disse regler.
I noterne til regel 30 stårder:
Hvorvidt et skib, der ligger agterfortøjet med ankre ude, eller
der ligger fortøjet ved en eller flere duc d´alber, skal
betragtes som ankerligger og vise lys og signalfigurer herfor,må
afgøres i hvert enkelt tilfælde bl.a. under hensyntagen til den
fare, som skibet, dets fortøjninger og ankergrej kan udgøre for
andre skibe.

Det er netop dette forhold "fare for andre skibe" der kræver en
vurdering for om man er fortøjet eller ankerligger.
Ankerligger er man fra det tidspunkt ankeret tager grunden til
ankeret slipper grunden, så er man let igen.
Dog er der her også en snurrighed: Et skib, der til hjælp for
sine manøvere sætter et anker i bund, må betragtes som
værende "let".
I Sverige er det meget mere normalt at sætte en fortøjning ind
til en klippe og et hækanker ud. Ligger man i en dyb beskyttet
vig, er man så til fare??

Jo længere sydpå man kommer stiger opfindsomheden til at
inddrive afgifter for snart sagt alt, især i den østlige del af
Middelhavet hersker idiotiet i bedste velgående.

Jeg vil tro at når politiet optager sager ang.
promillestørrelser hos sejlere der ikke er indvolveret i
ulykker, vil det vække stor opmærksomhed og dommerne vi
forhåbentligt give brugbare domme, som ikke vil åbne for
yderligere spekulationer. Det vil sikkert involvere kyndige med
fornødent indsigt på områdethvor søvejsreglerne og
specialreglerne er gældende.

Mvh/Harding

Fra : Per Nordahl

Dato : 24-04-07 17:15

> [...]
i en meddelelse news:11774205640.071885991109145@dtext.news.tele.dk...
> Indlægget i Bådnyt er vel lavet på baggrund af den nye stk 4

Ikke helt, se længere nede.

> [...]
> kunne betragtes som fortøjede.
> Pinsefrokosten i Kyrkbacka ville i så fald blive lidt kedeligt

Sakset fra Duelighedsklubben.Skippertips nr.1091

"NY PROMILLEGRÆNSE TIL SØS I DANMARK
Den 1. juli 2006 trådte nye regler om en promillegrænse til søs i
Danmark i
kraft.

Hvad er spiritussejlads?
De nye regler betyder, at der gælder en promillegrænse på 0,50 for al
erhvervssejlads samt for sejlads med de største og de hurtigste
fritidsfartøjer. Reglerne gælder for
- erhvervssejlads,
- fritidsfartøjer med en længde på 15 meter eller derover,
- speedbåde, der kan plane, samt
- vandscootere og lignende.

Herudover gælder et generelt forbud mod al sejlads, hvis man i øvrigt er

påvirket af alkohol eller rusmidler, at man er ude af stand til at føre
fartøjet på fuldt betryggende måde.

Hvem gælder reglerne for?
Alle, som fører skib eller i øvrigt udfører arbejde om bord i en
stilling af
væsentlig betydning for sikkerheden, vil være omfattet af reglerne.
For erhvervssejlads betyder det, at hele driftsbesætningen (skibsfører,
navigatører, maskinmestre og skibsassistenter) normalt vil være
omfattet.
På passagerskibe vil inspektører, pursere og tjenere, som er udpeget til
at
varetage opgaver af væsentlig betydning for sikkerheden, tillige være
omfattet.
Spiritusreglerne omfatter også personer, som ikke er på vagt, men som
skal
kunne træde til for at løse sikkerhedsmæssige opgaver, hvis det bliver
nødvendigt.
Når et skib ligger i havn, vil hovedparten af besætningen ikke skulle
kunne
træde til hele tiden. Det betyder, at personer, som ikke har opgaver af
væsentlig betydning for sikkerheden, mens skibet ligger i havn, ikke er
omfattet af spiritusreglerne, når skibet er i havn.

Hvad sker der, hvis reglerne overtrædes?
Politiet kontrollerer overholdelsen af de nye regler og kan i den
forbindelse lave stikprøvekontroller.
Overtrædelse af reglerne medfører både hårde straffe (meget høje bøder
og
fængsel) samt frakendelse af retten til sejlads.
Sejles eksempelvis med en promille på 1,00, vil bøden være en måneds
nettoløn. Er promillen over 2,00, er straffen fængsel i 20 dage. Hertil
kommer frakendelse af retten til sejlads.

Hvor kan jeg få mere at vide?
Du kan se loven - lov nr. 547 af 8. juni 2006 - på Retsinformations
hjemmeside på adressen www.retsinfo.dk.

Vedr. Tyskland, gælder det vist nok ALLE ombordværende, sejlende som
ankerligger. Tror virkelig ikke det gælder fortøjning i havn.
Vedr. fortøjning i land - når man ligger for anker, bliver jeg svar
skyldig.

Mvh. Per Nordahl

Fra : john

Dato : 24-04-07 19:54

Og så lige en tilføjelse.

I tyskland vælter det rundt med:
- Shiffartspolizei
- Hafenpolizei
- Wasserschutzpolizei
- Grenzschutz
- Fischereiaufsicht
- Zoll
fortsæt selv listen)
(de skulle jo finde på jobs til alle de gamle østtyske embedsmænd)
så faren/risikoen/chancen for at få sådan en flok uniformerede embedsmænd
ombord når man ligger i en af de trods alt relativt få beskyttede ankervige
i "das grosse vaterland" er faktisk relativ stor, og de er ikke nemme at
tale til rette.

Hilsen John

Fra : Per Nordahl

Dato : 24-04-07 19:56

"john" <john_lundsgaard@familie.tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse
> Og så lige en tilføjelse.
>
> I tyskland vælter det rundt med:
> - Shiffartspolizei
> - Hafenpolizei
> - Wasserschutzpolizei
> - Grenzschutz
> - Fischereiaufsicht
> - Zoll
> fortsæt selv listen)

Du glemte alle reglerne vedr. bevis, Hk størrelse, kanal, hvem er
ombord, hvad medfører du samt div. lovpligtig udrustning.

> [...]
> embedsmænd ombord når man ligger i en af de trods alt relativt få
> beskyttede ankervige i "das grosse vaterland" er faktisk relativ stor,

Har mødt adskillige venlige Tyskere. men det rigtigt, efter at have
besøgt div. havne - ordnung muss sein!
Når man tænker på hvor mange der bebor landet er de fleste ganske rare
mennesker. Nogle er groet fast!
Tiltal dem på deres sprog, så går det end da alligevel!!

Men dog en oplevelse:
At blive banket op kl. 05.00, på broen, er ikke sjovt - og straks svare
på alle told? >

Krydser (altså et af deres millitær,dimser) langs territioialgrænsen,
frem og til tilbage, end til flere gange.
Til orientering var der intet ulovligt
MEN de kan være strikse.

Ps: Har rent faktiskt købt min båd i D.
ALT var i orden. Alt var juornalført, mappeindekseret, samt div beviser.
Betalt moms, Gastest/installation, div. udrustning fornyet.
De ER ikke lige slemme alle sammen

Mvh. Per Nordahl

Fra : TOSB

Dato : 24-04-07 20:17

Per Nordahl wrote:
klip

> [...]
> er så
> påvirket af alkohol eller rusmidler, at man er ude af stand til at
> føre fartøjet på fuldt betryggende måde.

Nogenlunde samme regler, der gælder for det at cykle eller køre på knallert
eller at føre et motordrevet arbejdsredskab og lignende på offentlig vej,
hvor færdselsloven gælder.
Det skal gå rivende galt for at bevisbyrden er i orden i forhold til
retssystemet (hvis det ikke er gået galt, hvordan vil man så bevise, at det
ene eller andet ikke er ført på fuldt betryggende måde) - på den anden side,
hvis det ikke går galt, er der jo nok ikke nogen, der opdager noget.

Det her skal ikke opfattes som en accept på det at være beruset - slet ikke.
Min egen holdning er, at det at være spirituspåvirket (i vore dag mange
gange med supplement af andet) er noget svineri, og går det galt, så lad det
gå galt for den, der er påvirket og ikke et eller flere andre mennesker, der
uforvarende er kommet i vejen for fjolset. Jeg har igennem mange år oplevet
alt for mange sagesløse, der kom i vejen for den slags.

Mvh
Torben
--
Husk at hvis du vågner, så er det den første
dag i resten af dit liv ELLER: Lev livet i dag,

Fra : Egon Stich

Dato : 25-04-07 08:59

"Flemming Torp" <fletopkanelbolle2rp.danmark> skrev i en meddelelse news:462de954$0$932$edfadb0f@dread12.news.tele.dk...
> [...]
>
> Så til alle Jer, der skal ned igennem kanalerne:
> Søg (nød)havn, hvis I skal have et par "sundowners" inden I går til

Det er et vigtigt emne, du her berører.
I de sidste år er der sket en vældig stramning at reglerne, så det er godt at være opmærksom.
Allerede 0,3 promille kan give problemer..!!

Hurtig søgning giver:
(bemærk at besætningen også er omfattet, og at den med blot en ædru person under sejlads ikke, på grund af fortolkningsmuligheder, kan anses for sikker. Ligeledes at reglerne også gælder udenlandske fartøjer.)

>Wer eine Blutalkoholkonzentration von 0,5oder mehr Promille oder eine Alkoholmengeim Körper hat, die zu einer solchen >Blutalkoholkonzentration führt, gilt als fahruntüchtig und begeht auch dann eine Ordnungswidrigkeit wenn es nicht zu einem Unfall, einer >Gefährdung oder zu einem sonst auffälligen Verhalten gekommen ist.

>Info "Alkoholkonsum an Bord"
<Nach der SeeSchStrO und den Kollisionsverhütungsregeln darf der "Schiffsführer in der Dienstzeit während der Fahrt alkoholische <Getränke nicht zu sich nehmen".
<Für den Führer eines Seefahrzeuges und die Mitglieder der Schiffsbesatzung die eine andere Tätigkeit des Brücken-, Decks- oder <Maschinendienstes ausüben, gilt eine 0,5 Promillegrenze.
<Diese Regelung gilt für die deutsche und ausländische Berufs- und Sportschifffahrt auf den deutschen Seeschifffahrtstraßen und auf den <sonstigen Seewasserstraßen bis zur seewärtigen Begrenzung des Küstenmeeres der Bundesrepublik Deutschland, sowie für deutsche <Schiffe auch seewärts der Begrenzung des Küstenmeeres.
<Für Schiffsführer eines Fahrgastschiffes oder eines Schiffes mit gefährlicher Ladung gilt eine 0,0 Promillegrenze, also ein absolutes <Alkoholverbot.

<Relative Fahruntüchtigkeit

<Ein Schiffsführer macht sich ab dem Grenzwert von 0,3 Promille strafbar, wenn er aufgrund der Alkoholisierung Ausfallerscheinungen zeigt

<Absolute Fahruntüchtigkeit

<Ab 1,1 Promille liegt eine Straftat auch ohne zusätzliche Ausfallerscheinungenvor.

<Auch in den europäischen Nachbarstaaten bestehen ähnliche Rechtsvorschriften

Som man se, er det ingen spøg, at blive "snuppet" med sprit i blodet i vort naboland. Uheld ved 0,3 promille straffes som "spritsejlads".

Ang. ankerliggeri, opfattes det, så vidt jeg er orienteret, som forbudt under dette, at være i besiddelse af promiller.

Begrundelsen skulle være denne, at "man kan komme ud for at skulle forhale".

Herunder skal "den til førsel af fartøj nødvendige besætning", være ædru.

Den tyske sejlpresse har behandlet emnet udførligt, og for min part tør jeg ikke "spritte den" i tyskalnd, uden at være solidt fortøjret i en klasse A havn

MVH

Egon

Fra : Jan Rasmussen

Dato : 25-04-07 23:48

Det er altid et hot emne, og der er altid mange "vogtere" i sådanne emner.
og der er altid mange "hvisser" ikke at forglemme.

Vi må nok se i øjnene at fremtiden går i den retning og at reglerne bliver
strammet mere og mere op, for hvis nu!!! og så kommer der ofte nogle
hypotetiske opstillinger.

Jeg siger ikke man skal sejle stang drukken, men jeg tænker som regel på det
berømte ægtepar der er ude i en vig at grille mens de deler den famøse
flaske rødvin.
Hvor er det dog ærgerligt at de ikke kan få denne fornøjelse.

Bliver vi i terminologien, ja... så burde det vel også være forbudt at
passagere på færger, fly tog etc. indtog alkohol, for hvis nu.... så ville
de helt sikkert være en unødig belastning for personalet der skal sørge for
at alle kommer i sikkerhed.

Om føje år.. ja, så ser det rigtigt fint ud... for nu er alt friseret og
rettet ind til højre... alt er forbudt, og alt er pakket fint ind i vat så
intet kan gå galt... vi har højst sandsynlig et sikkerheds system der skal
checke om det første sikkerheds system virker....

Her ligger vi så i vores fine smykkeskrin og glimter i hver vores vattot...
og festen bliver nok også derefter...

Kig lige i statestikkerne og se hvor stort eller lille problemet egentlig er
med folk der er ude at grille og dele den her falske vin eller to... så
finder vi nok at der slet ikke er et problem. man er jo nødt til at tænke på
hvad det koster at lave en lov og vedligeholde den for ikke at tale om at
håndhæve den, kontra det man får ud af den... og her tror jeg ikke det står
i mål mod hindanden.

Der vil selvfølgelig altid være undtagelser og nogle der helt har
misforstået det med alkohol. men de få vil jo være der uanset om promillen
blev et rundt nul...

Jeg er sikker på at sådanne emner spreder sig som ringe i vandet... og
pludselig er det der er forbudt i Tyskland også forbudt i Danmark senere
Europa etc.

Vi må nok lære at leve med det og se frem til et skide kedelig alderdom!!!

Hent en gratis SPAMfighter her.

Fra : john

Dato : 26-04-07 17:29

"Jan Rasmussen" <jr@***FJERN***vejen-net.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> Europa etc.
>
> Vi må nok lære at leve med det og se frem til et skide kedelig alderdom!!!

Jeg er desværre fuldstændig enig med dig

Hilsen John