Tynde bjælker < 19 px
Fra : Anders Dam

Dato : 04-07-01 07:55

Tillader FP kun tabelceller på min 19 px?
Jeg vil gerne have nogle tynde bjælker
øverst og nederst på en side, hvordan?
Jeg kan ikke force cellerne under 19 px
i hå-the-m-ellen..........

*må virkelige lære at tale html*

*vand udvider sig med temperaturen*
*is udvider sig når det blir til is fra vand*
*hvorfor springer isterninger i vand?*

--
Brug Validator service: http://www.html.dk/validator
- Tast din URL én gang, og validér dokumentet hos 12 validatorer

Fra : Jens Peter Karlsen

Dato : 04-07-01 17:05

Fjern den &nbsp; der er i tabelcellen (indsættes automatisk) erstat
eventuelt med et 1x1 pixel GIF billede.

Fra : Anders Dam

Dato : 05-07-01 07:25

Jens Peter Karlsen wrote
> Fjern den &nbsp der er i tabelcellen (indsættes automatisk) erstat
> eventuelt med et 1x1 pixel GIF billede.

Det gjorde tricket

Fra : Jørgen Grandt

Dato : 05-07-01 09:12

Anders Dam skrev noget om

> hå-the-m-ellen..........

Jeg ved ikke hvilken Ellen du taler om. Men te har altid
været uden h.

> *hvorfor springer isterninger i vand?*

Interessant spørgsmål! Springer de på hovedet i, eller hvor
hopper de hen?

2 x

--
Venligst: Jørgen

Kom gerne om end nødigt forbi og bi lidt på
www.grandt-aarhus.dk
- - - - - -
Klicheer, fraser og talemåder er bare helt enormt kanon yt

Fra : Anders Dam

Dato : 05-07-01 13:59

Jørgen Grandt wrote in dk.edb.internet.webdesign.frontpage:
> Anders Dam skrev noget om

> Jeg ved ikke hvilken Ellen du taler om. Men te har altid
> været uden h.

Jeg foretrækker nu min med honning, men lad nu det ligge.
På hvad ved jeg ikke, men noget plant så ik det løber...

OG hået har jo i virkeligheden den noble funktion
at lede vore tanker hen i retning af tHeens homeland: UK
(god shave the queen)

> Interessant spørgsmål! Springer de på hovedet i, eller hvor
> hopper de hen?

Lad mig forklare. Isterningers bevægelsesmønstre kan som
de fleste andre mobile væsener sættes i forhold til disses
anatomiske karakteristika. Isterninger har således en noget
kantet motorik - med andre ord: De kegler rundt.
(og FALDER således snarere end springer i vand)

> 2 x

trippel-kanon-for-blæret-punk-smiley =>: ]

> Kom gerne om end nødigt forbi og bi lidt på
> www.grandt-aarhus.dk

"sum sum sum lille bi omkring"
(god sommer)

Ærbødigts
_____________
Anders Dam

/flameprotection:} on
/OT end

Fra : Arne H. Wilstrup

Dato : 05-07-01 15:13

"Jørgen Grandt" <Granny@oncable.dk> skrev i en meddelelse
> Anders Dam skrev noget om

> Jeg ved ikke hvilken Ellen du taler om. Men te har altid
> været uden h.

Næ, desværre ikke - i de gode, gamle dage blev te stavet med h - altså THE.

Arne H. Wilstrup

Fra : Jørgen Grandt

Dato : 05-07-01 17:08

Arne H. Wilstrup hævdede (hårdnakket?):

>(...) - i de gode, gamle dage blev te stavet med h - altså
THE.

Kort replik: Nix & nul!
En lidt længere: Hvornår var så dine 'gode gamle dage'?
/Jeg/ har nemlig aldrig i nogen udgaver af den officielle
retskrivningsordbog set te stavet anderledes end te.

--
Mvh.: JG - www.grandt-aarhus.dk

Dagens Huskat:
DU i betydningen MAN er fuldstændig
tenor, -nar & Kong Dagmar;
for ikke at sige forkert.

Fra : Arne H. Wilstrup

Dato : 06-07-01 08:39

> [...]
> /Jeg/ har nemlig aldrig i nogen udgaver af den officielle
> retskrivningsordbog set te stavet anderledes end te.

Jeg har ikke sagt noget om hvad retskrivningsordbogen har nævnt -jeg har
sagt, at man i de gode, gamle dage stavede ordet 'te' som 'the'- prøv at se
te-pakker fra f.eks. 50'erne - de alle skrev "the" - (kilde: Arbejdermuseet
i København)
Ifølge loven af '97 skal f.eks. alle skoler, kommuner og amter skrive efter
den nye sprogreform - men ærlig talt- hvor mange gør det i praksis? Hvor
mange siger f.eks. "Jeg er med i flere teams"? - i følge
retsskrivningsordbogen hedder det "Jeg er med i flere team" altså uden s.

Men tilbage til ordet "te" - oprindelig kom teen fra Kina, hvor ordet
hedder "cha" - på hollandsk kom ordet til at hedde "thee", og med disse
opkøbere kom det til Danmark, hvor det ene e forsvandt og ordet blev til the
på te-pakninger, men h'et forsvand ud af dansk skrivemåde ligesom fremmedord
som rytme (hed tidligere: rythme" og andre lignende ord) -
Den første retskrivningsordbog kom i 1871 og her forekommer ordet te heller
ikke med h -men i folkemunde blev det skrevet med h eftersom man jo netop
havde købmandvarerne at se på.

Endelig vil jeg mene at man på usenet naturligvis bør stave så korrekt som
muligt, men da det ofte går hurtigt, skal man nok ikke hænge sig så meget i
stavning og kommafejl - hvor mange af jer skriver f.eks. efter reglerne for
enhedskomma?
Arne H. Wilstrup

Fra : Jørgen Grandt

Dato : 06-07-01 08:59

Arne H. Wilstrup skrev blandt andet:

> Men tilbage til ordet "te" - oprindelig kom teen fra Kina
(...)

Fint! Du kan jo godt: teen - ikke 'theen'...

> (...) hvor mange af jer skriver f.eks. efter reglerne for
> enhedskomma?

Næppe mange. Heller ikke jeg. Men man må godt selv vælge
imellem de forskellige kommasystemer i modsætning til
(principielt) retstavning af ord.
Selv foretrækker jeg fx for få kommaer frem for for
mange. Og ofte at skrive 'blir' og 'har' i stedet for
'bliver' og 'haver'...

Fra : Arne H. Wilstrup

Dato : 06-07-01 11:21

> (...)
>
> Fint! Du kan jo godt: teen - ikke 'theen'...

??? Hvad handler dette her om? Jeg skrev at man i de gode, gamle dage skrev
te med h- det havde jeg ret i. Intet steds skrev jeg at
retskrivningnsordbogen sagde noget andet. jeg påviste blot hvad der var
almindeligt i dagligdags Danmark.

> Næppe mange. Heller ikke jeg. Men man må godt selv vælge
> imellem de forskellige kommasystemer i modsætning til
> (principielt) retstavning af ord.

Ja, det er da helt korrekt, at man må vælge mellem det "grammatiske komma"
og enhedskommaet, også kaldet "det nye", men sprognævnet anbefaler det nye
komma.

> Selv foretrækker jeg fx for få kommaer frem for for
> mange. Og ofte at skrive 'blir' og 'har' i stedet for
> 'bliver' og 'haver'...

Det er også accepteret i dagligdagen, akkurat som the stadigvæk er det, men
er du en kommune eller et amt eller er du ansat i staten skal du skrive
"bliver",- ordet "haver" er forkert - det er ikke i dansk
retskrivningsordbog - men er et gammelt dansk ord. Det hedder faktisk
"har" - jeg har en bil - og ikke "jeg haver en bil"

Men vi er helt OT nu, så dette indlæg bliver det sidst fra min hånd i denne
gruppe. Nedenunder
har jeg lige kopieret "Lov om dansk retskrivning"s første paragraffer.

VI MARGRETHE DEN ANDEN, af Guds Nåde Danmarks Dronning, gør vitterligt:

Folketinget har vedtaget og Vi ved Vort samtykke stadfæstet følgende lov:
§ 1. Dansk retskrivning fastlægges af Dansk Sprognævn og offentliggøres i
Dansk Sprognævns retskrivningsordbog.
Stk. 2. Ved fastlæggelsen af dansk retskrivning følger Dansk Sprognævn de
regler, der er fastsat i eller i medfør af lov om Dansk Sprognævn.

§ 2. Dansk retskrivning skal følges af alle dele af den offentlige
forvaltning, af Folketinget og myndigheder med tilknytning til Folketinget
samt af domstolene. Det samme gælder ikkeoffentlige
uddannelsesinstitutioner, som modtager dækning af driftsomkostningerne på
halvdelen eller mere, og private og selvejende skoler, hvor børn opfylder
undervisningspligten.
Stk. 2. Undervisningsministeren kan fastsætte nærmere regler om undtagelse
af visse skoler og andre uddannelsesinstitutioner under
Undervisningsministeriet og kan endvidere efter aftale med vedkommende
minister fastsætte nærmere regler om undtagelse af skoler og andre
uddannelsesinstitutioner under andre ministerier.
Stk. 3. Undervisningsministeren kan fastsætte nærmere regler om, at en eller
flere mulige retskrivningsformer, f.eks. stave- og tegnsætningsformer, skal
foretrækkes i særlige sammenhænge.

Arne H. Wilstrup

Fra : Knud Gert Ellentoft

Dato : 06-07-01 16:40

Fri, 6 Jul 2001 12:20:54 +0200, skrev "Arne H. Wilstrup"
<ahw@ahw.dk>:

>??? Hvad handler dette her om? Jeg skrev at man i de gode, gamle dage skrev
>te med h- det havde jeg ret i

Og det var stadigvæk forkert stavet dengang.

Stadig: fut: news:dk.kultur.sprog, da denne del af debatten ikke
har noget at gøre.

med venlig hilsen
Knud
--
http://home13.inet.tele.dk/smedpark
Rettelse kan hentes på http://hjem.get2net.dk/henrik-k-hansen/oefix.exe

Fra : Knud Gert Ellentoft

Dato : 05-07-01 18:32

Thu, 5 Jul 2001 16:13:26 +0200, skrev "Arne H. Wilstrup"
<ahw@ahw.dk>:

>Næ, desværre ikke - i de gode, gamle dage blev te stavet med h - altså THE.

Ikke med korrekt dansk retskrivning - der har aldrig været h i Te
på noget tidspunkt.

Fut: news:dk.kultur.sprog

med venlig hilsen
Knud