Omformer
Fra : Torben Brøndum

Dato : 24-04-07 18:48

Hej derude,

Jeg har idag hos ZapIN Århus købt en omformer 12V DV til 230V AC 300W til
kr. 200,00 (½ pris) - det er en "Discovery Omformer".

Den klarer ca. 150W på cigarettænder og de 300w direkte på batteri.

Mit spørgsmål er så hvormeget man kan høre blæseren fra omformeren.....den
blæser rimeligt (høres meget når man er helt stille i bilen) til når der
ikke er koblet udstyr på.

Hvad må jeg forvente af støj fra den? Skulle jeg måske give 300 hos
Harald-Nyborg og så få en Branford :
http://www.harald-nyborg.dk/merinfo.asp?varenr=6656&n=10&KundeID= (kender
den dog ikke)

Hilsen Torben Brøndum

Fra : Sten Bo

Dato : 24-04-07 20:26

"Torben Brøndum" <tbr@Xtorben-broendumX.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> ikke er koblet udstyr på.
>
> Hvad må jeg forvente af støj fra den? Skulle jeg måske give 300 hos

Hej Torben.

Andre går nok i samme tanker, og da jeg har dyrket det lidt ...

Det er en lille mølle og små huller luften skal ud af - det
siger som regel noget. De bedre burde regulere op og ned for
blæserhastigheden så den ikke siger noget ved lavt forbrug. Vi har 600 watt
fra Harald nyborg og der er ikke opgivet lyd nivo på den i manualen, så det
er lidt svært det her. Kan da også høres, ligesom der er en ganske svag
"elektronisk" piben når der skal bestille noget.

Hvad vil du hænge på?

Jeg har set folk beklage sig over, at sikringen gik til cigarstikket, eller
at inverteren ikke startede, her fordi ledningsnettet var for tyndt i deres
bil til at inverteren kunne køre med f.eks. 150 watt på det stik.
Inverteren kobler ud, hvis den er som vores, ved underspænding typisk
10.5 - 11 volt, Såkaldt batterivagt. men når du tænder et eller andet måske
tv (køl?) trækkes der i startøjeblikket meget kraftigere strøm og med tynde
ledninger dykker bil spændingen under batterivagtens - og inverteren lukker
inden den kom i gang.

Vores står til et tomgangsforbrug af 0.3 A hvilket er lige med 3.6 watt - og
så ser jeg om andre invertere at nyttevirkningen opgis til måske 90% ( må
være på belastningen) og jeg ved så ikke om man belastet kan se bort fra
tomgangsforbruget. Men 100 watt ud 230 volt koster så 111-12 watt fra
batteriet. Moms til og fra

Der er en smart ohms lov regnemaskine her -
http://www.campingstuff.dk/home/html/modules.php?name=News&file=article&sid=189

Og du kan så more dig med at tage tid på indholdet af bilbatteriet. Et
standard bilbatteri bør ikke aflades mere en 30-40 % og inverterens
batterivagt lukke alt for sent til at beskytte batteriet.
Vores lukkede ved 11 volt - og vi ku lige akkurat starte en gang. Men
batteriet var fuldstændig - og skadelig tømt. Så pas lige på. Er det et
ældre batteri risekerer man måske at en celle falder sammen når der lades
igen. (Lommmeuld).

Fritidsbatterier er her bedre - tåler såkaldt dybdeafladning.

MVH

Fra : N. Lindhard

Dato : 24-04-07 20:29

"Torben Brøndum"

> [...]
> blæser rimeligt (høres meget når man er helt stille i bilen) til når der

Hej Torben

Vi har de sidste to år brugt en "Power Master", der er helt lydløs. Jeg kan
desværre ikke finde den via Google. Men prøv
http://www.wr.dk/shop/tilbehoer/netdele_adaptere/12vdc_dc_adaptore_bil/dc_ac_inverter_normal_stroem_i_bilen150watt_4950_da.html,
der ligner til forveksling. Den bør ikke larme i brug!

Nic

Fra : Jens

Dato : 24-04-07 20:37

> [...]
> ikke er koblet udstyr på.
>
> Hvad må jeg forvente af støj fra den? Skulle jeg måske give 300 hos

Måske fatter jeg ikke hvad du spørger om, men hvis du HAR købt den, må du da
være den bedste til selv at svare på hvor mget den støjer - har du prøvet at
sætte den ud i bilen og slå lyttelapperne ud

/Jens

Fra : Børge Larsen

Dato : 14-05-07 19:52

> [...]
> ikke er koblet udstyr på.
>
> Hvad må jeg forvente af støj fra den? Skulle jeg måske give 300 hos

Hvi du skal trække 150 W fra din cigartænderstik. Så må jeg håbe at stikket
er forsynet med mere end 10 Amp. sikring (som er normal)
ellers får du problemer.

Børge