Han eller hun kat - hvad er bedst ????
Fra : Jan

Dato : 04-07-01 07:40

Hej med jer

Vi er en familie på 2 voksne og 2 børn på henholdsvis 1 og 4 år der bor i en 3-værelses lejlighed, vi overvejer kraftigt at anskaffe os en kat. Der er nogen der har sagt, at det er bedst at anskaffe sig 2 katte, men det har vi på ingen måde plads, råd eller lyst til, så vi håber at man godt kan lege med 1 kat.
Nu vil vi gerne have en masse god råd, hvad her bedst - en han eller hun ??
Hvilke ting skal man sørge for ???
Er der noget der hedder en katteforsikring, man måske kunne tegne så det ikke blev så dyrt hvis katten bliver syg osv.....

Ja alle gode råd modtages med kyshånd

Mvh

Jan

Fra : Katrine

Dato : 04-07-01 10:00

Hej

For omkring 1½ mdr. siden købte jeg en kastreret hankat fra Kattens
værn. Den er ca. 1 år. Når i har små børn vil jeg nok anbefale en ung
kat og ikke en killing. Den unge kat er mere rolig/stabil og kan selv
sige fra når den ikke vil mere, dvs. forsvinde et privat sted hen. I
lørdags supplerede jeg med en 12 uger gammel hun killing - lige siden
har der været gang i den. Min "gamle" kat nyder selskabet og allerede nu
ligger de og putter og slikker hinanden. Jeg bor i en to værelses
lejlighed og som alle siger, så er det både nemmere og sjovere med to
katte. Hvis i skal ud at rejse, er det også bedre at de har hinanden.

I kan sagtens starte med at få en kat, så kan i jo senere, hvis i har
lyst, få en til. Det kan give problemer at sætte to katte sammen, men
det kan også gå helt uden problemer - Det gjorde det for mig, bortset
fra et par nætter uden for meget søvn, men det er en anden historie og
et overstået kapitel, heldigvis. Jeg er ikke god uden min nattesøvn. :)

Det er vigtigt at have en kattebakke på et roligt sted, hvor katten
altid kan komme til. Jeg har en overdækket kattebakke, hvilket betyder
at der ikke er grus over alt. Jeg bruger selv fint klumpende grus - Det
kan kattene godt lide og det er nemt at holde bakken i orden.

Et klatre træ er et must, ellers bliver jeres møbler hærgede. - Det gør
de måske alligevel, men så kan i tage katten og flytte den hen til
klatretræet.

Mad og vandskåle - Jeg startede med plasticskåle, men har nu købt et par
små porselænsskåle i stedet for. Mine katte brød sig ikke om at drikke
af plasticskålen - måske smagte vandet af plastic?

Jeg har ikke brugt penge på dyre kattesenge, da kattene nok selv skal
bestemme hvor de vil sove. En væltet vasketøjskurv, et tæppe ovenpå
kommoden, stolen, sofaen, min seng, vindueskarmen, naboens altan o.s.v.

En transportkasse er også godt at have, hvis kræet skal til dyrlæge
eller med på tur. Min transportkasse står fast i stuen. Kattene har der
deres egen lille private hule og når de er der, har de helle. Ingen må
forstyre dem i kassen. Derfor er de heller ikke utryg ved kassen, når
turen går til dyrlægen.

Der findes mange katteforsikringer. På en oversigt jeg fik fra Kattens
værn er bl.a. nævnt: Dyrekassen Danmark (http://www.dyrekassen.dk), Top
Danmark, Alm. Brand, Danica, Codan og Dahlberg/Kattens værn. Om det kan
betale sig og hvad det dækker ved jeg ikke meget om, men hvis andre ved
noget vil jeg meget gerne høre det.

Held og lykke med det.
\Katrine, Blip og Josefine

http://www.kandu.dk/

Fra : Morten Juel

Dato : 04-07-01 11:55

> [...]
> fra et par nætter uden for meget søvn, men det er en anden historie og
> et overstået kapitel, heldigvis. Jeg er ikke god uden min nattesøvn. :)
Ja, her gik det også nem med sammen føring af to hankatte, den ældste vile
dog ikke snakke med os i en ugen, ØJ hvor var han fornærmet

> [...]
> at der ikke er grus over alt. Jeg bruger selv fint klumpende grus - Det
> kan kattene godt lide og det er nemt at holde bakken i orden.
Vi har vores bakke på badeværelset, den er ikke overdækket, og det er pga at
hvis den er skider de på gulvet istedet, de kan ikke li de overdækkede, med
det startede de heller ikke med sååå...
MHT grus, så bruger vi det træflis der kan fås i WIKA eller super best, det
er super og det tager hurtigt lugten + at hvis de skulle få raget noget på
badeværelses gulvet, så kommer man ikke derud en tidlig morgen og træder på
en masse små sten og bander helt vildt

> Et klatre træ er et must, ellers bliver jeres møbler hærgede. - Det gør
> de måske alligevel, men så kan i tage katten og flytte den hen til
> klatretræet.
Her har vi laver noget selv, vi har en havedør, og ved den er der en
90graders vinkel udaf, og på det stykke væg har vi sat mdet jeg tror der
hedder kokus gulvtæppe opaf helt til loftet, det elsker de at kradse klør i
+ at de kan løbe opafvæggen lige på det stykke, og op på vores høje skab,
det kan de more sig meget med, når de går "amok" og farer rundt i
lejligheden !!

> Mad og vandskåle - Jeg startede med plasticskåle, men har nu købt et par
> små porselænsskåle i stedet for. Mine katte brød sig ikke om at drikke
> af plasticskålen - måske smagte vandet af plastic?
Hehe vi startede også med alm plastskåle, men så fik den ene den ide at
vandet ALTID skulle væltes, ikke så fedt... men så købte vi en af de skåle
med en 1½L sodavands flaske man kan skrue på ting ) den bliver så tung
så den gidder katten ikke vælte, omend han plasker en gang imellem, der er
forøvrigt også en metal skål til mad i den anordning

> Jeg har ikke brugt penge på dyre kattesenge, da kattene nok selv skal
> bestemme hvor de vil sove. En væltet vasketøjskurv, et tæppe ovenpå
> kommoden, stolen, sofaen, min seng, vindueskarmen, naboens altan o.s.v.
Enig

> [...]
> deres egen lille private hule og når de er der, har de helle. Ingen må
> forstyre dem i kassen. Derfor er de heller ikke utryg ved kassen, når
Jeps, en transportkasse er et must !

Mvh
Morten

Fra : Ann Rudbeck

Dato : 04-07-01 12:40

d. 04/07/01 11:00 skrev Katrine på Katrine.news@kandu.dk i artiklen
SVA07.4038$DJ5.365342@news010.worldonline.dk:

> [...]
> Danmark, Alm. Brand, Danica, Codan og Dahlberg/Kattens værn. Om det kan
> betale sig og hvad det dækker ved jeg ikke meget om, men hvis andre ved

Ja??

Det er mange flere end jeg nogensinde har hørt om! Måske man skulle "ose"
lidt hos de forskellige
--
Mange hilsner fra Ann R

Fra : Katrine

Dato : 04-07-01 13:09

Hej igen

Jeg ved ikke om de alle dækker katte eller om det kun er hunde. Men kan
man ikke forhandle om sådanne ting hvis man allered har en forsikring?

\Katrine, Dvaske Blip og Dovne Josefine - Det er godtnok varmt i dag,
mener misserne. :)

http://www.kandu.dk/

Fra : klodshans

Dato : 04-07-01 10:26

> [...]
> Er der noget der hedder en katteforsikring, man måske kunne tegne så
det ikke blev så dyrt hvis katten bliver syg osv.....

HEJ JAN

Vi har selv fået en kat for ½ år siden, og ikke fortrudt det. Vi købte
en Orientaler, som er i familje med siameserne. Disse katte er meget
kærlige og sociale, og man siger det er det nærmeste man kommer en hund.
Vi kan gøre så at sige alt med ham - ja det er en ham, både trække i
knurhårerene - hive i ørene - klø og nusse - klippe kløerne osv. osv.
Han har endnu ikke kradset eller bidt os, så han er bare dejlig.
Vi fik ham fra nogle gode venner som fik et kuld, og de kunne sige god
for ham mht. psyken - det er helt sikkert vigtigt at opdrætteren kan
fortælle hvordan katten er. Der er jo nogle som er agressive og skøre i
hovedet.
Ellers skal man sørge for vaccination, legetøj, kattebakke og ikke mindt
kradsebræt. Så gælder det om at opdrage på katten - så godt man nu kan.
Vi brugte en vandforstøver når han gjorde noget galt, og vi har det
vænnet ham af med nogle af unoderne.
Det er en dejlig ting at få et dyr, men det kræver noget tid i starten.
Vedr. katteforsikring har vi ikke noget, og jeg kender ikke noget til
dette.

Hilsen Klodshan

http://www.kandu.dk/

Fra : marianne hellemose

Dato : 04-07-01 12:23

Hej klodshans
du skrev:

Der er jo nogle som er agressive og skøre i
hovedet.
-------------------------

dertil vil jeg godt indsparke en fodnote, katte der er "agressive
og skøre i hovedet" er det i langt de fleste tilfælde, fordi det
hjem de kommer fra har lige så stor forstand på katte, som jeg
har på hjernekirugi = 0 eller fordi de går med en sygdom
som ejeren ikke opdager eller er ligeglad med fordi det koster.

hilsen
Marianne

Hellemose Somali
marianne@hellemose.dk

SOME PEOPLE HAVE LIVES - OTHERS HAVE CATS

Fra : Nina El Falaki

Dato : 04-07-01 16:50

Hej Jan

Da du skal have indekat skal den absolut kastreres, dette er billigere for
hankatte.

Ellers vil jeg sige at det er et temperamentspørgsmål om det skal være en
hun eller en han. Hankatte er mere ligetil og ofte mere kælne, mens hunkatte
bruger "psykologisk krigsførelse". Mange foretrækker derfor hankatte, jeg
foretrækker hunkatte.

--
Nina El Falaki
Feca somali- & bengalcats