MS Windows
briani 27239
Skift sprog på Vista?
Fra : Anders Stæhr

Dato : 30-04-07 14:39

Hejsa

Jeg har vist lavet en STOR fejl da jeg installerede en helt ny HP Pavillion
dv9000 bærbar med Vista Home Premium fra dens genoprettelsespartition. Jeg
skulle have valgt engelsk og IKKE dansk. Nu sidder jeg tilbage med en PC med
dansk sprog og en dansk genoprettelses-DVD.
I følge HP er der ingen vej tilbage.... I følge Microsofts hjemmeside kan
man installere på Vista Ultimate and Vista Enterprise såkaldt MUI, men PC-en
er jo en Home Premium version.
Microsofts LIF filer findes ikke i engelsk sprogudgave, så jeg er gået noget
i stå! Er der en der har en workaround, f.eks at kunne geninstallere fra
genoprettelsespartitionen fra ny - på engelsk? Eller hvordan man anskaffer
sig et originalt Vista medie (DVD) fra Microsoft!

Kender nogen til en metode til at gøre Windows (NTFS) partitionen mindre, så
man kan installere Linux på dens egen partition, og meget gerne Windows XP!
Eller kan man installere Windows XP på samme partition som Vista, i en anden
Windows-folder og lave Windows dual-boot?

Med venlig hilsen - en Vista-novice....

Anders Stæhr

Fra : Jacob Ask

Dato : 30-04-07 18:47

Anders Stæhr wrote:
> [...]
> genoprettelsespartitionen fra ny - på engelsk? Eller hvordan man anskaffer
> sig et originalt Vista medie (DVD) fra Microsoft!

Uden at være 100% sikker, så er der vidst ikke nogen vej udenom at
skulle invistere i en engelsk vista. Jeg er ret sikker på at en OEM
installtion kun forefindes på ét sprog.

> [...]
> Eller kan man installere Windows XP på samme partition som Vista, i en anden
> Windows-folder og lave Windows dual-boot?

Lidt afhængigt af hvilken linux du har planer om at installere, så har
mange af de nye (ubuntu/debian/knoppix) indbyggede partitionsredskaber
med deres live-CD'er således at du kan ændre dine partitioner herfra.
Med Ubuntu er det ihvertfald ret simpelt. Hvis du starter en
installation fra Live-CD'en bliver du guidet igennem det.

Mvh
Jacob Ask

Fra : Kerim Ellentoft

Dato : 30-04-07 20:17

Jacob Ask <ask@FJERNexo.dk> skrev :

>Uden at være 100% sikker, så er der vidst ikke nogen vej udenom at
>skulle invistere i en engelsk vista. Jeg er ret sikker på at en OEM
>installtion kun forefindes på ét sprog.

Når man køber en bærbar, som f.eks. Acer, så ligger Windows på
harddisken og her skal man vælge sprogversion under installation
og bagefter kan man lave en recoveryskive.

--
Kerim
(Sura 3, vers 87)

Fra : daniel

Dato : 03-05-07 12:50

Jeg fik ved en fejl en Engelsk, men da jeg opdaterede den første gang, fik
jeg muligheden at gøre den til dansk, og dette virker fint,...