Får en blå baggrund i IE6
Fra : Jesper Lützen

Dato : 30-04-07 06:14

Hejsa NG,

http://www.svane-huset.dk/index2.php har jeg kunnet konstatere, at
der i IE<7 (windows OG mac) kommer en mellemblå baggrund bagved en del
af blueprintet til højre. Den samme blå baggrund kommer ikke i hverken
IE7, FF, Safari eller Opera.

Er der nogen der kan gennemskue HVORFOR den blå boks kommer? KAN det
handle om, at jeg bruger et *.png billede med gennemsigtighed som
baggrund? I givet fald, hvorledes kommer jeg så udenom denne
udfordring uden at være tvunget over i *.gif, som vel stadig er
afgrænset til ca. 256 farver (og dermed ikke vil være i stand til at
ramme den rigtige farvenuance)..?

CSS'en til den pågældende tabelcelle er:

#DesignIndholdCelle2 {
   background-color: #D9F4FA;
   background-image:url(../images/svanehusetBlueprint.png);
   background-repeat:no-repeat;
   width:365px;
   border:0px solid #000000;
   margin:0px;
   padding:0px;
}

Venlig hilsen

Jesper Lützen

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 30-04-07 20:38

Jesper Lützen wrote:

> Er der nogen der kan gennemskue HVORFOR den blå boks kommer?

Hos mig er den nu ikke blå men grå. Det skyldes ganske enkelt IE's
mangelfulde understøttelse af transparens i png i ældre versioner end IE7:

http://hjemmesideskolen.dk/usenet/images/ff2.gif
http://hjemmesideskolen.dk/usenet/images/ie6.gif

At gif kun kan indeholde 256 forskellige farver er nu ikke det samme som at
man er fastlåst til det forældede begreb "websikre farver". Som du kan se af
mine dumps, kan du sagtens have de ønskede farver alligevel.

Erik Ginnerskov
http://html-faq.dk

Fra : Rune Jensen

Dato : 30-04-07 21:51

"Erik Ginnerskov" skrev i en meddelelse...

> At gif kun kan indeholde 256 forskellige farver er nu ikke det samme som
> at man er fastlåst til det forældede begreb "websikre farver". Som du kan
> se af mine dumps, kan du sagtens have de ønskede farver alligevel.

Nu har jeg ikke testet dine dumps på en bærbar, men fra test af egne sider,
så ved jeg at sådanne skærme (generelt) er lidt dårligere, og derfor kan man
ikke fremtvinge alle farvenuancer lige godt. Det er vistnok også en anden
måde, de bruger lyset på (uden jeg skal gøre mig klog på det). Også andre
fladskærme (som f.eks. den vi har på arbejdet, den er ret elendig ). Så
jeg plejer lige at tage en hurtig test på de fladskærme, jeg nu kan komme
til, for at se, om farverne er nogenlunde OK.

MVH
Rune Jensen

--
www.ilmark.dk
www.discolight.dk

Fra : Jesper Lützen

Dato : 01-05-07 06:35

On 30 Apr., 21:37, "Erik Ginnerskov" <e...@donotspammeplease.invalid>
wrote:
> Hos mig er den nu ikke blå men grå. Det skyldes ganske enkelt IE's
> mangelfulde understøttelse af transparens i png i ældre versioner end IE7:

Mange tak - og sikke da noget håbløst juks!

Jeg formoder ikke at der findes nogen metode til at omgå denne mangel
andet end "opgrader til IE7" eller lignende knap så hensigtsmæssige
kommentarer?

Det lader til, at jeg må i gang med at lege med gif formater i stedet
og se om jeg kan ramme nuancerne tilstrækkeligt præcist til at
virksomheden bliver tilfreds, eftersom en god del af målgruppen ikke
nødvendigvis har de nyeste opdateringer på maskinerne. ;)

Tak for jeres svar!

Venlig hilsen

Jesper Lützen

Fra : Mikkel Z. Herold

Dato : 01-05-07 09:01

On 01-05-2007 07:34 Jesper Lützen wrote:
> Jeg formoder ikke at der findes nogen metode til at omgå denne mangel
> andet end "opgrader til IE7" eller lignende knap så hensigtsmæssige
> kommentarer?

Hvis problemet ligger i den transperante png, så kan du finde en løsning
http://homepage.ntlworld.com/bobosola/

Den kræver, at brugeren har javascript slået til, men den virker fint -
bruger den selv på f.eks. www.esse2008.dk.

Mikkel

--
"At first just a rustle of canvas