Installere 12 volt stik i baggagerum
Fra : Steen

Dato : 25-04-07 01:58

Jeg vil gerne have sat et 12 volt stik (cigartænder-model) i baggagerummet
på min bil. Nogen der kan hjælpe med, hvilke ledninger man skal have fat i?

Her er lidt yderligere oplysninger:
12 volt stikket koster 40 kroner orig. og kan monteres i det filt der sidder
på siden i bagg.rummet.
Mekanikkeren siger, at der vil taget ½-1 time at montere.
Der sidder en sikringsboks i baggagerummet som man kan hente strømmen fra.
Der kan hentes strøm på 2 måder: Enten konstant strøm, eller strøm afhængig
af tænding. Det er til en køletaste, så mon ikke konstant strøm vil være
bedst?
Bilen er en MB C-klasse (203) sedan.

MVH Steen

Fra : TheTransporter

Dato : 25-04-07 03:04

On Wed, 25 Apr 2007 02:58:06 +0200, "Steen"
<steen.kolding@stofanet.dk> wrote:

> [...]
>af tænding. Det er til en køletaste, så mon ikke konstant strøm vil være

Du skal bare være opmærksom på at konstant strøm dræner dit batteri
ret så hurtigt.

---
Mvh
TheTransporter
1996 Nissan Almera 1,6 SR
2006 Passat Variant Highline 2,0 TDI (Taxa)

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 25-04-07 05:19

Steen skriver:

> Jeg vil gerne have sat et 12 volt stik (cigartænder-model) i baggagerummet
> på min bil. Nogen der kan hjælpe med, hvilke ledninger man skal have fat i?

0,75 eller 1 mm2

> Mekanikkeren siger, at der vil taget ½-1 time at montere.

Det lyder såmnd meget fornuftigt.

> Der sidder en sikringsboks i baggagerummet som man kan hente strømmen fra.

Det var let

> Der kan hentes strøm på 2 måder: Enten konstant strøm, eller strøm afhængig
> af tænding. Det er til en køletaste, så mon ikke konstant strøm vil være
> bedst?

Jo, bare du selv husker at slukke, hvis bilen skal holde parkeret i
længere tid.

Klaus
http://home6.inet.tele.dk/moppe

Fra : Steen

Dato : 25-04-07 17:25

Klaus D. Mikkelsen wrote:

> Det var let

Ja, men hvordan gør jeg helt præcis? Er det nok at afmontere stelkablet
(minus) på batteriet og så gå i gang?
Hvordan finder jeg de ledninger i sikringsboksen som jeg kan trække strøm
fra? Hvordan ser de ud (farve?)
Kan du evt. hjælpe med en punktopstillet fremgangsmåde (først gør man dét,
dernæst gør man sådan osv.)?

MVH Steen

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 25-04-07 19:57

Steen skriver:

> [...]
> fra? Hvordan ser de ud (farve?)
> Kan du evt. hjælpe med en punktopstillet fremgangsmåde (først gør man dét,

1. Kør til mekanikeren.

2. Aflever bilen

3. Afhent bil.

4. Betal.

5. Smil og vær glad.

Fra : Steen

Dato : 26-04-07 20:03

Klaus D. Mikkelsen wrote:
> 1. Kør til mekanikeren.
>
> 2. Aflever bilen
>
> 3. Afhent bil.
>
> 4. Betal.
>
> 5. Smil og vær glad.

Hehe go' værkstedshumor
Det bliver nok også resultatet. Med det CAN-bus system, så skal man vist
passe på hvad man klipper i nu om stunder.

MVH Steen

Fra : Tom

Dato : 26-04-07 20:29

"Steen" <steen.kolding@stofanet.dk> wrote in message

> Hehe go' værkstedshumor
> Det bliver nok også resultatet. Med det CAN-bus system, så skal man vist
> passe på hvad man klipper i nu om stunder.

Er det ikke bare et styresignal der ligger oven i +12V?

--
Tom

Fra : Steen

Dato : 26-04-07 21:11

Tom wrote:
> Er det ikke bare et styresignal der ligger oven i +12V?

Jeg ved ikke hvilke ledninger jeg skal klippe i. Om de er orange eller sorte
eller blå...
En bil som er fuldstændig identisk pånær et fabriksmonteret el-soltag, er
åbenbart kodet anderledes i systemet, så man ikke bare kan gå i gang med at
klippe ledninger. Eller jeg kan i hvert fald ikke. Så jeg blev anbefalet af
mekanikeren at lade værkstedet gøre det. Så futter bilen heller ikke af
bagefter.

MVH Steen

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 26-04-07 21:37

Steen skriver:

> Hehe go' værkstedshumor

Njjah....

> Det bliver nok også resultatet. Med det CAN-bus system, så skal man vist
> passe på hvad man klipper i nu om stunder.

Netop.

Fra : alexbo

Dato : 25-04-07 09:24

"Steen" skrev

> Der kan hentes strøm på 2 måder: Enten konstant strøm, eller strøm
> afhængig af tænding. Det er til en køletaste, så mon ikke konstant strøm
> vil være bedst?

Jeg ville lade mekanikere sætte en "strømvagt" på inden stikket.

Den slukker for stikket når batteriet falder under et vist niveau, man kan
også selv sætte en i stikket bagefter, men en skjult er pænere., og så
glemmer man den aldrig.

mvh
Alex Christensen