| 
					
							
        
    
        
						
			 | 
			
			
					    
					
        
         
          
         
	
            | SAS strejker igen igen Fra : Jesper | 
  Dato :  25-04-07 06:15 |  
  |   
            Godt jeg ikke skal med SAS i dag! - men er altid noget nervøs når jeg booker 
 SAS.
 
 Hvad vil der ske hvis man sidder i København og skal længere ud i verden og 
 man ikke når sin connection, og man i forvejen har forudbestilt hotel, 
 billeje og andre ting? Er det bare ærgeligt?
 
 Jesper 
 
 
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
           sorensen (25-04-2007) 
         
	
            | Kommentar Fra : sorensen | 
  Dato :  25-04-07 06:58 |  
  |   
            
 "Jesper" <jesniel@yahoo.com> skrev i en meddelelse 
 news:462ee384$0$21929$157c6196@dreader1.cybercity.dk...
 > Godt jeg ikke skal med SAS i dag! - men er altid noget nervøs når jeg 
 > booker SAS.
 >
 > Hvad vil der ske hvis man sidder i København og skal længere ud i verden 
 > og man ikke når sin connection, og man i forvejen har forudbestilt hotel, 
 > billeje og andre ting? Er det bare ærgeligt?
 >
 > Jesper
 >
 Ja sas må lære at behandle sine medarbejdere ordentligt.
 
 De historier jeg har hørt - jeg forstår ikke nogen gider arbejde i det 
 firma.
 
 Mvh 
 
 
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
           Asle Bjerva (25-04-2007) 
         
	
            | Kommentar Fra : Asle Bjerva | 
  Dato :  25-04-07 08:52 |  
  |   
            sorensen wrote:
 > "Jesper" <jesniel@yahoo.com> skrev i en meddelelse
 > news:462ee384$0$21929$157c6196@dreader1.cybercity.dk...
 >> Godt jeg ikke skal med SAS i dag! - men er altid noget nervøs når jeg
 >> booker SAS.
 >>
 >> Hvad vil der ske hvis man sidder i København og skal længere ud i
 >> verden og man ikke når sin connection, og man i forvejen har
 >> forudbestilt hotel, billeje og andre ting? Er det bare ærgeligt?
 >>
 >> Jesper
 >>
 > Ja sas må lære at behandle sine medarbejdere ordentligt.
 >
 > De historier jeg har hørt - jeg forstår ikke nogen gider arbejde i det
 > firma.
 >
 > Mvh
 
 Viktigere er at SAS må lære å behandle sine kunder ordentlig !
 Det finnes alternativer, SAS tiden med monopol i Norge og Sverige er over, 
 heldigvis.
 -- 
 AsleB;Oslo 
 
 
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
            Sten Schou (25-04-2007) 
         
	
            | Kommentar Fra : Sten Schou | 
  Dato :  25-04-07 13:57 |  
  |   
            
 "Asle Bjerva" <abuse@microsoft.com> skrev i en meddelelse 
 news:W_OdnZ08xokmlbLbRVnzvQA@telenor.com...
 
 > Viktigere er at SAS må lære å behandle sine kunder ordentlig !
 > Det finnes alternativer, SAS tiden med monopol i Norge og Sverige er over, 
 > heldigvis.
 
 Så skulle du prøver at flyve Aalborg - Stavanger. Den rute flyver jeg ca 20 
 gange om året, og det kan man desværre kun med SAS, og skal via København 
 hver gang.
 2 gange om året er de til tiden, resten af tiden er man fra 2-6 timer 
 forsinket.
 
 Hilsen Sten 
 
 
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
             Kent Oldhøj (25-04-2007) 
         
	
            | Kommentar Fra : Kent Oldhøj | 
  Dato :  25-04-07 19:24 |  
  |   
            "Sten Schou" <rabin@planetwave.net> wrote in
 news:462f501a$0$162$edfadb0f@dread11.news.tele.dk: 
 
 > Så skulle du prøver at flyve Aalborg - Stavanger. Den rute flyver jeg
 > ca 20 gange om året, og det kan man desværre kun med SAS, og skal via
 > København hver gang.
 > 2 gange om året er de til tiden, resten af tiden er man fra 2-6 timer 
 > forsinket.
 
 Hvor skulle det være den forsinkelse opstår? Jeg beskæftiger mig bl.a. med 
 CPH-SVG ruten i Kastrup og kan ikke genkende forsinkelser af den 
 størrelsesorden, slet ikke når trafikken iøvrigt afvikles normalt.
 
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
              Jesper (25-04-2007) 
         
	
            | Kommentar Fra : Jesper | 
  Dato :  25-04-07 21:53 |  
  |   
            
"Kent Oldhøj" <kent@oldhoj.dk> skrev i en meddelelse 
 news:Xns991DCF7073F21kentoldhoj@oldhoj.dk...
 > "Sten Schou" <rabin@planetwave.net> wrote in
 > news:462f501a$0$162$edfadb0f@dread11.news.tele.dk:
 >
 >> Så skulle du prøver at flyve Aalborg - Stavanger. Den rute flyver jeg
 >> ca 20 gange om året, og det kan man desværre kun med SAS, og skal via
 >> København hver gang.
 >> 2 gange om året er de til tiden, resten af tiden er man fra 2-6 timer
 >> forsinket.
 >
 > Hvor skulle det være den forsinkelse opstår? Jeg beskæftiger mig bl.a. med
 > CPH-SVG ruten i Kastrup og kan ikke genkende forsinkelser af den
 > størrelsesorden, slet ikke når trafikken iøvrigt afvikles normalt.
 >
 CPH-SVG (SK1870) er 78% af gange til tiden, 12 min genm. forsinket ifølge 
 http://www.flightstats.com/go/FlightStatus/flightStatusByFlight.do?id=90099110&airlineCode=SK&flightNumber=1870&departureDate=2007-04-25
Jesper 
            
              |   |   
            
        
 
            
         
               Kent Oldhøj (27-04-2007) 
         
	
            | Kommentar Fra : Kent Oldhøj | 
  Dato :  27-04-07 08:19 |  
  |  
 
            "Jesper" <jesniel@yahoo.com> wrote in
 news:462fbf70$0$21933$157c6196@dreader1.cybercity.dk: 
 > CPH-SVG (SK1870) er 78% af gange til tiden, 12 min genm. forsinket
 > ifølge  http://www.flightstats.com/
Det passer også meget bedre med min virkelighed.
 Passagererne skal så tillægge begge tider ca. 15 min for at det passer med 
 deres virkelighed   
            
             |   |   
            
        
 
            
         
                Sten Schou (27-04-2007) 
         
	
            | Kommentar Fra : Sten Schou | 
  Dato :  27-04-07 11:13 |  
  |   
            
"Kent Oldhøj" <kent@oldhoj.dk> skrev i en meddelelse 
 news:Xns991F5EC5EAE20kentoldhoj@oldhoj.dk...
 > Det passer også meget bedre med min virkelighed.
 >
 > Passagererne skal så tillægge begge tider ca. 15 min for at det passer med
 > deres virkelighed   
Som du ser af mit indlæg, og som du ikke har svaret på, så passer det ikke 
 med de oplevelser jeg har med SAS.
 Hilsen Sten 
            
              |   |   
            
        
 
            
         
                 Kent Oldhøj (27-04-2007) 
         
	
            | Kommentar Fra : Kent Oldhøj | 
  Dato :  27-04-07 14:07 |  
  |   
            "Sten Schou" <rabin@planetwave.net> wrote in
 news:4631cc9b$0$157$edfadb0f@dread11.news.tele.dk: 
 
 > Som du ser af mit indlæg, og som du ikke har svaret på, så passer det
 > ikke med de oplevelser jeg har med SAS.
 
 Jeg har ikke haft mulighed for at verificere dine oplysninger endnu.
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
              Sten Schou (25-04-2007) 
         
	
            | Kommentar Fra : Sten Schou | 
  Dato :  25-04-07 22:04 |  
  |   
            
 "Kent Oldhøj" <kent@oldhoj.dk> skrev i en meddelelse 
 news:Xns991DCF7073F21kentoldhoj@oldhoj.dk...
 
 > Hvor skulle det være den forsinkelse opstår? Jeg beskæftiger mig bl.a. med
 > CPH-SVG ruten i Kastrup og kan ikke genkende forsinkelser af den
 > størrelsesorden, slet ikke når trafikken iøvrigt afvikles normalt.
 
 6. marts, rejste jeg planmæssigt fra Aalborg 18.50. Anok Kbh 1935. Skulle 
 videre til Stavanger 20.15. Kl. 20.00 bæev der oplyst, at afgangen var udsat 
 en time (hvad den meget ofte bliver), det endte så med at den blev udsat 1½ 
 time, så vi var på Sola kl. 23.00 i stedet for den planlagte 21.35.
 8. marts gik turen så hjem, afgang fra Stavanger 15.55, ankomst Kbh 17.05. 
 Skulle så videre til Aalborg 18.35. Kl 17.45, fem minutter efter at 17.40 
 havde forladt KBH, blev 18.35 aflyst, ingen begrundelse overhovedet. Vi 
 kunne så blive booket om til 22.45 i stedet. Da min søn er bosidden i Århus, 
 og skulle nordpå den dag, og bl.a. samle mig op i Aalborg, blev jeg i stedet 
 booket om til Århus 20.15. Fem minutter efter dette var sket, kom det op, at 
 den afgang var udsat i forløbig en halv time, tilbage og blive booket om til 
 Aalborg 22.45 i stedet.
 Jeg sendte efterfølgende en klage til SAS, da det som sagt meget ofte sker, 
 af flyudgangene udsættes MINDST en time. Som et plaster på såret modtog jeg 
 så en voucher på 750$, som kan bruges inden for et år. Jeg ville nu hellere 
 have fly til tiden! Den flinke dame som sendte denne voucher ønskede mig i 
 øvrigt god rejse den 21. marts, hvor jeg skulle afsted igen.
 21. marts kører min kone mig fra Skagen til Fredertikshavn, hvorfra jeg skal 
 med flytaxa til Aalborg, og med fly derfra til København 09.55. Med i taxaen 
 er der forøvrigt en kvindelig sælger fra Rais brændeovnsfabrik, som skal til 
 Stavanger samme dag og sælge brændeovne, og dagen efter til Haugesund. 
 Haugesund er forøvrigt stedet jeg skal til den dag, via Oslo, og jeg skal 
 være der 14.45.
 Umiddelbart inden ankomst til Frederikshavn oplyses det så, at 
 kabinepersonalet jos SAS for n'ne gang har nedlagt arbejdet, og bl.a. min 
 afgang er aflyst. Da jeg skal på job, tager jeg dog til Aalborg alligevel, 
 og sidder så her og glaner i 4 timer, hvorefter jeg kommer med et fly 4 
 timer senere, lidt efter 14. Jeg ankommer Haugesund 21.45 om aftenen. Damen 
 som skulle til Stavanger og sælge en masse brændeovne, måtte tage samme vej, 
 da hun ikke kunne nå noget i Stavanger, og alligevel skulle til Haugesund 
 dagen efter.
 Dette var blot et eksempel, men det sker simpelthen så ofte, at der er 
 forsinkelser på den rute, eller også er det kun når jeg skal med.
 Jeg rejste hjem deroppe fra 4/4, fra Stavanger, og her forløb alt glat, dog 
 manglede min bagage da vi ankom til Aalborg, den fik jeg så dagen efter.
 Jeg skal afsted igen tirsdag 1/5, 06.25 fra Aalborg og videre fra København 
 08.10, så det bliver spændende, om der stadig er strejke med deraf følgende 
 forsinkelser.
 Da jeg arbejder i den norske olieindustri, rejser jeg som sagt en del, og er 
 rimelig afhængig af at flyene går til tiden, ihvertfald når turen går 
 nordpå, således at man kan nå helikopteren videre ud på Nordsøen. Herude 
 står der en mand og venter, og han kan først komme hjem, når jeg er kommet 
 derud.
 Jeg har derfor så sent som idag skrevet til Danish Air Transport for at 
 høre, om de ikke kan starte ruten Aalborg-Stavanger op igen, som de havde 
 for år tilbage. Der er snart så mange nordjyder der arbejder i den norske 
 oliesektor, at det må kunne betale sig, så er vi andre også rimeligt sikre 
 på at komme rettidigt frem og tilbage.
 
 Hilsen Sten
 
 
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
               Kent Oldhøj (28-04-2007) 
         
	
            | Kommentar Fra : Kent Oldhøj | 
  Dato :  28-04-07 09:51 |  
  |   
            "Sten Schou" <rabin@planetwave.net> wrote in
 news:462fc231$0$188$edfadb0f@dread11.news.tele.dk: 
 
 >> Hvor skulle det være den forsinkelse opstår? Jeg beskæftiger mig
 >> bl.a. med CPH-SVG ruten i Kastrup og kan ikke genkende forsinkelser
 >> af den størrelsesorden, slet ikke når trafikken iøvrigt afvikles
 >> normalt. 
  
 > 6. marts, rejste jeg planmæssigt fra Aalborg 18.50. Anok Kbh 1935.
 > Skulle videre til Stavanger 20.15. Kl. 20.00 bæev der oplyst, at
 > afgangen var udsat en time (hvad den meget ofte bliver), det endte så
 > med at den blev udsat 1½ time, så vi var på Sola kl. 23.00 i stedet
 > for den planlagte 21.35. 8. marts gik turen så hjem, afgang fra
 > Stavanger 15.55, ankomst Kbh 17.05. Skulle så videre til Aalborg
 > 18.35. Kl 17.45, fem minutter efter at 17.40 havde forladt KBH, blev
 > 18.35 aflyst, ingen begrundelse overhovedet. Vi kunne så blive booket
 > om til 22.45 i stedet. Da min søn er bosidden i Århus, og skulle
 > nordpå den dag, og bl.a. samle mig op i Aalborg, blev jeg i stedet 
 > booket om til Århus 20.15. Fem minutter efter dette var sket, kom det
 > op, at den afgang var udsat i forløbig en halv time, tilbage og blive
 > booket om til Aalborg 22.45 i stedet.
 
 Du har så absolut været mere end almindeligt uheldig. Jeg har tjekket 
 aflysninger og forsinkelser de pågældende dage, og det er ikke et normalt 
 scenarie du har været udsat for (og må jeg sige, er blevet ekstraordinært 
 kompenseret med en voucher på omkring 4.000,- kr):
 
 CPH-SVG den 6. marts kl. 20:15, afgik først kl. 21:27, fordi SAS havde 
 teknik på flere fly end de havde behov for til driften. Udfra en 
 cost/benefit vurdering var det så CPH-SVG der denne dag måtte stå for 
 skud. Flyet landede på Sola kl. 22:38, altså godt 1 time senere end 
 planlagt.
 
 CPH-AAL den 8. marts kl. 18:35, måtte aflyses pga. manglende reservedele.
 
 CPH-AAR den 8. marts kl. 20:15, blev udsat fordi et normalt teknisk tjek 
 tog længere tid end forventet.
 
 Alle flyvningerne var med Dash Q400 fly, og noget tyder på at SAS i det 
 pågældende tidsrum har haft flere fly ude af drift end driften har kunnet 
 bære. Men det er ikke en normal situation.
 
 Sædvanligvis afvikles eksempelvis CPH-SVG uden forsinkelser, og de 
 forsinkelser der er, er for de flestes vedkommende på under 10 minutter.
 
 Man kan så nogle gange undre sig over hvorfor fly aflyses pga. teknik. 
 Eksempelvis fordi en kontrollampe viser fejl selvom der ingen fejl er. 
 Men det er jo et spørgsmål om holdning til flysikkerhed.
 
 Men din påstand om at SAS tit og ofte er 2-6 timer forsinket, passer 
 ganske enkelt ikke. Ellers må du ihvertfald komme med flere og bedre 
 eksempler. 
 
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
                Sten Schou (29-04-2007) 
         
	
            | Kommentar Fra : Sten Schou | 
  Dato :  29-04-07 19:45 |  
  |   
            
 "Kent Oldhøj" <kent@oldhoj.dk> skrev i en meddelelse 
 news:Xns99206E5385BE7kentoldhoj@oldhoj.dk...
 
 > Men din påstand om at SAS tit og ofte er 2-6 timer forsinket, passer
 > ganske enkelt ikke. Ellers må du ihvertfald komme med flere og bedre
 > eksempler.
 
 Som sagt, så flyver jeg ofte ruten Aalborg-København-Stavanger, og retur. 
 Jeg skal samle op på mine erfaringer de næste 3 måneder, og så lade dig høre 
 nærmere.
 PS: Jeg skal afsted fra Aalborg 06.25 på tirsdag.
 
 Hilsen Sten 
 
 
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
           Flemming Poulsen (26-04-2007) 
         
	
            | Kommentar Fra : Flemming Poulsen | 
  Dato :  26-04-07 10:27 |  
  |   
            On 25 Apr., 07:14, "Jesper" <jesn...@yahoo.com> wrote:
 > Godt jeg ikke skal med SAS i dag! - men er altid noget nervøs når jeg booker
 > SAS.
 >
 > Hvad vil der ske hvis man sidder i København og skal længere ud i verden og
 > man ikke når sin connection, og man i forvejen har forudbestilt hotel,
 > billeje og andre ting? Er det bare ærgeligt?
 >
 > Jesper
 
 Som udgangspunkt er det ikke SAS ansvar at du har lejet bil og hotel.
 SAS skal såvidt det er muligt finde alternativ flybillet til dig, men
 da aflysningerne er i så stort omfang denne gang er det sjældent
 muligt for SAS at finde flysæder på andre selskaber. Såfremt det ikke
 er muligt, så sørger SAS for meal-vouchers, evt. hotel (hvis det er
 muligt at finde) og transport til enten hotel eller hjem igen.
 
 SAS er ansvarlige for at hjælpe dig bedst muligt i situationen mht.
 flyrejsen eller midlertidig overnatning, transport, mad m.v. - men
 hvad du måtte have bestil på din destination er det eget ansvar. Det
 gælder også hvis du skal til et vigtigt møde og dermed risikerer at
 miste en stor ordre el.lign.
 
 Derfor er det altid en god idé at have en god rejseforsikring der
 dækker sådanne ting.
 
 I denne situation med strejken, hvor SAS er ramt meget hårdt og der er
 tale om mange tusinde passagerer, så kan det være svært at skaffe
 hotelkapacitet nok og derfor har nogle måtte overnatte i lufthavnen -
 eller fået taxa-boner hjem igen. Selvom mange ikke er tilfredse med at
 strande, så har SAS faktisk gjort alt hvad de kan for at hjælpe -
 hvilket jeg synes groundhandlingen skal have ros for. Det er i sådan
 en situation praktisk taget umuligt at hjælpe alle. F.eks. var der
 ikke ledige hotelværelser nok i København den anden dag. Derudover er
 der et meget begrænset antal sæder ud af Kbh med andre selskaber, så
 kun en meget lille del kan reelt ombookes til andre afgange.
 
 Til forskel fra mange andre selskaber, så har SAS faktisk viljen til
 at hjælpe når de kan - desværre er det bare ikke altid muligt i sådan
 en situation som nu.
 
 Når det så er sagt, så synes jeg det er på tide at kabinepersonalet
 holder op med at tage passagererne som gidler i deres sag. Det er en
 ulovlig strejke, der koster deres arbejdsgiver op mod 20 mio. kroner
 om dagen - for slet ikke at tale om hvor mange passagerer der bliver
 ramt også.
 
 Jeg kender selv mange der er ansat i kabinen hos SAS og kan også
 fortælle at det langt fra er alle der er enige i strejken. Desværre er
 fagforeningen uden kontakt til virkeligheden og gør hvad de kan for at
 lave problemer. Jeg ved at der kommer mange udmeldelser fra
 kabinepersonalet når denne strejke er overstået, da mange simpelthen
 ikke vil være med til at benytte sådanne barnagtige mafiametoder.
 
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
           "Morten Bjergstrøm" (26-04-2007) 
         
	
            | Kommentar Fra : "Morten Bjergstrøm" | 
  Dato :  26-04-07 18:05 |  
  |  
 
            Flemming Poulsen <feedback@flyrejsen.dk> skrev:
 > Når det så er sagt, så synes jeg det er på tide at
 > kabinepersonalet holder op med at tage passagererne som gidler i
 > deres sag. Det er en ulovlig strejke, der koster deres
 > arbejdsgiver op mod 20 mio. kroner om dagen - for slet ikke at
 > tale om hvor mange passagerer der bliver ramt også.
 Teoretisk set kan der kræves erstatning fra kabinepersonalet.
 Derudover er det reelt set en straffelovsovertrædelse, at 
 kabinepersonalet nedlægger arbejdet, da der er tale om forstyrrelse af 
 et offentligt samfærdselsmiddel (§193). Da der samtidig er tale om 
 ganske store økonomiske tab er der endda en teoretisk mulighed for, at 
 forholdet er omfattet af Straffelovens §114.
 http://147.29.40.90/_LINK_0/0&ACCN/A20060100029
I praksis er det dog sjældent forsøgt at få straffet efter §193 når der 
 er tale om overenskomsstridige arbejdsnedlæggelser hos personalet på 
 offentlige samfærdselsmidler.
 > Jeg kender selv mange der er ansat i kabinen hos SAS og kan også
 > fortælle at det langt fra er alle der er enige i strejken.
 > Desværre er fagforeningen uden kontakt til virkeligheden og gør
 > hvad de kan for at lave problemer.
 Fagforeningen må slet ikke være indblandet i overenstkomsstridige 
 arbejdsnedlæggelser.
 Jeg har sat FUT til dk.videnskab.jura
 -- 
 Morten                            http://miljokemi.dk
Chilidyrkning med debatforum      http://miljokemi.dk/chili
Fotogalleri                       http://miljokemi.dk/coppermine
            
             |   |   
            
        
 
            
         
           Ole Rasmussen (26-04-2007) 
         
	
            | Kommentar Fra : Ole Rasmussen | 
  Dato :  26-04-07 21:27 |  
  |   
            
 Hej
 
 
 "Jesper" <jesniel@yahoo.com> wrote:
 
 >Godt jeg ikke skal med SAS i dag! - men er altid noget nervøs når jeg booker 
 >SAS.
 
 Meget forståeligt ! - Dog begynder de at arbejde igen imorgen tidligt. -
 Brevet med krav til hver enkelt om at aflevere uniform, adgangskort og
 parkeringskort har tydeligvis haft den ønskede effekt...
 --
 M.v.h. Ole ®
 
 "Skik følge, eller land fly"
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
           Kent Oldhøj (27-04-2007) 
         
	
            | Kommentar Fra : Kent Oldhøj | 
  Dato :  27-04-07 08:14 |  
  |   
            Ole Rasmussen <newsfeeds@FJERN.melby-online.dk> wrote in
 news:uj2233dqiap3ue3m6hmbh6m8fg3o378cvi@130.225.247.90: 
 
 > Meget forståeligt ! - Dog begynder de at arbejde igen imorgen tidligt.
 > - Brevet med krav til hver enkelt om at aflevere uniform, adgangskort
 > og parkeringskort har tydeligvis haft den ønskede effekt...
 
 Det tror jeg ikke du skal regne med.
 
 Det er jo indlysende at det er en tom trussel. Tænk hvis de ansatte tog 
 imod tilbuddet.
 
 Næ, kabinepersonalet har givet CAU og SAS frist til mandag morgen til at 
 komme med en spiselig løsning. Weekendtrafikken er derfor sikret. Jeg vil 
 tro at StarTours udmeldinger har haft større indflydelse på det end SAS 
 ledelsens.
  
            
             |   |   
            
        
 
    
 
					
					 
			 | 
			
				
        
			 |